tuulenkaadon irroittaminen

kysyvä ei jne

Pari vuotta sitten myrsky kaatoi muutaman ison petäjän aukon reunasta. Nyt kun on aikaa olisi tarkoitus irroitella ne juurakoista. Muutamat juurakoista ovat melko kookkaita. Luin muutama vuosi sitten lehdestä jutun jossa kerrottiin metsurin menehtyneen tuulenkaatoa irroittaessaan: metsuri oli lähtenyt karsimaan tuulenkaatoa latvasta päin sillä seurauksella että tuulenkaato sinkautti hajareisin karsineen miehen kymmenien metrien päähän puun vapauduttua jännityksestä. Kysyisin ammattilaisten mielipidettä mitä tuulenkaatoa irroitettaessa tulisi ottaa huomioon? Luulisi, että tuulenkaatoa irroitettaessa on helppo jättää esimerkiksi sahansa jumiin kun juurakko kiristää puuta ylöspäin ja toisaalta maanvetovoima vetää alaspäin. Voisiko rungon leikata ensin irti vaikka tukin pituuden päästä (noin neljä metriä)? Parissa vuodessa suurin jännitys on jo saattanut raueta kuidun venymisen seurauksena mutta varovainen tietenkin pitää olla. Mitä sanotte?

14

7903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on katkaista

ensin tukkipituuden päästä. Ja alkusahaus kiristävältä puolelta, sitten löystyvältä puolen poikki. Aloita karsinta tyvipäästä, jos oksia on koko rungon mitalla. Ja muista, jännitys voittaa aina maan vetovoiman.

• kysyvä ei jne

Jos runko ei nojaa toiseen kaatuneeseen runkoon tai pystyssä olevaan runkoon niin onko väliä mistä puolen aloitetaan sahaus; mistä päätellään kiristävä puoli tuollaisessa tapauksessa?

• R E K A
        kysyvä ei jne kirjoitti:

Jos runko ei nojaa toiseen kaatuneeseen runkoon tai pystyssä olevaan runkoon niin onko väliä mistä puolen aloitetaan sahaus; mistä päätellään kiristävä puoli tuollaisessa tapauksessa?

Kyllä konkelossa olevat tuulenkaadot on väärä paikka harjoitteluun. Siinä käy joskus vahinkoja ammatti metsureillekin. Suosittelisin ammattilaisen käyttöä.

En minä ala itse vaihtamaan jakopään hihnaa autoonikaan. Ja siinä ei sentään ole hengen vaaraa.

• ammattilaiset asialle

Tarinasta päätellen et ole kovinkaan paljon puita kaatanut ja karsinut. Ihan oman turvallisuutesi kannalta pyydä ammattilainen hoitamaan homma. Ja pyydät äiteen tekemään sulle pullamössöö sillä aikaa.

• tapaus muutaman

vuoden takaa kun täällä hämeessä riehui myrsky. Yksi omakotiasuja joka omisti myös metsää tuli kysymään ajanko sen tuulenkaadot sahalle. No em keikoista viisastuneena meni ensin katsomaan ennenkuin raahasin metsäkoneen paikalle. Rungot oli tietty vielä tuulen jäljiltä maassa lojumassa.

Kerroin kyllä tulevani, kunhan ne on ensin tukeiksi katkottuina. Mitään ei kuulunut ja unohdin asian. Vuosi sitten ajoi siitä ohi ja asia tuli mieleeni ja päätin mennä katsomaan missä vaiheessa urakka oli. Jokaisessa tuulenkaadossa oli ketju ja laippa roikkumassa kyljessä, ja jokaista runkoa kohden oli kasa kaljapulloja. Ukko kuulemma oli nähty hengissä, kun katselin katkaisuhohtia, totesin, että miehen onni on ollut että ei ole saanut sahattua yhtäkään runkoa poikki asti !!!!!!!!!

• tosi mainio
        tapaus muutaman kirjoitti:

vuoden takaa kun täällä hämeessä riehui myrsky. Yksi omakotiasuja joka omisti myös metsää tuli kysymään ajanko sen tuulenkaadot sahalle. No em keikoista viisastuneena meni ensin katsomaan ennenkuin raahasin metsäkoneen paikalle. Rungot oli tietty vielä tuulen jäljiltä maassa lojumassa.

Kerroin kyllä tulevani, kunhan ne on ensin tukeiksi katkottuina. Mitään ei kuulunut ja unohdin asian. Vuosi sitten ajoi siitä ohi ja asia tuli mieleeni ja päätin mennä katsomaan missä vaiheessa urakka oli. Jokaisessa tuulenkaadossa oli ketju ja laippa roikkumassa kyljessä, ja jokaista runkoa kohden oli kasa kaljapulloja. Ukko kuulemma oli nähty hengissä, kun katselin katkaisuhohtia, totesin, että miehen onni on ollut että ei ole saanut sahattua yhtäkään runkoa poikki asti !!!!!!!!!

tarina!!
        ei tuollaista voi kukaan keksiä!

• kysyvä ei jne

Kävin aamupäivällä tsekkaamassa tilanteen ja panin merkille että pystyyn jääneistä puista olisi merkittävä apu kun tuulenkaadot olivat osittain kaatuneet aivan niiden viereen ja laskeskelin että sivuttaissuuntaiset heitot saan minimiin kun katkon tuulenkaatoja noiden pystypuiden kohdilta siten että pystypuu jää minun ja tuulenkaadon väliin: näin pystypuu ottaisi mahdollisen sivulleheiton vastaan. Siksi rohkaistun ja leikkelin päivän aikana tuulenkaadot irti ilman merkittäviä ongelmia. Kun puut on tarkoitus käyttää polttopuina saatoin leikata useammasta kohden runkoa lähes puoleen puuhun ulottuvia leikkauksia vähentäen ponnistuksen vaikutuksia. Varmasti apua oli siitäkin, että rungot ehtivät maata melkein kaksi vuotta ennen irrotusta. Lähes kaikki juurakot heilahtivat paikalleen maahan: yksi tosin kaatui eteenpäin. Vaikka työ onnistuikin enemmän kuin hyvin, silti tietty kunnioitus tuulenkaatoja kohtaan jäi. Kiitos vinkeistä!

• onnisti..

Ei näköjään ollut kovin pahoja konkeloita. Joskus kun on jäänyt puu kallelleen toista puuta vasten, niin ei saa nurin kuin taljalla vetämällä ja joskus pitää se nojapuukin kaataa jos ei ole mikään arvokas runko. Maahan astikin kaatunut puu voi olla vaarallisesti jännittynyt. Olen aina aloittanut kannon puolelta katkomisen. Pitkään kantoon kun sahaa ja itse on kannon sivussa, ettei runko pääse lyömään kintuille katketessaan. On myös katsottava ettei ole vaaraa että jää kannon alle, tosin pitkä kanto antaa suojaa pahimmassa tapauksessa ja kannon voi pönkätä jo epäilee sen kaatuvan päälle. Konstit on monet, kunhan vain tietää, mitä on tekemässä.

• istuneitakin
        onnisti.. kirjoitti:

Ei näköjään ollut kovin pahoja konkeloita. Joskus kun on jäänyt puu kallelleen toista puuta vasten, niin ei saa nurin kuin taljalla vetämällä ja joskus pitää se nojapuukin kaataa jos ei ole mikään arvokas runko. Maahan astikin kaatunut puu voi olla vaarallisesti jännittynyt. Olen aina aloittanut kannon puolelta katkomisen. Pitkään kantoon kun sahaa ja itse on kannon sivussa, ettei runko pääse lyömään kintuille katketessaan. On myös katsottava ettei ole vaaraa että jää kannon alle, tosin pitkä kanto antaa suojaa pahimmassa tapauksessa ja kannon voi pönkätä jo epäilee sen kaatuvan päälle. Konstit on monet, kunhan vain tietää, mitä on tekemässä.

Ovat tehneet nuotion pystyyn jääneen juurakon taakse, joka onkin pamahtanut takaisin kasvusijoilleen. Ruotsissa on käynyt ainakin tällainen tapaturma.

• jäänyt
        istuneitakin kirjoitti:

Ovat tehneet nuotion pystyyn jääneen juurakon taakse, joka onkin pamahtanut takaisin kasvusijoilleen. Ruotsissa on käynyt ainakin tällainen tapaturma.

juurakko pitäisi aina pyrkiä kaataan alas,sehän
        on kuoleman loukku sellaiselle joka ei tajua sen
        vaarallisuutta.talvella jäätyneinä ne pysyy ylhäällä
        ja sitten keväällä roudan sulaessa ne usein alkavat
        kaatuilla paikoilleen eivät kuitenkaan kaikki.

• ammattimetsuri.

Annan sinulle hyvän vinkin 30v. kokemuksella.
      Soita joku paikallinen metsuriyrittäjä paikalle.
      Kirjoituksesta päätellen olet melkoinen tumpeleo sahan kanssa joten ehdotan että pysyt sisätiloissa ja katsot vaikka TV.stä emmerdalea ja otat pieniä napandereja samalla ja annat ammattimiehen hoitaa hommat.
      Annan tarvittaessa yhteystietoni.

• narunnyplääjä

Osta ranteenpaksuinen tukki köysi ja sido tuulenkaatama runko johonkin viereiseen puuhun kiinni jos mahdollista. Itse tein tuollaisen "varmistuksen" kun pilkoin tuulenkaataman koivun.

• Puut kuulemma onnellisesti katkottu, mutta kuitenkin.
      Kaksi vuotta metsässä olleet menevät kuitenkin energia käyttöön, jopko hakkeeksi tai klapeiksi.
      Vaari kyllä lähtee pätkimään latvasta päin. Seisoen niin ettei liikahtava runko ulotu lyömään, kääntyy tai ponnahtaa pystyyn. Vaikein on tietysti silloin tilanne, jos puita on ristikkän päällekkäin. Silloin pitää mennä vain sinne kauimmaiseen latvaan.

Jos homma tehdään niin niin, että pitäisi vielä saada myyntitukkia, niin homma on ammattilaisten heiniä. Kun pitää saada poikki määrätyistä kohdista.

• Vaarille

Onko savotat pitäneet ukkelia kiireisenä kun ei ole täällä näkynyt?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe