Savustettu kirjolohi

onko ok

Eli kaupan kalatiskiltä ostettu eli ei mikään vakuumipakattu. Saako semmoista syödä raskausaikana?

10

6666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaja-80

      Moikka!!

      Eli kaikki ei vakumoitu kala on ok. Nauti.

      • epäilys

        varauksella kannattaa nauttia. Sillä kaikki ilman vakuumia myytävä ei ole ollut vakuumitta alunalkaen.


    • ....

      Kyllä mä ainaki suhtautuisin hieman varauksella näihin vastauksiin mitä täältä saa. Itselleni neuvolassa sanottiin että ylipäänsä "suolasia" kaloja pitäis välttää, just sen suolan takia! Mutta jos tiedät kalan alkuperän niin voihan sitä toisinaan herkutella! =) Mut tosissaan kun noistakaan ei koskaan voi tietää kuin kauan ne on tiskissä ollu ja mistä sinne tulleet...

    • kaupassa työskentelevä

      kannattaa kysyä tiskillä onko kala ollut vakuumissa. Meille töihin tiskin kalat tulee joko suojakaasupakkauksessa tai ihan kalalaatikkoon pakattuna. graavi ja kylmäsavu kuuluvat ns. kiellettyjen listalle... mutta normi savulohi ei....

    • ton kalan kanssa

      niin että pidin sitä 20min 250 asteessa joten JOS siinä olisikin joku listeria ollut niin eikös se tolla jo tullut tapettua tehokkaasti?

      Syön vaan tosi huonosti kalaa ja joskus tekisi mieli ostaa tuota savustettua kirjolohta ja niin tänään teinkin, mutta tällänen kaikki tappaa innostuksen kalan syöntiin. Siis raskausaikana, kun näimmä kaikki kala on arveluttavaa.

      • odottaja-80

        Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.

        Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä.


      • kaupassa työskentelevä
        odottaja-80 kirjoitti:

        Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.

        Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä.

        graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.


      • kyllä syönyt
        kaupassa työskentelevä kirjoitti:

        graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.

        savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!


      • kaupassa työskentelevä
        kyllä syönyt kirjoitti:

        savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!

        kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...


      • Anonyymi
        kaupassa työskentelevä kirjoitti:

        kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...

        Itsekkin syön kalaa 8 kertaa päivässä. En kuitenkan raakana, uunissa 300c n. 5h tappaa pöpön kuin pöpön. Tämän jälkeen valelu ddt:llä jolloin päästään mahdollisista tsernobylvarianteista eroon.

        Vittu mikä palsta, suolaisesta vedestä nostetun kalan listeriavaara 0. Ongelma tyystin järvikalojen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe