Moottorikelkan reki

Lumille

Terve rekisepät!

Olen tehnyt oman versioni aiheesta moottorikelkan parireki. Materiaaleina vaneri, teräs ja alumiini. Tuleva talvi näyttää miten kävi. Mitat ja muodot on kopioitu vanhoista malleista ja siitä sainkin kipinän tehdä parireki vanhan ajan tyyliin.

Kysymys: mistä ohjeita? Googlea kokeilin tuloksetta.

Osaatko neuvoa seuraavia: mistä puusta, miten puiset sukset taivutetaan, mitkä liitokset pitää tehdä tiukoiksi ja mitkä eläviksi, pää mitat, jne. Esim taivutuksessa olen kuullut käytettävä höyryä, mutta miten? Avokattilan päällä? Osittain suljetussa astiassa? Miten pitkään höyrytetään? Miten pitkään jäähdytetään? Pitääkö jäähdyttäessä valella, lämmittää, käsitellä jotenkin, jne, jne, jne.

Rekiähän on Suomessa tehty satoja vuosia, joten tietoa on, mutta missä? Netissä ei, kirjastossa ei, veneenveistäjällä ei, pohjoisen rekisepät ei kerro. Ehkä siis täällä...

t. Marko

7

18974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antti10

      Hei
      Yksi mahdollisuus on katsoa mallia koiravaljakkorekiistä. Niissä on sidotut liitokset ja tarkoituksena on kestävyyden lisääminen, joustot maaston mukaan.
      Toisaalta taas hevosrekiissä ei ollut mitään liikkuvia liitoksia. Ehkäpä ei tarvittu kun matkanteko oli senverran hidasta.

    • Taitokirja.

      Löydäppä käsiisi vanha Kodin Taitokirja tai sen vanhempi versio Kodin Taitosanakirja, siinä muistelen aiheesta juttua olleen.
      Kirjan voit tuurilla löytää kirjastosta tai antikvariaatista. Antikvariaattiin voi myös jättää tilauksen.

      Isälläni oli joskus 30 - 40 luvulla painettu kirja " Maatilan veistotyöt ", sen on aika syönyt, siinäkin neuvottiin rekien ja suksien valmistus.

      Joskus 40 vuotta sitten sain osallistua rekien korjaukseen.
      Muistelen, että jalaskoivu veistettiin ensin muotoihinsa ja sen jälkeen haudottiin notkeaksi, taivutettiin paininpuussa, sidottiin ja kuivattiin.

      Tuolloin hautominen saatettiin tehdä siten, että jalaspuun ympärille käärittiin vaateresuja/ olkia, jotka kasteltiin kiehuvalla vedellä... näin haudottiin ainakin puolikas tunti.

      Hautominen saatettiin tehdä myös isossa leivinuunissa puun ollen vielä tuore.

      Nykyisin tuo homma saattas hoitua putkella.
      Putkeen tehdään pohja, se asetetaan 10 astetta vinoon, sinne tungetaan jalasaihio, sankollinen kiehuvaa vettä ja nestekaasutulella kuumennus pinnalta.

      Jalas tietenkin valmistetaan hyvälaatuisesta oksattomasta kangaskoivusta, samoin kaplaat ja tukirevat, pankko voi olla jo vaikka mäntyä.

      Työreessä / liistereessä ei pankkoa ole vaan kaplaat yhditettiin pajuilla, jotka sidottiin / käärittiin määrätyn kaavan mukaan.
      Jossain päin suomea pajutus tehtiin kuusipunoksella.

      Yleensä taloissa valmistettiin reenjalaksia tulevia tarpeita varten varalle, kaplas ja pankkopuut oli kuivumassa liiterin orrella.

      Googletappa ... liistereki ... pankkoreki... työreki..tukkireki..kirkkoreki..

      Rovaniemen maalaiskunnassa on Metsämuseo, siellä voit käydä valokuvaamassa rekijuttuja.
      Tietenkin maakunta ja kotiseutumuseoissakin on.

      Mitta ja kamera mukaan..

      • alkup kirjoittaja

        Kiitos avusta!

        Vuoden 1930 versio löytyi nettiantikvariaatista Turusta ja 1945 versio SAKSALAISESTA !!! nettiantikvariaatista. Tilasin molemmat, joten kohta puuhaa riittää. Tuntui nimittäin olevan sellaiset jokakodin hakuteokset, että kaikki löytyy...


    • Ja onnistuminen

      Enpä osaa sanoa mistä tietoa löytyisi. Ehkä maaseudulta vanhoja miehiä jututtamalla. Mutta eiköhän vanhoja rekiä tutkimalla aika hyvin pääse rakenteista perille. Siis ihan normaalikokoinen parireki, kuten hevosmiehillä ennen? Valmiita tukkirekiä on varmaan myytävänä paljonkin, itsellänikin oli vielä jokunen vuosi sitten. Materiaali koivu ja paju. Jalasten taivuttamiseen tarvittaneen puusta/vanerista tehtävä vankka malline. Vedellä lämmittämistä/hautomista uskoisin tarvittavan aika paljon. Mutta jos ei täysjäreä reki, luulisi tuon kosteana varovasti vääntäen onnistuvan. Apuvälineitä tuohon nykyisin helposti saataville, esim. kuormaliinat. Raudoittamiseen kyläseppä pitäisi jostakin löytää. Raudoitettu reki on kestävä kuin mikä, siinähän on eräänlainen komposiittirakenne! Jostakin luin, että vastaavanlujuinen teräsrakenne painaisi julmetusti, eikä siis käytännössä toimisi. - Vaikka työkalut ym. välineet ovat nykyisin hyviä, harvalla riittää intoa tuollaisen rakentamiseen. Mutta onnea matkaan!

    • S Moi

      Kun isä aikoinaa teki rekiä, pyörin siinä mukana ja muistan kyllä aika tarkkaan miten se tapahtuu; tietenkin pienempiä erilaisiin puun oikkuihin liittyviä niksejä lukuunottamatta. Seikkaperäisetä ohjeesta tulisi kovin pitkä, joten laitan tähän vain vaiheiden jalaksen taivutukseen liittyviä otsikoita. Apuvälineitä (paininpuu, haudontaputki ym työkaluja) tarvitaan koko liuta.
      - tarkoitukseen sopivan koivun valinta
      - esityöstö taivutettavalle osalle, Työvaroja 5...10 mm joka puolelle. Koska taivutus saattaa epäonnistua, muilta osin ei kannata työstää ennen taivutusta kovinkaan paljon
      - Sisäkurvin puolelle sahataan poikittaisia n5mm syviä uria.
      - haudonta useita tunteja
      - taivutus
      - kuivatus erittäin kuivaksi
      - työstäminen valmiiksi

      Tässä aluksi
      Moi

    • norves
    • hunajatuvan Väiski

      Reen jalakset oksattomasta koivun tyvipölkystä, jonka on oltava kuivaa . Etureen jalas mitoiltaan 150xväh.75 x 2200 lev.x kork.x pituus, ja vestetään hiukan jalkavaksi, mitoiltaan esim. 1500 kantava osa ja sepiä varten on jätettävä tuo 700 ( mitat millejä) pankko kiinnitetään niin että kantaa jää 5-600 loput etupuolelle Karkea veistäminen niin että pankon koohdalle jää tuo 75 ja siitä ohenee eteen ja taakse n. 25 mm sevin taivutus paininpuun päälle,Lopuksi höylätään lopullisiin mittoihin. Mistä sepi lähtee jalas haudutetaan tavalla tai toisella, itse taiivutan niin että tulet ison muuripadan alle vesi kiehumaan ja kärki pataan, ja antaa olla kiehuvassa vedessä n. tunnin jonka jälkeen kastellet reilusti rättiä kiehuvassa vedessä, käärit taivutettavan osa siihen ja panet vielä tunniksi juuri kuumaksi lämmitettyyn leivin uuniin ja sitteen painin puun päälle.Ennen sidottiin vitaksella mutta nyt on käytettävissä puristimia. Käärki kiinni ja sitten vaan painetaan. (Jokaisesta vanhasta hevosmiehen talosta löytyy tuo juurakosta tehty painin puu)
      varsinkin rekiä tehneiltä.Kun on painnettu sepi hiukan oikiaa mutta esim kierretangolla voi vetää sen oikeaan muotoon. Ja ei muuta kuin reen tekoon En ole kateellinen vaikka muutkin opettelee tekemään oikeat puureet. Ter. hunajatuvan Väiski

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe