Mikä on mielestänne kohtuullinen metrihinta joustavalle, laskeutuvalle housukankaalle?
Kävin tänään paikallisessa Eurokankaassa ja hinta, 21,90 euroa/metri, oli mielestäni pöyristyttävä. Myyjä perusteli, että villaa sisältävät sekoitekankaat ovat aina kalliimpia.
Miksi minusta tuntuu, että kilpailu on olematonta (oikeastaan sitä ei ole lainkaan) suomalaisessa kangaskaupassa? Vai onko hintatietoisuuteni jäänyt vain kymmenen vuoden takaiselle tasolle?
Kankaiden hinnoista
10
1206
Vastaukset
- toinenkin kummastelija
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Ostin markka-aikaan kankaita sekä tarjouksesta että normaalihintaisena ja vaikka vuosia on markoista kulunut, ei hintojen näin paljon olisi pitänyt nousta. Tuntuu, että kankaat, joiden normaali metrihinta aiemmin oli 18 markkaa maksavat nyt 18€. Mainitsemassasi Eurokankaassa tuskin myydään niin paljon designkankaita, että olen osunut jokaiseen sellaiseen luullessani katselevan aivan samoja kangastyyppejä kuin aiemminkin. Kankaita on ollut aiemmin mukava ostaa muuten vaan pahan päivän varalle, mutta nykyään katson, josko valmiin tuotteen saisi kaupasta halvemmalla, ellei tavoitevaate ole liian erikoinen malli. Omaksi huviksi ompelu on hintojen nousun myötä vähentynyt lähes nollaan. Harmi.
- kummastus
Kankaat ovat tänä päivänä kalliita, ja osasyy varmasti on kilpailun puutteesta.
Työskentelen itse vaatetustehtaassa ja olen saanut parin vuoden aikana seurata, miten kankaan hinta maailmalla, ja varsinkin Euroopassa on noussut huimasti. Tämä hinnannousu sitten näkyy myös kangaskauppojen hinnoissa.
Mutta mielestäni ei pidä ajatella, että itse tehtynä vaatteen pitäisi saada halvemmalla kuin kaupasta. Itse tehty vaate on omien mittojen mukaan tehty, hyvin istuva vaate, ei mikään ruotsalaisten halppisketjujen massatuote, väheksymättä mitenkään näiden ketjujen vaatteita, heillä kyllä on useimmiten hinta/laatusuhde kohdillaan. Itse tehty vaate kuitenkin on aina uniikki, josta moni on valmis maksamaan enemmän kuin valmisvaatteista.- Satunnainen ompelija
Satunnaiselle ompelijalle etenkin tulee kankaat kalliiksi, kun ei aina edes onnistu ne ompelukset...
Onpahan arvokkaita matonkuteita kun leikkaa niiksi ne.
Onnistumisprosentti olematon aloitetuista ompeluksista.
Ei suurta käyttöarvoa itsetehdyillä.
Intoa kuitenkin on välillä yrittää.
- ostamisesta luopunut
Silloin joskus kun eurokangas tuli niin oli vielä kilpailevia kangaskauppoja ja mm. halpala, mutta hirveänaggressiivisella hintapolitiikalla eurokangas söi muut liikkeet ja nykyään se suurinpiirtei voi sanella mitä haluu kankaista.
Tietysti hyvä kangas on aina hintavampi mutta ei ole mieltä siinäkään että valmis tuote (hyvälaatuinen) on edullisempi kuin pelkkä kangas. - nettikangaskaupalle?
vois olla hyvä rako alkaa myymään ainakin tavanomaisempia kankaita nettikaupalla?
- nettikauppoja
Nettikaupassa ne vasta hirveät hinnat onkin. Ja vielä postikulut kaupan päälle.
- vielä on
Vaikea hypistellä ja tutkia laskeutuvuutta.
- Keski-Eurooppaan...
...muuttaessani yllätyin, kun torilta saa esim juuri talvisiin housuihin tai hameisiin sopivia kauniita villasekoitekankaita jopa 3 euroa/m. Laadukkaammat 5-10 euroa/m. Samoin paljon kauniita aplikoituja verhokankaita, trikoita ja sifonkeja hintaluokassa 1-5 euroa/m
Eikös tuo 3 euroa metri ole Suomessa kutakuinkin ihan perus lakanakankaan hinta...? - vaan se laatu
Kaksikymppiä metri laadukkaasta villakankaasta on ihan ok hinta. Saattaisin maksaa vähän enemmänkin jos olen aivan varma siitä, mitä olen tekemässä. Kankaan on kuitenkin syytä olla oikeasti laadukasta tuolla hinnalla.
Voihan housut tehdä muutaman euron kankaasta ja ihan housut siitä tulee. Joskus jopa melko saman näköiset kuin hintavammasta kankaasta. Laatuerot paljastuvat vasta käytössä.
Pihinä ihmisenä olen tämän todennut kymmeniä kertoja (voisi luulla että vähemmälläkin viisastuisi) kun olen valinnut sen halpiskankaan ja todennut kovan ompelutyön jälkeen että housujen haaroväli tai jakun hihat ovat ihan nypyillä jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen :( Tai että kangas kutistuu tai lösähtää pesussa. Tai vaihtaa väriä, jne.
Suosittelen ompelemaan "harjoituskappaleita" edullisista kankaista ja vasta sitten kun olette ihan varmoja, että malli on omalle kropalle hyvä ja kaava on täydellisen toimiva, niin teette saman sellaisella päälle kahdenkympin/metri kankaalla. Materiaalin laatueron huomaa taatusti käytössä! Kalliilla kankaalla kuitenkin on todella tyhmää tehdä riskialttiita kokeiluja, siihen käy halvempikin :) - NeulaSetti
Ompelu on kankaan hintojen nousun myötä jäänyt kodin tekstiilien tasolle. Omaksi iloksi ommeltujen vaatteiden tekemisessä ei ole mitään järkeä, kun laadukkaita ja tyylikkäitä sekä hyvin istuvia valmisvaatteita löytyy vaateketjujen rekeistä.
Halua ja intoa oman tekemiseen löytyy, ei varoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681