Eli kaupan kalatiskiltä ostettu eli ei mikään vakuumipakattu. Saako semmoista syödä raskausaikana?
Savustettu kirjolohi
10
7044
Vastaukset
- odottaja-80
Moikka!!
Eli kaikki ei vakumoitu kala on ok. Nauti.- epäilys
varauksella kannattaa nauttia. Sillä kaikki ilman vakuumia myytävä ei ole ollut vakuumitta alunalkaen.
- ....
Kyllä mä ainaki suhtautuisin hieman varauksella näihin vastauksiin mitä täältä saa. Itselleni neuvolassa sanottiin että ylipäänsä "suolasia" kaloja pitäis välttää, just sen suolan takia! Mutta jos tiedät kalan alkuperän niin voihan sitä toisinaan herkutella! =) Mut tosissaan kun noistakaan ei koskaan voi tietää kuin kauan ne on tiskissä ollu ja mistä sinne tulleet...
- kaupassa työskentelevä
kannattaa kysyä tiskillä onko kala ollut vakuumissa. Meille töihin tiskin kalat tulee joko suojakaasupakkauksessa tai ihan kalalaatikkoon pakattuna. graavi ja kylmäsavu kuuluvat ns. kiellettyjen listalle... mutta normi savulohi ei....
- ton kalan kanssa
niin että pidin sitä 20min 250 asteessa joten JOS siinä olisikin joku listeria ollut niin eikös se tolla jo tullut tapettua tehokkaasti?
Syön vaan tosi huonosti kalaa ja joskus tekisi mieli ostaa tuota savustettua kirjolohta ja niin tänään teinkin, mutta tällänen kaikki tappaa innostuksen kalan syöntiin. Siis raskausaikana, kun näimmä kaikki kala on arveluttavaa.- odottaja-80
Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.
Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä. - kaupassa työskentelevä
odottaja-80 kirjoitti:
Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.
Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä.graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.
- kyllä syönyt
kaupassa työskentelevä kirjoitti:
graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.
savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!
- kaupassa työskentelevä
kyllä syönyt kirjoitti:
savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!
kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...
- Anonyymi
kaupassa työskentelevä kirjoitti:
kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...
Itsekkin syön kalaa 8 kertaa päivässä. En kuitenkan raakana, uunissa 300c n. 5h tappaa pöpön kuin pöpön. Tämän jälkeen valelu ddt:llä jolloin päästään mahdollisista tsernobylvarianteista eroon.
Vittu mikä palsta, suolaisesta vedestä nostetun kalan listeriavaara 0. Ongelma tyystin järvikalojen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522