Löytyykö jännitykseen

luonnonlääkettä?

Rohkaisuryyppy kai auttaisi, mutta ei sovellu päivittäiseen käyttöön enkä kierteeseenkään tahtoisi suistua.
Olisikohan äiti Luonnolla apua tähän vaivaan?

14

5273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terapiasta apua

      Muistelen, että valeriaanasta olisi ollut näiltä tiimoilta jotain puhetta ja kai on olemassa joitain muitakin rohtoja, mutta en luota niiden pysyvään tehoon. Ainut, mikä auttaa, on se, että alat tehdä työtä itsesi kanssa, tutkit syvältä ja kauan kestää se matka. Apua voit saada eri terapeuteilta (ei välttämättä kognitiivisesta psykoterapiasta), psykodraamasta ym. Lue Olavi Norosen "jännittäjän kirja", en ole varma, vieläkö hän tekee terapiaa, taitaa olla pian eläkeiässä, mutta saattaisi auttaa matkallasi.

    • Kannattaa kokeilla

      Luonnon lääkkeistäkin saattaa olla hyötyä, mutta voi olla pitkä ja epämääräinen prosessi ennenkuin saa riittävän avun. Itse turvautuisin sinuna tutun ja turvallisen terveyspalvelun apuun.

      Sopiva lääke riippuu jännittämisen laadusta. Jos olet sosiaalisten tilanteiden ja esiintymisen jännittäjä (sydämen hakkaaminen, käsien hikoilu ja tariseminen, 'pala kurkussa' tunne jne) kuten minä, voin antaa ystävän neuvon.

      Varaa aika minkä tahansa lääkärin vastaanotolle. Kerro lyhyesti ja ytimekkäästi, että kärsit jännitysoireista ja toivot saavasi sopivan lääkkeen helpottamaan oloasi. Lääkäri kirjoittaa reseptin ja noudat lääkkeen apteekista. Asia on hoidettu kuntoon ehkä jo ensi viikolla.

      Itse tein näin 15 vuotta sitten ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. Sopiva lääke minulle oli ja on edelleen ns beta-salpaajiin kuuluva Propral (10 mg tabletteina), jonka vaikuttava aine propranolol hydrochlorid. Aine on turvallinen eikä sillä ole käytännössä minkäänlaisia haittavaikutuksia. Se ei rajoita autolla ajoa, ei väsytä eikä lisää esim alkoholin vaikutusta. Myös muiden lääkkeiden kanssa sillä ei pitäisi olla isompia yhdistettävyysongelmia (käyttöohjeesta, lääkäriltä ja apteekista saa lisätietoa asiasta). Itselläni on lääkkeeesta yli 20 vuoden kokemus ja sen turvin olen jännittäjätyyppinä selvitynyt työelämän aikana vaativistakin tilanteista, joihin en ikinä olisi halunnut / kyennyt osallistumaan ilman ko lääkkeen apua.

      Kannattaa pyytää lääkäriltä apteekissa uusittava resepti esim 100 kpl purkeissa (=iter ter -merkinnällä). Näin sinulla on käytössäsi 4x100 tablettia, joilla selviät pitkään.

      Vinkki: Jos puolitat tabletin ja annat lääkkeen puolikkaan imeytyä suoraan suun limakalvojen kautta, vaikutus nopeutuu ja lääkettä tarvitaan vähemmän kerralla. Jopa 1/4 tabletti vaikuttaa näin menetellen riittävästi tavallisessa käytössä. Vaikutus kestää tällaisena pienenä annoksena n 4 tuntia. Kannattaa pitää muutama tabletti aina varalta mukana esim jossakin pienessä pumpulitukolla pehmustetussa muovirasiassa.

      Itse käytän lääkettä silloin kun tarvisen = arvioin tarpeen etukäteen oman kokemuksen pohjalta. On päiviä, jolloin jännitysoireisiin johtavia tilanteita ei tule eteen, silloin en käytä lääkettä. Olen hyväksynyt asian ja sitä myöten myös itseni. En juurikaan enää pohdi vaivaa sen suurempana ongelmana vaan otan sen luonnollisena osana itseäni ja elämääni. Olen elänyt lääkkeen avustuksella normaalia elämää ja voinuta nauttia asioista ja tapahtumista, jotka olisivat muuten olleet minulle ylitsepääsemättömäm kiusallisia.

      Jännittämiseen liittyvistä ongelmista kärsii suuri määrä suomalaisia. Asiaa ei tarvise eikä kannata hävetä. Vie / viekää viestiäni eteenpäin myös muille jännittäjille jos kuulette jonkun kärsivän oireista. Näin minäkin sain sattumalta apua ns puskaradion välityksellä :).

      • Puskajussit

        Paljon tuo satsi maksaa ja millä lailla se vaikuttaa eli minkälainen olo on lääkkeen nauttimisen jälkeen (huumaava) eli pustytkö kuvailemaan sitä?


      • Aritta

        menisi lääkärille hakemaan lääkereseptiä jännitystiloihin. Ne lääkkeet voivat aiheuttaa vaikka mitä myrkytystiloja ja luonnevikoja.

        Luonnontuotteistakin löytyy apua.


      • Ei paha
        Puskajussit kirjoitti:

        Paljon tuo satsi maksaa ja millä lailla se vaikuttaa eli minkälainen olo on lääkkeen nauttimisen jälkeen (huumaava) eli pustytkö kuvailemaan sitä?

        Ei maksa paljon. En edes muista tarkasti -olisko maksanut 4-5 € /100 kpl purkki. Apteekissa uusittavalla reseptillä saa neljä purkkia (yhden kerrallaan). Resepti on voimassa vuoden.

        Vaikutus: Lääke alentaa sydämen lyöntitiheyttä ja laskee jonkin verran verenpainetta. Käytännössä lääke asettaa sydämen lyötitiheydelle ylärajan. Esim joku stressaava asia (vaikkapa työpaikkahaastattelu tai puheen pitäminen) hermostuttaa ja jännittää niin, että ilman lääkettä pulssi nousee 150 lyöntiin sekunnissa. Lääkkeen vaikutuksesta pulssi pysyy 70 lyönnissä.

        Olo on rauhallinen ja levollinen. Lääke ei vaikuta huumaavasti, eikä heikennä ajattelukykyä. Koska jännitysoireita aiheuttava tilanne voi olla ilman lääkettä hyvinkin epämiellyttävä, niin lääkkeen vaikutuksesta olo on rentoutuneen miellyttävä. Kun tilanne ei stressaa, niin ajatuskin tuntuu kulkevan kirkaammin lääkkeen vaikutuksesta. Suorituskyky paranee rentoutuneen (normaalin) olon ansiosta.

        Propral ei siis ole huumaava, stimuloiva eikä ns rauhoittava lääke. Eli huumekokeiluihin siitä ei ole. Se ehkäisee ainoastaan elimistön ylireagoinnin ja 'laukalle lähdön' stressitilanteessa. Auttaa myös niin sanottuun kahvikuppineuroosiin eli jos käsi alkaa täristä julissa niin, lääke rauhoittaa estää tärinän.

        Lääkettä käytetään myös muihin vaivoihin esim sepelvaltimotaudin, rytmihäiriöiden, verenpainetaudin, kilpirauhasen, migreenin ja vapinan hoidossa. Niissä annokset saattavat olla isompia eli 40 mg tai 80 mg/tabl. Isompina annoksina saattaa kuivattaa vähän suuta ja väsyttää.
        Käyttämäni 10 mg/tabl on pienin, mutta riittävä ja sopiva määrä jännitysoireisiin, voi ottaa 1-4 tabl tarvittaessa. Itse en ole ottanut kuin korkeintaan yhden kerrallaan. Ja kuten edellisessa vietissä kerroin, suussa kielen alla tai huulessa liuotettuna, 1/4 - puoli tablettia riittää mainiosti.

        Lääke on pitkään tunnettu ja turvalliseksi havaittu. Itsellänikin on edelleen hiukset ja järki päässä. Ilma lääkettä voisi olla paljon huonompi tilanne. Suosittelen. Ei muuta kun vaan rohkeasti lääkärin pakeille. Jos ei halua jonottaa terveyskeskuksessa niin kannatta uhrata 40 € ja käydä yksityisellä tai pyytää resepti ihan muun käynnin (esim flunssa) yhteydessä. Monesti jännittäjän on vaikea hyväksyä ja 'tunnustaa' jännittämistään. Lääkäreille nämä ovat tavallisia ja jokapäiväisiä asioita eli ei pitäisi olla iso kynnys hakea apua. Saatava apu ja helpotus on suuri asia.


      • laura435
        Aritta kirjoitti:

        menisi lääkärille hakemaan lääkereseptiä jännitystiloihin. Ne lääkkeet voivat aiheuttaa vaikka mitä myrkytystiloja ja luonnevikoja.

        Luonnontuotteistakin löytyy apua.

        Kertoisitko vielä niitä luonnontuotteita joista tähän apu löytyy?!


      • Aritta
        laura435 kirjoitti:

        Kertoisitko vielä niitä luonnontuotteita joista tähän apu löytyy?!

        Mutta täällä Ruotsissa voi käyttää sellaisia kuin Magnolia, L-Theanin, Vildhavre ja sitten tietenkin mäkikuismaa.

        http://www.topformula.se/bekymrad-stressad/index.html

        Minä suosittelisin meditaatiota. Harrastan sitä itse ja se on rauhoittavaa. Samaten yoga ja qi-gong.


      • Aritta

    • valmisteita

      Luontaistuotekaupasta:

      - teaniini
      - kauranversouute (Vogel)

      Apteekista:
      - valeriaana
      - B-vitamiinit

    • löytyy..

      Olen itse käyttänyt Bioteekin Rennoksinia. Mulle se on auttanut aika hyvin.

    • MOIOIOIO

      Olavi noronen jännitäjän kirja.sitten kannusta harjoittelemaan meditaatiota.KUN ON ROHKEESTI HETKESSÄ HILJAA,niin oppii olemaan rohkeesti joka paikassa,EN SIN PITÄÄ OLLA ROHKEA ITSESSÄ.

      HENGITYS,ja pelon kohtaaminen jos jännittää koetta koittaa ajatella sitä positiivisena eli mitä popin kokeesta kääntä ajatusta nurinpäin että POSITIIVINEN JÄNNITYS pieni jännitys on normaalia ja kuuluu asiaan,its eolen esiintyvä ihminen ja taide alalla,koko ala on jatkuvaa kutinaa ja jännitystä sitten siihen vaan tottuu ja harjaantuu sen kanssa.LUOTTAMUS SIIHEN ETTÄ ASIAT SUJUU on kaiken a ja o ja se että ottaa reilusti asioista kiinni.ON ONNELLINEN ETTÄ VOI TEHDÄ SITÄ MOTÄ TEKEE;jso jännittää esim lääkäri käyntoä,kääntää sen niin että on hyvä,että tutustuu eri lääkäriehin on hyvä että pääsee KAIKESTA PPII JOTAIN on mun elämän filosofia se toimii

    • HyväNeuvoAlv0%:)

      Rakastelu auttaa. Siinä on vaan se paha puoli että siihen jää koukkuun :))))))))))

    • onnistuisiko1

      Kokeilehan luontaistuotetta eli AntiStress vahva pakkausta tai AntiStress relax.Vida L-theanine - L-teaniini - Kauranversouute toinen vaihtoehtoa.

    • Kjfjfjjjjj

      Hih... Luonnevikoja beetasalpaajista :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe