Olisi mielenkiintoista tietää 60 ihmisten elämänkaarta asuinpaikkojen suhteen. Itse olen syntynyt Pohjois-Pohjanmaalla, 7-vuotiaana jäänyt orvoksi isän kuoleman johdosta. 14-vuotiaana tätini luokse piiaksi Varsinais-Suomeen, vuosi siellä, paluu pohjoiseen. 18-v. naimisiin. Ero 41-v. Uusi mies, jonka kanssa Helsinkiin 48v. Muutto länsi Uudellemaalle 55v. Eläkkeelle 63v.. Työnantajani oli sama 24v. Mies kuoli kun olin 65v. Takaisin tänne Pohjois-Pohjanmaalle senjälkeen. 18 vuoden poissa olon jälkeen vanhat tutut ovat hukassa.
Missäpäin olette asuneet?
12
813
Vastaukset
- 1943
nuoruuteni Hämeessä, opiskelin ja olin töissä Helsingissä 8 v, minkä jälkeen muutin Itä-Uudellemaalle, missä olin töissä saman työnantajan palveluksessa 26 vuotta. Vuosi sitten muutin Varsinais-Suomeen vain 50 km:n päähän synnyinseudustani eli melko vähän olen muuttanut. Mieheni sukulaisia asuu täällä, olen kotiutunut. Kaikissa paikoissa, missä olen asunut, olen viihtynyt.
- 63:sena
Ruokolahdella, Imatralla, Kouvolassa, Haminassa, Imatralla, Solvesborgissa, Södertäljessä, Suolahdessa, Lappeenrannassa, Södertäljessä, Imatralla, Haminassa, Imatralla, Vantaalla, Imatralla, Savonlinnassa, Torreviejassa, Järvenpäässä, Varkaudessa, Imatralla 55-vuotiaasta alkaen.
Joskus ei postilaitos ehtinyt hoitaa kokonaisuudessaan muutoksia.
Osa meni vielä vanhaan osoitteeseen.
Eipä ehtinyt kiintymään samoihin seiniin.
Aina on ollut helppo lähteä.
Ps. En kuulu mihinkään etniseen vähemmistöön.
Vaimo kulki 3:sta Imatrasta alkaen mukana.
Sittemmin myös jälkikasvu. Satakunnassa pyörinyt melkein koko ikäni. Ahvenanmaalla olen ollut puoli vuotta, Hämeessä puoli vuotta töissä ja vuoden opiskelemassa.
Synnyinseudultani on muutama kymmenen kilometriä nykyiselle asuinpaikkakunnalleni. Täällä olen ollut jo 44vuotta ja todennäköisesti täällä pysynkin.- koolinki
Tultiin karkuun Suomeen. Sitten Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Hanko, ja nyt Espoo. Oisko se Hanko ollut se läheisin kotipaikka.
- oissusalo
Tervehdys!
Mielenkiintoista tekstiä. Itse olen ollut viidellä eri paikkakunnalla ja nimenomaan työn puolesta piti aina vaihtaa paikkakuntaa, että ura etenisi. Nyt olen 68v ja nautin eläkkeestäni täysin rinnoin.
Jatkoja sulle vaan! - lupiini
syntynyt ja elänyt koko ikäni, 60 vuotta Helsingissä ja viihtynyt tosi hyvin. Olen isän puolelta jo kolmannen polven helsinkiläinen ja poikani siis neljännen polven. Äitini kävi kyllä syntymässä Hämeessä, mutta muutti nuorena Helsinkiin.
- muuttoja
-Onpa noita asuinpaikkoja kertynyt ja muuttoja ollut liiankin kanssa!-Synnyinpaikka Orimattila ja sieltä 3-vuotiaana Hollolan Kalliolaan,vuotta myöhemmin Hollolan Vesalaan.5-vuotiaana Nurmijärvelle,josta keskikoulun jälkeen 16-vuotiaana "maailmalle".-Malmi,Etelä-Kaarela,Kulosaari,Puotila..välissä Nurmijärvellä eri paikoissa moneen otteeseen.(Numlahti,Perttula,Kiljava, Röykkä,Kirkonkylä).-Kerava,Riihimäki,Forssa,Espoo (Lähderanta,Nuuksio),Forssassa kolmessa osoitteessa.Vantaalle eli silloiseen Helsingin maalaiskuntaan 25-vuotiaana (Simonkylä),Martinlaaksoon vuonna 1972,jonne muuttokierre pysähtyi pitkäksi aikaa 33 muuton jälkeen.Sen jälkeen muutto Martinlaaksoon eri osoitteeseen ja vuosituhannen vaihtuessa Myyrmäkeen.Nyt ei enää halua muuttaa mihinkään - tai jos on välttämätöntä,niin keski-Suomeen kalliiden asumiskustannusten vuoksi.-Monet muutot ja asunnottomuudet ovat asia,jota en ole itse valinnut.Siksi pysäytinkin perheemme muuttokierteen Martinlaaksoon kuluttamalla itseni loppuun työelämässä.Monet muuttomme johtuivat mieheni lyhytjännitteisestä elämäntavasta.-Vantaalla viihdyn hyvin ja erikoisesti Myyrmäki on luxuspaikka!
- 64 vuotiaana
kaikki sellaiset rakennukset, joissa olen viettänyt kuukautta pitempiä jaksoja elämästäni, joko asuen, jotakin oppien tai työtä tehden, paikkoja tuli tuo sama määrä, kuin silloisia elinvuosiani, eli 64.
Suomessa olen asunut Keski-Suomessa, Pääkaupunkiseudulla, Länsi-Rannikolla, Pohjanmaalla, Hämeessä ja Lapissa.
Ulkomailla: USA:n itä- ja länsirannikolla, Ranskassa, Hollannissa, Puolassa ja Japanissa. - 63:sena
Jotenkin yhdistän asumisen postiosoitteeseen.
Ikäryhmäni komennusmiehet tuskin pystyvät edes laskemaan majapaikkojaan! - elämä kuljettaa
Ahvenanmaalla ja Lounais-Suomessa olen pääosin viettänyt elämäni, lähes fifty fifty. Vuosi meni Tukholmassa ja toinen Lontoossa. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen pääsin siihen tulokseen, että kotimaassa olen muuttanut 15 kertaa.
- akka
synnyin sijoiltani. Täällä mä sun kotiseudullasi ole koko ikäni asustellu.
Tuolta pohjosen punasesta kaupungista muutin 42v sitten tänne alemmas Raaheen ja siltä noin 28v sitten tänne landelle.
Täältä on kaupunkiin noin 25km.
Synnyin kaupunkiini liki 200km.
Nuorena teki mieli Ruotsiin mut Fammu ei päästäny.
Onhan tuo aika kulunu täälläkin. - Sanoo sanonta.
Entiset ystäväsi löydät joko puhelinluettelosta tai
netistä elleivät ole "tehneet tupakkalakkoa" ja ostaneet yksiöitä hautausmaalta :-D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2014607
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!482177- 691856
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1351453Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581387Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss931019SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä27994Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10939Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170838Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186736