Kuka tietää?

Scanmotorin vankkurit

Aiemmin näitä vankkurimallisia työntöjarrullisia kärryjä on tuonut maahan vaan Trailerikeskus. Nyt tamperelainen firma Scanmotor markkinoi kovasti Hollantilaista työntöjarrullista täysperäkärriä. Kuvissa niitä vetää maasturit ja pakettiautot. Trailerikeskuksen myyjä kuitenkin sanoi minulle vuosi sitten että vankkurimallia ei Suomessa saa vetää kun kuorma-autoksi rekisteröidyllä vehkeellä. Vielä Trailerikeskuksen myyjän väittämän mukaan tarvii olla vähintään C1E kortti ja vetoauto jonka omapaino on sama kun vankkurin kokomassa. Siksi oletan että jos vankkuria vetää kuorma-autoksi rekisteröidyllä vehkeellä joka on pakuluokkaa niin aina tarvii ison E kortin. Oikeastaan, eikö niin ole, vasta semmosella kevytkuorkilla jonka kokomassa on 6 - 7,5 tonnia omamassa alkaa olla samaa luokkaa kun tuommoisen vankkurin kokomassa.
Kuka näistä on varmasti perillä ja osaa kertoa mikä pitää paikkansa, esimerkiksi että saako työntöjarrullista vankkuria sittenkin vetää maasturilla ja pakulla.

4

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietämätön kylläkin...

      En tiedä mutta mieleen tulee että onkohan ko. kuvat otettu vain kuvia varten. Siis kunhan on vaan kärryt vedetty jonnekkin kuvausta varten mikä nyt eteen on sattunutkaan vetoautoksi. Varmaa tietoa siis ei ole....

    • Perävaunumyyjä

      Työntöjarrullista vankkuria eli ns. täysperävaunua saa Suomessa vetää vain kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla.

      Ja C1E ajokortti edellyttää, että vetoauton omamassa on vähintään sama kuin perävaunun tekninen kokonaismassa. Tämä koskee kaikkia perävaunuja.

      Jos perävaunun rekisteriotteessa sen kokonaismassaksi on merkitty 3000 kg, tulee vetoauton OMAMASSAN olla 3000 kg tai enemmän.

      Tuo pätee siis myös tyhjän vaunun vedossa.

      Sitten on vielä huomioitava vetoaisan ja vetopään D-arvo: homma kulkee junapainon mukaan. Arvelen että katsastuskonttorit ryhtyvät kohtapuoliin merkitsemään perävaunun rekisteriotteeseen sille sallitun vetoauton suurimman kokonaismassan.

      Ja toki vetokoukun D-arvon tulee olla samaa tasoa.

      • vetoauton

        pienintä sallittua massaa?


      • Perävaunumyyjä
        vetoauton kirjoitti:

        pienintä sallittua massaa?

        No nyt kysymyksesi meni kyllä hiukan ohi ja yli ymmärrykseni.

        Toisaalta; ehkä tarkoitit juuri samaa kuin minäkin, kun puhe on C1E kortista, että perävaunun suurin sallittu kokonaismassa ( se rekisteriotteeseen merkitty) ei saa ylittää vetoauton OMAMASSAA.

        Eli jos kärryn tekninen kokonaismassa on 3000 kg, vetoauton pienin (C1E kortilla) kärryn vetoon laillisesti riittävä OMAMASSA on 3000 kg.

        Puhumme nyt siis vetoautosta, joka on rekisteröity kuorma-autoksi.

        Ajokorttiasioissa ratkaisevat niin BE kuin C1E kortinkin kohdalla tekniset massat: se mitä on perävaunun rekisteriotteeseen merkitty, olipa kärry tyhjä tai täysi.

        Jos taas puutuit arveluuni siitä että perävaunun rekisteriotteeseen todennäköisesti aletaan merkitä vetoauton suurin sallittu kokonaismassa, niin kyllä kyse todellakin on suurimmasta massasta, eikä suinkaan pienimmästä.

        Kas kun hommat ratkeavat ns, junapainon mukaan: mitä raskaampi veturi, sen suurempi yhdistelmämassa, ja sitä rankemmat vaatimukset asetetaan vetoaisalle, vetopäälle ja vetokoukulle.

        Yleensä D-arvo ilmoitetaan kN-lukuna, esim. kN 22,75 tai kN 30,95. Tuo jälkimmäinen luku tarkoittaa että käytännössä vetoauton kokonaismassa saa olla mukavasti yli 30 tonnia.

        Suomessa olen nähnyt suomalaisvalmisteisessa kärryssä aisassa pelkästään lukeman 7500 kg, mikä tarkoittaa että ko. kärryä saa vetää enintään 7500 kokonaismassaisella vetoautolla.

        Asian ymmärtää paremmin, kun ajattelee että 3,5 tonnin kärryn vetoon 3,5 tonnin pakettiautolla riittää tietty vetokoukku. Sama koukku ei sitten enää riitäkään saman kärryn vetoon, jos vetoautoksi vaihdetaan vaikkapa 10 tonnin kokonaismassainen linja-auto, tai kuorma-auto.

        Yksinkertaisesti: mitä rankempi vetopeli (paino) sitä rankemmat vetokoukut ja vetopäät ja vetoaisat tarvitaan, vaikka kärry koko ajan olisi samaa kokonaismassaluokkaa, esim 2500 kg.

        Enää siis ei voi (tai toki voi, mutta se ei aina osu oikeaan) mennä ja ostaa esim. 2800 kg koukkua, ja uskoa, että koukku on ok 2800 kg:n kärryn kanssa missä tahansa vetovehkeessä jonka kytkentämassa on 2800 kg tai enemmän.

        Saitkos tästä mitään tolkkua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      711
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe