Atk- tallentajan työ

t y ö t ö n

Moi

Kyselen täältä jos joku mua osaisi neuvoa..
Nimittäin en ole erityisen paljon opiskellut ja tiedustelenkin tarvitaanko kouluttautumista Atk- tallentajaksi jos sitä aikoo työkseen tehdä? Paljonko tienaavat? Voiko sitä tehdä etätyönä?
Mistä voisin löytää sopivan etätyöpaikan?
Kiitos jos vaivaudutte auttamaan! :)

13

8747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutusta

Homma on käytännössä verotietojen tallentamista paperilta tietokoneelle. Jos osaat näpyttää tietokonetta nopeasti (kymmensormijärjestelmä hallussa!) niin hyvä.
      Sen kummempaa kouluttautumista hommaan ei tarvitse. Palkkaus on taasen aivan surkea, n. 1400€/kk. Etätyönä sitä ei voi tehdä vaan autolla pitää liikkua paikasta toiseen tallentamaan.

• ~-~

Joskus muinoin tuli tuotaki hommaa tehtyä yhdessä rahtifirmassa ja sorminäppäryys on tosiaan kaiken a ja o. Tallennettavat määrät per/työpäivä ovat huikeita, joten vauhtiakin pitää löytyä. Ja tarkkuutta :)

Yleensä jokin toimistopuolen koulutus ja/tai työkokemus riittää eli ei siihen hommaan varsinaisia IT-taitoja tarvita. Mun palkka oli n. 11 ekee tunti ilta/yölisät kun iltavuoroa tein. Tosin tein vain n. 6 tuntia/pv. Suurin osa tallentajista saa varmaan jotain 9-10 ekee/tunti. Etätöistä en osaa sanoa mitään.

• 23452354234

Palkka jotain 9 euroa, en suosittele, koska työ ei tarjoa mitään mielenkiintoa. Etätyöt voi olla hankalia, koska tallennettava aineisto on yleensä ko.lafkassa ja sinne pitää mennä tallentamaan. Kuitenkin suosittelen, että etsin jotain muuta työtä koska tuohon kyllästyy jo päivässä.

• on montaa erilaista
        23452354234 kirjoitti:

Palkka jotain 9 euroa, en suosittele, koska työ ei tarjoa mitään mielenkiintoa. Etätyöt voi olla hankalia, koska tallennettava aineisto on yleensä ko.lafkassa ja sinne pitää mennä tallentamaan. Kuitenkin suosittelen, että etsin jotain muuta työtä koska tuohon kyllästyy jo päivässä.

Mä siihen kiinnitin huomiota, että ainakaan just Sinulle tuommoinen työ ei sovi jotenkin luonteestasi, temperamentista, asenteistasi johtuen.

- Kyllä tallennus/sisäänkirjoitus-työ tiätsä mielenkiintoa tarjoaa. Itse olen koko työikäni elättänyt itseni sormiani näpyttämällä näppäimillä, siis toimistoalueilla. Olen viihtynyt ja pystynyt iloitsemaan, olen saanut tyydytystä aikaansaannoksistai: erilaisista hienosti tekemistäni asiakirjoista, joskus paksuistakin paperiläjistä. Niissä on usein ollut korkeat vaatimukset lay-outin (asettelun) ja kielen suhteen. Kaikkinainen ulkoasu sekä kielen ja tekstin oikeellisuus on tärkeää. Semmoisen kanssa on kiva painiskella, jolle se sopii ja siihen on lahjoja. Myös aina olen ajatellut kirjoittamani tekstin sisältöä ihan ajatuksella.

Koen liian pinnallisena kun sanot, että "kyllästyy jo päivässä". ?! Niin kai jokaiseenkin työhön... Mitä sinä sitten teet tai olet tehnyt, kun se noin koville ottaa? Onhan aina ihmiset reippaasti tehneet työelämänsä vaikkapa tehdastöissä liukuhihnojen äärellä. Jonkun pitää kaikenlaiset hommat tehdä. Sen verran pitää olla pinnaa ja kypsyyttä, ettei odota työltään täydellistä elämänsisältöä.

Se on asenteesta kiinni, miten työhön saa sisältöä; nytkin tästä tallentamis(kirjoittamis)-työstä puhuessamme. - Kyllä, siihen voi ihan ilolla uppoutua ja iloita aikaan saannoksistaan. Aina voi ajatella sitäkin suurta kokonaisuutta, että mihin tämä liittyy, mihin näitä tietoja tarvitaan, mikä on se suuri ja tärkeä kokonaisuus, missä näin minä saan olla mukana yhtenä pyöränä.

Sorry, mutta pidin toteamustasi ärsyttävänä. Älähän sitten sinä vaan pyri tällaisiin tehtäviin. Tai ollet vielä nuori ja epäkypsä elämän todellisuuksiin, kuten siihen ettei kaikki aina ole täydellisen kivaa, mutta työtä olisi tehtävä. - Me kaikki vaan emme valitettavasti aina löydä työtä...

• 23452354234
        on montaa erilaista kirjoitti:

Mä siihen kiinnitin huomiota, että ainakaan just Sinulle tuommoinen työ ei sovi jotenkin luonteestasi, temperamentista, asenteistasi johtuen.

- Kyllä tallennus/sisäänkirjoitus-työ tiätsä mielenkiintoa tarjoaa. Itse olen koko työikäni elättänyt itseni sormiani näpyttämällä näppäimillä, siis toimistoalueilla. Olen viihtynyt ja pystynyt iloitsemaan, olen saanut tyydytystä aikaansaannoksistai: erilaisista hienosti tekemistäni asiakirjoista, joskus paksuistakin paperiläjistä. Niissä on usein ollut korkeat vaatimukset lay-outin (asettelun) ja kielen suhteen. Kaikkinainen ulkoasu sekä kielen ja tekstin oikeellisuus on tärkeää. Semmoisen kanssa on kiva painiskella, jolle se sopii ja siihen on lahjoja. Myös aina olen ajatellut kirjoittamani tekstin sisältöä ihan ajatuksella.

Koen liian pinnallisena kun sanot, että "kyllästyy jo päivässä". ?! Niin kai jokaiseenkin työhön... Mitä sinä sitten teet tai olet tehnyt, kun se noin koville ottaa? Onhan aina ihmiset reippaasti tehneet työelämänsä vaikkapa tehdastöissä liukuhihnojen äärellä. Jonkun pitää kaikenlaiset hommat tehdä. Sen verran pitää olla pinnaa ja kypsyyttä, ettei odota työltään täydellistä elämänsisältöä.

Se on asenteesta kiinni, miten työhön saa sisältöä; nytkin tästä tallentamis(kirjoittamis)-työstä puhuessamme. - Kyllä, siihen voi ihan ilolla uppoutua ja iloita aikaan saannoksistaan. Aina voi ajatella sitäkin suurta kokonaisuutta, että mihin tämä liittyy, mihin näitä tietoja tarvitaan, mikä on se suuri ja tärkeä kokonaisuus, missä näin minä saan olla mukana yhtenä pyöränä.

Sorry, mutta pidin toteamustasi ärsyttävänä. Älähän sitten sinä vaan pyri tällaisiin tehtäviin. Tai ollet vielä nuori ja epäkypsä elämän todellisuuksiin, kuten siihen ettei kaikki aina ole täydellisen kivaa, mutta työtä olisi tehtävä. - Me kaikki vaan emme valitettavasti aina löydä työtä...

Kiitos kommentistasi. Niin, itse en ole enää kyseisissä töissä mutta toivotan kaikille kyseistä työtä tekeville onnea! Tarkoitus ei ollut provosoida ja ihmettelenkin suuresti kuinka minun kommenttini aiheutti Sinussa "on montaa erilaista " niin suuren vastareaktioiden ryöpyn. Hyvää syksyä sulle kuitenkin!

• näin_on_nappulat

Jep, kaikelle työlle on tekijänsä kun hinnasta sovitaan.

Itselleni ei sovi ollenkaan rutiinihommat ja teenkin tuotekehitystä.

• on montaa erilaista
        23452354234 kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Niin, itse en ole enää kyseisissä töissä mutta toivotan kaikille kyseistä työtä tekeville onnea! Tarkoitus ei ollut provosoida ja ihmettelenkin suuresti kuinka minun kommenttini aiheutti Sinussa "on montaa erilaista " niin suuren vastareaktioiden ryöpyn. Hyvää syksyä sulle kuitenkin!

Ouh, sorry. Ryöpyn tunne ehkä tulee siitä, että kirjoitin pitkästi ja monisanaisesti, mikä varmaankin johtuu, KUN ON TÄÄ NOPEA KYMMENSORMIJÄRJESTELMÄ, kirjoottaminen helppoa ! Ehkä myös ajattelin niin paljon tätä alkuperäistä kysyjää, jonka koin epävarmaksi ja toisaalta hädässä olevaksi työttömyyden takia, hänen jonnekin pitäisi päästä. Halusin kai kannustaa häntä kokiessani ehkä, että "sinä löit lyttyyn" koko homman. Myös ihan omista kokemuksistani kirjoitin ihan totena. - Lopputuloksena meidän kaikkian vastaukset varmaan hyvä kokonaisuus.

Yleensäkin eri ammattialoja ja varsinkaan opintotasojen vaikutusta ei voi suoraan vertailla. On suorittajaporras ja suunnittelija-johtajaporras ja sillei, you know. Kun tietää, että voi muutakin ja että varsinkin pitäisi muuta, ei voi viihtyä rutiineissa. Joidenkin on niihin pakkokin jäädä, kun muuhun ei ole resursseja, lienee itsestään selvää. Tässä taas yksi ajatus.

• nyt toisella alalla..

Ouh, sorry. Ryöpyn tunne ehkä tulee siitä, että kirjoitin pitkästi ja monisanaisesti, mikä varmaankin johtuu, KUN ON TÄÄ NOPEA KYMMENSORMIJÄRJESTELMÄ, kirjoottaminen helppoa ! Ehkä myös ajattelin niin paljon tätä alkuperäistä kysyjää, jonka koin epävarmaksi ja toisaalta hädässä olevaksi työttömyyden takia, hänen jonnekin pitäisi päästä. Halusin kai kannustaa häntä kokiessani ehkä, että "sinä löit lyttyyn" koko homman. Myös ihan omista kokemuksistani kirjoitin ihan totena. - Lopputuloksena meidän kaikkian vastaukset varmaan hyvä kokonaisuus.

Yleensäkin eri ammattialoja ja varsinkaan opintotasojen vaikutusta ei voi suoraan vertailla. On suorittajaporras ja suunnittelija-johtajaporras ja sillei, you know. Kun tietää, että voi muutakin ja että varsinkin pitäisi muuta, ei voi viihtyä rutiineissa. Joidenkin on niihin pakkokin jäädä, kun muuhun ei ole resursseja, lienee itsestään selvää. Tässä taas yksi ajatus.

olin vuosia sitten sellaisessa hommassa jossa teksti skannattiin ja sitä sitten käsittelin kun tekstintunnistusohjelma ei kyennyt virheettömään toimintaan. Työni ei ollut tallentajan nimikkeellä vaikka se sitten tallennettiinkin korjattuna tietokantatauluun mutta olen ajatellut että ehkä siitä työstäni olisi hyötyä jos hakisin tallentajan töihin joskus. Kymmensormijärjestelmäkin on jollainlailla hallussa kun kotona on ollut jonkinlainen tietokone vuodesta 1986 lähtien, koulussa oli valinnaisena atk ja konekirjoituskin. Oikeakielisyydestä en ole niin varma :P

Nyt tosin olen teollisuudessa tuotantotyöntekijänä joten työnhaku ei ole näillä näkymin ajankohtaista. Varsinaista tietokonetta tarvitsen käyttää tätä nykyä vain kotona mutta sorminäppäryyttä tarvitsen töissä muuten koneeseen säätöjä/asetetta tehdessäni sekä kosketusnäyttöjen valikoita plärätessä :P

• Anonyymi

nirppanokat joiden ei ole tarvinnut nuurikaan töitä nuorena tehdä niin nämä ovat kaikkialla
        narisemassa pienipalkkaisista töistä , oli se mitä tahansa , nuorisossa löytyy monenlaisia
        tyyppejä , osa osaa olla kiitollisia että on saanut edes jotakin työtä , vielä 1950-1960 luvulla
        vähän koukutettu joutui tyytymään lehdenjakajan tai siivoojan töihin , konekirjoittajalta
        vaadittiin jo hieman koulutusta esim keskikoulu joka oli vaativampi kuin nykyajan peruskoulu

• on montaa erilaista

Tässä tuli jo esiin jotakin esimerkkejä, mitä se työ voisi olla. On myös olemassa työvoimaa vuokraavia firmoja ja niillä saattaa sitten taas olla jokin keskitetty osoite (firman tila), jonne tallennettavat tehtävät tulevat. Aikoinaan itse yritin hakea johonkin 'Päätepalvelu'-nimiseen, mutten päässyt.

Niistä vaatimuksista. Juu, pitää olla nopea ja jaksaa naputtaa pitkiä aikoja yhteen menoon. Kymmensormijärjestelmä sokkokirjoituksena on välttämätön ja myös numeroiden pitäisi mennä yhtä nopeasti. Monesti näissä tallennettavissa tehtävissä on paljonkin tai ainoastaan numeroita. Toisaalta, voi olla myös vain tekstiäkin ja seassa vähän numerotietoja (esimerkiksi jotkin osoitteistojen päättelle laittaminen). Tallennettava materiaali voi vaihdella. Tiedot ehkä luetaan ns. konseptista, irrallisista paperiarkeista tiedot kooten tai vaikkapa sanellusta nauhasta purkaen.

Hakiessani Päätepalvelulle minut testattiin ja pärjäsin kai kohtuullisesti tekstin nopeassa sokkokirjoittamisessa, mutta numerot tekivät heikkoa. Minä nimittäin en osaa numeroita sokkona (siis niitä, jotka ovat koneen oikealla reunalla laskukonemaisella tavalla näpyteltävissä). Olin numeroiden kirjoittamisessa liian hidas. Kirjoitan numerot koneen yläreunan rivistöä käyttäen (kirjainnäppäimiltöllä) ja ne eivät ihan mene kymmensormijärjestelmällä, koska sormet eivät sinne (varmasti) yletä. Pienen vilkaisun tarvitsen ja se on hitaampaa kuin sellainen sokkona 'laskukoneen' käyttäminen; muistanette ennenvanhaan esimerkiksi pankkivirkailijoiden käyttäneen sillai kauhean vikkelästi laskukonettaan. Se on taito!

Kokonaisuudessaan kaiken näppäiltävän pitäisi mennä nopeasti, tehokkaasti ja tarkasti (oikein!). - Pyri ihmeessä hommaan, kyllä sinut varmaankin ensin testataan, että pääsetkö riman yli mitä nopeudelta odottavat. Nykyäänhän ihan kaikessa on vaatimuksensa, vaikkei tosiaan varsinaista koulutusta (tutkintoa!) tässä tarvitakaan. Tosin vanhanaikainen "konekirjoitustodistus" (nykyään tekstinkäsittelyn nopeustodistus) voisi olla hyväksi.

Ei homma tosiaankaan varsinaista it-työtä ole, mutta atk-työtä, joo. Erotuksena vanhemman ajan hommiin on, että ennen meitillä oli kirjoituskoneet ja laskukoneet, joihin vaadittiin sokkona käyttäminen, ja nykyään näppäimistöt ovat pelkästään tietokonenäppiksiä. - Tsemppiä! :-)

• kysyn vaan

jotta joku vastaisi.

• HaluutsäPelataPingiP

SAP on dokumenttien hallintajärjestelmä. Aika syvältä ;)

Ole hyvä - kesti vain 6 vuotta saada vastaus.

Tallentaminen on todella syvältä pitkän päälle, ellei ole erittäin tasainen luonne. Toisin sanoen osaa tyynesti ottaa vastaan 37,5h istumista viikossa staattisessa asennossa näpytellen aivot kuutamolla 200-3000 lomaketta päivässä. Parhaiten tuo sopiikin mielestäni urakkaluonteisesti ja lyhytjänteisesti.

Palkkaus on aikalailla minimiä, ellei saa neuvoteltua jotain erikoista. Hommiin ohjautuvat ihmiset, joilla ei ole muuta kokemusta tai eivät voi sitoutua parempiin hommiin esim. opintojensa vuoksi.

Kirjoa näissäkin hommissa on - joten joitain poikkeuksia voi löytyä.

Mitä ehkä kannattaa huomioida, on että tallennusjobit käyvät paremmin työkokemuksesta IT-alalle suuntautuessa, kuin esim. siivoushommat ;) Lafkoissa voi myös oppia softista, verkoista yms. jotain, kun pitää silmät auki. Tottakai näkee myös paljon tapoja, joilla ei kannata toteuttaa töitänsä, projekteja ja urakehitystään - kuten myös tapoja, joilla niitä kannattaa hoitaa. Esim. suomi24:ssa roikkuminen..

• 343423434

6 vuotta mietittiin, ja väärin meni.
      SAP on toiminnanohjausjärjestelmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe