Eli siis... mitähän puutavaraa tai levytavaraa kannattaisi käyttää kylppärin kalusteeksi? Joutuvat tekemisiin kosteuden kanssa paljon ja pitäisi kestää kauan ja olla siisti lopputulos.
Tarkoitus olisi rakentaa siisti "parvi" kylppäriin jonne saa kaikki puoliturhat tavarat piiloon. Materiaali vain on mysteeri toistaiseksi. Kuiviin tiloihin olen harrastelijapuuseppäillyt jo kaikenlaista eli itse rakentaminen ei ole ongelma...
Mitä kosteiden tilojen hyllyiksi?
2
424
Vastaukset
- xxxxxxxxxxxxxxx
Pinnoitettua kosteussuojattua ( sisältä vihertävä) lastulevyä , reunoille kosteus sulku ja reunanauha , nauhaa on sekä silitysraudalla kiinnitettävää ja kontaktiliimalla kiinnitettävää
- Ile
Tähän on kaksi koulukuntaa. Toinen suosittaa materiaalin täydellistä kosteussuojaamista. Esimerkiksi venelakkaa kymmenen kerrosta.
Toinen taas hyväksyy kosteusvaihteluista syntyvän elämisen. Tee rakenteesta sellainen että rakenteet mahdollistavat kosteuselämisen. Tämä on toimiva ratkaisu, jos hyllyt eivät suoraan kostu vedestä vaan kosteus tulee ilmankosteudesta. Puu imee ilmankosteuden mutta kosteus myös pääsee puusta välillä kuivumaan. Toimii hyvin jos ilma ei ole jatkuvasti kosteaa.
Levytavarasta on hyvää mdf-levy. Se ei juurikaan elä kosteuden vaihdellessa. Tosin en tiedä kuinka hyvin se kestää jatkuvaa kosteuden vaihtelua.
Puutavarasta hyvää on tiheäsyinen mänty, varsinkin sydänpuusta. Sydänpuussa on puun huokoset tukkeutuneet, jolloin vesi ei imeydy puuhun helposti. Ennen vanhaa ikkunanpuitteet ja karmit tehtiin siitä ja ne ovat kestäneet.
Lehtikuustakin pidetään hyvin kosteutta kestävänä.
Puun lämpökäsittely vähentää kosteuselämistä, joten kannattaa miettiä lämpökäsitellyn puun käyttöä. Sitä saa eri puulajeina ja lämpökäsittely tekee puusta normaalia tummempaa. Sillä saa vaikutelman eksoottisista puulajeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446