Onko väliä mitä Linuxia käyttää?

OS10.3

Sillähän ei ole väliä mitä Linuxia käyttää kunhan se on uusin Open Suse 10.3, edelleenkin paras,toimivin, ja viimeisen päälle testattu jakelu.

Niinkuin yleensä Suse ei ole susi vaan hyvin testattu ennen virallista versiota.

23

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aletaanko nyt SOTIA eri Linux-distrojenkin välillä?
      UBUNTU on PARAS! PISTE!

      • MAHTAVIA

        Mandrivaa en saanut,oikein toisi hermosaha.
        Knoppixkin kiva.

        Fedora 6 coren 4 levyä kone nielaisi mukavasti eikä tarvinnut olla niin hirveän tehokas prossu.


      • Fedora 7
        MAHTAVIA kirjoitti:

        Mandrivaa en saanut,oikein toisi hermosaha.
        Knoppixkin kiva.

        Fedora 6 coren 4 levyä kone nielaisi mukavasti eikä tarvinnut olla niin hirveän tehokas prossu.

        "Fedora 6 coren 4 levyä kone nielaisi mukavasti"
        Red Hat Inc:in tukema Fedora-jakelu kannattaa aina päivittää uusimpaan. Tuki vanhoille versioille päättyy turhan pian.
        Kun päivitys edellisestä versiosta suoraan seuraavaan onnistuu aika helposti, ei päivityksiä kannata jättää (turhaan) väliin.
        Toisaalta koneen ohjelmistot ovat tuolloin tuoreita ja ajantasalla.


    • -helvetti

      opensuse olis muuten mitä parhain jakelu, mutta valitettavasti siinä ei ole kunnollista pakettienhallintaa, vaan pelkkä rpm-helvetti.

      • helvetti...

        Rpm:ssä ei ole mitään vikaa, sen haukkuminen on vaan perua ajoilta jolloin Debian oli vielä vaikea distro ja siksi siis jokaisen "wannabe-linuxgurun" piti käyttää sitä.
        Ja koska Debianin paketinhallinta on apt, niin kaiken muun kuin aptin oli siis oltava näitten tyyppien mielestä täyttä noobien paskaa. Sitä piti muistaa aina hehkuttaa keskustelupalstoilla, että sai muitten wannabe-gurujen arvostuksen.

        Rpm on oikeasti ihan toimiva systeemi.


      • .......................

        > opensuse olis muuten mitä parhain jakelu, mutta valitettavasti siinä ei ole kunnollista pakettienhallintaa, vaan pelkkä rpm-helvetti.

        RPM-helvetti on huono joskin paljon käytetty selitys sille että ei ymmärrä mitä on tekemässä.


      • havinaa, havinaa

        "vaan pelkkä rpm-helvetti."
        Olet jäänyt kehityksestä jälkeen. Aikanaan kun järjestelmien lisäohjelmia koottiin yksittäisistä rpm, tgz tai deb -paketeista, oli ongelmia riippuvuuksien kanssa. Piti tietää, mitä ohjelma tarvitsi, ja asentaa paketit joskus jopa tietyssä järjestyksessä (tai pakottaen).
        Nykypäivää ovat paketinhallintajärjestelmät, jotka asentavat samalla itse ohjelman ja sen riippuvuudet. apt-get/aptitude/adept ja yum, urpmi ja yast hoitavat nykyisin homman. Näille yllämainituille softille on omat graafiset ohjelmansa, joten jos haluaa, ei edes tarvitse (kädettömien) käyttää komentoriviä (joka kuitenkin on tehokkain tapa hoitaa homma).
        Lisäksi palveluina jakeluissa on systeemit, jotka päivittävät automaattisesti järjestelmään asennetut softat - ja tarvittavat lisäpalikat.


      • rampapakeetimanagerI?
        havinaa, havinaa kirjoitti:

        "vaan pelkkä rpm-helvetti."
        Olet jäänyt kehityksestä jälkeen. Aikanaan kun järjestelmien lisäohjelmia koottiin yksittäisistä rpm, tgz tai deb -paketeista, oli ongelmia riippuvuuksien kanssa. Piti tietää, mitä ohjelma tarvitsi, ja asentaa paketit joskus jopa tietyssä järjestyksessä (tai pakottaen).
        Nykypäivää ovat paketinhallintajärjestelmät, jotka asentavat samalla itse ohjelman ja sen riippuvuudet. apt-get/aptitude/adept ja yum, urpmi ja yast hoitavat nykyisin homman. Näille yllämainituille softille on omat graafiset ohjelmansa, joten jos haluaa, ei edes tarvitse (kädettömien) käyttää komentoriviä (joka kuitenkin on tehokkain tapa hoitaa homma).
        Lisäksi palveluina jakeluissa on systeemit, jotka päivittävät automaattisesti järjestelmään asennetut softat - ja tarvittavat lisäpalikat.

        Onko rpm rolling releaseja? Debian, arch ja gentoo ovat ainakin olemassa, mutta ei tule mieleen yhtäkään rpm-jakelua. Toimiiko muuten niissä vieläkään normaali debian tyylinen versio-päivitys? Yksi ohjelma kaiketi päivittyy tai parikin, mutta entä koko järjestelmä? Vai onko tämä apt:n paremmuutta? Tiedän, että apt toimii rpm-jakeluissa. Se vaan, että rpm-jakeluissa apt heittää ainakin yhden hitaan lisäkiemuran asennuksessa verrattuna debian pohjaisiin.

        En ole kertaakaan saanut järjestelmääni solmuun rpm-jakelulla, mutta edessä on ollut usein pitkähkö automaaginen korjailu.

        Haluan oikeita selityksiä, koska omat kokemukset ovat olleet kovin rpm vastaisia.Tällä hetkellä rpm-jakelu apt:lla käytössä


      • Fedora-käyttäjä
        rampapakeetimanagerI? kirjoitti:

        Onko rpm rolling releaseja? Debian, arch ja gentoo ovat ainakin olemassa, mutta ei tule mieleen yhtäkään rpm-jakelua. Toimiiko muuten niissä vieläkään normaali debian tyylinen versio-päivitys? Yksi ohjelma kaiketi päivittyy tai parikin, mutta entä koko järjestelmä? Vai onko tämä apt:n paremmuutta? Tiedän, että apt toimii rpm-jakeluissa. Se vaan, että rpm-jakeluissa apt heittää ainakin yhden hitaan lisäkiemuran asennuksessa verrattuna debian pohjaisiin.

        En ole kertaakaan saanut järjestelmääni solmuun rpm-jakelulla, mutta edessä on ollut usein pitkähkö automaaginen korjailu.

        Haluan oikeita selityksiä, koska omat kokemukset ovat olleet kovin rpm vastaisia.Tällä hetkellä rpm-jakelu apt:lla käytössä

        "Onko rpm rolling releaseja?"
        ??? Mikä on rolling release? Viitsisitkös lokalisoida suomeksi.


      • rampapakeetimanagerI?
        Fedora-käyttäjä kirjoitti:

        "Onko rpm rolling releaseja?"
        ??? Mikä on rolling release? Viitsisitkös lokalisoida suomeksi.

        Semmoinen jakelu, kuin vaikka Debian Sid. Se on aina ollut sid kaikki ne monituiset vuodet - järjestelmää päivitetään sitä mukaa kuin uusia versioita ja ohjelmia ilmestyy eli se pysyy aina ajan tasalla (muuten joidenkin mielestä vakaa kuin kallio vaikka kulkee myös nimellä unstable). Debian Testing "pulliasjakelu" on myöskin sellainen paketit on vain vanhempia, mutta päivittyy silti aina välillä uudempiin versioihin/ohjelmiin. Muita esim Gentoo ja Arch.


      • BerkSoftDist
        rampapakeetimanagerI? kirjoitti:

        Onko rpm rolling releaseja? Debian, arch ja gentoo ovat ainakin olemassa, mutta ei tule mieleen yhtäkään rpm-jakelua. Toimiiko muuten niissä vieläkään normaali debian tyylinen versio-päivitys? Yksi ohjelma kaiketi päivittyy tai parikin, mutta entä koko järjestelmä? Vai onko tämä apt:n paremmuutta? Tiedän, että apt toimii rpm-jakeluissa. Se vaan, että rpm-jakeluissa apt heittää ainakin yhden hitaan lisäkiemuran asennuksessa verrattuna debian pohjaisiin.

        En ole kertaakaan saanut järjestelmääni solmuun rpm-jakelulla, mutta edessä on ollut usein pitkähkö automaaginen korjailu.

        Haluan oikeita selityksiä, koska omat kokemukset ovat olleet kovin rpm vastaisia.Tällä hetkellä rpm-jakelu apt:lla käytössä

        Ironista että Deb fanittajat saa kyykkyyn vetämällä "Ports_kortin" esiin =P


      • vika..
        havinaa, havinaa kirjoitti:

        "vaan pelkkä rpm-helvetti."
        Olet jäänyt kehityksestä jälkeen. Aikanaan kun järjestelmien lisäohjelmia koottiin yksittäisistä rpm, tgz tai deb -paketeista, oli ongelmia riippuvuuksien kanssa. Piti tietää, mitä ohjelma tarvitsi, ja asentaa paketit joskus jopa tietyssä järjestyksessä (tai pakottaen).
        Nykypäivää ovat paketinhallintajärjestelmät, jotka asentavat samalla itse ohjelman ja sen riippuvuudet. apt-get/aptitude/adept ja yum, urpmi ja yast hoitavat nykyisin homman. Näille yllämainituille softille on omat graafiset ohjelmansa, joten jos haluaa, ei edes tarvitse (kädettömien) käyttää komentoriviä (joka kuitenkin on tehokkain tapa hoitaa homma).
        Lisäksi palveluina jakeluissa on systeemit, jotka päivittävät automaattisesti järjestelmään asennetut softat - ja tarvittavat lisäpalikat.

        itse kokeilin tota opensusea ja sen pakettienhallintaan ne hermot meni. kun pakettienhallinnan käynnistää niin se latailee ihan omiaan.
        sitten kun yritti jotain asentaa niin vittuiltiin riippuvuuksista joita ei voida tyydyttää.

        ehkä vika oli omassa osaamisessa, mutta en tosiaan tajunnut tuosta mitään.
        taas .deb-pohjaiset käyttikset ratkaisee riippuvuudet itse ja osaa ne asentaakin.

        tottunut vaan tuohon helppoon asennustapaan, sudo apt-get install mulle-se-ja-se


      • .......................
        vika.. kirjoitti:

        itse kokeilin tota opensusea ja sen pakettienhallintaan ne hermot meni. kun pakettienhallinnan käynnistää niin se latailee ihan omiaan.
        sitten kun yritti jotain asentaa niin vittuiltiin riippuvuuksista joita ei voida tyydyttää.

        ehkä vika oli omassa osaamisessa, mutta en tosiaan tajunnut tuosta mitään.
        taas .deb-pohjaiset käyttikset ratkaisee riippuvuudet itse ja osaa ne asentaakin.

        tottunut vaan tuohon helppoon asennustapaan, sudo apt-get install mulle-se-ja-se

        > ehkä vika oli omassa osaamisessa, mutta en tosiaan tajunnut tuosta mitään.

        Tämä käy selväksi kun kommenttisi lukee ;-)

        > tottunut vaan tuohon helppoon asennustapaan, sudo apt-get install mulle-se-ja-se

        Joo, onhan se vaikeaa tuollaisen jälkeen komentaa

        su -c 'zypper in haluamasi_paketti'


      • fedoristi
        helvetti... kirjoitti:

        Rpm:ssä ei ole mitään vikaa, sen haukkuminen on vaan perua ajoilta jolloin Debian oli vielä vaikea distro ja siksi siis jokaisen "wannabe-linuxgurun" piti käyttää sitä.
        Ja koska Debianin paketinhallinta on apt, niin kaiken muun kuin aptin oli siis oltava näitten tyyppien mielestä täyttä noobien paskaa. Sitä piti muistaa aina hehkuttaa keskustelupalstoilla, että sai muitten wannabe-gurujen arvostuksen.

        Rpm on oikeasti ihan toimiva systeemi.

        Paketinhallinta on todella helppoa ja päivitykset kunnossa kunhan ottaa päivitykset samasta paikasta eikä sekoita.

        "Yum:n käyttö on varsin yksinkertaista. Kirjaudutaan sisään pääkäyttäjänä (tai komennetaan su - päätteellä). Yum:n komentojen muoto on yksinkertaisesti:
        yum [optiot] [komennot] [paketit]
        Optiot ovat yum:n toimintaa säätäviä operaatioita, esim:
        -h lyhyt yum:n käyttöohje
        -y vastaa Yes kaikkiin kysymyksiin. Kysymyksiä tulee mm. varmistuksena,halutaanko varmasti asentaa uusi paketti.
        Komennoilla taas kerrotaan, mitä halutaan tehdä. Esimerkiksi:
        install asentaa halutun paketin järjestelmään. Tarkistaa samalla riippuvuudet ja asentaa paketit, joita tarvitaan.
        search etsii palvelimien tietokannasta annettua hakutermiä vastaavia paketteja. Tämä komento ei tarvitse pääkäyttäjän oikeuksia.
        check-updates tarkastaa, onko jo koneeseen asennettuihin paketeihin saatavilla uudempaa versiota.
        update päivittää paketit
        list näyttää saatavilla olevat paketit (asennusta varten)
        list installed näyttää asennetut paketit
        remove poistaa asennettuja paketteja
        groupupdate päivittää tietyn pakettiryhmän
        grouplist listaa saatavilla olevat pakettiryhmät
        groupremove poistaa tietyn pakettiryhmän"


    • .........

      Sä käytät ihan sitä samaa Linux-ydintä kuin muutkin. Ytimen ympärille kasattu distro on kyllä eri.

      Vähän tasoa noihin fleimeihin urpo.

      • miehiä

        Mikkismerkonomeja on alkanut hirvittää vistan tuoman uhkakuvan tilanne niin että pitää koettaa tehdä distron valinta mahdollisimman hankalan tuntuiseksi.

        SuSE:n suositteleminen on vahva merkki siitä kun niillä on se "patenttisopimuskin". :D


      • ihan varmasti on
        miehiä kirjoitti:

        Mikkismerkonomeja on alkanut hirvittää vistan tuoman uhkakuvan tilanne niin että pitää koettaa tehdä distron valinta mahdollisimman hankalan tuntuiseksi.

        SuSE:n suositteleminen on vahva merkki siitä kun niillä on se "patenttisopimuskin". :D

        foliohatut päähän nyt ettei paha bill pääse vaikuttamaan ajatuksiimme ja sitä kautta pilaamaan rakasta linuksiamme entistä pahemmin


      • hätää
        ihan varmasti on kirjoitti:

        foliohatut päähän nyt ettei paha bill pääse vaikuttamaan ajatuksiimme ja sitä kautta pilaamaan rakasta linuksiamme entistä pahemmin

        >...pilaamaan rakasta linuksiamme entistä pahemmin

        Vistan myötä microsoftin mahdollisuudet on aika vähissä.

        Ominaisuuksien osalta ollaan pahasti pudottu kelkasta ja nekään vähäiset ei toimi lähellekään käyttöjärjestelmältä vaadittavalla luotettavuudella. Suorituskyvystä puhumattakaan-


      • muu auta
        hätää kirjoitti:

        >...pilaamaan rakasta linuksiamme entistä pahemmin

        Vistan myötä microsoftin mahdollisuudet on aika vähissä.

        Ominaisuuksien osalta ollaan pahasti pudottu kelkasta ja nekään vähäiset ei toimi lähellekään käyttöjärjestelmältä vaadittavalla luotettavuudella. Suorituskyvystä puhumattakaan-

        niin linux-fanin pitää ruveta valehtelemaan ;)


      • lisää.
        muu auta kirjoitti:

        niin linux-fanin pitää ruveta valehtelemaan ;)

        >...ruveta valehtelemaan

        Voisitko ystävällisesti kertoa kohta kohdalta perustellen mikä tuossa edellisessä viestissä oli mielestäsi valheellista?

        Vastaukseksi ei riitä että: "ihan niinku kaikki" :D


    • Mitäs ihmettä

      Varmaan aika sama mitä distroa käyttää.
      Niitähän on niin paljon että jokaiselle löytyy se "oma" josta tykkää.
      Sehän on koko Linuxin hyvä juttu vaikka jotkut tahot siitä valittavatkin.

      Jos ei ole ennen linuxiin perehtynyt niin sitten kannattaa joku mainstream linux ottaa kuten suse, ubuntu, mandriva tai fedora.
      Jos on oikea atk-harrastaja niin sittenhän sitä testaa varmaan jokaista minkä käsiinsä saa. Itse olen kokeilut paria tusinaa eri distroja ja lopulta päädyin Gentoo Linuxin käyttäjäksi.
      Gentoo ei ehkä sovi kaikille mutta ei sen ole tarkoituskaan. Itse pidän siitä että voin jo asennusvaiheessa optimoida käyttiksen täysin omalle raudalle. On muuten toimiva, vakaa ja nopea sen urakan jälkeen!

    • Syyläperse

      Omassa koneessa ei ainakaan suostunut toimimaan.. Molemmilla työpöydillä kokeilin ja molemmat nykivät. Joko paneeli jäi jonnekkin kun käynnisti koneen tai kansiot eivät auenneet niitä klikatessa tai aukesivat mutta joskus viiden vuoden päästä..

      • ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe