Ahvenanmaalta auto?

...

Päässäni on viimeaikoina käynnyt sellainen ajatus että jospa hyppäisin aamulaivalla Turusta tahi Hesasta Maarianhaminaan autoa ostamaan...ehkä teenkin sen...

Mutta minulle on vain jäänyt epäselväksi että kun nyt Ahvenanmaalla on omat rekisterikilvet, niin joutuuko sen täällä sitten mantereella rekistöröimään uusiksi mantereen kilvillä?

16

10518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiksi pistään.

      Soita katsastuskonttoriin.

      • ...

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.


      • ... kirjoitti:

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.


      • ...
        ahvennainen kirjoitti:

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .


      • ...
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        puhdas esimerkki toi TOMMY, en ole sellaista siis nähnyt mutta vastaavia nimirekkareita.


      • suomen kilvet
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ÅUT-1


      • ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.


      • enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Suomen kilvissä pitää olla numerot, Ahvenanmaalla voi olla pelkkä nimi tai muu sana. Ja kun Ahvenanmaalla hankkii tälläisen kilven (joka siis maksaa täälläkin), sen voi siirtää toiseen autoon, kun vaihtaa autoa. Mantereella joutuu käsittääkseni "ostamaan" kilven joka kerta, kun vaihtaa autoa.


      • Buumanni
        enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Kyllä on aika rajallista Suomessa hankkia mieleisensä kilpi. Ahvennainen aivan oikeassa. Jos esim. haluat kilven, missä on teksti ENOC, niin haaveeksi jää. Voit rakennella kirjain- ja numeroyhdistelmällä sanan ja maksaa siitä sitten sen tonnin jos on se yhdistelmä vapaana. Esim. POS-10. Taitaa vaan se P-kirjain olla varattuna perävaunuihin. Joten Ahvenanmaalle vaan, tai jenkkeihin.

        Tästä oli tässä ketjussa aikaisemminkin juttu, mutta joku näki aiheelliseksi poistattaa se.


      • friend09

        Ompa erikoista.


      • erilainen,

    • ihan tosta vaan

      Jos auto on uutena rekisteröity Ahvenanmaalle, sitä kohdellaan mantereelle ostettaessa kuten maahantuotavaa. Varaudu siis ainakin rekisteröintikatsastukseen ja tullin kanssa asioimiseen autoveron takia.

      • kirsikka s

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.


      • kirsikka s kirjoitti:

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.


      • tauski M.
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Tuttava osti kerran luupää tatsunin ahvenanmaalaiselta.Pai vuotta kulu niin pellit ruostu.Jälkeenpäin kuulin että meri tekee sen että ilmassa on suolaa.


      • Rauta naula saku
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Monesti talvella ajavat jäällä se ruostuttaa pellit, mutta muuten autot ovat siellä hyväkuntoisia.
        Ennen oli autot rautaa nyt ovat pelkkää peltiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      212
      1714
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1123
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      927
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      78
      895
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      817
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      733
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      628
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      607
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      19
      596
    Aihe