Sisätilat riippuu käyttötarpeesta, mutta toivoisin kommentteja nimenomaan merenkulkuominaisuuksista. Tarkoituksena olisi löytää vene jolla voi vähän huonommassakin kelissä lähteä ulkosaaristoon/avomerelle. Lähinnä Vaasa-Uumaja väliä pitäisi ajella. Harkinnassa on lähinnä Marsund 906, Flying Albatross, Targa 27, Kulkuri 31 tai 34. Albatrossissa taitaa painopiste ainakin olla alempana kuin Marsundissa? Onko kommentteja ja mahdollisesti muita ehdotuksia?
albatross vai
14
2993
Vastaukset
- olla ainakin
eri hintaluokan vehkeitä harkinnassa.Jos ei ole kova kiire niin marsund.
- 33670
Veneet ovat hyvin erilaisia, Targa 27 on yhteysvene, Kulkurit ensisijaisesti ammattikalastuskäyttöön tehtyjä ja muut retkikäyttöön tehtyjä.
14 vuotta Albatrossilla retkeilyä ympäri saaristoa, sopii hyvin kahden henkilön pitempiaikaiseen retkeilyyn.
Targa 27 tuli mökkiveneeksi, kun piti nopeasti päästä ulkosaaristoon. Erityisesti Targa 27 on merenkulkuominaisuuksiltaan erinomainen, nykyinen suurempi Targamme ei ole niin hyvä kuin 27 oli. Veneen pohjan V-kulma on 22 astetta.
27 ei kuitenkaan ole retkivene, kuin korkeitaan kahdelle henkilölle, jotka ruokailevat ravintolassa. Targa on esille tulleista vaihtoehdoista nopein 27 matkanopeus Volvo D4-300 koneella on > 30 solmua hyvässä kelissä.
Targalla merelle lähteminen on kipparin osaamisesta kiinni.- tarkennuksia
Voisitko ystävällisesti kertoa kummankin Targan pohjan v-kulmat, asteet ja tarkka mittaamistapa.
1. Kulkuri 34 (avomerikelpoinen)
2. Kulkuri 31 (avomerikelpoinen)
3. Marsund 906 (vähän tarjolla)
4. Flying Albatross 870 (kallis)- kategoria ratkaisee
Noinhan se on luokituksen mukaan, mutta pärjääkö oikeasti Marsundilla tai Albatrossilla huonommin kelissä? Nopeaan liikkumiseen ei nyt ole ehdotonta tarvetta.
- 33670
kategoria ratkaisee kirjoitti:
Noinhan se on luokituksen mukaan, mutta pärjääkö oikeasti Marsundilla tai Albatrossilla huonommin kelissä? Nopeaan liikkumiseen ei nyt ole ehdotonta tarvetta.
Marsund ja Albatross veneet rullaavvat aallokossa, etenkin Marsund, joka on kapea ja pitkä. Albatrossin "kantoköli" tasaa veneen kulkua sivuaallokosssa jonkin verran.
Liukuvat veneet joissa on trimmit, niin näillä liikkuminen kovassa kelissä on mukavampaa. Suuremman nopeuden vuoksi niillä pääsee "pahoista paikoista" nopeammin pois.
Minusta hyviä vaihtoehtoja ovat myös Minorit, jos haluaa akselivetoisen retki-/yhteysveneen.
Akselivetoisissa ei ole vastaavaa liukukynnystä kuin perävetolaitteella olevissa veneissä, joten nopeusalue on paremmin käytettävissä. - ei sovellu keliin myötäisellä
33670 kirjoitti:
Marsund ja Albatross veneet rullaavvat aallokossa, etenkin Marsund, joka on kapea ja pitkä. Albatrossin "kantoköli" tasaa veneen kulkua sivuaallokosssa jonkin verran.
Liukuvat veneet joissa on trimmit, niin näillä liikkuminen kovassa kelissä on mukavampaa. Suuremman nopeuden vuoksi niillä pääsee "pahoista paikoista" nopeammin pois.
Minusta hyviä vaihtoehtoja ovat myös Minorit, jos haluaa akselivetoisen retki-/yhteysveneen.
Akselivetoisissa ei ole vastaavaa liukukynnystä kuin perävetolaitteella olevissa veneissä, joten nopeusalue on paremmin käytettävissä.Albatrossin "kantokölillä" on kuitenkin monien mielestä hengenvaarallinen ominaisuus, joka aiheuttaa kunnon myötäaallokossa erittäin hallitsematonta ja omituista surffausta.
33670 kirjoitti:
Marsund ja Albatross veneet rullaavvat aallokossa, etenkin Marsund, joka on kapea ja pitkä. Albatrossin "kantoköli" tasaa veneen kulkua sivuaallokosssa jonkin verran.
Liukuvat veneet joissa on trimmit, niin näillä liikkuminen kovassa kelissä on mukavampaa. Suuremman nopeuden vuoksi niillä pääsee "pahoista paikoista" nopeammin pois.
Minusta hyviä vaihtoehtoja ovat myös Minorit, jos haluaa akselivetoisen retki-/yhteysveneen.
Akselivetoisissa ei ole vastaavaa liukukynnystä kuin perävetolaitteella olevissa veneissä, joten nopeusalue on paremmin käytettävissä."Liukuvat veneet joissa on trimmit, niin näillä liikkuminen kovassa kelissä on mukavampaa."
Saattaa päteä Targoihin ja isoihin raskaisiin
V-pohjaisiin liukuviin, mutta en todellakaan yleistäisi. En voi kuvitella kurjempaa matkantekoa kovaan vastaiseen kuin 'kepoisella' liukuvalla veneellä. Vielä jos sitä ei voi tai kärsi pitää liussa, niin witsit voivat olla vähissä.
Alkuperäinen kysyjä kysyi mielestäni venettä
avomeriolosuhteisiin ja kyllä Merenkurkun ylityskin nousevalla kelillä voi olla aikamoinen eikä sieltä välttämättä ajeta nopeasti karkuun 'pahaa keliä'...- Kala - Kalle
33670 kirjoitti:
Marsund ja Albatross veneet rullaavvat aallokossa, etenkin Marsund, joka on kapea ja pitkä. Albatrossin "kantoköli" tasaa veneen kulkua sivuaallokosssa jonkin verran.
Liukuvat veneet joissa on trimmit, niin näillä liikkuminen kovassa kelissä on mukavampaa. Suuremman nopeuden vuoksi niillä pääsee "pahoista paikoista" nopeammin pois.
Minusta hyviä vaihtoehtoja ovat myös Minorit, jos haluaa akselivetoisen retki-/yhteysveneen.
Akselivetoisissa ei ole vastaavaa liukukynnystä kuin perävetolaitteella olevissa veneissä, joten nopeusalue on paremmin käytettävissä.Toissa kesänä ajelin Porkkalan selkää n. 10-11 m/s sivutuulessa Marsundillani (vielä se vanha ja kapeampi malli!) erään Albatrossin perässä. Albatross veteli siksakkia aallokossa, minä ajelin suoraan. Kummatkin rullaavat jonkin verran, mutten osaisi pitää Albatrossia parempana tuossa suhteessa.
- tietennii
Kala - Kalle kirjoitti:
Toissa kesänä ajelin Porkkalan selkää n. 10-11 m/s sivutuulessa Marsundillani (vielä se vanha ja kapeampi malli!) erään Albatrossin perässä. Albatross veteli siksakkia aallokossa, minä ajelin suoraan. Kummatkin rullaavat jonkin verran, mutten osaisi pitää Albatrossia parempana tuossa suhteessa.
marsu, se onpi hyvä peli.
- 870
ei sovellu keliin myötäisellä kirjoitti:
Albatrossin "kantokölillä" on kuitenkin monien mielestä hengenvaarallinen ominaisuus, joka aiheuttaa kunnon myötäaallokossa erittäin hallitsematonta ja omituista surffausta.
5 kesää on takana albatrossilla ja on oltu kovissakin keleissä, 18m/s kolmatta päivää emäsalon selällä tuuli lounaasta, myötäisessä alamäkeen 18 solmua ja ylämäkeen 8 solmua gps nopeutta. Ei ollut mitään ihmeellistä tai vaarallisia surffeja, kyllä kaikkia veneitä pitää jo ajaa tollaisissa aalloissa. Ainut vene mikä selällä tuli vastaan oli rajavartioston 1010 Tiiskeri josta vetolaitteetkin näkyivät joka aallonharjan jälkeen. Aallopohjalla ei juuri muuta kuin vettä näkynytkään.
Vastaaaltoon olen ajanut samanlaisessa kelissä albatrossilla, ei ongelmia ainakaan 11-12 solmun nopeudella. Liukuvia veneitä alkaa tulemaan perä edellä vastaan noissa keleissä..
Tosin pitää luottaa/tietää veneeseen/tekniikkaan ja poltoaine järjestelmän puhtauteen...jos tankissa on vettä/sitä mustaa möhnää, ne lähtee varmaan liikenteeseen. - keli
870 kirjoitti:
5 kesää on takana albatrossilla ja on oltu kovissakin keleissä, 18m/s kolmatta päivää emäsalon selällä tuuli lounaasta, myötäisessä alamäkeen 18 solmua ja ylämäkeen 8 solmua gps nopeutta. Ei ollut mitään ihmeellistä tai vaarallisia surffeja, kyllä kaikkia veneitä pitää jo ajaa tollaisissa aalloissa. Ainut vene mikä selällä tuli vastaan oli rajavartioston 1010 Tiiskeri josta vetolaitteetkin näkyivät joka aallonharjan jälkeen. Aallopohjalla ei juuri muuta kuin vettä näkynytkään.
Vastaaaltoon olen ajanut samanlaisessa kelissä albatrossilla, ei ongelmia ainakaan 11-12 solmun nopeudella. Liukuvia veneitä alkaa tulemaan perä edellä vastaan noissa keleissä..
Tosin pitää luottaa/tietää veneeseen/tekniikkaan ja poltoaine järjestelmän puhtauteen...jos tankissa on vettä/sitä mustaa möhnää, ne lähtee varmaan liikenteeseen.Molemmat C-luokan kategorian veneitä.
Kyllä Flying on tarkoitettu 8 - 10 m/s enintään. - epäilevä Tuomas
870 kirjoitti:
5 kesää on takana albatrossilla ja on oltu kovissakin keleissä, 18m/s kolmatta päivää emäsalon selällä tuuli lounaasta, myötäisessä alamäkeen 18 solmua ja ylämäkeen 8 solmua gps nopeutta. Ei ollut mitään ihmeellistä tai vaarallisia surffeja, kyllä kaikkia veneitä pitää jo ajaa tollaisissa aalloissa. Ainut vene mikä selällä tuli vastaan oli rajavartioston 1010 Tiiskeri josta vetolaitteetkin näkyivät joka aallonharjan jälkeen. Aallopohjalla ei juuri muuta kuin vettä näkynytkään.
Vastaaaltoon olen ajanut samanlaisessa kelissä albatrossilla, ei ongelmia ainakaan 11-12 solmun nopeudella. Liukuvia veneitä alkaa tulemaan perä edellä vastaan noissa keleissä..
Tosin pitää luottaa/tietää veneeseen/tekniikkaan ja poltoaine järjestelmän puhtauteen...jos tankissa on vettä/sitä mustaa möhnää, ne lähtee varmaan liikenteeseen.Vähän epäilyttää tarinasi, anteeksi vain.
18 m/s eli lähes myrskyä SW kolme vuorokautta...
Vai tarkoitatko, että oli kovahkoa tuulta 12-14 m/s (keskituuli) ja puuskissa kaveri kertoi kuulleensa 18 m/s..?
Tuo 18 solmua versus hidastuminen aallon taittuessa 8 solmuun on myös varmaan aika
mielenkiintoinen veneen ohjailukokemus.
Jos edes puoliksi totta puhut, niin olet taitava veneesi käsittelijä ja ehkä myös hieman
hurjapää eli suomeksi sanottuna uhkarohkea. ;)
- Tyrskis
vertailu marsund vs. bella 8001 (8/92). Jutun voi lukea pdf:nä maksua vastaan. Marsundi kehuttiin taivaisiin kelissä kun tuonaikainen iso Bella oli ehkä huonoin koeajettu vene kelissä.
Kalastajilla on Kulkuri 34:a Merenkurkussakin. Ei varmaan huono...Olisin ostanut itse Marsundin, mutta niitä ei usein löydy käytettynä ainakaan sopuhintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199