Ei käy kaikilla

pytyillä, missä vika?

Mikä on todennäköisin syy että bensiinimoottori
ei käy kaikilla pytyillä?
Kyseessä VAG-konsernin luomus 1.3i vuodelta 1993.
Sytytystulpat vaihdettu 12000 km sitten. Vaihtoväli 15000?
Ja virranjakajan kansi ja se pyörijä vaihdettu 20 tuhatta sitte.
Kävin läpi jo virranjakan koppaa ja puhaltelin pölyä pois
ja suihkuttelin CRC:tä joka koloon.

TOIVON, että kyseessä on sytytystulppa ongelma.
PELKÄÄN, että hiukana alle 200tkm ajettu moottori
on tullut tien päähän ja että jotain moottorin isoa vikaa luvassa.

Onko ne sytytystulppahäiriöt kovin tavallisia??

15

12319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpaa huvia

      kyllä halvin ja todennäköisin syy liittyy joko sytytystulppiin tai tulpanjohtoihin. Jos tuossa on vielä perinteinen jakaja voi vika olla jakajan kannessakin. Käsitääkseni tuo kone on yksipisteruisku jolloin polttoaineen ruiskutusta ei voi syyttä yhteen sylinteriin rajoittuvasta käyntiongelmasta.

      Jos tulppien vaihtoväli on noinkin lähellä niin aloita vaihtamalla uudet tulpat koska se pitäisi muutenkin tehdä piakkoin. Jos vielä käy vajailla niin koita vaihtaa uusi tulpanjohto ainakin siihen pimeään sylinteriin vaikka tuon ikäisessä kaikki johdot voisi jo vaihtaa. Mikäli tämäkään ei auta niin uusi virranjakajan kansi ja pyörijä paikoilleen.

      Tähän mennessä rahaa on mennyt korkeintaan satanen mutta jos näillä eväillä ei korjaannut saat jatkossa varautua maksamaan satasen siitä että korjaamon setä sanoo edes käsipäivää.

      Jos sytysyspuoli ei ole syyllinen löytyy seuraavaksi halvin syyllinen palaneista venttiileistä mutta silloin puhutaan siis kannen irroituksesta ja koneistuksesta.

      • .. .

        huomasin että
        - virranjakajan päässä jokainen pistoke lö kipinää
        - ilmeisesti pimeänä 1-2 tulppaa
        - 1 tulppa oli voimakkaan öljyinen, viereinen tulppa ok, muita en ehtiny vielä tutkia
        - epäilemäni pimeän tulpan johdon päässä ja tulpan päässä näkyi myös kipinää (vaikka oli se huono tulppa)
        - 2 tulpan vaihto ei muuttanut juuri mitään, elikkä edelleen käynti oli huonoa

        Voiko johdot olla viallisia, vaikka päässä näkyy kipinää... Kaipa ne voi.


      • auto-hönö
        .. . kirjoitti:

        huomasin että
        - virranjakajan päässä jokainen pistoke lö kipinää
        - ilmeisesti pimeänä 1-2 tulppaa
        - 1 tulppa oli voimakkaan öljyinen, viereinen tulppa ok, muita en ehtiny vielä tutkia
        - epäilemäni pimeän tulpan johdon päässä ja tulpan päässä näkyi myös kipinää (vaikka oli se huono tulppa)
        - 2 tulpan vaihto ei muuttanut juuri mitään, elikkä edelleen käynti oli huonoa

        Voiko johdot olla viallisia, vaikka päässä näkyy kipinää... Kaipa ne voi.

        Kävele varaosakauppaan ja osta tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Turha niitä vanhoja paskoja kokeilla osa kerralla. Kaikki uusiks ni loppuu pelleily.


      • etkö tiedä varmasti
        .. . kirjoitti:

        huomasin että
        - virranjakajan päässä jokainen pistoke lö kipinää
        - ilmeisesti pimeänä 1-2 tulppaa
        - 1 tulppa oli voimakkaan öljyinen, viereinen tulppa ok, muita en ehtiny vielä tutkia
        - epäilemäni pimeän tulpan johdon päässä ja tulpan päässä näkyi myös kipinää (vaikka oli se huono tulppa)
        - 2 tulpan vaihto ei muuttanut juuri mitään, elikkä edelleen käynti oli huonoa

        Voiko johdot olla viallisia, vaikka päässä näkyy kipinää... Kaipa ne voi.

        miten niin "epäilemäsi tulpan" ? Ei tuossa ole mitään epäselvää mikä tulppa on pimeänä jos sellainen vika on.

        Laita kone käyntiin ja nypi tulpanjohtoja yksi kerrallaan irti. Jos tulpanjohdon irrottaminen ei muuta koneen käyntiä mitenkään on tuo sylinteri pimeänä syystä tai toisesta.

        Vaihde kannattaa muuten laittaa vapaalle, käsijarru päälle eikä sittenkään ole kovin hyvä idea änkeä itseään auton keulan ja betoniseinän väliin kun kone on käynnissä ;)


      • pimeänä, niin
        .. . kirjoitti:

        huomasin että
        - virranjakajan päässä jokainen pistoke lö kipinää
        - ilmeisesti pimeänä 1-2 tulppaa
        - 1 tulppa oli voimakkaan öljyinen, viereinen tulppa ok, muita en ehtiny vielä tutkia
        - epäilemäni pimeän tulpan johdon päässä ja tulpan päässä näkyi myös kipinää (vaikka oli se huono tulppa)
        - 2 tulpan vaihto ei muuttanut juuri mitään, elikkä edelleen käynti oli huonoa

        Voiko johdot olla viallisia, vaikka päässä näkyy kipinää... Kaipa ne voi.

        sulla on niiden johdot väärässä järjestyksessä.
        Jos olet vaihtanut tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä on kunnossa ja 1 tulppa pimeänä, veikkaisin tulpan eristeen olevan poikki. Menee aika helposti tulppaa pois tai paikalleen laittaessa poikki , kun tulppa-avain pääsee kallistumaan. Sitä vikaa ei näe helposti tulpasta, mutta vaikuttaa ratkaisevasti varsinkin kostealla.


    • ML213

      Venttiilin palaminen (vuoto) voi olla mahdollinen.

      • ----minä----

        Tuolla kuvauksella voi olla vaikka kuinka monta mahdollisuutta! Itse epäilisin männän palautus jousen katkenneen..


      • on, 40 eur
        ----minä---- kirjoitti:

        Tuolla kuvauksella voi olla vaikka kuinka monta mahdollisuutta! Itse epäilisin männän palautus jousen katkenneen..

        Vaihdettu:
        sytytysjohdot,tulpat,virranjakajankansi,pyörijä.
        Ongelma: sama, tehot heikot, käynti epätasainen, jos otan viimeisen tulpan johdon irti, ei käyntiääni muutu mihinkään (eli sylinteri pelistä pois?).
        Lisäksi 20 min jälkeen viimeinen tulppa jo musta/öljyinen? Muut tulpat savunharmaat ennen vaihtoakin.
        Kulut tähän asti vain 40 eur :)

        Mitähän sitte... korjaamo...
        Jos yksi tulppa öljyyntyy niin eit kai siinä oikein vika enää virranjakasassa tai muissa sähköissä olla.
        Venttiili tai mäntä ainoa selitys?


      • joku
        on, 40 eur kirjoitti:

        Vaihdettu:
        sytytysjohdot,tulpat,virranjakajankansi,pyörijä.
        Ongelma: sama, tehot heikot, käynti epätasainen, jos otan viimeisen tulpan johdon irti, ei käyntiääni muutu mihinkään (eli sylinteri pelistä pois?).
        Lisäksi 20 min jälkeen viimeinen tulppa jo musta/öljyinen? Muut tulpat savunharmaat ennen vaihtoakin.
        Kulut tähän asti vain 40 eur :)

        Mitähän sitte... korjaamo...
        Jos yksi tulppa öljyyntyy niin eit kai siinä oikein vika enää virranjakasassa tai muissa sähköissä olla.
        Venttiili tai mäntä ainoa selitys?

        jarrutehostajan putki imusarjanpäästä useesti vika ollut siinä


      • ----minä----
        joku kirjoitti:

        jarrutehostajan putki imusarjanpäästä useesti vika ollut siinä

        ...nythän hyvän vitsin repäsit. kato nyt vielä siitä jakajasta kärjet/säädöt, jos semmoset löytyy (kannattaisi laittaa mikä auto on kyseessä) ja säädä sytkä! ihmettele vähän lisää ja kysele täältä tyhmiä kysymyksiä tyhmiltä ihmisiltä...


      • v.a.g.inistisi
        ----minä---- kirjoitti:

        ...nythän hyvän vitsin repäsit. kato nyt vielä siitä jakajasta kärjet/säädöt, jos semmoset löytyy (kannattaisi laittaa mikä auto on kyseessä) ja säädä sytkä! ihmettele vähän lisää ja kysele täältä tyhmiä kysymyksiä tyhmiltä ihmisiltä...

        Tuo alip. letkun rikkoutuminen toodella yleinen vika V.A.G tuotteissa. putki sarjan reunassa joten vika esiintyy yleensä yhes pytys, kuin olis sytkävika.

        Jos ei vinkit kiinnosta, turha sitä ruveta viisastelemaan ja kun olet niin "viisas", miksi täältä neuvoja kyselet.

        Koska et vaan osaa, niin joudut varmaan 28 työtunnin jälkeen viemään koslasi pajalle.

        Paljonko säästit?


      • joku
        v.a.g.inistisi kirjoitti:

        Tuo alip. letkun rikkoutuminen toodella yleinen vika V.A.G tuotteissa. putki sarjan reunassa joten vika esiintyy yleensä yhes pytys, kuin olis sytkävika.

        Jos ei vinkit kiinnosta, turha sitä ruveta viisastelemaan ja kun olet niin "viisas", miksi täältä neuvoja kyselet.

        Koska et vaan osaa, niin joudut varmaan 28 työtunnin jälkeen viemään koslasi pajalle.

        Paljonko säästit?

        hyvä että löyty joku viisaskin tähän keskusteluun voihan se vika olla muuallakin mutta tosta lähtisin ja kyllähän sen kuuleekin jollei kuuro/idiootti ole vai mitä?


      • ..vag
        v.a.g.inistisi kirjoitti:

        Tuo alip. letkun rikkoutuminen toodella yleinen vika V.A.G tuotteissa. putki sarjan reunassa joten vika esiintyy yleensä yhes pytys, kuin olis sytkävika.

        Jos ei vinkit kiinnosta, turha sitä ruveta viisastelemaan ja kun olet niin "viisas", miksi täältä neuvoja kyselet.

        Koska et vaan osaa, niin joudut varmaan 28 työtunnin jälkeen viemään koslasi pajalle.

        Paljonko säästit?

        laitoin alkup. viestin enkä pitänyt saatuja mitään vinkkejä huonoina. Nyt täytyy etsiä tuota alipaineputkea /letkua. Kysymys on että onko tässä Classic polosa sitä... Onko se kova muoviputki vai elastinen kumiputki. Ja montako niitä on. 1 per pytty vai.


      • kxkk
        ..vag kirjoitti:

        laitoin alkup. viestin enkä pitänyt saatuja mitään vinkkejä huonoina. Nyt täytyy etsiä tuota alipaineputkea /letkua. Kysymys on että onko tässä Classic polosa sitä... Onko se kova muoviputki vai elastinen kumiputki. Ja montako niitä on. 1 per pytty vai.

        En tiedä volkkarista, mutta yleensä vanhoissa autoissa on yksi sellainen alipaineletku. Jos tiedät mikä on jarrutehostin, niin sieltä imusarjaan tuleva letku on kyseessä. Antaa alipaineesta käyttövoiman jarrutehostimelle. Kone imee ilmaa suoraan, jos rikki. (Luulisi jotenkin vaikuttavan jarruihinkin)


      • se sieltä
        kxkk kirjoitti:

        En tiedä volkkarista, mutta yleensä vanhoissa autoissa on yksi sellainen alipaineletku. Jos tiedät mikä on jarrutehostin, niin sieltä imusarjaan tuleva letku on kyseessä. Antaa alipaineesta käyttövoiman jarrutehostimelle. Kone imee ilmaa suoraan, jos rikki. (Luulisi jotenkin vaikuttavan jarruihinkin)

        Kova 1cm paksu letku. Irrotin ja katsoin myös sen letkun venttiilin, toimi oikeaan suuntaan eli moottoriin päin puhaltamalla ja sulki ilman toisin päin.

        Sitten katsottu myös releen vastusarvot.

        Jäljet johtavat sylttytehtaalle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      171
      5488
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1317
    7. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      23
      1182
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe