Skolioosin hoitaminen aikuisella?

ylläriskolioosi

Haluaisin kokemuksia siitä miten skolioosia hoidetaan aikuisella? Saadaanko selkärankaa enää mitenkään yhtään suoremmaksi? Itse sain juuri yllättäen tietää että selkärankani on alhaalta kahdella mutkalla ja nikamat toisissaan kiinni. Rintarangan ja lantioluiden välistä jos oikein ymmärsin. Onkin aina tuntunut että rintaranka uppoaa melkein lantioon, kapenee sinne. Olen siis naispuolinen. En tiedä ongelmastani tosiaan vielä tarkemmin enkä skolioosin hoidosta koska en ole käynyt vielä fysioterapeutilla, mutta kokemukset ja mielipiteet asian suhteen kiinnostaa.

14

16963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla myös

Itse olen kohta nelikymppinen naisimmeinen ja mullakin on skolioosilöydös tehty vasta kymmenisen vuotta sitten. Silloin leikattiin kun oli hermopinne niin kova. Muutaman vuoden meni ihan hyvin mutta nyt vaivat palanneet. Kun nyt kuvattiin lantio niin todettiin skolioosin lisäksi lannerangan kiertymää. Lannenikamat on kasassa, välilevyt lytyssä ja jotain degeneratiivista päätelevynokkaa kehittymässä. Mahtaiskohan olla jotain luupiikkejä? Nyt on siis hermo jumissa jälleen ja kun on OMT:t ja muut konservatiiviset hoidot kokeiltu, olen nyt saanut kortisonipuudutetta. Eipä ole ollut siitäkään apua ja nyt sitten pääsen/joudun jonnekin selkäryhmään, joka pohtii mitä olisi tehtävissä. Itse skolioosin hoidosta ei kukaan ole mitään puhunut ja tuntuvatpa lääkärit olevan sitä mieltä että sillä ei ole edes vaikutusta nyt oleviin kipuihin. Itse olen kyllä eri mieltä ja jos puukolla uhkaavat niin meinaan hakeutua niksauttajalle.

• hoidettu

Useimmiten skolioosi johtuu lantion kiertymästä / vinoudesta, jonka voi usein korjata. Lääkärit ei vaan ymmärrä sitä. Eivät tosiaan myöskään ymmärrä, että skolioosi aiheuttaa lähes aina lopulta ongelmia. Oli se kuinka lievä hyvänsä.

Yritä etsiä manipuaatio-osaaja, joka osaa SI-nivelen lukon / suoliluun siirtymän avata. Ja jos nikamien haarakkeet on muka kiinni toisissaan, niin kuullostaa facettilukoilta, jotka nekin voi avata kunhan vain osaaja löytyy. Kaikki koulutetut ei ole osaajia.

• voiko...

tuollaiseen manipulaatio-hoitoon mennä sellainen, jolle on tehty skolioosileikkaus? Minulle sanottiin etta haitat ovat lähinnä kosmeettisia, mutta minun pitäisi pystyä elämään lähes normaalia elämää. Selkääni ei varsinaisesti koske, mutta tuntuu kokoajan erittäin epämukavalta varsinkin alemmassa mutkassa.

• hoidettu
        voiko... kirjoitti:

tuollaiseen manipulaatio-hoitoon mennä sellainen, jolle on tehty skolioosileikkaus? Minulle sanottiin etta haitat ovat lähinnä kosmeettisia, mutta minun pitäisi pystyä elämään lähes normaalia elämää. Selkääni ei varsinaisesti koske, mutta tuntuu kokoajan erittäin epämukavalta varsinkin alemmassa mutkassa.

Ei se kovin suositeltavaa ole. Silloin ei toki itse selkärankaan pidäkään koskea vaan vain lantioon. Harva tekniikka soveltuu siihen...

Tiedän ainakin yhden paikan, jossa on kaltaisiasi leikattuja ja raudoitettujakin käynyt.

• sama kuin viimeksi
        hoidettu kirjoitti:

Ei se kovin suositeltavaa ole. Silloin ei toki itse selkärankaan pidäkään koskea vaan vain lantioon. Harva tekniikka soveltuu siihen...

Tiedän ainakin yhden paikan, jossa on kaltaisiasi leikattuja ja raudoitettujakin käynyt.

Auttoiko se ja olivatko he tyytyväisiä lopputulokseen? Missä he kävivät?
        Ja anteeksi kun vaivaan, mutta olen niin masentunut tämän skolioosin takia ja haluaisin tietää jos on enää mitään tehtävissä. Satutko tietämään jotain muista vaihtoehtoishoidoista?

• hoidettu
        sama kuin viimeksi kirjoitti:

Auttoiko se ja olivatko he tyytyväisiä lopputulokseen? Missä he kävivät?
        Ja anteeksi kun vaivaan, mutta olen niin masentunut tämän skolioosin takia ja haluaisin tietää jos on enää mitään tehtävissä. Satutko tietämään jotain muista vaihtoehtoishoidoista?

"Auttoiko se ja olivatko he tyytyväisiä lopputulokseen? "

Osa ainakin on ollut. Toisille siitä on enemmän apua kuin toisille. Jokainen on oma tapauksensa.

"Missä he kävivät? "

http://www.joukoholma.com/

"Satutko tietämään jotain muista vaihtoehtoishoidoista? "

Tietoa on hiukan monistakin. Kalevalainen kansanparannus lienee myös tarpeeksi hellä käsittely kaltaisellesi. Katso tuolta joku mestari ja kokeile:
        http://www.kansanlaakintaseura.fi/

Mikä on alueesi?

• paljon!
        hoidettu kirjoitti:

"Auttoiko se ja olivatko he tyytyväisiä lopputulokseen? "

Osa ainakin on ollut. Toisille siitä on enemmän apua kuin toisille. Jokainen on oma tapauksensa.

"Missä he kävivät? "

http://www.joukoholma.com/

"Satutko tietämään jotain muista vaihtoehtoishoidoista? "

Tietoa on hiukan monistakin. Kalevalainen kansanparannus lienee myös tarpeeksi hellä käsittely kaltaisellesi. Katso tuolta joku mestari ja kokeile:
        http://www.kansanlaakintaseura.fi/

Mikä on alueesi?

Olen pohjois Karjalasta.

• ja...
        paljon! kirjoitti:

Olen pohjois Karjalasta.

kun näytät tietävän paljon näistä asioista (olen lueskellut jonkin verran aikaisempia juttuja) niin satutko vielä tietämään onko jotain tiettyä harjoitusliikettä, joka korjaisi si-nivelen virheasentoa?

• hoidettu
        ja... kirjoitti:

kun näytät tietävän paljon näistä asioista (olen lueskellut jonkin verran aikaisempia juttuja) niin satutko vielä tietämään onko jotain tiettyä harjoitusliikettä, joka korjaisi si-nivelen virheasentoa?

Jotkut saavat apua näistä
        http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8

Jotkut saavat myös apua joogasta, ryhtiliikkeistä tai syvähieronnasta. Pitää löytää se itselle sopiva juttu. Kokeilemalla se vain selviää...

• vaivannäöstä
        hoidettu kirjoitti:

Jotkut saavat apua näistä
        http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8

Jotkut saavat myös apua joogasta, ryhtiliikkeistä tai syvähieronnasta. Pitää löytää se itselle sopiva juttu. Kokeilemalla se vain selviää...

On mukavaa kun ihmiset jaksavat välittää!

• itsellä on

just joo, idiopaattinen scolioosi - montako tiedät hoidetu kuntoon tolla menetelmäll. Rtg-kuvat riittäis..

• erikoislääkärin kutsua. Minulla mutkat selässä niin pahoja,että aamuisin olen kuin keppiukko kankea.On myäs "linnunnokka" kahden nikaman välissä. Voimistella pitäisi ja selkärangan lähilihaksia voimistaa. Hyvää nukkuma-asentoa ei tahdo löytyä. Lääkäri sanoi muutamia vuosia sitten,että rouva tekee töitä niin kauan kuin pystyy,ei ole leikattavaa. Missä menee raja:kunnes menee jalat alta,vai??? Näin netissä kuvan,missä mutkainen selkä oli oiottu metallilla ja kun kysyin lääkäriltäni,hän sanoi,ettei sellaisella selällä enää töitä tehdä,eli siis ei helposti leikatakkaan.-Eli oikeastaan ei ole kuin voimistelemisesta apua ja kansanparantajasta väliaikaisesti.

• aloittaja

Ei ollenkaan hyvältä kuulosta. Itse en ole edes vielä työelämässä vaan opiskelija. Ei kyllä tulevaisuus hyvältä vaikuta kun ongelmia tulee näinkin nuorena koko ajan vaan lisää

• Friida2
        aloittaja kirjoitti:

Ei ollenkaan hyvältä kuulosta. Itse en ole edes vielä työelämässä vaan opiskelija. Ei kyllä tulevaisuus hyvältä vaikuta kun ongelmia tulee näinkin nuorena koko ajan vaan lisää

Kyllä skolioosiin saa apua.Ensiksikin on erittäin tärkeää pitää lihakset hyvässä kunnossa, usko pois,vatsa- ja selkälihakset tukevat rankaa,myös jalkalihakset hyvään kuntoon!Suurempia mutkia leikataan,yleensä nuorena kasvun päätyttä mutta myös aikuisiällä.Hakeudu erikoislääkärin vastaanotolle,joko terveysaseman kautta lähetteellä sairaanhoitopiiriisi tai yksityisestä,fysiatri tai kirurgi, ehkä ensin fysiatrille.Itse pärjäsin yli 40-asteisen skolioosin kanssa kivuitta lähes 40 v,mutta todennäköisesti, näin uskon, tällainen iso mutka pahenee aina iän myötä,mutta ellei tukilihakset ole kunnossa tilanne on aina pahempi, ja mahdolliset hoidot eivät auta,leikkauksesta toipuminen on vaikeampaa.Tukiliivi on yksi jota käytetään myös helpottamaan oloa,ei mikään marketin liivi vaan kunnon liivi.Ja leikkauksen jälkeen voi työelämässä olla,tietysti jotkin alat on poissuljettu, mutta liekö nuo "huonolla" selällä muutenkin pois listalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7870
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4400
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4023
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3373
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3330
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3238
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2983
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2761
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe