Kylmänä starttauksen jälkeen uudessa corollassa (wagonissa) kierrokset "ampaisee" 2000 - 2200. Hetken kuluttua alkaa hiljalleen laskea. Onko ominaisuus?
Corollan
36
8298
Vastaukset
- tekee noin
-07 1.8 ainakin. Hävettää kun kone huutaa.
- Corolla 1,3 -87
Kuuluu asiaan! Korkeampia tyhjäkäyntikierroksia käytetään paitsi nopeamman lämpenemisen takia, mutta myös siksi, että laturi antaa riittävästi virtaa kaikille sähkölaitteille sekä akun lataamiseen. (Sähkönkulutushan on suurinta juuri kylmäkäynnistysten jälkeen, kun kaikki sähkölaitteet on käytössä ja akkuakin pitäisi saada varattua)
- selityksiä
Corolla 1,3 -87 kirjoitti:
Kuuluu asiaan! Korkeampia tyhjäkäyntikierroksia käytetään paitsi nopeamman lämpenemisen takia, mutta myös siksi, että laturi antaa riittävästi virtaa kaikille sähkölaitteille sekä akun lataamiseen. (Sähkönkulutushan on suurinta juuri kylmäkäynnistysten jälkeen, kun kaikki sähkölaitteet on käytössä ja akkuakin pitäisi saada varattua)
ja kylmä akkuhan se ottaa varausta vastaan!!!
- ymmärrystä puuttuu
selityksiä kirjoitti:
ja kylmä akkuhan se ottaa varausta vastaan!!!
Turha näille on vihjailla mitään akun varauksen vastaanottokyvystä. Asia on tavalliselle palstalaiselle täysin käsittämätön asia.
Antaa heidän keksiä selityksiä Corollan kiekumiselle kylmänä. Viihdyttävää lukemistahan tämä on.
- ...on
En tiedä miksi tojon 1.6 käy normaalia huomattavasti korkeammilla kierroksilla kylmänä, epäilen että ko. tavalla pyritään saamaan kone nopeammin lämpimäksi. 1.6 vvt-i:ssä on kylmäpäästöt aika kovat, sen takia TM:n talvitestissä sijoius putosi huomattavasti.
- tuollaisella
kylmä käynnistyksellä on laakerit kovilla.ei ihme jos on noita öljyn kulutus vikoja jos auto kylmänä stratatessa kiekaisee.kylmä öljy kun on tunnetusti hyvää kiertämään
- varmasti!
Kyllä nimittäin on paikat tosi kovilla, jos kone kiertää 2000 rpm ilman mitään kuormaa! Mitenhän herra ajelee kylmäkäynnistyksen jälkeen siten, että kierrokset pysyvät alle kahdessa tonnissa eikä moottoriin kohdistu rasitusta (kuten tyhjäkäynnillä)?
Kuitenkin kun koneessa on kirroksia niin öljynpaineet on kovemmat ja voitelu tehokkaampaa. Tollainen 2000 ei nyt niin kauheasti ole. Tai oma t-sportti käy tyhjänä jotain 1500.
- ymmärsitköhän
Pavell kirjoitti:
Kuitenkin kun koneessa on kirroksia niin öljynpaineet on kovemmat ja voitelu tehokkaampaa. Tollainen 2000 ei nyt niin kauheasti ole. Tai oma t-sportti käy tyhjänä jotain 1500.
että kyse on kylmäkäynnistyksestä ja silloin se öljy ei edes toyotassa kierrä kunnolla heti.ja kierrosten ollessa kovat,öljy kalvo tuppaa jäämään ohueksi alkuun.ja sieltä ne laakeri- ja männänrengas viat alkavat
ymmärsitköhän kirjoitti:
että kyse on kylmäkäynnistyksestä ja silloin se öljy ei edes toyotassa kierrä kunnolla heti.ja kierrosten ollessa kovat,öljy kalvo tuppaa jäämään ohueksi alkuun.ja sieltä ne laakeri- ja männänrengas viat alkavat
Eiköhän öljy jo voitele normaalisti kun öljynpaineet on nousseet.
Eli pahimmat hetket on juuri startatessa kun sen öljyn joka on jäänyt laakereiden pinnoille pitäisi voidella. ennen kun pumppu kerkiää painaa uutta öljyä väliin.- Öljy-Pekka
Pavell kirjoitti:
Eiköhän öljy jo voitele normaalisti kun öljynpaineet on nousseet.
Eli pahimmat hetket on juuri startatessa kun sen öljyn joka on jäänyt laakereiden pinnoille pitäisi voidella. ennen kun pumppu kerkiää painaa uutta öljyä väliin."Eiköhän öljy jo voitele normaalisti kun öljynpaineet on nousseet."
Kyllä voitelee kun paine on noussut, mutta kaukana pumpusta (esim. nokka-akseli) olevat kohteet saavat voitelua vasta aikojen päästä normaaleilla öljyillä kovassa pakkasessa. Asiaa on tutkittu paljon ja todettu öljynpaineen kehittymisen ko kohteissa vievän aikaa jopa minuutteja. Ei liene vaikea kuvitella kuinka käy pitkässä juoksussa jos kone kiekuu kahtatuhatta tuossa tilanteessa.
Nykyaikaiset, kusenohuet longlife-öljyt auttavat tuossakin asiassa, kääntöpuolena on tietenkin ohuen öljyn kulutus. - ihmetyttää
Öljy-Pekka kirjoitti:
"Eiköhän öljy jo voitele normaalisti kun öljynpaineet on nousseet."
Kyllä voitelee kun paine on noussut, mutta kaukana pumpusta (esim. nokka-akseli) olevat kohteet saavat voitelua vasta aikojen päästä normaaleilla öljyillä kovassa pakkasessa. Asiaa on tutkittu paljon ja todettu öljynpaineen kehittymisen ko kohteissa vievän aikaa jopa minuutteja. Ei liene vaikea kuvitella kuinka käy pitkässä juoksussa jos kone kiekuu kahtatuhatta tuossa tilanteessa.
Nykyaikaiset, kusenohuet longlife-öljyt auttavat tuossakin asiassa, kääntöpuolena on tietenkin ohuen öljyn kulutus."öljynpaineen kehittymisen ko kohteissa vievän aikaa jopa minuutteja".
Ko:n perusteella ihmetyttää konevaurioiden vähyys. Tuskimpa tutkimatta ko. kierroksiin valmistaja on päätynyt. Vai ovatko unohtaneet käydä suomi24 palstalla lukemassa viimeisiä tutkimustuloksia. - kuuluu:
Öljy-Pekka kirjoitti:
"Eiköhän öljy jo voitele normaalisti kun öljynpaineet on nousseet."
Kyllä voitelee kun paine on noussut, mutta kaukana pumpusta (esim. nokka-akseli) olevat kohteet saavat voitelua vasta aikojen päästä normaaleilla öljyillä kovassa pakkasessa. Asiaa on tutkittu paljon ja todettu öljynpaineen kehittymisen ko kohteissa vievän aikaa jopa minuutteja. Ei liene vaikea kuvitella kuinka käy pitkässä juoksussa jos kone kiekuu kahtatuhatta tuossa tilanteessa.
Nykyaikaiset, kusenohuet longlife-öljyt auttavat tuossakin asiassa, kääntöpuolena on tietenkin ohuen öljyn kulutus.Kuinka monta minuuttia pidät autoasi tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä? Meinaan, että kyllähän pari tuhatta kierrosta tyhjäkäynnillä on aivan älyttömästi pienempi rasitus kuin rauhallinenkin ajaminen. Miksi siis korkeista tyhjäkäyntikierroksista pitää tehdä tuollaista numeroa kestävyysmielessä?
- 100 -200 r/min
uusi corolla lämmin moottori tyhjäkäynti on 650-700 r/min ja -25 C kylmäkäynnistyksessä nousee hieman max jotain 900, diesel on kyseessä.
- VVT-i / Dual
On ikäänkuin ryyppy hetken päällä ja kun lämpenee niin tasoittuu. Aivan normaalia ja kun koneelle annetaa rikkaampaa seosta kylmänä se lähtee paremmin käyntiin lämpenee nopeammin. Öljynkulutuksen tai kestävyyden kanssa ei mitään tekemistä, jos auto on normaalisti huollettu.
- Ave-Män
olla yksi syy tuohon kovaan öljynkulutukseen, moottori kun tahtoo kulua ainakin pakkasilla eniten heti kylmäkäynnistyksn yhteydessä. Saakohan tuota vikaa kuntoon huollossa? Asiasta mainitsi ainakin TM talvitestissä, eli tuntuu olevan tyyppivika.
- kaaliin
Ave-Män kirjoitti:
olla yksi syy tuohon kovaan öljynkulutukseen, moottori kun tahtoo kulua ainakin pakkasilla eniten heti kylmäkäynnistyksn yhteydessä. Saakohan tuota vikaa kuntoon huollossa? Asiasta mainitsi ainakin TM talvitestissä, eli tuntuu olevan tyyppivika.
Siis mitä ihmeen tekemistä tyhjäkäyntikierroksilla on moottorin kulumisen kanssa? Kyllähän sillä moottorilla sentään AJETAANKIN kylmänä, mikä kuluttaa moottoria aika tarkasti 1,6 miljoonaa kertaa enemmän kuin tyhjäkäynti.
Kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikä tämä ominaisuus aiheuta mitään ongelmia. - Jukk
kaaliin kirjoitti:
Siis mitä ihmeen tekemistä tyhjäkäyntikierroksilla on moottorin kulumisen kanssa? Kyllähän sillä moottorilla sentään AJETAANKIN kylmänä, mikä kuluttaa moottoria aika tarkasti 1,6 miljoonaa kertaa enemmän kuin tyhjäkäynti.
Kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikä tämä ominaisuus aiheuta mitään ongelmia....automaattiryypyn? Sellainen hirviö oli jo kuplavolkkarissa ja japsimerkit käyttivät sitä yleisesti katalysaattoriaikoihin saakka. Likimain auto kuin auto ampaisi kierrokset heti startista päälle kahden tonnin ja eipä tuota pahemmin itkeskelty aikoinaan. Olipahan pientä hupaa saada pitoa renkaiden alle liukkaan kelin mäkilähdöissä.
Toyotan bensamallien huippuhidas kaasun palautuminen tyhjäkäyntikierroksille ärsyttää. Ajan bensamallilla sen verran harvoin, että ensimmäiset vaihtamiset kuulostavat umpikuuron papparaisen tekemiltä, toki tuohon tottuu ja oppii ennakoimaan, mutta vastaavaa omituisuutta ei löydy kuin 80-luvun Mazdasta, olisi kiva tietää pätevä syy tuohon. - R. Ratto
kaaliin kirjoitti:
Siis mitä ihmeen tekemistä tyhjäkäyntikierroksilla on moottorin kulumisen kanssa? Kyllähän sillä moottorilla sentään AJETAANKIN kylmänä, mikä kuluttaa moottoria aika tarkasti 1,6 miljoonaa kertaa enemmän kuin tyhjäkäynti.
Kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Eikä tämä ominaisuus aiheuta mitään ongelmia.No miksiköhän sitten Toyotan Yariksessa ei ole kyseistä ongelmaa? Eikö Yariksen moottoria tarvitse lämmityskäyttää 2000-3000 varvia minuutissa? Kyllä asian on niin että corollassa on korkea tyhjäkäynti on vika. Miksi on vika, mm siksi että päästöt kylmänä ylittävät sallitun IV-päästötason ja kaikki lupaukset. Viittaan TM:n talvitestiin. Korkea tyhjäkäynti kyllä aiheuttaa ongelmia mm parkkipaikoilla vekslatessa ja kaupunkiliikenteessä. Tähän Corollan ongelmaan pitäisi ehdottomasti saada takaisinkutsu ja moottorinohjausjärjestelmän uudelleenohjelmointi. Muilla merkeillä tätä ongelmaa ei ole.
- se on
R. Ratto kirjoitti:
No miksiköhän sitten Toyotan Yariksessa ei ole kyseistä ongelmaa? Eikö Yariksen moottoria tarvitse lämmityskäyttää 2000-3000 varvia minuutissa? Kyllä asian on niin että corollassa on korkea tyhjäkäynti on vika. Miksi on vika, mm siksi että päästöt kylmänä ylittävät sallitun IV-päästötason ja kaikki lupaukset. Viittaan TM:n talvitestiin. Korkea tyhjäkäynti kyllä aiheuttaa ongelmia mm parkkipaikoilla vekslatessa ja kaupunkiliikenteessä. Tähän Corollan ongelmaan pitäisi ehdottomasti saada takaisinkutsu ja moottorinohjausjärjestelmän uudelleenohjelmointi. Muilla merkeillä tätä ongelmaa ei ole.
Kaikissa Toyotissa ja Lexuksissakin on kylmänä korkemmat tyhjäkäyntikierrokset. Ne eivät kyllä ole suurimmillaankaan "2000-3000 varvia minuutissa" vaan suunnilleen 1800 (1.6 VVTi), useimmissa malleissa noin 1200. Korkeammalla tyhjäkäynnillä on nimenomaan positiivinen vaikutus päästöihin, koska katalysaattori saavuttaa näin toimintalämpönsä nopeammin. Pientä tottumista ko. ominaisuus kyllä vaatii, koska liikkeellelähdöt ja ryömimiset ei mene aivan samalla tavalla kylmällä ja kuumalla koneella. Mun mielestä ne on kylläkin helpompia korkeammalla tyhjäkäynnillä.
se on kirjoitti:
Kaikissa Toyotissa ja Lexuksissakin on kylmänä korkemmat tyhjäkäyntikierrokset. Ne eivät kyllä ole suurimmillaankaan "2000-3000 varvia minuutissa" vaan suunnilleen 1800 (1.6 VVTi), useimmissa malleissa noin 1200. Korkeammalla tyhjäkäynnillä on nimenomaan positiivinen vaikutus päästöihin, koska katalysaattori saavuttaa näin toimintalämpönsä nopeammin. Pientä tottumista ko. ominaisuus kyllä vaatii, koska liikkeellelähdöt ja ryömimiset ei mene aivan samalla tavalla kylmällä ja kuumalla koneella. Mun mielestä ne on kylläkin helpompia korkeammalla tyhjäkäynnillä.
Ainakin meidän Corollassa on kytkin se vasemman puoleinen poljin. sillä on helppo säätää ryömintänopeutta.
Eli se ei ole liikkelle lähdön laukaisuvipu.
- päästöihin
Korkeita kierroksia perustellaan katalyytin nopeammalla lämpenemisellä. Näin vähennetään haitallisia päästöjä.
- ei vikaa
Aivan normaalisti toimii ei syytä huoleen.
- -07 wagon
Omani kiekaisi tänään töistä lähtiessä melkein kolmeen tonniin.. Ulkolämpötila 6 ja auto seissyt 8 tuntia. Ei voi tehd hyvää moottorille. mietityttää vain paljonko kierroksia on vaikka -25 asteessa. Kuulostaa ulkopuolelle aika amatöörimaiselta käynnistykseltä.
Kierrokset laskee kyllä samantien alle parin tonnin.- -07 Audi
Mun brändivolkkari ei kiekassu tänään ollenkaan vaikka käänsin avaimesta.
Kyllä hävetti. - se vika on
ne ei osaakaan tuollai kiekaista, ne jää kesät talvet käymään heti tylsälle tyhjäkäynnille.
- mielestäni
ominaisuus. Omistan 07 mallin Corollan eikä siinä kierrokset kiekaise ei myös kiekaissut 03 mallin Corollassani.
- Fortuna
Hei,
04 corolla wagonissa "kylmällä" säällä jää alle kahden tonnin. Olen itsekin joskus miettynyt, että miten "normaalia" corolla kovat kierrokset ovat muihin vastaaviin luokkansa merkkeihin. Lähes kolmen tonnin kierrokset kuulostavat kyllä kovilta...- -07 wagon
tänä aamuna parkkihallista käyntiin 9 asteen lämpötilasta ja kierrokset kävi n. 2700:ssa. laski kyllä samantien 1200:aan.
- talviauto
307 2.0 bensa ottaa kylmänä (siis kunnolla pakkasta) ensin 1200 r/min, ja kierrokset putoaa muutamassa minuutissa 700 r/min.
Kesällä/lämpimässä kelissä aluksi 900 r/min ja putoaa nopeasti tuohon 700 r/min. Ilmastointi kesällä käyttää konetta noin 50-100 r/min ripeämmin. Mutta vain lämpöasteissa, kylmässä ohjaus ei käynnistä kompuraa.
Eikä ryntäile mihinkään 2000 r/min saati 3000 r/min, järkyttävää... -30 asteen pakkasessa mahtaa tehdä kylmäkäynnistyksessä hyvää paukuttaa konetta useampi minuutti heti startista >2000 r/min. Ei taida Jaappanin pojat oikein talven päälle ymmärtää.
- 2003
Juu eli kysehän ei nyt ole mitenkään pilkata toyotaa tai mitään muuta vastaavaa vaan sanon omat kokemukseni entisenä toyota carina kuskina. Eli oli tuossa carina e 2.0 pari vuotta ja melkeimpä aina kun käynisti kylmiltään eli oli kesä tai talvi. Mut kone kylmä eli ei olluna ajettu moniin tunteihin niin kierokset kyl ampas sin 2000 - 2400 ja sen kyl huomas bensan kulutuksessa kummasti. Piti ajella 2 km vähintään että sai edes 1300 kierokset. Nyt sitten kun ostin nissan almeran 2003 niin ei tähän päivään mennessä ole kierokset kylmiltään ylittänä 1400. Ja kaiken lisänä ei pyöri kauaa ryyppypäällä eli ajaa n. 500m - 1km niin on jo normi kierokset ja kuumaa puhaltaa jo ilosesti.
Mutta kuten jo sanoin niin tässä ei ole tarkotus morkata toyotaa eikä muitakaan merkkejä eikä myöskään kehua nissania.- Anonyymi
Epäilen vankasti, reilussa pakkaskelissä puhaltaa kuumaa 500m jälkeen?
- Anonyymi
Automaattiryyppy tekee ton.
- Anonyymi
Saa korjattua ku vaihtaa manuaaliryyppyyn siihen on muutossarja olemassa. Escortissa oli aikoinaan sama mut muutossarjalla toi hyvin
- Anonyymi
Ihan normaalia vaikka miten monessa merkissä. Kakkosautona palveleva Volvo V70 tekee juuri täysin samoin.
Joutuvat trollit keksimään taas jonkun uuden olemattoman vian Toyotista. Seuraavaksi joku kenties itkee kierrosten tippuvan nollaan, kun aito sammutetaan:) - Anonyymi
Vanhat romut alkaa yleensä ulvomaan ajan saatossa!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841