Panu Kaila kirjoittaa Talotohtori-kirjassaan (s. 409) että mineraalikuitu (siis lasi- tai kivivilla) ei sovi hirren tilkkeeksi koska sen kosteuskäyttäytyminen on aivan erilaista kuin luonnonkuitujen ja puun, ja peittämättömänä siitä karisee kuituja hengitysilmaan (aivan kuten asbesti). Siksi peittämättömän mineraalivillan käyttö on kielletty monissa maissa. kuten esim. Saksassa.
Mutta meillä hirren väliin työnnetään aina villaa!
Ei villaa hirren eristeeksi!
28
12354
Vastaukset
- suomea....
niinkuin tuolla asuntojen hintapalstalla on moneen kertaan todettu että ei koske suomea.
- lasivillaeristänyt
Nykyään lasivillan pitää olla sellaista että ei aiheuta terveysongelmia vaan sulaa keuhkoihin joutuessaan. Kivivillasta en tiedä. Nykyaikaisen hirsitalon villaeriste asetetaan uraan hirsien väliin niin ettei se sieltä mitenkään pääse pölyämään, ainakin lamellihirsiseinissä. Peittämättömänä ei villaa tietenkään pidä missään käyttää, kyllä se hengitystä arsyttää ja melkein tukehduttaa "kuoliaaksi" asennettaessa jos ei käytä todella tehokasta hengityssuodatinta, mutta samanlaisia terveysongelmia kuin asbestista ei lasivillasta tule.
- yleistä jos
et tiedä. Hyvin moni toimittaja käyttää jotain ihan muuta kuin minvillaa. Minvillaa olen nähnyt käytettävän vain Kontion kohteissa. Tuo on yleisempää paikalla veistetyissä kehikoissa (ei tosin niissäkään läheskään kaikissa)
- Kontiohan
Käyttää solumuovi nauhaa eikä villaa
- pellava.
Kontiohan kirjoitti:
vai niin käyttää?
naapurin kontioon laitettiin ainakin ihan perus villaa!!!? - naapurin
pellava. kirjoitti:
vai niin käyttää?
naapurin kontioon laitettiin ainakin ihan perus villaa!!!?Kontio olla joku vanhempi painos,kyllä uusiin kontioihin tulee solumuovi
- naaapuri
naapurin kirjoitti:
Kontio olla joku vanhempi painos,kyllä uusiin kontioihin tulee solumuovi
teki oman kontionsa meidän hongan nurkkahirrenpätkistä, ja laittoi rakoihin kaikkea sammaleesta sukkahousuihin haarakiiloineen kaikkineen. Nuuka kun oli, mutta halvalla sai! Mahtoiko se nyt mennä ihan oikein...?
- tuokin
naaapuri kirjoitti:
teki oman kontionsa meidän hongan nurkkahirrenpätkistä, ja laittoi rakoihin kaikkea sammaleesta sukkahousuihin haarakiiloineen kaikkineen. Nuuka kun oli, mutta halvalla sai! Mahtoiko se nyt mennä ihan oikein...?
Hongan hirret ja haarakiilat,kaksi huonoa ja haisevaa yhdessä
- riippuu
naaapuri kirjoitti:
Se vähän riippu tuliko haarakiilat suoraan käytöstä vai pesun kautta. Jälkimmäisessä ei varmaan niin väliä mutta ekassa on vaara että nurkassa alkaa muhia sillitynnyrin haju.
- eroa
riippuu kirjoitti:
Se vähän riippu tuliko haarakiilat suoraan käytöstä vai pesun kautta. Jälkimmäisessä ei varmaan niin väliä mutta ekassa on vaara että nurkassa alkaa muhia sillitynnyrin haju.
Huomaa,Hongan nurkat haisee aina sen verran.
- minun silmäni
Kontiohan kirjoitti:
valehtelevat tai minulla on jokin muu hämminki päässä :-)
Aamulla kävin edellisen kerran Kontion työmaalla ja samat villat olivat edelleenkin varauksissa ja salvoksissa.
Valvonnassa myös Kimaran(Kontion tekemä) malli ja sielläkin villa välissä. Näköjään tapauskohtaista tämäkin, mutta ne Kontion kohteet missä olen mukana ollut, väliin on tullut villa eikä mikään muu.
Pitää kattoo jostain paikka mihin uppaan kuvan jos herra ei kerta usko... - sekoita
minun silmäni kirjoitti:
valehtelevat tai minulla on jokin muu hämminki päässä :-)
Aamulla kävin edellisen kerran Kontion työmaalla ja samat villat olivat edelleenkin varauksissa ja salvoksissa.
Valvonnassa myös Kimaran(Kontion tekemä) malli ja sielläkin villa välissä. Näköjään tapauskohtaista tämäkin, mutta ne Kontion kohteet missä olen mukana ollut, väliin on tullut villa eikä mikään muu.
Pitää kattoo jostain paikka mihin uppaan kuvan jos herra ei kerta usko...Ettet vaan sekoita villaa ja propeenia? Propenikin on keltaista. Kontion virallinen linja tuskin on laittaa villaa mutta kylä joku silti voi laittaa.
- kontio laittaa villa
sekoita kirjoitti:
Ettet vaan sekoita villaa ja propeenia? Propenikin on keltaista. Kontion virallinen linja tuskin on laittaa villaa mutta kylä joku silti voi laittaa.
Minulla laittoivat Isover merkkistä tavaraa viime viikolla hirsien väliin. Käsittääkseni se on lasivillaa.
- Siksi ostin toiselta firmalta
Kontiohan kirjoitti:
Kyllä Kontio käyttää nimenomaan lasivillaa. Itse sitä erikseen Kontion edustajalta kesällä kysyin, vastaus oli, että solumuovitiiviste vain nurkkiin, muuten lasivillaa! Perusteluna, että ovat todenneet sen olevan paras... (ja höpönlöpön!) Ja takuuta eivät anna jos muuta haluat laittaa!! Tämä yksi syy, miksi kaupat tehtiin toisen firman kanssa! Toinen mikä epäilytti oli että heillä lamellihirsitaloon ei tule kiristyspultteja (!) kun ei kuulemma painu!! Uskoo ken tahtoo, muutenkin tuntuvat oikovan ratkaisuissaan.
- horoloro
Höpöhöpö. Ei nykyään kukaan asiansa osaava käytä mineraalivillaa tilkkeenä. Lähinnä propeenia ja pellavaa. Muuten lisäeristeenä mineraalivillaa voi halutessaan käyttää tavalliseen tapaan sulkujen kera.
Paljas mineraalivilla aiheuttaa epäilemättä ylähengitystieoireita mutta asbestin kaltaisista esim.keuhkovaurioista ei ole todettu viitteitä. koska kuiturakenne on erilainen. En kuitenkaan menisi paljasta villaa mihinkään laittamaan. - tässä maassa
olla kovinkaan montaa toimittajaa jotka laitattavat mineraavillaa hirsien väliin.
- ja nimekästä löytyy
Teepä uteliaisuuttasi pikainen soittokierros suurimpaan kahteenkymmeneen hirsitalotoimittajaan- nimekkääseen sellaiseen- ja tulet yllättymään, kuinka moni tarjoaa suur-, täys-, super-, ym. toimituksissaan nimenomaan mineraalivillaa eristeeksi.
Itse puhallutin selluvillan sekä seiniin että kattoon ja olen erittäin tyytyväinen ja se, mikä on yleinen harhaluulo, niin se on vieläpä edullisempaa kuin esim. mineraalivilla. - horoloro
ja nimekästä löytyy kirjoitti:
Teepä uteliaisuuttasi pikainen soittokierros suurimpaan kahteenkymmeneen hirsitalotoimittajaan- nimekkääseen sellaiseen- ja tulet yllättymään, kuinka moni tarjoaa suur-, täys-, super-, ym. toimituksissaan nimenomaan mineraalivillaa eristeeksi.
Itse puhallutin selluvillan sekä seiniin että kattoon ja olen erittäin tyytyväinen ja se, mikä on yleinen harhaluulo, niin se on vieläpä edullisempaa kuin esim. mineraalivilla.Joskus pelkkä luetun ymmärtäminen riittää. Tiivistys ja eristys ei ole sama asia.
- sukkelasti
Itse puhallutin selluvillan sekä seiniin että kattoon ja olen erittäin tyytyväinen ja se, mikä on yleinen harhaluulo, niin se on vieläpä edullisempaa kuin esim. mineraalivilla.vaihtaa aiheen ihan itse lisäeristämiseen. Aika nokkelaa ettensanoisi.
- loggeri
sukkelasti kirjoitti:
vaihtaa aiheen ihan itse lisäeristämiseen. Aika nokkelaa ettensanoisi.
jos joku viisas laittaa hirsien väliin mitään kivi/lasivillaa tms olisi ehkä ollu järkevämpää tehdä muunlainen talo. tee testi ja kastele umpimäräksi pala pellavanauhaa ja vaikka kivivillaa. pistä kuivamaan ja vertaile milloin on kuivanu. ja tietysti hengitysilman laadunkin takia ei kannata laittaa villoja.
omassa rakennuksessa on pellavakaista, ja keväällä kehikon yks nurkka sai yhdessä rankkasateessa vettä. loppukesästä kun suurensin ikkuna-aukot oikean kokoisiksi, oli pellava täysin kuiva ja ei ollut mitään "kasvustoja" tullut. ja kesähän ei noiden kosteus%:n osalta ollut kuivimmasta päästä. - onhirsimökki
loggeri kirjoitti:
jos joku viisas laittaa hirsien väliin mitään kivi/lasivillaa tms olisi ehkä ollu järkevämpää tehdä muunlainen talo. tee testi ja kastele umpimäräksi pala pellavanauhaa ja vaikka kivivillaa. pistä kuivamaan ja vertaile milloin on kuivanu. ja tietysti hengitysilman laadunkin takia ei kannata laittaa villoja.
omassa rakennuksessa on pellavakaista, ja keväällä kehikon yks nurkka sai yhdessä rankkasateessa vettä. loppukesästä kun suurensin ikkuna-aukot oikean kokoisiksi, oli pellava täysin kuiva ja ei ollut mitään "kasvustoja" tullut. ja kesähän ei noiden kosteus%:n osalta ollut kuivimmasta päästä.johon on käytetty rakentamisen aikaan villaa eristeenä väleissä. Nyt on kuitenkin hiiret sisältä ja linnut ulkoa nokkineet ja repineet eristeitä pois. Uutta eristettä pitäisi työntää väleihin. Nurkissa on suuriakin rakoja, koska mökki on joskus liikunut. Mitä työnnän villan kaveriksi rakoihin?
- sukkahousuja
onhirsimökki kirjoitti:
johon on käytetty rakentamisen aikaan villaa eristeenä väleissä. Nyt on kuitenkin hiiret sisältä ja linnut ulkoa nokkineet ja repineet eristeitä pois. Uutta eristettä pitäisi työntää väleihin. Nurkissa on suuriakin rakoja, koska mökki on joskus liikunut. Mitä työnnän villan kaveriksi rakoihin?
ja kusisia kalsareita haarakiiloineen kaikkineen, niinkuin meidän naapuri teki. Puukiilalla ja nuijalla vaan jysäyttelet ne sinne, niin jää monelta kylätimpurilta ja honkarakenteen myyntimieheltä suu auki...
- motti
onhirsimökki kirjoitti:
johon on käytetty rakentamisen aikaan villaa eristeenä väleissä. Nyt on kuitenkin hiiret sisältä ja linnut ulkoa nokkineet ja repineet eristeitä pois. Uutta eristettä pitäisi työntää väleihin. Nurkissa on suuriakin rakoja, koska mökki on joskus liikunut. Mitä työnnän villan kaveriksi rakoihin?
Olen nähnyt omin silmin , kun käsinveistettyyn pyöröhirsimökissä oli lasivilla saumassa, ikkuna- aukko tehtiin n 20v vanhaan mökkiin moottorisahalla, niin sauma oli aivan musta. Olisko kasattu liian märkänä tai eristeessä vika?
Sammal kuulemma varmin vaihtoehto. - niihin firmoihin
Itse puhallutin selluvillan sekä seiniin että kattoon ja olen erittäin tyytyväinen ja se, mikä on yleinen harhaluulo, niin se on vieläpä edullisempaa kuin esim. mineraalivilla.ja kysyä saako selluvillaan esim. katon eristeeksi.
Takuulla saa. - pitää myös
motti kirjoitti:
Olen nähnyt omin silmin , kun käsinveistettyyn pyöröhirsimökissä oli lasivilla saumassa, ikkuna- aukko tehtiin n 20v vanhaan mökkiin moottorisahalla, niin sauma oli aivan musta. Olisko kasattu liian märkänä tai eristeessä vika?
Sammal kuulemma varmin vaihtoehto.hyvän tavaran kuivana tai kosteena, miten vaan halutaan
- villaa pistetään
Käsitääkseni hirrenväliin tulee plypropeeninauha tai pellava!!!
- Hirsi Pete
sammal, pellava ja mainitsemasi nauha.
Mielestäni paras on sammal. Ehkä mukavin on pellava, koska sitä saa ja voi käyttää eri vahvuuksina/leveyksinä hirsien, ikkunoiden ja ovien eristämiseen. Myös ala- ja yläpohjat sekä puurunkoisissa taloissa seinät on hyvä eristää pellavalla (hengittävyys!!). - muissa liimaa
Hirsi Pete kirjoitti:
sammal, pellava ja mainitsemasi nauha.
Mielestäni paras on sammal. Ehkä mukavin on pellava, koska sitä saa ja voi käyttää eri vahvuuksina/leveyksinä hirsien, ikkunoiden ja ovien eristämiseen. Myös ala- ja yläpohjat sekä puurunkoisissa taloissa seinät on hyvä eristää pellavalla (hengittävyys!!).sammal on hyvä ja pakkaantuu pahvimaisen tiiviiksi, kangassammalessa vaan on paljon puhdistamista, rahkasammal taas vetää vettä jos jää näkyviin ulkopuolelle. Pellavanauhassa epäilyttää sen liima, löisin tilkkeeksi ihan vanhanaikaista tappuraa, jos itselleni tekisin. Vuorivillan käyttö asuintiloissa on kielletty monessa maassa sen takia, että villan koossa pitävä liima sisältää ympäristömyrkkyä - formaldehydiäkö se nyt oli - ja sitä haihtuu kuulema koko ajan hiukan hengitysilmaan. Eikä ne tietysti ole terveellisiä ne mineraalikuidutkaan hengittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840