Moottorikelkan reki

Lumille

Terve rekisepät!

Olen tehnyt oman versioni aiheesta moottorikelkan parireki. Materiaaleina vaneri, teräs ja alumiini. Tuleva talvi näyttää miten kävi. Mitat ja muodot on kopioitu vanhoista malleista ja siitä sainkin kipinän tehdä parireki vanhan ajan tyyliin.

Kysymys: mistä ohjeita? Googlea kokeilin tuloksetta.

Osaatko neuvoa seuraavia: mistä puusta, miten puiset sukset taivutetaan, mitkä liitokset pitää tehdä tiukoiksi ja mitkä eläviksi, pää mitat, jne. Esim taivutuksessa olen kuullut käytettävä höyryä, mutta miten? Avokattilan päällä? Osittain suljetussa astiassa? Miten pitkään höyrytetään? Miten pitkään jäähdytetään? Pitääkö jäähdyttäessä valella, lämmittää, käsitellä jotenkin, jne, jne, jne.

Rekiähän on Suomessa tehty satoja vuosia, joten tietoa on, mutta missä? Netissä ei, kirjastossa ei, veneenveistäjällä ei, pohjoisen rekisepät ei kerro. Ehkä siis täällä...

t. Marko

7

19152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antti10

      Hei
      Yksi mahdollisuus on katsoa mallia koiravaljakkorekiistä. Niissä on sidotut liitokset ja tarkoituksena on kestävyyden lisääminen, joustot maaston mukaan.
      Toisaalta taas hevosrekiissä ei ollut mitään liikkuvia liitoksia. Ehkäpä ei tarvittu kun matkanteko oli senverran hidasta.

    • Taitokirja.

      Löydäppä käsiisi vanha Kodin Taitokirja tai sen vanhempi versio Kodin Taitosanakirja, siinä muistelen aiheesta juttua olleen.
      Kirjan voit tuurilla löytää kirjastosta tai antikvariaatista. Antikvariaattiin voi myös jättää tilauksen.

      Isälläni oli joskus 30 - 40 luvulla painettu kirja " Maatilan veistotyöt ", sen on aika syönyt, siinäkin neuvottiin rekien ja suksien valmistus.

      Joskus 40 vuotta sitten sain osallistua rekien korjaukseen.
      Muistelen, että jalaskoivu veistettiin ensin muotoihinsa ja sen jälkeen haudottiin notkeaksi, taivutettiin paininpuussa, sidottiin ja kuivattiin.

      Tuolloin hautominen saatettiin tehdä siten, että jalaspuun ympärille käärittiin vaateresuja/ olkia, jotka kasteltiin kiehuvalla vedellä... näin haudottiin ainakin puolikas tunti.

      Hautominen saatettiin tehdä myös isossa leivinuunissa puun ollen vielä tuore.

      Nykyisin tuo homma saattas hoitua putkella.
      Putkeen tehdään pohja, se asetetaan 10 astetta vinoon, sinne tungetaan jalasaihio, sankollinen kiehuvaa vettä ja nestekaasutulella kuumennus pinnalta.

      Jalas tietenkin valmistetaan hyvälaatuisesta oksattomasta kangaskoivusta, samoin kaplaat ja tukirevat, pankko voi olla jo vaikka mäntyä.

      Työreessä / liistereessä ei pankkoa ole vaan kaplaat yhditettiin pajuilla, jotka sidottiin / käärittiin määrätyn kaavan mukaan.
      Jossain päin suomea pajutus tehtiin kuusipunoksella.

      Yleensä taloissa valmistettiin reenjalaksia tulevia tarpeita varten varalle, kaplas ja pankkopuut oli kuivumassa liiterin orrella.

      Googletappa ... liistereki ... pankkoreki... työreki..tukkireki..kirkkoreki..

      Rovaniemen maalaiskunnassa on Metsämuseo, siellä voit käydä valokuvaamassa rekijuttuja.
      Tietenkin maakunta ja kotiseutumuseoissakin on.

      Mitta ja kamera mukaan..

      • alkup kirjoittaja

        Kiitos avusta!

        Vuoden 1930 versio löytyi nettiantikvariaatista Turusta ja 1945 versio SAKSALAISESTA !!! nettiantikvariaatista. Tilasin molemmat, joten kohta puuhaa riittää. Tuntui nimittäin olevan sellaiset jokakodin hakuteokset, että kaikki löytyy...


    • Ja onnistuminen

      Enpä osaa sanoa mistä tietoa löytyisi. Ehkä maaseudulta vanhoja miehiä jututtamalla. Mutta eiköhän vanhoja rekiä tutkimalla aika hyvin pääse rakenteista perille. Siis ihan normaalikokoinen parireki, kuten hevosmiehillä ennen? Valmiita tukkirekiä on varmaan myytävänä paljonkin, itsellänikin oli vielä jokunen vuosi sitten. Materiaali koivu ja paju. Jalasten taivuttamiseen tarvittaneen puusta/vanerista tehtävä vankka malline. Vedellä lämmittämistä/hautomista uskoisin tarvittavan aika paljon. Mutta jos ei täysjäreä reki, luulisi tuon kosteana varovasti vääntäen onnistuvan. Apuvälineitä tuohon nykyisin helposti saataville, esim. kuormaliinat. Raudoittamiseen kyläseppä pitäisi jostakin löytää. Raudoitettu reki on kestävä kuin mikä, siinähän on eräänlainen komposiittirakenne! Jostakin luin, että vastaavanlujuinen teräsrakenne painaisi julmetusti, eikä siis käytännössä toimisi. - Vaikka työkalut ym. välineet ovat nykyisin hyviä, harvalla riittää intoa tuollaisen rakentamiseen. Mutta onnea matkaan!

    • S Moi

      Kun isä aikoinaa teki rekiä, pyörin siinä mukana ja muistan kyllä aika tarkkaan miten se tapahtuu; tietenkin pienempiä erilaisiin puun oikkuihin liittyviä niksejä lukuunottamatta. Seikkaperäisetä ohjeesta tulisi kovin pitkä, joten laitan tähän vain vaiheiden jalaksen taivutukseen liittyviä otsikoita. Apuvälineitä (paininpuu, haudontaputki ym työkaluja) tarvitaan koko liuta.
      - tarkoitukseen sopivan koivun valinta
      - esityöstö taivutettavalle osalle, Työvaroja 5...10 mm joka puolelle. Koska taivutus saattaa epäonnistua, muilta osin ei kannata työstää ennen taivutusta kovinkaan paljon
      - Sisäkurvin puolelle sahataan poikittaisia n5mm syviä uria.
      - haudonta useita tunteja
      - taivutus
      - kuivatus erittäin kuivaksi
      - työstäminen valmiiksi

      Tässä aluksi
      Moi

    • norves
    • hunajatuvan Väiski

      Reen jalakset oksattomasta koivun tyvipölkystä, jonka on oltava kuivaa . Etureen jalas mitoiltaan 150xväh.75 x 2200 lev.x kork.x pituus, ja vestetään hiukan jalkavaksi, mitoiltaan esim. 1500 kantava osa ja sepiä varten on jätettävä tuo 700 ( mitat millejä) pankko kiinnitetään niin että kantaa jää 5-600 loput etupuolelle Karkea veistäminen niin että pankon koohdalle jää tuo 75 ja siitä ohenee eteen ja taakse n. 25 mm sevin taivutus paininpuun päälle,Lopuksi höylätään lopullisiin mittoihin. Mistä sepi lähtee jalas haudutetaan tavalla tai toisella, itse taiivutan niin että tulet ison muuripadan alle vesi kiehumaan ja kärki pataan, ja antaa olla kiehuvassa vedessä n. tunnin jonka jälkeen kastellet reilusti rättiä kiehuvassa vedessä, käärit taivutettavan osa siihen ja panet vielä tunniksi juuri kuumaksi lämmitettyyn leivin uuniin ja sitteen painin puun päälle.Ennen sidottiin vitaksella mutta nyt on käytettävissä puristimia. Käärki kiinni ja sitten vaan painetaan. (Jokaisesta vanhasta hevosmiehen talosta löytyy tuo juurakosta tehty painin puu)
      varsinkin rekiä tehneiltä.Kun on painnettu sepi hiukan oikiaa mutta esim kierretangolla voi vetää sen oikeaan muotoon. Ja ei muuta kuin reen tekoon En ole kateellinen vaikka muutkin opettelee tekemään oikeat puureet. Ter. hunajatuvan Väiski

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      237
      4185
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      113
      2643
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2392
    4. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1436
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1179
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1097
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      946
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      931
    Aihe