Metallialan hyvät ja huonot puolet?

Alanvaihtoa miettivä pirkko

Nyt tahtoisin tiedustella oikeilta metallimiehiltä alanne plussista ja miinuksista. Millainen ala on työskennellä, palkkaus hyvä? työllistyvyys? Vaihtelevuus? Uralla kehittymismahdollisuudet? Fyysisesti vaativaa?

Kyselen koska itse puualalla/käsityöalalla nyt ja työllistyvyys ja palkkaus aivan päin persettä. Ikinä en liiemmin ahne ole ollut ja työmoraalinikin erinomainen mutta nyt alkaa tosissaan tulla raja vastaan näissä hommissa.

Kaikki kommentit tervetulleita :)

62

15676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Metallissa on aika hyvät palkat. Ja esim CNC-koneistus on usein hyvinkin kevyttä ja siistiä. Itselläni on tuntipalkka 17e. Oma työni on siistiä eikä fyysisesti raskasta, konetta täytyy osata ohjelmoida. Hitsaushommissa voi päästä kanssa tosi hyville palkoille.

      Sinne kun on ohjelma syötetty niin saapi vain vieressä katella kun kone puuhastelee, ei mitenkään raskasta. Eism. tuollainen voipi masiina olla:
      http://www.ncrimm.com/NC CNC/CNC machine2.jpg

      Ei muuta kuin jonekin CNC kurseille, töitä on kivasti tarjolla ja varmasti paremmat liksat kuin puualalla.

      • Anonyymi

        Metallialalla oli kauan sitten joskus ammoisina aikoina hyvät liksat. Niistä, jotka silloin olivat syntyneet eivät enää ole töissä. He ovat jo eläkkeellä. Ennen kuin metallissa on taasen hyvät palkat kuluu useita kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi

        Hitsaajaana saa tosi huonoa palkkaa, paitsi jos on 90-luvulla tai ennen sitä aloittanut metallityö. Nyt jopa 10 vuoden kokemuksella (luokkahitsaajan) on vaikeaa saada 11€/h. Tietenkin jotkut pienet firmat voivat maksaa hyvääkin palkkaa


    • Levyseppänen

      Kaikki riippuu työpaikasta. Palkkaus yleensä huono. Työllisyys hyvä. Vaihtelevuus riippuu hommista mitä teet. Jossain pikkupajassa on vaihtelevia hommia, jos ei ole omia tuotteita. Isommissa omia tuotteita valmistavissa pajoissa työ saattaa olla erittäin yksitoikkoista, poraat esim. reikiä 8h/päivä vuositolkulla. Ura ei taida oikein ureta, koska äijät kun parikymppisenä tulee esim. sorvariksi niin eläkkeelle lähdetään sorvarina.

    • Nimetön

      Itse olen koneasentajana suuressa nosturialan firmassa, siisti sisätyö, tarkkaavaisuutta ja ammattitaitoa vaativaa duunia, työtahti nykypäivänä aika kova. Vaihtelevuutta tuo muutama ulkomaan remonttikeikka vuodessa. Palkka hyvä 40 000 euroa/vuosi. Olen erittäin tyytyväinen työhöni.

    • alanvaihtoa mietivä pirkko

      Kiitoksia vastauksista :)

      Kyllä olen siihen tulokseen tullut että kyllä metalliala aina puualan hakkaa :)

      Mutta toinen asia onkin miten päästä metallialalle..
      eli opiskelemaan lähden vain oppisopimuksella, paikka kenties löytyy kun asiaan paneutuu mutta koulutus vähän tökkii täällä pohjoisessa. Työnantajatkaan eivät taida tarjota suoraa koulutusta täällä missään..

      Eli ilmeisesti koneistajaksi ei voi lukea itseään ilman metallialan perustutkintoa? näin ainakin koulutuksentarjoajien sivuilla yrittävät väittää..

      Eli KONEISTAJAT vielä huomio! millainen koulutus teillä?

      Tietysti perustutkinto antaisi hyvän pohjan kaikkeen kone ja metallialan töihin...luulisin, niin vähän kun alasta tiedänkin vielä :D

      kertokaapa te ammattilaiset mielipiteenne mitkä kone ja metallialan duunit teidän mielestä sopivat parhaiten naisille? eli ei mielellään fyysisesti liian raskaita hommia, kun tuohon omaan fysiikkaan on puuhommien takia tullut vähän vajautta jo...

      • koulutus

        on kurssikeskuksissa noin 1,5 - 2 vuotta taustasta riippuen.


      • Napsukkaa

        Kyllä hitsuuhommat ovat alan Aatelia!Pienaa vaan aluksi vetämään ,siitä se hitsarin tie alkaa. Ja palkka on kovasti nousujohteinen!


    • suhdanneherkkää

      Kyllähän se metalli nyt vetää,mutta miten on parin vuoden päästä? Nyt on mielenkiintoista nähdä,miten käy esim.Turun Kvaernerin telakan kanssa,josta eteläkorealaiset ostivat 40 % ja loppuuko koko telakka. Ajattelen kauhulla niiden kohtaloa,jotka uudelleenkouluttavat itseään "varman työpaikan" perässä telakalle hitsariksi,vaikka telakan tilauskanta on varmistettu ainoastaan ensi vuoden loppuun saakka.

      • ...

        että parin vuoden päästä niitä metallimiehiä vasta tarvitaankin kun eläköityminen lisääntyy.. näin ainakin jos on näitä "viisaampia" uskominen...


      • noin??
        ... kirjoitti:

        että parin vuoden päästä niitä metallimiehiä vasta tarvitaankin kun eläköityminen lisääntyy.. näin ainakin jos on näitä "viisaampia" uskominen...

        Ööh... Kuinkakohan moni niistä heti sotien jälkeen syntyneistä suurten ikäluokkien edustajista on vielä metallialan hommissa esim.hitsaajina? Eiköhän suurin osa ole jo ennen aikaisella sairaseläkkeellä tai haudan levossa. 90-luvun lamassakin aika moni jäi heistä työttömäksi.


      • valmiiks

        ja sitte telakat pakettiin ja duunit muuttaa Korean-niemimaalle,niin siinä käy.Esimerkkiä
        tulevasta voi vaikka katsella taanoisten Perloksien sun muiden puljujen osalta jotka idän pojat osti ja
        sittemmin tehdas tehtaalta siirsivät halpis maihin.


      • kun...
        valmiiks kirjoitti:

        ja sitte telakat pakettiin ja duunit muuttaa Korean-niemimaalle,niin siinä käy.Esimerkkiä
        tulevasta voi vaikka katsella taanoisten Perloksien sun muiden puljujen osalta jotka idän pojat osti ja
        sittemmin tehdas tehtaalta siirsivät halpis maihin.

        teillä pojilla on pieni tuo näkökenttä ettettä pysty käsittämään kokonaiskuvaa ja miten nämä asiat oikeasti menevät. Liian suppeasti katsotte asioita. Kaikki on niin suhteellista, ja aina voisi huonomminkin mennä.


      • metallintyttö
        ... kirjoitti:

        että parin vuoden päästä niitä metallimiehiä vasta tarvitaankin kun eläköityminen lisääntyy.. näin ainakin jos on näitä "viisaampia" uskominen...

        No eipä tarvitukkaan eikä tarvita vieläkään, itse olen metallialan hommia nyt kolme vuotta etsinyt, ei tarvita jos tarvitaan niin lyhyeen pätkään.


    • Vaihtelee

      Olen huomannut,että esim hitsareilla palkat vaihtelee 10-15eron hujakoissa Kokemuksen ja pärstäkertoimen mukaan.Ei mikään ihanne ala aika likaista ja käryävää hommaa.

    • kv

      No mun isä on vieläkin 62 vuoden iässä just siellä metallihommissa ja just siellä hitsaamassa..

    • Nähty on

      Paskat liksat ja veemäinen tylsä duuni lisänä vielä kyrvät pomot ja kateelliset työkamut niistä on metallipajat tehty.Muuten hyvää kesää ja välttäkää näitä kusetuslafkoja viimeiseen asti.

    • Metallissa on voimaa

      Metalli on ihan mukava ala, kunto kasvaa ja saa nauttia oman käden jäljestä mutta pahin haitta on jatkuvasti palkasta kitisevät ahneet duunarit jotka tekee työtä vain rahan takia

      • Kaaalaaaaaleeepppppp

        ...tai jatkuvasti palkasta kitisevä työnantaja joka tekee työtä vain rahan takia.


    • taidat olla retardi

      Kukahan näitä paskasia, terveyden päälle käyviä raskaita ja vittumaisia metallitöitä tekisi minkään muun kuin rahan takia? Nauttia oman käden jäljestä..haista nyt jo vittu!

      • hitsuuttaja

        Hitsariksi ja huoraksi pääsee heittäytymällä , toinen likaista ja raskasta ja toinen taas on sisä homma , voi tehä maaten ja saa aika hyvän korvauksen .


    • noppajoonaskalle

      "paskasia, terveyden päälle käyviä raskaita ja vittumaisia metallitöitä"?

      Itse istun toimistossa CAM:in ääressä 95% päivästä, sitten käyn pistämässä muutaman muottilevyä yöksi koneeseen.

      Joo, aika paskasta ja raskasta on. Eli ei aina näin.

      • B2Xtoiseen

        Nii, no jos on ollut jossain hikisessä nyrkkipajassa hitsurina, missä ei ilmanvaihto pelaa ja työolot on mitä sattuu ja pomona on pikkutarkka ja vittumainen natsi, joka käy aina siinä työpisteellä huutamassa ja haukkumassa, eikä saa edes uusia puhtaita ja ehjiä haalareita ym. silloin kun tarvis, niin varmasti näkee hän metallialan hommat juurikin sellaisina paskaisina, terveyden päälle käyvinä ja raskaina vittumaisina hommina.
        Sulla on CAM:in äärellä hyvät hommat. Työpaikka pitää osata valita.


      • Anonyymi

        Onhan toi perseestä istua koneella koko elämä, itellä sekois nuppi.


    • asennekohillaan

      Siinon asenne kohillaan : " Hitsariksi ja huoraksi pääsee heittäytymällä"
      Menkää nuoret tietokone hommiin nokialle siellä "tulevaisuus"

    • -----------------

      Huonoja puolia:
      -Minulla töissä nokka inhottavasti tukossa leikkunestesumun takia, mitä koneen on koneen sisällä, mutta oven aukaistessa ja puhaltaessa paineilmapistoolilla kappaleet puhtaaksi se pölisee ympäriinsä. Illalla hengitys vinkuu ja yskittää. En ole tehnyt näitä hommia vielä kovin kauaa, mietinkin että jos hengitysongelma pahenee, mitä sitten?

      Jos tulee joku kiireellinen tilaus, esim. reklamaatio, niin saattaa pukata stressiä aika paljon. Vaikka jossakin hyllyssähän ne kuitenkin sitten makaa päiväkausia, eikä maailma siitä miksikään muutu, vaikka ne viikon pari myöhästyisikin..

      Aluksi hemmetin vaikeaa tuo koneistaminen, kun ohjematkaan eivät ole mitään täydellisiä (ellei pääse itse tekemään), ja tosi tarkkaa. Esim H7 toleranssi 0- 0,01mm.

      • Pitäisitietää

        H7 toleranssi riippuu kylläkin perusmitasta.


    • paskapaskempimetalli

      Hyviä puolia:
      -
      Huonoja puolia:
      - Kaikki

      17e tuntipalkat voi tunkea perseeseen ja muottipajoja on maassa ehkä kaksi tai jopa kolme.

    • B2Xtoiseen

      Suurin metallin miinus on tänä päivänä töiden vähyys. Eihän niitä tunnu olevan enää edes siellä kiven alla. Oon yrittäny tässä ettii työharjoittelupaikkaa, niin joka helvetin firmassa tuntuu olevan yyteet ja lomautukset päällä tai sitten on niin vähän töitä, että kohta on konkassa koko pulju. Joutuu oikein anteeksi pyytelee, että kun soitteli ja kyseli edes sitä työharjoittelupaikkaa.
      Jos en kohta löydä töitä metallilta, niin sitten mä alan joksku perkeleen paskakuskiksi. Samahan se on, että mitä sitä tekee, kuhan vaan palkan saa. Voin sitten joskus 30 vuoden päästä, kun CV.tä laittaa menee, niin mainita, että oon tässä kohta kolkytä vuotta kärränny kesäsin paskaa navetoilta pelloille ja talvet mä oon tehnyt hautakivikaiverruksia, tuhkauurnia ja hauta-arkkuja. Siihen aikaan mä oon seitsemänkymppinen ukko ja eläkkeeseen on aikaa vielä semmoset yli 20 vuotta. Jos mä nyt oon enää viiden vuoden kuluttua hengissäkään, mutta kuvitellaa nyt, että olen elossa vielä 2040-luvulla. Varmana on eläkeikä nostettu sinne sataan vuoteen, niin kukaan ei jää eläkkeelle vaan kuolee duunipaikalleen, kellä sitä duunia sattuu oleen. Eipä tarvi sitten eläkkeitäkään maksella.

    • Eläkepommi

      lyhyt koulutus.
      - terveys haitat:kuulo, hengitys elimet, nivelten kulumat, myrkky altisteet>syövät, dementoituminen, palo ja muut vammat.
      -töitten pätkittäisyys> heti YT:t ja väki pihalle kun työt vähenee.
      -palkat pidetty alhaalla kilpailun avulla.

      Kokemusta parista isommasta firmasta missä tehty yrityskauppoja.

    • Raivostunut

      Jokainen metalli alan puljuhan ottaa puolalaisia virolaisia ja muita ulkomaalaisia. Tyytyvät pieneen mutta tessin mukaiseen palkkaan ja tekevät hulluna töitä. Suomalaiset vain narisevat ja lähtevät 15.00 kotiin. En voi ymmärtää miksei suomessa oo samaa työllisyys politiikkaa kuin esim kanadassa. Maahan ei oo asiaa jos aijot viedä joltain oman maan kansalaiselta mahdollisesti työpaikan!!! Me vaan taistellaan siitä kuka saa ja mitä yhteiskunta sopimuksessa... Virolaiset ja muut eurooppalaiset vie kohta kaikki työt!!

      • Horkassa

        Pointtihan on siinä, että EU:n sisällä pätee työvoiman vapaa liikkuvuus. Viro, Puola ovat samaa EU klusteria Suomen kanssa. Silloin ei kysellä työlupia ja viisumeita. Eri asia jos tulee EU:n ulkopuolelta. Hulluna kun tehdään raksa ja metallihommia, niin työsuojelu ei ole koskaan ykkösprioriteetilla. Olen nähnyt Vironpoikia raksalla ajavan murtovasara/piikkauskoneella pitkää päivää ilman taukoja. Sitä kun aikansa tekee niin verenkierto ja hermojärjestelmä tekee kaput temput. Ukot tutisee kuin horkassa. Ei näe eläkepäiviä. Vaihdetaan uusi halpis hemmo tilalle. Mieletöntä !


      • Raivostunut

        Juurikin näin!!! Mutta ketä siitä hyötyy kun kaiken lisäksi ovat vielä suurin osa pimeesti hommissa. Uskompa että melkein kaikki tuntee jopa yhen suomalaisenkin joka tekee pimeitä hommia.. Ketä kärsii ne jotka maksaa veronsa... Vievät vielä työkkäri rahat samana aikaan plus muut etuudet..


      • Eivoiollanoinvaikeeta
        Raivostunut kirjoitti:

        Juurikin näin!!! Mutta ketä siitä hyötyy kun kaiken lisäksi ovat vielä suurin osa pimeesti hommissa. Uskompa että melkein kaikki tuntee jopa yhen suomalaisenkin joka tekee pimeitä hommia.. Ketä kärsii ne jotka maksaa veronsa... Vievät vielä työkkäri rahat samana aikaan plus muut etuudet..

        Opettelisit kirjoittamaan suomea, ihme ketäänvetäjä!


      • neljäs_valtakunta

        Koko EU onkin pelkkää veronkiertoa ja työvoimalla keinottelua varten tehty €uostoliitto missä ei kansalaisilla ole mitään oikeuksia ja kokoajan tulee vain kiristyksiä ja lisää keinottelua kuin jossain vanhassa natsimaassa enenmuinoin.


      • Anonyymi

        Kukaan ei ilmeisesti muistanut mainita, että Euroopan unioni tarkoittaa myös pidemmällä aikavälillä työvoimaresurssien yhdistymistä. Joka taas tarkoittaa sitä, että Suomen palkkataso tulee väistämättä lähenemään itä-Euroopan ja muiden halpojen maiden palkkatasoa.

        Vielä kun pääsevät tarveharkinnasta eroon, niin metallialan palkat tulevat tippumaan vielä alemmaksi.


    • Metallimies123

      Ei tuu mitään mieleen.

    • MuistaAinaHaribo

      Liikkuminen vaatii hönkäisyjä. Hengittäminen on hyväksi.

    • EiTyötKannata

      Metallialalla on huonot palkat 10-13€/h, koska virolaiset, puolalaiset ja arabit joutuvat tekemään huonolla palkalla töitä, niin samaa kohtelua tehdään myös kantasuomalaisille

      • Anonyymi

        11,5 €/h oli aloituspalkka eräässä metallifirmassa, mikä oli "ihan hyvä" mielestäni alkuun, mutta sen korottaminen olikin kiven takana. Ei sillä ollut kuitenkaan mitään yhteyttä ulkomaalaisiin työntekijöihin, joita ei edes siinä firmassa ollut (eikä oteta). Se on metallialan TES ja paikallinen sopimus. Tottakai usein nuori helposti kusetettava työntekijä ottaa vastaan sellaisen sopimuksen mikä annetaan, kunhan vain pääsee töihin.


    • Anonyymi

      Yli 20-vuoden kokemuksella voin sanoa ettei ole mitään hyvää sanottavaa.
      Valitse joku muu ala, niin et pety.

      Vuonna 2007 ketjun aloittajan ura on jo auennut, toivottavasti ei kuitenkaan metallin paskoissa oloissa ja palkoissa.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut metallialalla noin 15-vuotta ja olen ihan tyytyväinen hommiin ja palkkaukseen. Töiden mielekkyys riippuu vähän siitä että millä asenteella suhtaudut alan töihin.

      Metallialalla on aina kova kysyntä työvoimalle, mikä on plussaa. Itse teen nykyään vain määräikaisia rahakkaampia keikkoja vuokrafirman kautta. Vastuuta ei tarvitse ottaa mistään ja hommat voi tehdä vähän sinne päin, mutta keikkaa riittää aina. Keikkojen välissä voi vetää lonkkaa ja nostella ansiosidonnaista/tukia.

      Niin ja vuokrafirmat kannattaa aina kilpailuttaa ja mennä sinne mistä saa parhaimman palkan. Suosittelen.

      • Anonyymi

        "Vastuuta ei tarvitse ottaa mistään ja hommat voi tehdä vähän sinne päin, mutta keikkaa riittää aina."

        Metalli"miehen" ammattiylpeys kiteytyy tähän lauseeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vastuuta ei tarvitse ottaa mistään ja hommat voi tehdä vähän sinne päin, mutta keikkaa riittää aina."

        Metalli"miehen" ammattiylpeys kiteytyy tähän lauseeseen.

        Jos hitsi hajoaa niin ei mua ainakaan liikuta,eipähän ole mun lompakosta pois.


      • Anonyymi

        Vai oikein rahakkaita hommia vuokrafirman kautta.
        Nyt tuli hauska juttu, tuolla yhdistelmällä ei ole kuin trollin juttuja.

        Ai tekemällä paskahommia ja pakottamalla itsensä hyvään moodiin, taitaa olla niitä vuokrafirmojen pamppujen paskapuheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oikein rahakkaita hommia vuokrafirman kautta.
        Nyt tuli hauska juttu, tuolla yhdistelmällä ei ole kuin trollin juttuja.

        Ai tekemällä paskahommia ja pakottamalla itsensä hyvään moodiin, taitaa olla niitä vuokrafirmojen pamppujen paskapuheita.

        Lapastossut ei tällä alalla tule ikinä pärjäämään. Palkkaa täytyy osata pyytää ja neuvotella. Töistä voi aina kieltäytyä jos palkka ei ole riittävä. Tottakai firmat maksaa pienintä mahdollista palkkaa jos itse suostut sillä tekemään.

        Alalla on aina kyrpäotsaisia "firman miehiä" työnjohtajana, joiden elämäntehtävä on saada mahdollisimman halpaa työvoimaa tekemään tilaukset. Työntekijänä vain täytyy olla isompi kyrpä otsassa jos meinaa pärjätä.

        t:25-vuotta alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapastossut ei tällä alalla tule ikinä pärjäämään. Palkkaa täytyy osata pyytää ja neuvotella. Töistä voi aina kieltäytyä jos palkka ei ole riittävä. Tottakai firmat maksaa pienintä mahdollista palkkaa jos itse suostut sillä tekemään.

        Alalla on aina kyrpäotsaisia "firman miehiä" työnjohtajana, joiden elämäntehtävä on saada mahdollisimman halpaa työvoimaa tekemään tilaukset. Työntekijänä vain täytyy olla isompi kyrpä otsassa jos meinaa pärjätä.

        t:25-vuotta alalla.

        Ei se noin toimi, ne ottaa mielummin helpon tyypin kuin kyypä ottassa olevan kävelevän katastrofin riesakseen.

        On työnantajan markkinat joten valinnanvaraa on ja halvin apupoika voittaa paskaduunin omakseen.


    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä kitinää mutta itse olen viihtynyt. Kevyttä työtä ja hyvä palkka, nuo 10-13 euron puheet kuulostavat enemmänkin trollailulta. Itselläni 16.5€ tuntipalkka ja en mikään superosaaja ole jo siksi, koska olen ollut alalla vasta muutaman vuoden.

      Koneistusta, ohjelmia WinCamilla sekä asetuksia.

      • Anonyymi

        Tervetuloa esimerkiksi Pohjois-Savoon, missä 10-13euron palkkatarjoustrollailu on täyttä totta.

        Mitä tulee otsikkoon ja metallin, erityisesti konepajojen hyviin puoliin, niin niihinhän kuuluu aivan liiankin hyvän palkkauksen lisäksi erityisesti näillä keleillä mahtavan lämpimät työolot, sillä eihän lämpö luita riko HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHE!!!


    • Anonyymi

      Huonot puolet:
      -Voi olla erittäin vittumaisia hommia ja haiseva ympäristö
      -Voi olla kiire ja hoputus
      -Työnjohtajat käyvät hermoille
      -Luokalle jääneet ja metallihommiin ajautuneet kusipäät
      -Palkka ainakin aluksi surkea
      -Leikkuunestesumu ja öljy vaikuttaa niin että 20 vuodessa maksa-arvot on kuin juopolla. Enenn sitä viim. 10 vuodessa puhkeaa ihottumat.
      -Seisominen käy polviin vanhana
      -Työmäärä voi olla kohtuuton, varsinkin siitä saatavaan palkkaan nähden
      -Huonosti arvostettu (työntekijät ei ensinnäkään itse arvosta. Moni on vain ajautuneet metallitöihin ja vihaavat töitään)
      -Vuorotyö, ja huonot vuorolisät 1€/h yötyöstä, kun esim. paperialalla 4€/h.
      -Keuhkojen ja polvien lisäksi vaarassa on myös sormet, varpaat, silmät.

      Hyvää:
      -Näkee työnsä jäljen
      -Että on töitä

      Mitä tehdä:
      -Tee vähemmän töitä
      -Jos ahdistaa, älä tee mitään, kunnes lakkaa ahdistamasta
      -Yritä tehdä muiden töissä olosta hauskaa, jolloin sinäkin viihdyt paremmin
      -Vaadi päästä toisiin hommiin firman sisällä
      -Lähde opiskelemaan toinen ammatti (Suomessa on lähes ilmainen koulutus)
      -Ymmärrä mitä asioita et voi muuttaa ja opettele hyväksymään se, ja ymmärrä mitä voit muuttaa ja muuta
      -Kuuntele niiden neuvoja jotka ovat siellä missä sinä haluat olla.

      • Anonyymi

        En tiedä onko se hyvä vai huono puoli, että näkee työnsä jäljen ;)D


      • Anonyymi

        No hyvää metallialalla ei siis ole oikeastaan yhtään kuten ketjussa on tullut selväksi.

        Terveys menee, paskat liksat, kyttäämistä ja vittuilua, vammaset työkamut ja nilkit, asenneilmasto sairas.

        Mitä muuta vielä tarvii tietää, kun tuollakin yhdistelmällä muutut itsekin samanlaiseksi kuin seurakin siellä on. Ei koskaan mitään positiivista asiaa metallialalla, uskokaa jo yli 20 vuotta tota paskaa riitti loppuiäksi!


      • Anonyymi

        Metallialalla oli tosi hyviä työkavereita, joita tuli nähtyä välillä vapaa ajallakin, mutta moni vaihtoi firmaa, ja osa jopa eri alalle. Muutamia "mätämuniakin" saattaa tietysti olla, joka firmassa. Itsekin sitä saattaa toki niiden mielestä olla "mätämuna", mutta ovat sellaisia että niiden pitää olla kukkulan kuningas ja toimivat aktiivisesti sortaakseen muita ja kiusatakseen. Jopa valheita kertoilevat kun vintillä tuulee jo muutenkin.


    • Anonyymi

      Varo pieniä firmoja.

      • Anonyymi

        Pienissä firmoissa huonona puolena on se, että työviihtyvyys voi olla huonoa työpaikan (työympäristö), johtajien ja työkavereiden takia, koska pienissä yhtiöissä ne korostuu, mutta niillä palkka voi olla parempi kuin isoilla firmoilla. Isoilla firmoilla työympäristö voi olla viihtyisä, mutta yleensä palkat tes:in minimi ja sitä on vaikeaa saada nostettua


    • Anonyymi

      Orjanpukua eli haalareita ei enää kannata päälleensä laittaa, se aika on jo nähty ja koettu, ihan mennyttä maailmaa. Nyt on pelkkää riistoa ja kusetusta.

      Palkanmaksuhaluttomuus ja halpatyövoima ovat pilanneet alan lopullisesti.

    • Anonyymi

      Sopii hyvin sellaiselle joka haluaa tehdä keikkatyötä. Vakituisia töitä alalla ei enää ole ollenkaan. Itse työskentelen vain puolet vuodesta ja lopun ajan nostan ansiosidonnaista. Omaan elämäntilanteeseeni tällainen työskentelytapa sopii oikein hyvin kun ei ole lainoja maksettavana/perhettä elätettävänä.

    • Anonyymi

      Älä vittu ikinä mene metallialalle jos tätä luet, KAIKKI on ihan perseestä, vituttaa joka päivä niin saatanan ankarasti että ei ole ennen vituttanut... VITTU

      • Anonyymi

        Näin on.
        Elämä menee perseelleen jos menet paskahommiin, palkkaa ei saa paskaakaan mutta mielenterveys menee.

        Mielummin työtön kuin paskaduunissa jatkuvassa vitutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.
        Elämä menee perseelleen jos menet paskahommiin, palkkaa ei saa paskaakaan mutta mielenterveys menee.

        Mielummin työtön kuin paskaduunissa jatkuvassa vitutuksessa.

        Metalliala on paskaduuni ala. Ei mitään hyvää. Palkka sama kuin McDonalssille. Mäkkärille ei tarvi mitään koulutusta. Metallille se kolme vuotta ja sillä saa paskaduunin. Duuni on likaista ja muutenkin yksitoikkoista.


    • Anonyymi

      Metalli on täyttä kusetusta ja palkka-alea alustaloppuun saakka.
      Menkää mielummin vaikka hesen kassalle.

    • Anonyymi

      Hyvät puolet? ----------------------------------------------------------------------------------------- ei ole mitään.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe