Savustettu kirjolohi

onko ok

Eli kaupan kalatiskiltä ostettu eli ei mikään vakuumipakattu. Saako semmoista syödä raskausaikana?

10

7044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaja-80

      Moikka!!

      Eli kaikki ei vakumoitu kala on ok. Nauti.

      • epäilys

        varauksella kannattaa nauttia. Sillä kaikki ilman vakuumia myytävä ei ole ollut vakuumitta alunalkaen.


    • ....

      Kyllä mä ainaki suhtautuisin hieman varauksella näihin vastauksiin mitä täältä saa. Itselleni neuvolassa sanottiin että ylipäänsä "suolasia" kaloja pitäis välttää, just sen suolan takia! Mutta jos tiedät kalan alkuperän niin voihan sitä toisinaan herkutella! =) Mut tosissaan kun noistakaan ei koskaan voi tietää kuin kauan ne on tiskissä ollu ja mistä sinne tulleet...

    • kaupassa työskentelevä

      kannattaa kysyä tiskillä onko kala ollut vakuumissa. Meille töihin tiskin kalat tulee joko suojakaasupakkauksessa tai ihan kalalaatikkoon pakattuna. graavi ja kylmäsavu kuuluvat ns. kiellettyjen listalle... mutta normi savulohi ei....

    • ton kalan kanssa

      niin että pidin sitä 20min 250 asteessa joten JOS siinä olisikin joku listeria ollut niin eikös se tolla jo tullut tapettua tehokkaasti?

      Syön vaan tosi huonosti kalaa ja joskus tekisi mieli ostaa tuota savustettua kirjolohta ja niin tänään teinkin, mutta tällänen kaikki tappaa innostuksen kalan syöntiin. Siis raskausaikana, kun näimmä kaikki kala on arveluttavaa.

      • odottaja-80

        Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.

        Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä.


      • kaupassa työskentelevä
        odottaja-80 kirjoitti:

        Jos miettii sitä, että onko kala ollut vakuumissa, kannattaa kysyä. Olen itse ollut aiemmin palvelulinjastossa töissä. Käytäntöhän on se, että kalaliike kuljettaa usein kaupalle suoraan juuri savustetun kalan. Kylmäsavustettu kirjolohi on lähes 100% vakuumista, mutta moni asiantunteva ja osaava kalakauppias valmistaa graavin kalan itse. Periaatteessa graavia kalaa voi syödä, mutta tulee muistaa, että se on aika suolasta, ettei ihan koko mahallista hiukopalaksi vetäise. Myös sushia on mahdollista syödä, jos sellaisesta pitää. Minusta uudessa Kaksplussan odottaja-lehdessä oli näistä aika hyvin kerrottu.

        Monessa ravintolassa käytetäänkin paljon vakuumipakattua kalaa, koska se säilyy pakkauksessaan kauemmin. Kannattaa siis kysellä miten se kala on pakattu. Sinulla on täysi oikeus asiakkaana tietää. Ammattitaitoinen henkilökunta yleensä tietääkin mitä raskaana oleva saisi syödä.

        graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.


      • kyllä syönyt
        kaupassa työskentelevä kirjoitti:

        graavia ja kylmäsavukalaa ei suositella raskaana olevalle listerian takia... loppupelissä kauppaan tullet valmiiksi graavatut kalat eivät ole kovin suolaisia.

        savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!


      • kaupassa työskentelevä
        kyllä syönyt kirjoitti:

        savulohta, en kylläkään kovin montaa kertaa kylmäsavustettua, mutta sitä lämminsavustettua tai mitä lie onkaan. Parempi varmaan syödä sitä kalaa kuin olla syömättä, sen verran terveellistä se kumminkin on!

        kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...


      • Anonyymi
        kaupassa työskentelevä kirjoitti:

        kalahan on kuitenkin tosi terveellistä... itsekkin napsin normi savukalaa sekä uuni lohta viikottain. graavia ja kylmäsavua en ole syönyt ollenkaan, juuri listerian takia...

        Itsekkin syön kalaa 8 kertaa päivässä. En kuitenkan raakana, uunissa 300c n. 5h tappaa pöpön kuin pöpön. Tämän jälkeen valelu ddt:llä jolloin päästään mahdollisista tsernobylvarianteista eroon.

        Vittu mikä palsta, suolaisesta vedestä nostetun kalan listeriavaara 0. Ongelma tyystin järvikalojen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe