Vältä Efexorin vieroitusoireet

Näissä keskusteluissa on kovin paljon puhuttu Efexorin vaikeista lopetusoireista. Olen käyttänyt Efexoria yli 9 vuotta hyvin tuloksin ja olen reilun vuoden ajan vähän kerrallaan vähentänyt lääkettä katsoakseni, joko pärjäisin ilman lääkettä.

Vieroitusoireet, erityisesti inhottvat "sähköiskut" tulevat nopeasti, jos säännöllinen lääkeannos on vaikkapa vain myöhässä 6-12 tuntia tai enemmän. Siis Efexoria ei missään tapauksessa pidä lopettaa äkisti. Minulla maksimiannos on ollut 225mg, nyt se on 75mg. Olen vähentänyt kerrallaan 37,5mg, ja odottanut 6 viikkoa ennen seuraavaa 37,5 mg:n pudottamista. Tällä keinolla olen lähes täysin välttynyt vieroitusoireilta. Yleensä pudottamisen jälkeisinä 2-3 päivänä on silloin tällöin tuntunut hyvin lieviä sähköiskuja, esim. nopeasti päätä kääntäessä, mutta sitten nekin ovat loppuneet kokonaan.

Lääkkeet vaikuttavat toki yksilöllisesti, ja tuo sama ei välttämättä toimi noin kaikilla. Uskoisin silti, että kun vähennätte lääkettänne (lääkärin luvalla tietysti) ja jos vieroitusoireet tuntuvat liian pahoilta, pitää lääkkeen alentamisvauhtia hidastaa. Ja mielestäni ei koskaan kannata vähentää kerralla 37,5mg:aa enempää. Itselläni 75mg:n kerta-alennus aiheutti jo melkoisen hankalia oireita.

Efexorista on saatavilla 37,5mg:n depotkapseleita, mutta vähentämisen voi tehdä myös 75mg:n depotkapseleilla ottamalla niitä tasan 16 tunnin välein niin, että se vastaa kokonaislääkemäärän alentumista keskimäärin 37,5mg:lla päivässä.
4537
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Kiitos vaivannäöstäsi kun kirjoitit hyvin asiallisen ja selkeän ohjeen meille tuleville Efexor-vieroitettaville. Omalla kohdallani varmasti sitten jossakin vaiheessa ensin puolitetaan nykyinen 150 mg. Keskustelen näistä sitten ens kuun lopulla psykiatrini kanssa. Tosin luulen ettei vielä tälle vuotta ole ajankohtaista suunnitella luopumista.

Äänestä

Jos vähennyksen/ vähennyksien tukena käyttäisi esim. Burana 200 tai 400 liostapletti(nopeatehoinen).

Itsellä tämä aikanaan toimi: Nyt 15 kk ilman lääkitystä.
Minulla ei ollut Efeksoria. Neljää muuta> Orsanil, Miaxan, Atarax, imovane.

Tsemppiä vain ja rauhallisuutta. Kyllä se onnistuu.> Terv. JUKKA

Äänestä

Onko teille Efexorin käyttäjillä ollut sivuvaikutuksia sen käytön aikana?

Itselläni nimittäin ei ole ollut mitään sivuoireita kyseisestä lääkkeestä, vaikka annostus on nyt 225 mg. Ennen efeä käytin kyllä Seronilia noin 15 vuotta.

Ajattelen vaan, että korreloiko käytön aikaiset sivuoireiden määrä/voimakkuus siihen miten pahoja vieroitusoireita tulee.

Äänestä

Ihanaa kuulla että olet pystynyt vähentämään noin monen v jälkeen, ja vielä ilman sivuoireita! Ne "sähköiskut" on kauheita, ja tuntuu että kaikki huomaa.. Huomaakohan ne? Väittävät ettei mutta.. Itse olen syönyt efexoria n 4v, välillä vähentänyt, korottanut.. Omatoimisesti ja lääkärin suosituksesta. Nyt pidemmän aikaa söin 225mg ja omatoimisesti taas vähensin takaisin 150mg. (Tiedän tiedän, lääkärin kanssa pitäisi keskustella) Tällä vähennyksellä ei tullut "sähköiskuja", ja mielikin on pysynyt tasaisena. :) Psykologilla käyn kerran viikossa, juuri tällä hetkellä on menossa psykologinen kartoitus ja "toimintakykytesti". Se on ihan hauskaa, ja odotan mielenkiinnolla "tuomiota" :)

Äänestä

Kommentoi aloitusta


M-78 kirjoitti:

Näissä keskusteluissa on kovin paljon puhuttu Efexorin vaikeista lopetusoireista. Olen käyttänyt Efexoria yli 9 vuotta hyvin tuloksin ja olen reilun vuoden ajan vähän kerrallaan vähentänyt lääkettä katsoakseni, joko pärjäisin ilman lääkettä.

Vieroitusoireet, erityisesti inhottvat "sähköiskut" tulevat nopeasti, jos säännöllinen lääkeannos on vaikkapa vain myöhässä 6-12 tuntia tai enemmän. Siis Efexoria ei missään tapauksessa pidä lopettaa äkisti. Minulla maksimiannos on ollut 225mg, nyt se on 75mg. Olen vähentänyt kerrallaan 37,5mg, ja odottanut 6 viikkoa ennen seuraavaa 37,5 mg:n pudottamista. Tällä keinolla olen lähes täysin välttynyt vieroitusoireilta. Yleensä pudottamisen jälkeisinä 2-3 päivänä on silloin tällöin tuntunut hyvin lieviä sähköiskuja, esim. nopeasti päätä kääntäessä, mutta sitten nekin ovat loppuneet kokonaan.

Lääkkeet vaikuttavat toki yksilöllisesti, ja tuo sama ei välttämättä toimi noin kaikilla. Uskoisin silti, että kun vähennätte lääkettänne (lääkärin luvalla tietysti) ja jos vieroitusoireet tuntuvat liian pahoilta, pitää lääkkeen alentamisvauhtia hidastaa. Ja mielestäni ei koskaan kannata vähentää kerralla 37,5mg:aa enempää. Itselläni 75mg:n kerta-alennus aiheutti jo melkoisen hankalia oireita.

Efexorista on saatavilla 37,5mg:n depotkapseleita, mutta vähentämisen voi tehdä myös 75mg:n depotkapseleilla ottamalla niitä tasan 16 tunnin välein niin, että se vastaa kokonaislääkemäärän alentumista keskimäärin 37,5mg:lla päivässä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu