sapettaako?

auts..

heips.. mulla on tuossa kevään ja kesän mittaan usein ollut sellainen outo polte ylävatsassa.
en oo asiasta suurta numeroa tehnyt, mutta viime yönä heräsin aivan karseaan tuskaan.
kipu tuntui rintakivulta ja selkäänkin koski. myös pahoinvointi oli karsea.
kipu oli sietämätön ja sitä jatkui yli tunnin. mies soitteli ensiapuun ja tarkoitus oli sinne mennäkin, mutta kipu meni ohi ja tyydyin aamulla soittamaan lääkäri ajan, jonka sain ensi viikolle.

kaverillani oli nuorena sappikivet ja siksi ajattelin, että kyse varmaankin oli tuollaisesta kohtauksesta. olen toki jo aiemminkin epäillyt noiden ylävatsakipujen takia.

jos tää nyt on noista sappikivistä johtuvaa, niin olisiko neuvoja, kuinka voisi välttyä tuommoisilta kovilta kohtauksilta ja voiko sitä olla ihan huoletta kotona, vai pitäisikö hakeutua lääkäriin tuollaisen iskiessä?

18

3982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakeutua

ultraäänitutkimukseen. Oireidesi perusteella voisin veikata sappikiviä.
      Minulla ollut samanlaisia oireita ja sappikivet todettiin uä-tutkimuksessa.

• auts..

oletko saanut mitään ohjeita, joilla voisit välttää tuollaisia kipeitä kohtauksia?

• ruoka-aineita
        auts.. kirjoitti:

oletko saanut mitään ohjeita, joilla voisit välttää tuollaisia kipeitä kohtauksia?

On yksilökohtaista, mikä kellekin aiheuttaa kipuja. Kun laitat hakusanaksi sappipotilaan ruokavalio, niin löydät tietoa netistä. Minä sain terveyskeskuksesta lehtisen, jossa oli ohjeita.

• toinen autsauts

tässä muutamia ohjeit, mutta kun oikein on huono tuuri, niin kohtaus tuntuu tulevan melkein mistä vaan.

http://www.kaypahoito.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=apo00970

Itse välttelin rasvaa, kahvia, kaalia, kananmunaa, paprikaa, valkosipulia, lanttua ja loppusalla jo omenaakin vaikka sitä oli aina maha hyvin kestänyt.

Välillä tuntui että viili ja kaurapuuro ovat ainoat sopivat ruuat.

Leikkauksen jälkeen maha on ollut ok.

• toinen autsauts

en muistanut vastata toiseen kyssäriin, eli kohtauksen iskiessä kyllä kannattaisi mennä lääkäriin, etenkin jos kohtaus ei n. tunnissa ala mennä ohi. Minulla nimittäin sappikivi juuttui kerran tiehyeeseen ja se kipu oli kyllä helvetillinen ja kesti ja kesti.... JOs käyt lääkärissä, saat kipulääkkeen siellä (tutkimusten jälkeen) lihakseen tai suoneen ja se tepsii nopeasti. Kotihoidoksi saat myös litalgin reseptin ja litalgin auttaa kokemukseni mukaan vain, jos otat sen heti kun kipu alkaa tuntua vähänkään, ja riittävän suurella annoksella. aina se ei siis auta, vaan piikille on mentävä.

• auts...
        toinen autsauts kirjoitti:

en muistanut vastata toiseen kyssäriin, eli kohtauksen iskiessä kyllä kannattaisi mennä lääkäriin, etenkin jos kohtaus ei n. tunnissa ala mennä ohi. Minulla nimittäin sappikivi juuttui kerran tiehyeeseen ja se kipu oli kyllä helvetillinen ja kesti ja kesti.... JOs käyt lääkärissä, saat kipulääkkeen siellä (tutkimusten jälkeen) lihakseen tai suoneen ja se tepsii nopeasti. Kotihoidoksi saat myös litalgin reseptin ja litalgin auttaa kokemukseni mukaan vain, jos otat sen heti kun kipu alkaa tuntua vähänkään, ja riittävän suurella annoksella. aina se ei siis auta, vaan piikille on mentävä.

eli lisääntyykö nuo kohtaukset ja kuinka usein niitä on odotettavissa?
        mulla nyt ei ole ollut muuta kuin paha olo ja pari päivää oli tuon kohtauksen jälkeen rinta kuin moukarilla mukuteltu.
        syön normaalisti todella vähärasvaisesti ja sillon ennen kohtausta olin syönyt iltapalaksi voidellun riisipiirakan.
        kuuluuko tohon kohtaukseen, että jää rinta kipeäksi?
        vähän säikäytti se kipu... ei ees oo uskaltanut uimaan mennä, mutta onneks on se lääkäri jo ylihuomenna, niin rupee selviämään tuo kivun syy.

• toinen autsauts
        auts... kirjoitti:

eli lisääntyykö nuo kohtaukset ja kuinka usein niitä on odotettavissa?
        mulla nyt ei ole ollut muuta kuin paha olo ja pari päivää oli tuon kohtauksen jälkeen rinta kuin moukarilla mukuteltu.
        syön normaalisti todella vähärasvaisesti ja sillon ennen kohtausta olin syönyt iltapalaksi voidellun riisipiirakan.
        kuuluuko tohon kohtaukseen, että jää rinta kipeäksi?
        vähän säikäytti se kipu... ei ees oo uskaltanut uimaan mennä, mutta onneks on se lääkäri jo ylihuomenna, niin rupee selviämään tuo kivun syy.

lisääntyivät vuosien myötä olisko sappikivetkin lisääntyneet. Minulla oli aluksi kohtauksia muutaman vuoden välein , siten kerran pari vuodessa ja loppuaikana jo sitten muutaman kuukauden välein, joskus oli pari kertaa viikko tai pari välissä. Silloin olikin jo pakko mennä lääkäriin, eli turhan pitkää kipsristelin kivuissa varmaan lähe 15 vuotta, eli tosi nuorena alkoivat minulla kohtaukset.

JOs oli kovasti napakka kohtaus, niin kyllä vatsanseutu sapen tienoilta oli kipeä, esim. kävellessä oli "hellä" kun tärähteli.Todellakin kohtaus voi tulla vaikka siitä riisipiirakasta jos on huono tuuri. Toivottavasti syy kipuihisi löytyy. Sappikivet on siitä "hyvä" sairaus, että se on hoidettavissa ja leikkauksen jälkeen olen ollut ihan ok, tosin leikkauksesta on aikaa vasta puolisen vuotta.

• auts...

lisääntyivät vuosien myötä olisko sappikivetkin lisääntyneet. Minulla oli aluksi kohtauksia muutaman vuoden välein , siten kerran pari vuodessa ja loppuaikana jo sitten muutaman kuukauden välein, joskus oli pari kertaa viikko tai pari välissä. Silloin olikin jo pakko mennä lääkäriin, eli turhan pitkää kipsristelin kivuissa varmaan lähe 15 vuotta, eli tosi nuorena alkoivat minulla kohtaukset.

JOs oli kovasti napakka kohtaus, niin kyllä vatsanseutu sapen tienoilta oli kipeä, esim. kävellessä oli "hellä" kun tärähteli.Todellakin kohtaus voi tulla vaikka siitä riisipiirakasta jos on huono tuuri. Toivottavasti syy kipuihisi löytyy. Sappikivet on siitä "hyvä" sairaus, että se on hoidettavissa ja leikkauksen jälkeen olen ollut ihan ok, tosin leikkauksesta on aikaa vasta puolisen vuotta.

mullakin on ollut kipuja aiemminkin, mutta eivät ole olleet täysin sietämättömiä ja muutama ibumax on auttanut. tää yks kohtaus sai kyllä heräämään, kun luulin hetken, että kuolen.

mutta... mutta... tänään kävin siellä lääkärissä ja lääkäri oli sitä mieltä, että terveellä ihmiselläkin voi olla tuommoisia kipu kohtauksia... heh... heh... sanon minä. varsinkin kun lääkäri kertoili ensin noin tunnin siitä millainen on, miten viettää viikonloppunsa ja kertoilipa hän anopistaan ja ystävistäänkin, jopa niistä niuvassa asustelevista.
        kyllä olisi tehnyt mieli pyytää rahat takaisin poistuessa.
        lopuksi hän määräsi verikokeita ja sydänkäyrän.
        no samahan noissa on käydä, vaikka tuskin niistä mitään löytää.
        ennen poistumista ehdotin, että mites pitäiskö tutkia onko sappikiviä, mutta ei kuulemma ole todennäköistä saada kohtausta jonkin ruoan seurauksena... eli odotellaan seuraavaa kohtausta tai maksetaan kalliisti oikeasta lääkäristä, sillä uskoisinpa, että siellä se vika on.

no ei kai nuo kohtaukset onneks hengenvaarallisia ole? joten rauhallisin mielin etiäpäin... sieltähän se joskus selviää jos on selvitäkseen.

• toinen autsauts
        auts... kirjoitti:

mullakin on ollut kipuja aiemminkin, mutta eivät ole olleet täysin sietämättömiä ja muutama ibumax on auttanut. tää yks kohtaus sai kyllä heräämään, kun luulin hetken, että kuolen.

mutta... mutta... tänään kävin siellä lääkärissä ja lääkäri oli sitä mieltä, että terveellä ihmiselläkin voi olla tuommoisia kipu kohtauksia... heh... heh... sanon minä. varsinkin kun lääkäri kertoili ensin noin tunnin siitä millainen on, miten viettää viikonloppunsa ja kertoilipa hän anopistaan ja ystävistäänkin, jopa niistä niuvassa asustelevista.
        ennen poistumista ehdotin, että mites pitäiskö tutkia onko sappikiviä, mutta ei kuulemma ole todennäköistä saada kohtausta jonkin ruoan seurauksena... eli odotellaan seuraavaa kohtausta tai maksetaan kalliisti oikeasta lääkäristä, sillä uskoisinpa, että siellä se vika on.

no ei kai nuo kohtaukset onneks hengenvaarallisia ole? joten rauhallisin mielin etiäpäin... sieltähän se joskus selviää jos on selvitäkseen.

kun sappikohtauksethan nimenomaan tulee ruokailun seurauksena! Kun syö jotain, mikä vaatii sappinestettä sulaakseen(pilkkoutuakseen) suolistossa, niin sappirakko purskauttaa sappinesteet pohjukaissuoleenja eteenpäin sulattamaan esim. rasvoja ja jos on sappikiviä, sen sappirakon aukon voi tukkia sappikivi ja silloin tulee kipukohtaus.

Minäkin ennen ajattelin etteivät kohtaukset ole hengenvaarallisia ja hammasta purren kärsin, kunnes tuli se sappitiehyeen tukkeuma ja se häiritsi taas maksan toimintaa kovasti, niin että tutkittiin jo maksasairauttakin, kun eivät lääkärit uskoneet sappikivien aiheuttavan sellaisia maksan arvoja. Keltainenkin olin kuin tipu. On myös mahdollista, että sappikivi tiehyessä liikkuessaan luiskahtaa haimatiehyeeeseen ja haimatulehdus on jo vakava paikka. Joten seuraavan kohtauksen tullessa sairaalan ensiapuun ja silloin toivottavasti tutkivat kunnolla, näin minun kohdallani tutkimukset alkoivat toden teolla. Tai sitten tk-tai työterveyslääkärille ja vaadit kuvauksia. Nehän on kalliita, joten aivät kai mielellään tee... Yksityinen maksaa sitten mansikoita, mutta sieltäkautta pääset varmasti tutkimuksiin. Toivonpa että vaivasi selviää...

Vielä sellainen juttu, että yhden kerran kun menin vatsakivuissa päivystykseen, lääkäri arveli olevan kivun suolistoperäistä. On siis oikeasti mahdollista, että joskus suolistossakin on koviakin kiputiloja vaikkei ole mistään vakavasta kyse, esim. ihan vatsatauti voi joskus olla kauhean kivulias. Mutta tutkia pitää!

• napsu
        auts... kirjoitti:

onko teillä liittynyt sappikipuihin kylkikipuilu joka säteilee selän puolelle?

• toinen autsauts
        napsu kirjoitti:

minulla ainakin koko yläkropassa oli vannemainen kipu, joskus pahin kipu tuntui nimenomaan selkäpuolella.

• on urpoja

minulla ainakin koko yläkropassa oli vannemainen kipu, joskus pahin kipu tuntui nimenomaan selkäpuolella.

Minun sappikivitarinani.(Nainen 20.v 48kg 158cm)
        Jouduin menemään erittäin pahojen ylävatsakipujen kanssa usein päivystykseen. Oksentelin ja kipu tuntui vatsalaukun yllä sekä välillä selässä. Tuskat olivat kamalat.Tässä vähän tietoa päivystyskerroista:

1)Soitin ambulanssin sillä kivut olivat niin kovat etten voinut liikkua. sairaalassa lääkäri tunnusteli sormillaan peräsuoltani, antoi kipulääkkeen suoneen ja lähettivät kotiin.

2) Menin päivystykseen kovien kipujen kanssa. Sain peppuun piikillä kipulääkettä ja reseptin närästysvaivoihin (joita minulla ei edes ollut)

3) menin päivystykseen, jossa venäläinen lääkäri sanoi minulla olevan vain närästystä ja kehotti syömään pellavansiemenlimaa (kipulääkkeen sain taas neulalla pakaraan)

4) Menin päivystykseen, oksensin lattialle. Kuvailin taas tyypilliset sappikivivaivat. Mieslääkäri totesi, että siltähän se kuulostaa mutta ei sinulla voi olla sappikiviä kun virtsassa ei ole lainkaan verta (öööh veri virtsassa ei liity sappikiviin mitenkään) Antoivat litalgin piikin ja lähettivät kotiin.

5) Menin omalääkärille joka tahtoi taas kokeilla minuun uutta närästyslääkettä, vedin kamalat kilarit ja sanoin että alkaa täällä perseet jos joillakin punoittamaan jos niitä vatsanalueita ei just nyt ultrata. Lääkäri nauroi pilkallisesti mutta määräsi ultran.

Sappirakossa oli kaksi järjettömän isoa cashewpähkinän kokoista ja muotoista kiveä!
        Sappi leikattiin sitten pois kokonaan myöhemmin.

• auts...
        napsu kirjoitti:

noita selkä ja rintakipuja mulla on ollut usein ja nyt kohtauksen jälkeen olen popsinut särkylääkkeitä lähes päivittäin... kylkiluihin oikealle puolelle tulee semmoinen kipu, johon auttaa vähän kun istuu polvet koukussa ja hartiat lytyssä... muutamana iltana on joutunut kävelemään ihan kumarassa... mutta eihän nämä lääkärin mielestä kuulostanut sappivaivoilta... perkele!!!
        huomenna se soittaa arpomiensa verikokeiden tuloksia ja pyydän vielä kerran kiltisti ultrausta. jos ei tipu, niin menen yksityiselle. ei ole niin herkkua ollut tää elo, että jaksais jäädä kovempia kohtauksia oottelemaan.

• auts...
        on urpoja kirjoitti:

Minun sappikivitarinani.(Nainen 20.v 48kg 158cm)
        Jouduin menemään erittäin pahojen ylävatsakipujen kanssa usein päivystykseen. Oksentelin ja kipu tuntui vatsalaukun yllä sekä välillä selässä. Tuskat olivat kamalat.Tässä vähän tietoa päivystyskerroista:

1)Soitin ambulanssin sillä kivut olivat niin kovat etten voinut liikkua. sairaalassa lääkäri tunnusteli sormillaan peräsuoltani, antoi kipulääkkeen suoneen ja lähettivät kotiin.

2) Menin päivystykseen kovien kipujen kanssa. Sain peppuun piikillä kipulääkettä ja reseptin närästysvaivoihin (joita minulla ei edes ollut)

3) menin päivystykseen, jossa venäläinen lääkäri sanoi minulla olevan vain närästystä ja kehotti syömään pellavansiemenlimaa (kipulääkkeen sain taas neulalla pakaraan)

4) Menin päivystykseen, oksensin lattialle. Kuvailin taas tyypilliset sappikivivaivat. Mieslääkäri totesi, että siltähän se kuulostaa mutta ei sinulla voi olla sappikiviä kun virtsassa ei ole lainkaan verta (öööh veri virtsassa ei liity sappikiviin mitenkään) Antoivat litalgin piikin ja lähettivät kotiin.

5) Menin omalääkärille joka tahtoi taas kokeilla minuun uutta närästyslääkettä, vedin kamalat kilarit ja sanoin että alkaa täällä perseet jos joillakin punoittamaan jos niitä vatsanalueita ei just nyt ultrata. Lääkäri nauroi pilkallisesti mutta määräsi ultran.

Sappirakossa oli kaksi järjettömän isoa cashewpähkinän kokoista ja muotoista kiveä!
        Sappi leikattiin sitten pois kokonaan myöhemmin.

...vaan eivät tule näihin pieniin kaupunkeihin.
        ite mietin, että jos joudun yksityiselle menemään ja sappikivet löytyy, niin voi lekuri parkaa.

• auts...

ja yllätys ettei sydämestä löytynyt mitään...
      rautalangasta väänsin, että miksi haluan ultraan ja sain lopulta lähetteen ultraukseen.
      no nyt ainakin selviää onko vika siellä=)

• auts...

kävin siellä ultrassa ja kivethän ne siellä oli niin kuin arvelinkin. oli semmoinen vääntö sen helvetin lääkärin kanssa ultran tarpeesta, että melkeen oli vaikeaa pidätellä hymyä kivien löytyessä. mahtoi se ultraaja miettiä, että miten ne kivet noin onnelliseksi tekevät:)

tästä opin ainaskin sen, että diagnoosi löytyy helpommin nettikeskustelussa kuin lääkärin vastaanotolla. olisin kyllä luullut, että kun ei ole aikaisemmin lääkäriä tarvinnut kuin raskauksissa, että olisi ottanut todesta kivun, eikä ehdotellut jotain psykosomaattista kipua.

mutta voi sitä lääkäri parkaa kun joutuu minut nyt uudelleen kohtaamaan.

• hyvä homma!!!!

Kerroin tossa tuon oman tarinani (tyttö 20)
        Ja itsekkin siellä ultrassa kun näin ne kivet ihan aloin onnesta itkemään. Olivat meinaan ehtineet minut lähettää psykiatrillekkin joka kertoi auliisti, että stressi voi aiheuttaa mahakipuja. Tanssin sieltä ultrasta ulos laulaen. Siitäs saivat mokomat paskalääkärit!

• auts..
        hyvä homma!!!! kirjoitti:

Kerroin tossa tuon oman tarinani (tyttö 20)
        Ja itsekkin siellä ultrassa kun näin ne kivet ihan aloin onnesta itkemään. Olivat meinaan ehtineet minut lähettää psykiatrillekkin joka kertoi auliisti, että stressi voi aiheuttaa mahakipuja. Tanssin sieltä ultrasta ulos laulaen. Siitäs saivat mokomat paskalääkärit!

että innokkaana laittaavat aina tuonne psykiatrille jokaisen vaivan vuoksi. oon nimittäin kuullut paljon vastaavia ja pahin oli ehdottomasti vasta sattunut kaverini ystävälle joka oli valitellut rintakipuja vuodenpäivät. lääkärin mielestä vika oli korvien välissä ja muuta hän ei edes lähtenyt tutkimaan, koska kyseessä oli hoikka, liikunnallinen nuori nainen. tää tytteli sai sit mielialalääkkeet ja sydäninfarktin. onneksi toipui, vaikkakin joutui isoon leikkaukseen.
        mä itse ajattelin, et kysyn tuolta omalta lääkäriltä, että mites ois löytyiskö talosta ihan oikeitakin lääkäreitä, jos vois vaihtaa sellaiseen.
        kyllä rehellisesti sanottuna vituttaa niin paljon koko ukko:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5871
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3306
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      186
      2729
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2564
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2239
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2171
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      16
      1937
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      17
      1670
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      274
      1261
    Aihe