Olenko minä lyhytkasvuinen?

niin..

Äitini on 160 cm ja iskä jotain 168 cm. Joten eipä minusta ole ennustettukaan kovin pitkää, mutta silti mietin, että olenko lyhytkasvuinen kun olen n. 155-157 cm? Onhan täällä palstalla lyhyempiäkin, mutta minua vaan mietityttää asia... geeneistä taitaa johtua tämä minun lyhyys?

Niin ja se vielä, että vaikka tätä kysymystä pitäisi kysyä joltain.. terveydenhoitajalta? Niin päätin silti kysyä että mitä mieltä te olette pituus-paino suhteestani..

Olen siis 15 vuotta, n. 156 cm pitkä (terkkari mittas viimeeks keväällä ja olin sillon 155,5cm) ja paino on jotain 46-47 kiloo. Siis että olenko normaalipainoinen vai en? Kun sisko aina vihjailee mustalla huumorillaan kaikkea lihavaan liittyvää.. Ajattelin tarkistaa asian teiltä, vierailta aikuisilta :D

5

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      Olet keskenkasvuinen!
      Todennäköiseti kasvat korkeammaksi kuin vanhempasi.
      Jos lyhytkasvuisuus kiinnostaa lue foorumin viestiketjut läpi, tiedät jo asiasta enemmän.

      • tosik'ko

        ... vaikkakin vähän koppava. Onko tämän palstan viestiketjuja tuhat vai kaksituhatta, ne kaikki pitäisi ensin plarata läpi hidastakin hitaammalla suomi24-palvelimella.

        Itse en ole lyhytkasvuinen, mutta on minua lyhyeksikin haukuttu, olen 170 cm pitkä mies. On lyhyempiäkin normaalikasvuisissa, mutta monia, myös naisia, saan katsoa ylöspäin. Meidän yhteiskunnassamme kyllä lyhyet, varsinkin miehet, saavat kyllä kärsiä, varsinkin nuorina, jolloin on kovempi kilpailu monella elämänsaralla. Kyllä moni vaimoehdokas katsoi, ollessani 20-25-vuotias, että ei tuommoinen kelpaa. Sitten rupesin homoilemaan, ja sen koommin en ole ollut kykeneväkään naimisiin.

        Monet luonnonlahjat ovat tosi väärin, kun ne jakautuvat epätasaisesti. Lyhytkasvuisten sivun mukaan lyhytkasvuiseksi luokitellaan alle 140-senttiset. Se on jo aika pieni koko, 150-senttiset joutuvat kyllä kärsimään väliinputoamisesta, varsinkin miehet, mutta myös naiset.

        Viestiketjun aloittaja ei suinkaan ole lyhytkasvuinen, kun vielä on kasvuiässä. Kysymyksessä ei tullut ilmi, onko kyse miehen- vai naisenalusta, siitäkin se vastaus vähän riippuisi. Ja neuvoksi voin sanoa, että Arvo Ylppöä ei kutsunnoissa meinattu hyväksyä armeijaan lyhyytensä vuoksi. Ylppö päätti sitten kasvaa, hän söi oikein paljon kananmunia ja kasvoikin sitten sen pituiseksi, että pääsi armeijaan. Että ravitsemus, juusto, kananmunat, leipä lihat ja kasvikset ovat hyvä neuvo murrosikäisille, joille ei pituutta meinaa kertyä.


    • Mitaltaan sopiva

      Munkaan vanhemmat ei mitää pilvenpiirtäjiä ole ja minä olen ollut varmaan 14-vuotiaasta asti nykyisen mittainen eli ~158 cm. Sen vaan sanon että on hyvä mitta tytölle. Äijät tykkää kovasti ;)

      Ja mitä painoon tulee niin itekin painoin tuon verran nuorempana, sitten 2-kypäsenä alkoi nousta, että tuo on ihan normaali paino noin nuorelle :)

    • Bianca*

      Tuskinpa kyse on lyhytkasvuisuudesta ja toisekseen pituutesi voi vielä lisääntyä, koska olet nuori.

      Pituutesi varmaan johtuu vaan geeneistä mitä olet vanhemmiltasi saanut eli kuten kerroit, hekään eivät ole kovin pitkiä nykymittoihin verrattuna.

    • että olet

      naispuolinen, koska epäilet olevasi lihava noilla laihan mitoilla. Olet normaalipituinen, joten se lyhytkasvuisuudesta. Isäsi pituus huomioiden voisit olla paljon lyhyempikin. 15-vuotias länsimainen tyttö tuskin kasvaa enää senttiäkään. Mutta miksi pitäisikään?

      Olihan tämä vanha viesti, mutta tulipa nyt vastattua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe