Kiinteä vai avattava ikkuna?

Itkuna

Onko jotain perusteita miksi kannattaisi laittaa kiinteä tai avattava ikkuna? Lähinnä kysymyksessä on paikat, joissa ei tarvitse olla avattavaa ikkunaa. Onko hinta puoleen tai toiseen kalliinpi tai saavutetaanko parempi äänen tai lämmön eristävyys jommalla kummalla. Entäs karmisyvyys? Jos rakenteet eivät aseta rajoituksia, kannattaako valita 130mm vai 170mm? Näiden hinta tai muut erot?

10

2638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä Sylvi

      Kiinteän plussat ja miinukset
      Kaksi pestävää pintaa
      isompi valoaukko
      ulkonäkö
      saa leveän ikkunapenkin
      - Herkkä jäätymään. Osa syy että sijaitsee avattavaa syvemmällä eikä näin ollen saa niin paljoa saa lämpöä. Toisaalta lämmönjohtumisreitti uloimman ja sisimmän lasin kautta lyhyempi.
      - huonompi eristävyys?
      - ulkonäkö
      - Ulkopuolen pesu, jos ikkuna korkealla

      • sdfgsdfsds

        Käsittääkseni kiinteillä ikkunoilla päästään kokonaisuutena (siis ikkunana, ei pelkkä lasi)hieman parempiin u-arvoihin verrattuna avattaviin ikkunoihin.


      • Nimetön
        sdfgsdfsds kirjoitti:

        Käsittääkseni kiinteillä ikkunoilla päästään kokonaisuutena (siis ikkunana, ei pelkkä lasi)hieman parempiin u-arvoihin verrattuna avattaviin ikkunoihin.

        Katsoin joitakin taulukoita. Kiinteällä LASIN eristävyys on PAREMPI ja koko ikkunan sama tai hiukan huonompi kuin avattavalla.

        Eli jäätymisherkkyys johtuu osin reuna-alueen suuremmasta lämmönjohtumisesta.
        Ei se jäätyminen tosin iso ongelma ole. Kovimmilla pakkasilla hieman alareunaan tekee jäätä.


      • Rauno Kangas

        Kiinteä on valmistajasta riippuen 10...20...25 % halvempi. Rakentamismääräysten mukaan jokaisessa asuinhuoneessa pitää olla kuitenkin vähintään yksi avattava ikkuna. Kiinteä ja avattava rinnakkain ovat ulkonäöllisesti "eri paria".


      • oikeassa osin
        Rauno Kangas kirjoitti:

        Kiinteä on valmistajasta riippuen 10...20...25 % halvempi. Rakentamismääräysten mukaan jokaisessa asuinhuoneessa pitää olla kuitenkin vähintään yksi avattava ikkuna. Kiinteä ja avattava rinnakkain ovat ulkonäöllisesti "eri paria".

        avattava ikkuna pitää olla, mikäli huoneesta ei ole ovea ulos. Näin ainakin meillä riitti rakennustarkastajalle.


      • Rauno Kangas
        oikeassa osin kirjoitti:

        avattava ikkuna pitää olla, mikäli huoneesta ei ole ovea ulos. Näin ainakin meillä riitti rakennustarkastajalle.

        ...ei puhu ovista mitään vaan toteaa yksikantaan, että jokaisessa (asuin)huoneessa on oltava yksi kokonaan tai osittain avattavissa oleva ikkuna.

        Rakennustarkastajanne on siis ohittanut määräyskokoelman ja asettanut uudet ilmeisesti "terveeseen järkeen perustuvat" määräyksensä tilalle (RakMK G1 on se pähkähullu paperi, jonka perusteella virkaintoisimmat tarkastajat vaatii jopa saunaan 90 cm leveitä ovia).


      • taideta puhua
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ei puhu ovista mitään vaan toteaa yksikantaan, että jokaisessa (asuin)huoneessa on oltava yksi kokonaan tai osittain avattavissa oleva ikkuna.

        Rakennustarkastajanne on siis ohittanut määräyskokoelman ja asettanut uudet ilmeisesti "terveeseen järkeen perustuvat" määräyksensä tilalle (RakMK G1 on se pähkähullu paperi, jonka perusteella virkaintoisimmat tarkastajat vaatii jopa saunaan 90 cm leveitä ovia).

        mutta sellaisen vastauksen saimme, kun kysyimme, josko olisi mahdollista laittaa kiinteät akkunat. Ja lupa tuli huoneisiin, joista on ovi ulos talosta. Jotain hätäpoistumistiestä mainitsi samoissa lauseissaan. Eli meillä ei tarvinnut olla kuin yksi ikkuna avattava, koska kaikista muista talon tiloista on ovi ulos. Saunan ovi tosin pitää ysin ovi olla. Ja toisessa vessassa 120cm vapaata tilaa liikuntavammaisia varten. Ramppia ulko-ovelle ei sentään vaatinut.


      • Miten sinne
        oikeassa osin kirjoitti:

        avattava ikkuna pitää olla, mikäli huoneesta ei ole ovea ulos. Näin ainakin meillä riitti rakennustarkastajalle.

        huoneeseen pääsee, jos siellä ei ole ovea???


      • on persuksista!
        taideta puhua kirjoitti:

        mutta sellaisen vastauksen saimme, kun kysyimme, josko olisi mahdollista laittaa kiinteät akkunat. Ja lupa tuli huoneisiin, joista on ovi ulos talosta. Jotain hätäpoistumistiestä mainitsi samoissa lauseissaan. Eli meillä ei tarvinnut olla kuin yksi ikkuna avattava, koska kaikista muista talon tiloista on ovi ulos. Saunan ovi tosin pitää ysin ovi olla. Ja toisessa vessassa 120cm vapaata tilaa liikuntavammaisia varten. Ramppia ulko-ovelle ei sentään vaatinut.

        Täysin älytöntä touhua. Kuntien liioiteltua taloudellista hätävarjelua. Joutuvat maksumieheksi, jos tiloja täytyy myöhemmin muuttaa liikuntavammaiselle sopivaksi. Mitä vitsiä on vaatia saunaan 90 cm leveä ovi, jos sinne saunaan ei kuitenkaan mahdu pyörätuoli?


      • tietysti
        Miten sinne kirjoitti:

        huoneeseen pääsee, jos siellä ei ole ovea???

        ulko-ovesta. Eli hätäpoistumisreittinä ei tarvitse käyttää ikkunaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe