Ei saa komentaa...

doggi75

Sattuipa "hauska" juttu tuossa aamulenkillä. Tyty on 6 kk vanha ja tänä aamuna perinteisellä pissilenkillä tuli vanhempi rouvashenkilö vastaan pikku koiransa kanssa. No, minä tietysti otin omaan koiraani kontaktia (tyty haluaisi käydä kaikki moikkaamassa) ja olimme ohittamassa tätä parivaljakkoa, kun tämä nainen alkoi rähjätä minulle liian kovasta koulutuksesta koiraani kohtaan. Menin ensin aivan ymmälleni, että mitä? Kerroin kauniisti, että koirastani kasvaa suuren suuri että koulutusta on oltava ettei tarvitse minun olla myöhemmin se jota talutetaan. Eipä mennyt perille... Alkoi sellainen saarna ettei paremmasta väliä. Hänellä itsellään Pegingeesi ja kuulemma koskaan ollu mitään ongelmia. Kylläpä nauratti. Totesin vain ennen kuin jatkoimme matkaa, että ei tuo koulutus hänenkään koiralle olisi pahitteeksi kun kirmailee minne sattuu...

8

1573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****

      oli jotain :D olisin kyllä itse varmasti vetäissyt hernettä nenääni tuollaisesta. Mutta toisaalta jokainen kouluttaa koiransa omalla tavallaan. Minä olen jämäkän ja johdonmukaisen koulutuksen kannalla. Itselläni on erittäin villi partacollie ja en todellakaan pärjäisi sen kanssa pidemmän päälle, jos en sitä kouluttaisi (vaikka koira onkin keskikokoinen). Ja sinun kohdallasi on vielä kyseessä iso koira, joten sitä suuremmalla syyllä on koira opetettava tavoille, muuten syntyy ongelmia. Ja onhan noiden mammojen helppo pitää sylikoirat kuosissa hihnassaan, kun ei pikkuisilla ole niin paljoa voimaa vetää kuin isolla koiralla, luonnollisesti.

      • ...just

        Mulla 8-kuinen doggitypy ja sitä yritin ohituksissa ihan vaan positiivisen vahvistamisen kautta saada ohittamaan nätisti. So not. Tiukalla kontaktilla (mutta remmi löysällä) mennään jotenkuten ja sitä nyt vahvistan ja palkkaan heti, kun on aihetta. Ei näiden kanssa ihan pelkällä jees-meiningillä pärjää, vaikka haluaisi ja olisi kiva. Varsinkin, kun kokoa tulee paljon ennen älyä ;)
        Ei kai jotain pikkunassua tarviikaan komentaa, ihan sama, jos se esmes vetää naama sinisenä, kun ei se kykene ihmistä ojaan vetämään, toisin kuin nää isommat kullannuput. Ja moni pikkurekku lienee laumansa pomo ja sitä vaan pidetään hassuna, kun taas doggin kanssa on alusta alkaen oltava selvää, että johtajan paikkaa pitävät ihmiset. Kaikki ihmiset.


      • doggi75
        ...just kirjoitti:

        Mulla 8-kuinen doggitypy ja sitä yritin ohituksissa ihan vaan positiivisen vahvistamisen kautta saada ohittamaan nätisti. So not. Tiukalla kontaktilla (mutta remmi löysällä) mennään jotenkuten ja sitä nyt vahvistan ja palkkaan heti, kun on aihetta. Ei näiden kanssa ihan pelkällä jees-meiningillä pärjää, vaikka haluaisi ja olisi kiva. Varsinkin, kun kokoa tulee paljon ennen älyä ;)
        Ei kai jotain pikkunassua tarviikaan komentaa, ihan sama, jos se esmes vetää naama sinisenä, kun ei se kykene ihmistä ojaan vetämään, toisin kuin nää isommat kullannuput. Ja moni pikkurekku lienee laumansa pomo ja sitä vaan pidetään hassuna, kun taas doggin kanssa on alusta alkaen oltava selvää, että johtajan paikkaa pitävät ihmiset. Kaikki ihmiset.

        Samoilla konsteilla meilläkin tuota koulutusta suoritetaan. Kontaktia ja palkkaa jos hyvin menee ja ihan suht hyvin on mennykkin. Paitsi silloin, kun nuo "mummot" alkaa saarnaamaan. Menee pasmat sekaisin koiralta ja kouluttajalta.;) Tällä kyseisellä rouvalla kun tosiaan taitaa se koiruus olla jonka mukaan eletään.


    • ville1

      On hyvä,että joku pitää sentään koiran kontaktissa itseensä.Koirakuri on kyllä löystyny viime vuosina kun koiria otetaan vaan lisää.Kohta hulluimmat antavat makupalan siitä kun koira näykkäsee jotain.

      Ajan päivittäin pyörällä töihin ja lähes joka päivä on koiranomistajia joilla on hihnat liian löysällä.Kerran olen tälle pyöräilykaudelle ajanut metsään,kerran ojaan kun koira on löysän hihnan vuoksi juossut aivan eteen mikä on taluttajan vika.Sokerina pohjalle Vantaan Korsossa hyökkäsi kaukaasianpaimenkoira nilkkaa kiinni.Ei paljon naurattanut kun vasikan kokoinen eläin roikkuu jalassa.Tässäkin oli kyseessä omistajan asennevamma.Tätä omistajaa vastaan oli tehty jo 6 rikosilmoitusta kun koira puree ihmisiö ja muita koiria.

      On erittäin mukavaa ajaa pyörällä jos näkee kauas sen,että koira on hallussa.

    • doggi75

      Itselleni kävi Saksanpaimenkoira nilkkaan n.5 vuotta sitten. Pyörällä olin liikkeellä ja koira hyökkäsi pitkän flexin avulla nilkkaani. Juuri siksi olen omien koirieni kanssa melko tiukalla linjalla noissa hihnassa liikkumisissa. En pidä siitä, että koirien annetaan sinkoilla edes takaisin kävelytiellä ja vaarannetaan muitten ihmisten liikkuminen samalla.

      • Flexi

        Ensinnäkin: Flexit kasvattavat koiria tottelemattomuuteen, eli kun koiran rajat flexin joustavuudessa hämärtyvät kohden ohjaajaansa, sitä suuremmassa määrin käytöshäiriöt (vrt. matka koirasta ohjaajaan) lisääntyvät.
        Flexit pitäisi ehdottomasti kieltää kaikilta alle 10 kg rotuisilta koirilta.

        Toisekseen: Koirien vallattomuus lisääntyy käsi-kädessä ihmisten tietämättömyyden kanssa.
        On vallalla "kukkahattu-terapia", eli luullaan, että koira opettamatta sille mitään, osaa lukea ohjaajansa ajatuksia,koiraa asetetaan (ihmis-)lapsen asemaan, ja sille annetaan sen mukaisia etuuksia, vaikkei koira eläimenä niitä voikaan käsittää.

        1) koira ei osaa ajatella
        2) koira oppii
        a)positiivisista assosiaatioista
        b)negatiivisista assosiaatioista
        3) koiraa voi opettaa em. kahden assosiaation kautta

        Kun nämä kolme pientä perussääntöä kaikki koiran omistajat sisäistäisivät, olisi maailma meille kaikille parempi...


      • Nimetön
        Flexi kirjoitti:

        Ensinnäkin: Flexit kasvattavat koiria tottelemattomuuteen, eli kun koiran rajat flexin joustavuudessa hämärtyvät kohden ohjaajaansa, sitä suuremmassa määrin käytöshäiriöt (vrt. matka koirasta ohjaajaan) lisääntyvät.
        Flexit pitäisi ehdottomasti kieltää kaikilta alle 10 kg rotuisilta koirilta.

        Toisekseen: Koirien vallattomuus lisääntyy käsi-kädessä ihmisten tietämättömyyden kanssa.
        On vallalla "kukkahattu-terapia", eli luullaan, että koira opettamatta sille mitään, osaa lukea ohjaajansa ajatuksia,koiraa asetetaan (ihmis-)lapsen asemaan, ja sille annetaan sen mukaisia etuuksia, vaikkei koira eläimenä niitä voikaan käsittää.

        1) koira ei osaa ajatella
        2) koira oppii
        a)positiivisista assosiaatioista
        b)negatiivisista assosiaatioista
        3) koiraa voi opettaa em. kahden assosiaation kautta

        Kun nämä kolme pientä perussääntöä kaikki koiran omistajat sisäistäisivät, olisi maailma meille kaikille parempi...

        No, onhan se flexikin ok, jos sitä osaa käyttää. Enemmän skarppina pitää olla ja koiran koulutettu, jos flexiä käyttää. Itse vaihtelen, vapaana, flexillä, lyhyellä, pitkällä hihnalla eli erilaisia hihnoja käytän ja aina on koira hallinnassa, näkymättömällä hihnallakin:)


    • Miss-Bee

      Semmosta se elämä on kun on tanskandogin omistaja :) Ja jotkut tietämättömät eivät tajua, että doggi on iso koira ja tarvitsee tietynlaista kuria koko aika, ei tietenkää mtn pää punasena huutamista, mutta kuitenkin..
      Mutta elä välitä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe