tiivistä ja matalaa

tutkijatar

Olen pientä tutkimusta tekemässä ja haluaisin tietää ihmisten mielipiteitä tiiviistä ja matalasta rakentamisesta. Puolesta vai vastaan? mielipiteitä?
Kiitokset etukäteen :)

29

1484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SITÄ MIELTÄ

      Laita-alueet vaihteleviksi ja väljiksi. Keskustat vaihteleviksi, mutta enimmäkseen tiiviiksi ja korkeiksi. Eli puolesta ja vastaan.

    • on paljon parempi

      kuin tiivis ja matala. Tiivis ja matala on kuitenkin ehdottomasti parempi kuin tiivis ja korkea. Puhun asuinalueista.

      Tiivis ei ole asumisviihtyvyydeltään pidemmän päälle yhtä hyvä kuin väljä. Tästä on ihan tarpeeksi näyttöä käytännön toteutuksista.

      • tuhertelija

        Mutta hei, on paljon parempi, ihan jo kestävän kehityksen kehityksen kannalta ajateltuna yhdyskuntarakenteen tulee olla tehokas. Se voi olla joko tiivis ja matala tai väljä ja korkea.

        Mitä tiiveyden ja asumisviihtyvyyden väliseen korrelaatioon tulee, väittäisin esim. vanhaa Raumaa viihtyisämmäksi kuin kys. kaupungin myöhempää ja väljempää kerrostalotuotantoa. Tämä "käytännön toteutukista" saatu näyttö taitaa perustua pitkälti mutu-menetelmään.


      • johtaa rakenteen
        tuhertelija kirjoitti:

        Mutta hei, on paljon parempi, ihan jo kestävän kehityksen kehityksen kannalta ajateltuna yhdyskuntarakenteen tulee olla tehokas. Se voi olla joko tiivis ja matala tai väljä ja korkea.

        Mitä tiiveyden ja asumisviihtyvyyden väliseen korrelaatioon tulee, väittäisin esim. vanhaa Raumaa viihtyisämmäksi kuin kys. kaupungin myöhempää ja väljempää kerrostalotuotantoa. Tämä "käytännön toteutukista" saatu näyttö taitaa perustua pitkälti mutu-menetelmään.

        hajautumiseen, koska tiivis rakenne ei vastaa ihmisten asumistarpeita...kun taloudelliset voimavarat sallivat, asukkaat valitsevat ympäristön, jossa tarpeet heidän kannaltaan kohtaavat. Asumismukavuus on primääritarve, ympäristö ym- näkökohdat joustavat. Näin toimii ihminen.

        Eli väljä ja matala proaktiivisesti toteutettuna johtaa sekä kestävään kehitykseen että asumistarpeiden kohtaamiseen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

        En ymmärrä mitä tarkoitetaan väljällä ja korkealla. Korkeat rakennukset johtavat pääsääntöisesti tiiviiseen asumistiheyteen, ellei rakennuksia sijoita kauaksi toisistaan. En ymmärrä mitä etua tällä saavutetaan, koska asumismuodossa korostuu tiiviin asumisen haitat.
        Nykyisillä näytöillä korkea ja tiivis ei sovi asumiskäyttöön.


      • ehdottomasti
        tuhertelija kirjoitti:

        Mutta hei, on paljon parempi, ihan jo kestävän kehityksen kehityksen kannalta ajateltuna yhdyskuntarakenteen tulee olla tehokas. Se voi olla joko tiivis ja matala tai väljä ja korkea.

        Mitä tiiveyden ja asumisviihtyvyyden väliseen korrelaatioon tulee, väittäisin esim. vanhaa Raumaa viihtyisämmäksi kuin kys. kaupungin myöhempää ja väljempää kerrostalotuotantoa. Tämä "käytännön toteutukista" saatu näyttö taitaa perustua pitkälti mutu-menetelmään.

        maassamme huippu. Erityisen tärkeäää on rakennusten, kulkuteiden, pihojen mittakaava.
        Tärkeä osa Vanhan Rauman toimivuudesta perustuu siihen, että läheltä löytyvät palvelut. Päivittäisasiointia voi hoitaa jalkaisin ja polkupyörällä, jolloin pysäköintitloja ei tarvitse varata 2 ap/ asunto. Tilaahan ei yksinkertaisesti olisikaan tähän.

        Nykyiset asumistarpeet edellyttävät huomattavati suurempia taloja, käytännössä 200-250 k-m2/asunto. Pääkaupunkiseudulla, jossa työssäkäyntialue on laaja, autopaikkakysymykset on ehdottomasti ratkaistava kunnolla. Kun otetaan huomioon vaatimukset yksityisyydestä ja riittävästä rauhallisuudesta, on viihtyisä ja toimiva tiivis matala käytännössä utopiaa laajemmassa mittakaavassa.

        Muuten esikuvana alue on oiva, siellä on ne suunnittelun parametrit näkyvissä, mikä tekee asuinalueesta pidetyn.

        Vanhan Rauman tasoisen kokonaisuuden suunnittelun jättäminen nykyisille arkkitehdeille on aivan liian suuri riski. Toistaiseksi täällähän ei ole yhtään kunnollista esimerkiä siitä, että homma osattaisiin tehdä lähellekään kunnolla, paitsi jos Kartanonkoski lasketaan pois, jossa on viitteitä siihen suuntaan.

        Kotimaiset arkkitehdit ovat parhaimillaan korkeintaan yhden rakennuksen suunnitelussa kerrallaan. Useamman rakennuksen suunnittelu tai esimerkiksi kaavoitus on parempi antaa vaikkapa ruotsalaisille, joilla on silmää tällä alalla.


      • rmt
        johtaa rakenteen kirjoitti:

        hajautumiseen, koska tiivis rakenne ei vastaa ihmisten asumistarpeita...kun taloudelliset voimavarat sallivat, asukkaat valitsevat ympäristön, jossa tarpeet heidän kannaltaan kohtaavat. Asumismukavuus on primääritarve, ympäristö ym- näkökohdat joustavat. Näin toimii ihminen.

        Eli väljä ja matala proaktiivisesti toteutettuna johtaa sekä kestävään kehitykseen että asumistarpeiden kohtaamiseen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

        En ymmärrä mitä tarkoitetaan väljällä ja korkealla. Korkeat rakennukset johtavat pääsääntöisesti tiiviiseen asumistiheyteen, ellei rakennuksia sijoita kauaksi toisistaan. En ymmärrä mitä etua tällä saavutetaan, koska asumismuodossa korostuu tiiviin asumisen haitat.
        Nykyisillä näytöillä korkea ja tiivis ei sovi asumiskäyttöön.

        "Nykyisillä näytöillä korkea ja tiivis ei sovi asumiskäyttöön."

        Niinkuin esim. 7- kerroksiset kerrostalot tiiviisti rakennettuina eivät sovi asumiskäyttöön?
        Tsekkaapa asuntojen myynti-ilmoituksista mitkä ovat halutuimpia (kalleimpia) asuntoja. Ne ovat Erittäin Tiiviissä ja Tehokkaissa Helsingin kantakaupungin kerrostalokortteleissa.


      • hinnat
        rmt kirjoitti:

        "Nykyisillä näytöillä korkea ja tiivis ei sovi asumiskäyttöön."

        Niinkuin esim. 7- kerroksiset kerrostalot tiiviisti rakennettuina eivät sovi asumiskäyttöön?
        Tsekkaapa asuntojen myynti-ilmoituksista mitkä ovat halutuimpia (kalleimpia) asuntoja. Ne ovat Erittäin Tiiviissä ja Tehokkaissa Helsingin kantakaupungin kerrostalokortteleissa.

        korkeista ja tiiviistä asumisesta on lähinnä kantakaupungissa.

        Näin väljästi asuttuun maahan ei ole mitään syytä rakentaa korkeita asuinrakennuksia, jotka pääsääntöisesti sopivat erittäin huonosti aiotuille paikoille ja osoittavat taipumusta slummiutua.
        Hyvä esimerkki "korkeasta ja tiiviistä" on Etelä-Leppävaaara" joka on jo alkanut degeneroitumaan ennenkuin on valmis toisesta päästä.

        Parhaiten kestävää kehitystä ohjataan, kun kaavoitetaan sellaisia asuinalueita, joiden tiedetään vastaavan asukkaiden tarpeita. Eli pääsääntöisesti väljää ja matalaa asumiseen.


      • rmt
        hinnat kirjoitti:

        korkeista ja tiiviistä asumisesta on lähinnä kantakaupungissa.

        Näin väljästi asuttuun maahan ei ole mitään syytä rakentaa korkeita asuinrakennuksia, jotka pääsääntöisesti sopivat erittäin huonosti aiotuille paikoille ja osoittavat taipumusta slummiutua.
        Hyvä esimerkki "korkeasta ja tiiviistä" on Etelä-Leppävaaara" joka on jo alkanut degeneroitumaan ennenkuin on valmis toisesta päästä.

        Parhaiten kestävää kehitystä ohjataan, kun kaavoitetaan sellaisia asuinalueita, joiden tiedetään vastaavan asukkaiden tarpeita. Eli pääsääntöisesti väljää ja matalaa asumiseen.

        "Näin väljästi asuttuun maahan ei ole mitään syytä rakentaa korkeita asuinrakennuksia, jotka pääsääntöisesti sopivat erittäin huonosti aiotuille paikoille ja osoittavat taipumusta slummiutua."

        - Niinkuin esim Katajanokka, Kruununhaka, Etutöölö, Munkkiniemi, Punavuori.......?


      • rmt
        hinnat kirjoitti:

        korkeista ja tiiviistä asumisesta on lähinnä kantakaupungissa.

        Näin väljästi asuttuun maahan ei ole mitään syytä rakentaa korkeita asuinrakennuksia, jotka pääsääntöisesti sopivat erittäin huonosti aiotuille paikoille ja osoittavat taipumusta slummiutua.
        Hyvä esimerkki "korkeasta ja tiiviistä" on Etelä-Leppävaaara" joka on jo alkanut degeneroitumaan ennenkuin on valmis toisesta päästä.

        Parhaiten kestävää kehitystä ohjataan, kun kaavoitetaan sellaisia asuinalueita, joiden tiedetään vastaavan asukkaiden tarpeita. Eli pääsääntöisesti väljää ja matalaa asumiseen.

        "Parhaiten kestävää kehitystä ohjataan, kun kaavoitetaan sellaisia asuinalueita, joiden tiedetään vastaavan asukkaiden tarpeita. Eli pääsääntöisesti väljää ja matalaa asumiseen."

        "Kestävää kehitystä" se, että asutetaan ihmiset pääkaupunkiseudun ympäristökuntiin sadan kilometrin säteellä?
        Niistä sitten kestävästi kehittyen körötellään yksityisautoilla Stadiin töihin...


      • kestävää kehitystä
        rmt kirjoitti:

        "Parhaiten kestävää kehitystä ohjataan, kun kaavoitetaan sellaisia asuinalueita, joiden tiedetään vastaavan asukkaiden tarpeita. Eli pääsääntöisesti väljää ja matalaa asumiseen."

        "Kestävää kehitystä" se, että asutetaan ihmiset pääkaupunkiseudun ympäristökuntiin sadan kilometrin säteellä?
        Niistä sitten kestävästi kehittyen körötellään yksityisautoilla Stadiin töihin...

        kun proaktiivisesti vastataan asukkaiden oikeisiin tarpeisiin. Näihin kuuluu palvelujen ja liikenneyhteyksien lisäksi ainakin asumisväljyys, ympäristön laadukkuus, rauhallisuus ja yksityisyys, ihmisen mittakaava ja rakentamisen laatu.

        Etukäteen suunnittelemalla alueet näitä vaatimuksia vastaavaksi saavutetaan parempi lopputulos kuin että ihmiset joutuvat muuttamaan kaummaksi vaatimuksia vastaaville asuinaluille, jonka he tekevät joka tapauksessa.

        Sosialidemokratiassa löytyy aina joku, joka tietää yksityisen ihmisen tarpeet paremmin ja tietää kuinka muiden pitää käyttäytyä ja järjestää elämänsä. Länsimaisia arvoja on valinnanvapaus ja yksilön tarpeiden kunnioitus.

        Tältä pohjalta on arkkitehtien hyvä lähteä jatkokehittelyyn ja lopettaa haihattelut siitä, että kaavoittamalla voidaan pakottaa ihmiset kestävään kehitykseen silloinkin kun edellytykset eivät vastaa tarpeita.


      • esimerkit
        rmt kirjoitti:

        "Näin väljästi asuttuun maahan ei ole mitään syytä rakentaa korkeita asuinrakennuksia, jotka pääsääntöisesti sopivat erittäin huonosti aiotuille paikoille ja osoittavat taipumusta slummiutua."

        - Niinkuin esim Katajanokka, Kruununhaka, Etutöölö, Munkkiniemi, Punavuori.......?

        kantakaupungista ja sen lähistöltä ovat pääsääntöisesti laadukkaita. Noissa nimenomaisissa kohteissa slummiutuminen ei liene kovin pitkällä. Kantakaupungissa ja sen välittömässä läheisyydessä kyseinen "tiivis ja korkea" on perusteltua, mutta vain siellä.

        Uusien korkeiden ja tiiviiden alueiden rakentamisella pyritään luultavasti perustelemaan mahdollisimman kustannustehokasta rakennustapaa. Kaikki muuta rgumentit (kantakaupungin ulkopuolella) onkin sitten enemmän tai vähemän keksittyä.

        Se, että minimistä on muodostunut käytännön normi ja tälle pyritään löytämään rationaalinen selitys "tiivis ja korkea" osoittaa välinpitämättömyyttä todellisille viihtyisän asumisen perustarpeille. Tai sitten onnetonta toiveajattelua.

        Varoittavia esimerkkejä slummiutumiskehityksen alussa olevista uusista korkeista ja tiiviistä asuinalueista löytyy Etelä-Leppävaaran lisäksi esim. Vuosaaresta sekä useilta alueilta Espoosta ja Vantaalta. Näiden onnettomien lähiöiden kehityskaari on varsin hyvin tiedossa. Sen vuoksi olisi hyvä, ettei tehtyjä virheitä toistettaisi enää kovin montaa kymmentä vuotta.

        Yhteistähän näille on rakennusten ja kortteleiden vieraannuttava mittakaava ja DDR-mäinen rakennuskanta, jonne kukaan ei pysty oikeasti juurtumaan. Pahimmillaan onnistutaan pilaamaan arvokkaita luonnonalueita ja saamaan ihmiset elämän sivuraiteille päiväkodista eteenpäin.

        Pidetyillä, inhimillisen mittakaavan asuinalueilla näitä rappeutumisen merkkejä ei pääsääntöisesti ilmene.


      • rmt
        kestävää kehitystä kirjoitti:

        kun proaktiivisesti vastataan asukkaiden oikeisiin tarpeisiin. Näihin kuuluu palvelujen ja liikenneyhteyksien lisäksi ainakin asumisväljyys, ympäristön laadukkuus, rauhallisuus ja yksityisyys, ihmisen mittakaava ja rakentamisen laatu.

        Etukäteen suunnittelemalla alueet näitä vaatimuksia vastaavaksi saavutetaan parempi lopputulos kuin että ihmiset joutuvat muuttamaan kaummaksi vaatimuksia vastaaville asuinaluille, jonka he tekevät joka tapauksessa.

        Sosialidemokratiassa löytyy aina joku, joka tietää yksityisen ihmisen tarpeet paremmin ja tietää kuinka muiden pitää käyttäytyä ja järjestää elämänsä. Länsimaisia arvoja on valinnanvapaus ja yksilön tarpeiden kunnioitus.

        Tältä pohjalta on arkkitehtien hyvä lähteä jatkokehittelyyn ja lopettaa haihattelut siitä, että kaavoittamalla voidaan pakottaa ihmiset kestävään kehitykseen silloinkin kun edellytykset eivät vastaa tarpeita.

        "kun proaktiivisesti vastataan asukkaiden oikeisiin tarpeisiin. Näihin kuuluu palvelujen ja liikenneyhteyksien lisäksi ainakin asumisväljyys..."

        Väljästi ja alhaisella tehokkuudella kaavoitetuille asuntoalueille EI tule palveluita.
        Eli liikenneyhteyksiä todellakin tarvitaan että niihin Jumboihin pääsee ostoksille omalla autolla...
        Käytännössä matalaväljä-asunto-alueilla perheet hankkivat kaksi autoa.


      • väljä+matala-aluieilla
        rmt kirjoitti:

        "kun proaktiivisesti vastataan asukkaiden oikeisiin tarpeisiin. Näihin kuuluu palvelujen ja liikenneyhteyksien lisäksi ainakin asumisväljyys..."

        Väljästi ja alhaisella tehokkuudella kaavoitetuille asuntoalueille EI tule palveluita.
        Eli liikenneyhteyksiä todellakin tarvitaan että niihin Jumboihin pääsee ostoksille omalla autolla...
        Käytännössä matalaväljä-asunto-alueilla perheet hankkivat kaksi autoa.

        on tietysti rajoituksia. Käytäntö osoittaa, että palvelujen saatavuus järkevällä etäisyydellä, hyvien yhteyksien päässä on tärkeää sen sijaan, että kaikki on välittömässä läheisyydessä.

        Kantakaupungin ulkopuollla tarvitaan joka tapauksessa autoa, joten eihän tuossa mitään kummallista ole. Joukoliikenne on kuitenkin helpommin järjestettävissä aluille, jotka ovat kaavoitettu väljä matalueeksi tarkoituksella eikä siten, että alue syntyy itsestään ja lopulta ollaan tapahtuneiden tosiasioiden edessä paikkaamassa syntyneitä ongelmia.

        Hypermarketit taajamien liepeillä on fakta. Asiakkaat haluavat niissä asioida monestakin syystä. Jälleen kerran kaavoittajien tehtävänä on mahdollistaa perustellut tarpeet mahdollisimman optimilla tavalla, sen sijaan että yrittää rajoittaa tai ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua.


      • rmt
        väljä+matala-aluieilla kirjoitti:

        on tietysti rajoituksia. Käytäntö osoittaa, että palvelujen saatavuus järkevällä etäisyydellä, hyvien yhteyksien päässä on tärkeää sen sijaan, että kaikki on välittömässä läheisyydessä.

        Kantakaupungin ulkopuollla tarvitaan joka tapauksessa autoa, joten eihän tuossa mitään kummallista ole. Joukoliikenne on kuitenkin helpommin järjestettävissä aluille, jotka ovat kaavoitettu väljä matalueeksi tarkoituksella eikä siten, että alue syntyy itsestään ja lopulta ollaan tapahtuneiden tosiasioiden edessä paikkaamassa syntyneitä ongelmia.

        Hypermarketit taajamien liepeillä on fakta. Asiakkaat haluavat niissä asioida monestakin syystä. Jälleen kerran kaavoittajien tehtävänä on mahdollistaa perustellut tarpeet mahdollisimman optimilla tavalla, sen sijaan että yrittää rajoittaa tai ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua.

        "Jälleen kerran kaavoittajien tehtävänä on mahdollistaa perustellut tarpeet mahdollisimman optimilla tavalla, sen sijaan että yrittää rajoittaa tai ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua."

        Niinkö?
        Ihmisten perusteltuihin tarpeisiin ja oikeuksiin kuuluu asua omakotitalossa isolla tontilla. Siispä sellaisia kaavoittamaan Helsingin kehyskuntiin, koska Helsingistä ei tonttimaata sellaisille löydy.
        Koska palveluja eikä sen puoleen työpaikkojakaan ole tarjolla näissä nukkumälähiöissa niin perheen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu kaksi autoa.
        Ihmisen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu tehdä työmatkat Helsinkiin yksinään näillä autoilla, jotka kuitenkin on pakko hankkia koska noissa lähiöissä ei muuten tule toimeen.
        Kaupunki (Helsinki)ei saa ohjata ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua vaan sen tulee vastata tähän tarpeeseen sallimalla yhä uusien pysäköintilaitosten rakentaminen ja leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.
        Kun yksityisautoilun sujuvuutta parannetaan niin samanaikaisesti joukkoliikenteen suosio vähenee, hintoja nostetaan ja palvelua heikennetään.
        Tämä taas johtaa yksityisautoilun kasvuun, jonka seurauksena tulee leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.... jne


      • suhtaudut
        rmt kirjoitti:

        "Jälleen kerran kaavoittajien tehtävänä on mahdollistaa perustellut tarpeet mahdollisimman optimilla tavalla, sen sijaan että yrittää rajoittaa tai ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua."

        Niinkö?
        Ihmisten perusteltuihin tarpeisiin ja oikeuksiin kuuluu asua omakotitalossa isolla tontilla. Siispä sellaisia kaavoittamaan Helsingin kehyskuntiin, koska Helsingistä ei tonttimaata sellaisille löydy.
        Koska palveluja eikä sen puoleen työpaikkojakaan ole tarjolla näissä nukkumälähiöissa niin perheen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu kaksi autoa.
        Ihmisen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu tehdä työmatkat Helsinkiin yksinään näillä autoilla, jotka kuitenkin on pakko hankkia koska noissa lähiöissä ei muuten tule toimeen.
        Kaupunki (Helsinki)ei saa ohjata ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua vaan sen tulee vastata tähän tarpeeseen sallimalla yhä uusien pysäköintilaitosten rakentaminen ja leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.
        Kun yksityisautoilun sujuvuutta parannetaan niin samanaikaisesti joukkoliikenteen suosio vähenee, hintoja nostetaan ja palvelua heikennetään.
        Tämä taas johtaa yksityisautoilun kasvuun, jonka seurauksena tulee leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.... jne

        kovin vähätellen ihmisten tarpeisiin, jotka ovat todellisia ja perusteltuja heidän omasta näkökulmastaan.

        Olen ymmärtävänäni pointtisi, ajatuksesi ovat akateemisen kauniita, poliittisesti korrekteja ja hyvin tyyppillisiä niille jotka uskovat olevansa oikeutettuja päättämään muiden puolesta heidän tarpeistaan. Tämä kaikki on kuitenkin utopiaa, koska tiedämme monen käytännön esimerkin ja toteutuneen kehityksen perusteella miten asiat todellisuudessa ohjautuvat:

        - Jos kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen ei vastaa asukkaiden toiveita, alue ei ole vetovoimainen eikä sinne hakeudu sellaisia asukkaita kuin esim Helsinki nyt toivoo: maksukykyisiä keskiluokkaisia kansalaisia. Nämä asukkaat hakeutuvat muualle, jossa heidän asumistoiveensa kohtaavat tarjonnan. Näin on jo tapahtunut, ei pelkästään Helsingistä ulos vaan myös Espoosta ja Vantaalta kehyskuntiin. Tämä kehitys ei ole tietenkään näiden kaupunkien kannalta toivottavaa, eikä kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu. Root cause "ongelmaan" on kuitenkin mm. kaavoituksessa ja tonttipolitiikassa. Ratkaisu ei ole korkea ja tiivis, koska niille löytyy kantakaupungin ulkopuolelta varsin vähän kysyntää (ylimpiä kerroksia lukuunottamatta).

        - Kun kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen vastaavat tavoiteltujen asukasryhmien toiveita, alueelle hakeutuu kohderyhmiin kuuluvia. Kaavoituksessa on ratkaistu mm. väljyyden ja mataluuden vaatimukset, samalla liikenneväylät ja julkiset palvelut voidaan jo suunnitteluvaiheessa mitoittaa tarpeita vastaaviksi. Myötävaikuttamalla toiveiden mukaiseen asumistasoon, saavutetaan sekä asukkaiden että kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu.

        Suomalaiset voitaisiin asuttaa helposti noin 50 km säteelle pääkaupungista matalasti ja väljästi rakennetuille pientaloaluille. Monista syistä johtuen asumistoiveet täyttävä, sopivan hintainen talo löytyy paljon kauempaa. Täysin tarpeetonta, jos kaavoitus ja tonttipolitiikka vastaisivat nykyajan vaatimuksia.

        Eli asia on varsin yksinkertainen: Kaavoittajat, poliitikot ja arkkitehdit. Kunnelkaapa maksumiehiä ja toimikaa heidän toiveidensa ohjaamina. Suomalaisten asumistoiveista julkaistaan vuosittain tutkimuksia...tarvitsee vain ymmärtää lukemansa. Vuosikymmenten ajan toiveet ovat kehittyneet samaan suuntaan: väljään, matalaan pientaloasumiseen. Eikö olisi jo aika totetuttaa näitä käytännössä eikö höpöttää sellaisesta jota juuri kukaan ei tarvitse.

        Ilmiö on muuten kansainvälinen, eikä johdu mitenkään suomalaisten epäsosiaalisuudesta.


      • 9=9=9
        suhtaudut kirjoitti:

        kovin vähätellen ihmisten tarpeisiin, jotka ovat todellisia ja perusteltuja heidän omasta näkökulmastaan.

        Olen ymmärtävänäni pointtisi, ajatuksesi ovat akateemisen kauniita, poliittisesti korrekteja ja hyvin tyyppillisiä niille jotka uskovat olevansa oikeutettuja päättämään muiden puolesta heidän tarpeistaan. Tämä kaikki on kuitenkin utopiaa, koska tiedämme monen käytännön esimerkin ja toteutuneen kehityksen perusteella miten asiat todellisuudessa ohjautuvat:

        - Jos kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen ei vastaa asukkaiden toiveita, alue ei ole vetovoimainen eikä sinne hakeudu sellaisia asukkaita kuin esim Helsinki nyt toivoo: maksukykyisiä keskiluokkaisia kansalaisia. Nämä asukkaat hakeutuvat muualle, jossa heidän asumistoiveensa kohtaavat tarjonnan. Näin on jo tapahtunut, ei pelkästään Helsingistä ulos vaan myös Espoosta ja Vantaalta kehyskuntiin. Tämä kehitys ei ole tietenkään näiden kaupunkien kannalta toivottavaa, eikä kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu. Root cause "ongelmaan" on kuitenkin mm. kaavoituksessa ja tonttipolitiikassa. Ratkaisu ei ole korkea ja tiivis, koska niille löytyy kantakaupungin ulkopuolelta varsin vähän kysyntää (ylimpiä kerroksia lukuunottamatta).

        - Kun kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen vastaavat tavoiteltujen asukasryhmien toiveita, alueelle hakeutuu kohderyhmiin kuuluvia. Kaavoituksessa on ratkaistu mm. väljyyden ja mataluuden vaatimukset, samalla liikenneväylät ja julkiset palvelut voidaan jo suunnitteluvaiheessa mitoittaa tarpeita vastaaviksi. Myötävaikuttamalla toiveiden mukaiseen asumistasoon, saavutetaan sekä asukkaiden että kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu.

        Suomalaiset voitaisiin asuttaa helposti noin 50 km säteelle pääkaupungista matalasti ja väljästi rakennetuille pientaloaluille. Monista syistä johtuen asumistoiveet täyttävä, sopivan hintainen talo löytyy paljon kauempaa. Täysin tarpeetonta, jos kaavoitus ja tonttipolitiikka vastaisivat nykyajan vaatimuksia.

        Eli asia on varsin yksinkertainen: Kaavoittajat, poliitikot ja arkkitehdit. Kunnelkaapa maksumiehiä ja toimikaa heidän toiveidensa ohjaamina. Suomalaisten asumistoiveista julkaistaan vuosittain tutkimuksia...tarvitsee vain ymmärtää lukemansa. Vuosikymmenten ajan toiveet ovat kehittyneet samaan suuntaan: väljään, matalaan pientaloasumiseen. Eikö olisi jo aika totetuttaa näitä käytännössä eikö höpöttää sellaisesta jota juuri kukaan ei tarvitse.

        Ilmiö on muuten kansainvälinen, eikä johdu mitenkään suomalaisten epäsosiaalisuudesta.

        Ymmärrän että rakastat omaa ääntäsi, niin paljon että työnnät mielipiteesi muidenkin päihin. Olet lyhytnäköinen niinkuin kaikki itserakkaat pässit. Ratkaisusi tuottaisi loputtomia masentavia pientalopeltoja joilla ei olisi yksilöllisyyden kanssa mitään tekemistä. Kestävästä kehityksestä et ymmärrä mitään. Jos sinunkaltaisesi olisivat päättämässä maailma hukkuisi paskaan kymmenessä vuodessa.


      • valitsemallesi uralle
        9=9=9 kirjoitti:

        Ymmärrän että rakastat omaa ääntäsi, niin paljon että työnnät mielipiteesi muidenkin päihin. Olet lyhytnäköinen niinkuin kaikki itserakkaat pässit. Ratkaisusi tuottaisi loputtomia masentavia pientalopeltoja joilla ei olisi yksilöllisyyden kanssa mitään tekemistä. Kestävästä kehityksestä et ymmärrä mitään. Jos sinunkaltaisesi olisivat päättämässä maailma hukkuisi paskaan kymmenessä vuodessa.

        ikävä että ummistat silmäsi reaaliteeteilta. Olisi kuitenkin tyhmää toistaa tehdyt virheet.

        Sitäpaitsi ei ole kovin fiksua hyökätä ad hominenm kun argumentit loppuvat. Mutta samapa tuo.


      • rmt
        suhtaudut kirjoitti:

        kovin vähätellen ihmisten tarpeisiin, jotka ovat todellisia ja perusteltuja heidän omasta näkökulmastaan.

        Olen ymmärtävänäni pointtisi, ajatuksesi ovat akateemisen kauniita, poliittisesti korrekteja ja hyvin tyyppillisiä niille jotka uskovat olevansa oikeutettuja päättämään muiden puolesta heidän tarpeistaan. Tämä kaikki on kuitenkin utopiaa, koska tiedämme monen käytännön esimerkin ja toteutuneen kehityksen perusteella miten asiat todellisuudessa ohjautuvat:

        - Jos kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen ei vastaa asukkaiden toiveita, alue ei ole vetovoimainen eikä sinne hakeudu sellaisia asukkaita kuin esim Helsinki nyt toivoo: maksukykyisiä keskiluokkaisia kansalaisia. Nämä asukkaat hakeutuvat muualle, jossa heidän asumistoiveensa kohtaavat tarjonnan. Näin on jo tapahtunut, ei pelkästään Helsingistä ulos vaan myös Espoosta ja Vantaalta kehyskuntiin. Tämä kehitys ei ole tietenkään näiden kaupunkien kannalta toivottavaa, eikä kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu. Root cause "ongelmaan" on kuitenkin mm. kaavoituksessa ja tonttipolitiikassa. Ratkaisu ei ole korkea ja tiivis, koska niille löytyy kantakaupungin ulkopuolelta varsin vähän kysyntää (ylimpiä kerroksia lukuunottamatta).

        - Kun kaavoitus ja sen ohjaama rakentaminen vastaavat tavoiteltujen asukasryhmien toiveita, alueelle hakeutuu kohderyhmiin kuuluvia. Kaavoituksessa on ratkaistu mm. väljyyden ja mataluuden vaatimukset, samalla liikenneväylät ja julkiset palvelut voidaan jo suunnitteluvaiheessa mitoittaa tarpeita vastaaviksi. Myötävaikuttamalla toiveiden mukaiseen asumistasoon, saavutetaan sekä asukkaiden että kestävän kehityksen kannalta paras ratkaisu.

        Suomalaiset voitaisiin asuttaa helposti noin 50 km säteelle pääkaupungista matalasti ja väljästi rakennetuille pientaloaluille. Monista syistä johtuen asumistoiveet täyttävä, sopivan hintainen talo löytyy paljon kauempaa. Täysin tarpeetonta, jos kaavoitus ja tonttipolitiikka vastaisivat nykyajan vaatimuksia.

        Eli asia on varsin yksinkertainen: Kaavoittajat, poliitikot ja arkkitehdit. Kunnelkaapa maksumiehiä ja toimikaa heidän toiveidensa ohjaamina. Suomalaisten asumistoiveista julkaistaan vuosittain tutkimuksia...tarvitsee vain ymmärtää lukemansa. Vuosikymmenten ajan toiveet ovat kehittyneet samaan suuntaan: väljään, matalaan pientaloasumiseen. Eikö olisi jo aika totetuttaa näitä käytännössä eikö höpöttää sellaisesta jota juuri kukaan ei tarvitse.

        Ilmiö on muuten kansainvälinen, eikä johdu mitenkään suomalaisten epäsosiaalisuudesta.

        "Kaavoittajat, poliitikot ja arkkitehdit. Kunnelkaapa maksumiehiä ja toimikaa heidän toiveidensa ohjaamina."

        Näin juuri.

        Ihmiset ovat valmiita maksamaan uskomattomia summia päästäkseen asumaan alueelle, jossa ei ole luontoa, rakentaminen on todella tiivistä, rakennukset korkeita, omaa pihaa ei ole, harvoin parvekettakaan. Liikennettä on paljon.
        Tällaisiin paikkoihin asumaan pääseminen maksaa huomattavasti enemmän kuin savipelloille isketyt väljät omakotitalot.
        Kuinka tämä voi olla mahdollista?
        Stadi on stadi!


      • not
        rmt kirjoitti:

        "Jälleen kerran kaavoittajien tehtävänä on mahdollistaa perustellut tarpeet mahdollisimman optimilla tavalla, sen sijaan että yrittää rajoittaa tai ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua."

        Niinkö?
        Ihmisten perusteltuihin tarpeisiin ja oikeuksiin kuuluu asua omakotitalossa isolla tontilla. Siispä sellaisia kaavoittamaan Helsingin kehyskuntiin, koska Helsingistä ei tonttimaata sellaisille löydy.
        Koska palveluja eikä sen puoleen työpaikkojakaan ole tarjolla näissä nukkumälähiöissa niin perheen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu kaksi autoa.
        Ihmisen perusteltuihin tarpeisiin kuuluu tehdä työmatkat Helsinkiin yksinään näillä autoilla, jotka kuitenkin on pakko hankkia koska noissa lähiöissä ei muuten tule toimeen.
        Kaupunki (Helsinki)ei saa ohjata ohjata ties minkä ideologian pohjalta ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua vaan sen tulee vastata tähän tarpeeseen sallimalla yhä uusien pysäköintilaitosten rakentaminen ja leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.
        Kun yksityisautoilun sujuvuutta parannetaan niin samanaikaisesti joukkoliikenteen suosio vähenee, hintoja nostetaan ja palvelua heikennetään.
        Tämä taas johtaa yksityisautoilun kasvuun, jonka seurauksena tulee leventää ajoväyliä, rakentaa uusia teitä, siltoja ja ramppeja ruuhkien helpottamiseksi ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.... jne

        "...ihmisiä käyttäytymään niinkuin he eivät halua."

        Vai onko ihmis(parat) vaan totutettu ajatukseen sinun tulee tehdä näin (että kapitalistinen järjestelmä pysyy koossa)? Sulkeissa oleva verhotaan jollain höpöhöpöllä jottei sitä ole niin helppoa tajuta?


    • ...

      ...vaihtoehtona on elementtikerrostalo tyyliin Hervanta.

      Kaikkein mukavinta pientaloasumista tietysti olisi sopivan väljä (perinteinen), että takapihalla on lapsilla tilaa mellastaa.

      Mutta kyllä kelpaa matala ja tiivis "minitakapiha" mieluummin kuin betonilaatikko siellä ja täällä.

    • kannattaisi vaihtaa

      Eihän tuohon kysymykseen voi olla yhtä vastausta.
      Jos ollaan kaupunkioloissa, on luonnollista, että rakentaminen on tehtävä tiiviimmäksi kuin maaseudulla. Tämän sanelee pelkästään rakennusmaan puute/hinta. Jos tarkoituksesi on kysyä, onko matala parempi kuin korkea, kysy sitä. Löydät varmasti webistä tutkimuksia, minkälaisia seurauksia on liian tiiviistä, korkeasta rakentamisesta. Ja myös kuvia siitä, kuinka kokonaisia kaupunginosa on räjäytetty maan tasalla.
      Jos menet tekemään katugallupin ja kysyt, asutko mieluummin tiiviisti vai väljästi, ennustaisin ainakin 95 %:n vastaavan yes tuohon jälkimmäiseen. Kehotan miettimään tutkimuksen aihetta vielä.

      • tutkijatar

        Kysymyksen asettelu oli ehkä hieman harhaan johtava. Mukava nähdä, että ihmisiä tämäkin aihe kiinnostaa. Lähinnä ajatuksissa oli minulla Espoon Säterinmetsän tyylinen alue. Totta on, että varmasti kaikki haluaisivat asua väljästi, mutta tulevaisuudessa on tuumattava muitakin vaihtoehtoja kuin näitä omakotitalomattoja. Ajatus tähän projektiin lähti siitä, koska nyt mallia otetaan vahvasti keskieurooppalaisesta rakentamisesta, jossa kulttuuriset lähtökohdat ovat aika erilaiset. Se siis pohdituttaa sopiiko juuri tälläinen asumismuoto suomalaisuuteen, mitä se sitten onkaan??? Monelta on vaan kuullut kommenttia tietystä naapurikammosta :) Pitäisikö siis suunnittelussakin ottaa hieman eri asioita huomioon? Suurin osa tutkimuksista on helsingin seudulta, missä ihmisillä on varmasti hieman eri suhtautumineen asumiseen ja ympäristöön kuin harvaan asuituilla taajamilla. Eriäviä mielipiteitä siis odotankin kuulevani, koska yhtä oikeaa vastausta/mielipidettä ei olekaan.


      • Jormaliisa
        tutkijatar kirjoitti:

        Kysymyksen asettelu oli ehkä hieman harhaan johtava. Mukava nähdä, että ihmisiä tämäkin aihe kiinnostaa. Lähinnä ajatuksissa oli minulla Espoon Säterinmetsän tyylinen alue. Totta on, että varmasti kaikki haluaisivat asua väljästi, mutta tulevaisuudessa on tuumattava muitakin vaihtoehtoja kuin näitä omakotitalomattoja. Ajatus tähän projektiin lähti siitä, koska nyt mallia otetaan vahvasti keskieurooppalaisesta rakentamisesta, jossa kulttuuriset lähtökohdat ovat aika erilaiset. Se siis pohdituttaa sopiiko juuri tälläinen asumismuoto suomalaisuuteen, mitä se sitten onkaan??? Monelta on vaan kuullut kommenttia tietystä naapurikammosta :) Pitäisikö siis suunnittelussakin ottaa hieman eri asioita huomioon? Suurin osa tutkimuksista on helsingin seudulta, missä ihmisillä on varmasti hieman eri suhtautumineen asumiseen ja ympäristöön kuin harvaan asuituilla taajamilla. Eriäviä mielipiteitä siis odotankin kuulevani, koska yhtä oikeaa vastausta/mielipidettä ei olekaan.

        Vai ratkaiseeko? Entäs jos asiaa lähestyy käytännön valintatilanteen kannalta. PK-seudulla "tiivis asuminen" maksaa vähintään saman kuin ns. iso tontti omakotitalo kehyskunnassa. Väitän mutuna, että osittain em. hintakilpailu vetää ihmisiä kehyskuntiin. Toisaalta voi olla muitakin tekijöitä: jos on lapsia (kuten kai useimmilla), voin kuvitella hyvin, että vanhemmat haluavat lapsilleen rauhallisemman ympäristön. Toivoisin tutkijoilta tutkimusta niistä valintaan vaikuttaneista tekijöistä, joiden perusteella ihmiset muuttavat kehyskuntiin.


      • Kartanonkoski ovat
        tutkijatar kirjoitti:

        Kysymyksen asettelu oli ehkä hieman harhaan johtava. Mukava nähdä, että ihmisiä tämäkin aihe kiinnostaa. Lähinnä ajatuksissa oli minulla Espoon Säterinmetsän tyylinen alue. Totta on, että varmasti kaikki haluaisivat asua väljästi, mutta tulevaisuudessa on tuumattava muitakin vaihtoehtoja kuin näitä omakotitalomattoja. Ajatus tähän projektiin lähti siitä, koska nyt mallia otetaan vahvasti keskieurooppalaisesta rakentamisesta, jossa kulttuuriset lähtökohdat ovat aika erilaiset. Se siis pohdituttaa sopiiko juuri tälläinen asumismuoto suomalaisuuteen, mitä se sitten onkaan??? Monelta on vaan kuullut kommenttia tietystä naapurikammosta :) Pitäisikö siis suunnittelussakin ottaa hieman eri asioita huomioon? Suurin osa tutkimuksista on helsingin seudulta, missä ihmisillä on varmasti hieman eri suhtautumineen asumiseen ja ympäristöön kuin harvaan asuituilla taajamilla. Eriäviä mielipiteitä siis odotankin kuulevani, koska yhtä oikeaa vastausta/mielipidettä ei olekaan.

        hyviä avauksia. Tältä linjalta voisi kehitellä lisää, ennekaikkea korvamaan ankeita kerrostaloalueita ja vaihtoehdoiksi rivitaloille, siellä missä matala ja väljä ei ole mahdollista.

        Erityisesti pidän rakennusten monimuotoisuudesta. On erinomainen asia, että asukas pääsee vaikuttamaan moneen muuhunkin kuin tapetin väriin. Tekee elämästä kiinnostavampaa.

        Säterinmetsässä ja Kartonkoskellakin näiden kaupunkirivitalojen pihat ovat edelleen hieman pieniä, näin harvaan asutussa maassa yksityiseen oleskeluun tarkoitettu alue voi olla väljempikin.


    • semimatala

      Oma ihanteeni (eräissä maissa paljon toteutettu) malli on tiivis ihmisläheinen matalahko alue.

      Ruutukaavamainen korttelisto, jossa talojen julkisivut asettuvat kortteleiden reunoille ja sisäpihat jäävät kortteleiden keskelle. Talot ovat toisissaan kiinni mutta ovat omia yksiköitään. Naapuri on siis ihan seinässä kiinni, mutta ei ole kyseessä rivitaloyhtiö.

      Näissä taloissa on monta kerrosta, vähintään kaksi, joten talojen pinta-ala ei ole maanpinnassa kovin suuri ja näin niitä mahtuu pienelle maa-alueelle monta. Tilaa on kuitenkin esim. noin 90 neliötä per kerros.

      Jokaiseen taloon kuuluu oma piha, ei vain terassinpläntti, vaan PIHA, olkoon vaikka kapea, mutta se on piiiitkä. Näkösuojaa naapuriin saa rakentaa 160 senttisillä aidoilla, pensasta, lautaa tai muuria.

      Tällä tavalla saadaan yhtaikaa läheisyyttä, yksityisyytta, elintilaa ja -tasoa.

      Eli tiiviin mutta ei liian matalan kannalla!

    • 1+2=3

      vähän semmoinen tuntu on että rivareissa asuu ihmisiä jotka mieluimmin asuisivat pientalossa. rivarissa naapurit ovat tosi lähellä. vain seinän/aidan takana. omaa rauhaa ei kunnolla ole. mutta kyllä se pienikin piha parvekkeen voittaa. varsinkin jos siinä pihalla kasvaa omenapuu.

    • Sisyfos

      Tiivis voi olla hyvä. Liikenteen vähentäminen luultavasti edellyttää tiivistämistä. Mutta tiiviys ja mataluus vetävät eri suuntiin, jos liikennemäärää ajatellaan. Joka tapauksessa tiivis rakentaminen asettaa erittäin suuria vaatimuksia arkkitehdeille.
      Esim. tilan käyttö pitää optimoida ja ratkaisu ei saa mennä helposti pilalle vaikka jouduttaisiin tekemään yllättäviä muutoksia. Laadun on myös oltava niin hyvä, että ei jälkeenpäin jouduta enää tuomaan kaivinkoneita ahtaisiin paikkoihin pilaamaan puutarhoja, kolhimaan puita ja likaamalla koko ympäristöä kuralla ja viemärimoskalla. Muusta häiriöstä puhumattakaan.
      Esim. kaikki putket ja piuhat on pantava miehen mentäviin betonitunneleihin maan alle. Pitää olla mahdollisuus muuttaa energiankäyttötapoja. Pitää olla tilaa komposteille, huusseille, kissoille, koirille, vuohelle, kasvihuoneelle jne. Autoille ja pyörille on oltava tilaa. Autoista ei kuitenkaan voida luopua vielä vuosikymmeniin, sillä kaikki on nyt tehty autoyhteiskuntaa varten.

    • Intelligentti

      Ihmetyttää kuinka tyhmiä mielipiteitä tähänkin ketjuun suolletaan: pitääkö autottoman kaupungissa asuvan oikeasti kustantaa näiden idioottien autoilumahdollisuudet hajanaisilta asuinalueiltaan töihin kaupunkiin?

      • maksavat

        kustannuksensa ja paljon paljon enemmänkin.
        Ryömi takaisin koloosi siitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe