Moi!
Oon sairastanut viimeiset 7 vuotta kaksisuuntaista mielialahäiriötä, tyyppiä II. Se on sairaus jossa mielialat vaihtelevat depression ja itselläni hypomanian (yliaktiivisuus ja ylienergisyys) välillä. Itse kärsin useasti toistuvista mielialan vaihteluista eli mielialat saattavat vaihdella depression ja hypomanin välillä jopa useita kertoja päivässä. Sairaus johtuu siitä, että mielialoja säätelevä järjestelmä, käsittääkseni aivoissa, ei vain toimi hyvin. En ole varma mutta käsittääkseni tietyt välittäjäaineet eivät erity?
Oireita on ollut säännöllisesti viimeiset 7 vuotta. Depressio vaihe on sellainen jossa haluan vain olla yksin, olen ahdistunut, turhautunut, masentunut, toivoton ja en näe mitään järkeä elämässäni. Haluan vain nukkua huonon olon pois. En ole agressiivinen mutta valitettavasti avopuolisoni usein on turhautunut depressio vaiheestani. Hän ei osaa käsitellä minua oikein ja se laukaisee sen, että itse alan tiuskimaan myös ja tämä vain pahentaa tilannetta kannaltani. En todellakaan ole mikään prinsessa eli minulle voi olla myös huonolla tuulella ja ymmärrän sen mutta jos en saa edes pientä tukea, depressio vain pahenee. Mutta silti olen pahoillani ihanan ja kauniin avopuolisoni vuoksi. Hän on saanut kärsiä siitä paljon. Anteeksi kaikesta rakas *****.
Hypomania vaiheessa olen aivan ylitouhukas. Tuntuu, että jaksan mitä vain. En nuku juuri ollenkaan ja ei ole mitään josta en selviytyisi. Päivät venyvät jopa 20 tuntiin jolloin teen koko ajan jotain. Urheilen 4 tuntia päivässä, käyn töissä, luen, touhuan kotona jne. En kertakaikkiaan osaa pysähtyä. Koskaan en ole tehnyt mitään todella tyhmää, ollut estoton tai tuhlannut rahaa jne. Sitten kun hypomania vaihe loppuu, alkaa depressio. Olen väsynyt ja toivoton. Näitä jaksoja tulee jatkuvasti vuorotellen. Viikon ajalla saattaa olla 4 päivää jatkuvia mielialanvaihteluita ja 3 suht tervettä päivää. Olen miettinyt, että haenko näillä vain huomiota mutta sitä en tee. En kertakaikkiaan vain hallitse itseäni. Eniten kärsin siitä, että sairausjaksot tulevat jatkuvasti. En pääse niistä millään eroon. Mutta se johtuu siitä, että elämässäni on liian paljon asioita joita teen. Stressi vaivaa jatkuvasti joka heittää vain bensaa tuleen.
Viime viikolla olin kaikkien aikojen pohjalla. Itsemurha ajatukset saivat minusta täysin vallan ja jos en olisi soittanut ystävälleni, olisin todennäköisesti yrittänyt itsemurhaa. Olin niin kyllästynyt jatkuviin mielialanvaihteluihin.
Olen käynyt jo vuosia sitten lääkärillä kertomassa oireistani. Vuosi sitten psykiatri teki diagnoosin. En uskonut ja välittänyt asiasta ja koko asia jäi unholaan. Söin aluksi myös lääkkeitä mutta ne jäivät koska ne olivat niin kalliita. Myöhemmin lääkkeet jäivät ja oireet palasivat.
Pari päivää sitten rohkaistuin ja aloin lukemaan internetistä sairaudesta. Mykistyin. Minulla todellakin on tämä harvinainen sairaus. Kaikki mitä sairaudesta kerrottiin toteutuvat omassa elämässäni. Ensimmäinen asia joka tuli mieleeni tiedostamisen jälkeen oli miksi juuri minä? Mutta kun luin aiheesta enemmän, tajusin, että en voi asialle mitään. En syytä ketään. Tämä ei ole minun syytäni. Tämä ei ole kenenkään syytä. Tämä on vain valitettavasti todellisuutta minulle.
Nyt olen alustavasti hyväksynyt asian. Minun pitää elää loppuelämäni tämän sairauden kanssa. Tuntuu kuin elämäni alkaisi uudelleen. Sairaus on ollut niin hallitseva viimeiset 7 vuotta, että nyt on aika pysyvälle muutokselle.
Käyn psykiatrilla uudelleen lähiaikoina ja teen hänen kanssaan hoitosuunnitelman. Syön jo lääkkeitä. Tänään olen lukenut kaiken mahdollisen sairaudesta ja kirjoittanut kaikki ohjeet ylös sen hoidosta. Aion tehdä sairaudesta kaverin joka kulkee mukana koko elämäni mutta jota minä jatkossa aion hallita. Aion pikkuhiljaa muuttaa elämäntapani sellaisiksi jotka estävät sairausjaksojen esiintymisen tai ainakin lieventävät niitä. Minä aion vielä joskus olla onnellinen. Vielä en sitä ole ollut 7 vuoteen.
Sairaus on vaikuttanut elämääni paljon. Parisuhteeni ja varsinkin avopuolisoni on kärsinyt siitä paljon kuten jo aiemmin totesin. Mutta toisaalta hän ei ole tiennyt asiasta ja ei ole osannut tukea ja "hoitaa" minua. Hän on tiennyt että jotain on vialla mutta ei vielä tiedä kaikkea. Pelkään, että hän jättää minut jos kerron kaiken. Mutta toisaalta, en voi asialle mitään ja oikealla hoidolla voin elää melkein normaalia elämää. Ja ei ole edes varmaa, että sairaus periytyy lapsilleni. Vielä minulla ei ole lapsia mutta joskus vielä niitä haluan. Tykkään lapsista tosi paljon. Mutta pelkään, että avopuolisoni ei enää halua lapsia kanssani, koska pelkää, että tämä sairaus periytyy. Voi olla, että se periytyy mutta se ei välttämättä merkitse sitä, että sairaus laukeaa. Se ei välttämättä laukea koskaan. Varsinkin jos kasvatan lapsistani terveitä ja terveen itsetunnon omaamia hyviä ihmisiä. Tiedän, että pelkääminen siitä, että kukaan nainen ei halua lapsia kanssani kuulostaa ehkä tyhmältä. En kärsi taudista niin paljon kuin monet muut. Monilla muilla asiat ovat paljon huonommin kuin minulla.
Käyn töissä ihan normaalisti. En ole vielä koskaan ollut poissa töistä sairauden takia. Mutta vaikeaa on ollu töissä välillä. Mielialat heilahtelevat päivänkin sisällä useita kertoja, ilman että pystyn hallitsemaan itseäni. Vaikka tautini on lievempi kuin monilla muilla, se vaikuttaa paljon elämääni, parisuhteeseeni ja työhöni.
Nyt aion ottaa kaiken mahdollisen selvää sairaudesta ja tehdä hoitosuunnitelman. Sitten aion toteuttaa sitä niin hyvin kuin mahdollista. Aion ottaa selvää, voinko elää ja hallita sitä. En usko, että oireet koskaan loppuvat mutta niitä voi lieventää.
Jotenkin on sellainen rauhallinen olo tällä hetkellä. Vihdoin on selvinnyt syy kaikelle. Minä olen sairas. En ole hullu, mielisairaalassa suljetulla osastolla pakkopaidassa oleva ihminen. Olen tavallinen ihminen jolla on vain tällainen harvinainen sairaus. Kun olen sinut asian kanssa, aion kertoa siitä avoimesti rakkaille ihmisille. Uskon avoimuuteen. Oikeastaan en tällä hetkellä häpeä sairauttani, koska tiedän että olen hyvä ihminen ja ihmiset pitävät minusta. Mutta vieraille ihmisille en aio asiasta kertoa. He eivät muutenkaan tunne minua ja en halua, että he tuomitsevat minut sairauteni takia.
Syy, joka laukaisi sairauden oli yksinäisyys ja kaipuu rakkaudesta ihanaan naiseen. Olin 7 vuotta sitten niin yksinäinen ja kaipasin niin paljon ihmissuhdetta, että se laukaisi sairauden. Sitä ennen olin terve. Ymmärsin tämän asian kun mietin historiaani. En voi muuttaa menneitä ja on hyvä, että nyt tiedostan syyn joka laukaisi kaiken.
Nyt aion elää rauhallista, tasapainoista ja stressitöntä elämää. Etsin kokeilemalla oikeat lääkkeet ja aloitan psykoterapian niin pian kuin mahdollista. Yritän myös löytää vertaistukiryhmän. En halua kuitenkaan, että elämäni alkaa pyörimään tämän sairauden ympärillä vaan opettelen uudet toimintatavat ja muutan elääni pikkuhiljaa. Uusista toimintatavoista muodustuu sitten pikkuhiljaa tapoja ja elämä rutinoituu. En aio pelätä sairausjaksoja vaan pitää sairauden kaverinani jota MINÄ hallitsen.
Uskon todella, että voin olla vielä joskus onnellinen. Sanotaanhan, että usko voi siirtää vuoria. Vuoria en osaa siirtää mutta MINÄ OLEN HYVÄ IHMINEN VAIKKA OLENKIN LOPPUIKÄNI TÄMÄN "KAVERINI" KANSSA. Nyt en luovuta vaan aion vain elää päivä kerrallaan.
Kiitos kun jaksoit lukea tarinani! Arvostakaa elämää ja rakastakaa itseänne ja toisianne. Olkaa kiitollisia, että olette terveitä ja että teillä on perhe ja rakas. Älkää pitäkö MITÄÄN itsestään selvyytenä, koska juuri silloin voitte menettää sen asian.
RAKKAUTTA JA VOIMAA KAIKILLE IHMISILLE JA VARSINKIN KOHTALOTOVEREILLENI. MINÄ YMMÄRRÄN TEITÄ RAKKAAT YSTÄVÄNI!!! OLETTE AJATUKSISSANI...
Kaksisuuntainen mielialahäiriö
15
1943
Vastaukset
- MATKAAN ><<>...
Kokeile "Mäkikuisma" uutetta, että tilanne vähän rauhoittuisi.
Nimimerkki:> Kokemusta on- Unelmia kannattaa olla
Moi Sinulle!
Kiitos kommentista ja tiedoista. Aion kokeilla uutetta. Onko sillä negatiivisia vaikutuksia mielialaa tasaavien lääkkeiden vaikutukseen? Kiitos avusta!
- Unelmia kannattaa olla
Ystävä pyysi ottamaan selvää termistä rajatilapersoonallisuus. Löysin yhden artikkelin ja voi ihme! Mulla on tämäkin sairaus. Voiko tosiaan olla, että kärsin sekä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä sekä rajatilapersoonallisuudesta? Kohtelen avopuolisoani juuri niinkuin artikkelissa kerrotaan. Ensin nostan jalustalle ja sitten revin hänet alas sieltä. On tässä nyt selvittävää! Mutta en luovuta. Otan selvää tästäkin sairaudesta ja selvitän psykiatrilta voiko minulla tosiaan olla molemmat sairaudet. Sitten aloitan työn itseni parantamiseksi.
Onko kellään kokemuksia, että ihmisellä olisi molemmat sairaudet?- ETSIMÄÄN
Itsestäsi> hyviä puolia, joita varmasti löytyy. Ne piristävät mieltä ja antavat uutta potkua.
------------------------------------------
Kun etsii itsestään vikoja, niillä on tapana kasvaa ja kasvaa> Kärpäsestä tulee härkänen.
yksi kaveri alkoi aikanaan tutkimaan LÄÄKÄRIKIRJAA> Kaikki sairaudet ja löysi itsestään vikoja lisää ja lisää. Lopuksi kaveri heitti kirjan pesään, ettei tulisi enää etsittyä vikoja ? - Unelmia kannattaa olla
ETSIMÄÄN kirjoitti:
Itsestäsi> hyviä puolia, joita varmasti löytyy. Ne piristävät mieltä ja antavat uutta potkua.
------------------------------------------
Kun etsii itsestään vikoja, niillä on tapana kasvaa ja kasvaa> Kärpäsestä tulee härkänen.
yksi kaveri alkoi aikanaan tutkimaan LÄÄKÄRIKIRJAA> Kaikki sairaudet ja löysi itsestään vikoja lisää ja lisää. Lopuksi kaveri heitti kirjan pesään, ettei tulisi enää etsittyä vikoja ?Moi!
Todella hyvä pointti! Mulla meni ehkä tilapäisesti hieman överiksi itseni analysointi. Aivan totta, nyt kannattaa alkaa ajattelemaan positiivisia asioita, koska niitä on itseni ja monien muidenkin mielestä paljon. Anopppinikin pitää mua omana poikanaan jonka kertoi eilen. Tuntu muuten HYVÄLTÄ kuulla se. Kiva kun kommentoit rakentavasti mun tilannetta. Vikoja löytyy meistä kaikista, mutta moniko tosiaan jaksaa/haluaa etsiä hyviä puolia itsestään (menemättä kuitenkaan oman egon liiallisen pönkittämisen puolelle)...
Terv. "Usko" - Nainen 25v
Minun diagnoosini oli ensin 18-vuotiaana masennus, sitten 19-vuotiaana kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun terapiat ja lääkitykset eivät oikein auttaneet, lähdin 21-vuotiaana hoitoon poliisin ja ambulanssin kanssa. Sillä kertaa lisättiin toinen diagnoosi, rajatilapersoonallisuus, hoitoja muutettiin ja olin muutaman vuoden suht kunnossa.
Tällä hetkellä olen vakavasti masentunut. En ole ollut psykoottinen ainakaan kolmeen vuoteen. Todellisuudentajuni on tallella, joten valitettavasti ymmärrän, miten huonosti menee. Puolisoni on onneksi erittäin kärsivällinen sairauksieni suhteen. Minulla ei ole tapana purkaa pahaa oloani häneen.
Käsittääkseni ihmisen pitää olla aika huonossa kunnossa, ennen kuin näin voimakkaita diagnooseja laitetaan. - Ei tarvitse olla
Nainen 25v kirjoitti:
Minun diagnoosini oli ensin 18-vuotiaana masennus, sitten 19-vuotiaana kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun terapiat ja lääkitykset eivät oikein auttaneet, lähdin 21-vuotiaana hoitoon poliisin ja ambulanssin kanssa. Sillä kertaa lisättiin toinen diagnoosi, rajatilapersoonallisuus, hoitoja muutettiin ja olin muutaman vuoden suht kunnossa.
Tällä hetkellä olen vakavasti masentunut. En ole ollut psykoottinen ainakaan kolmeen vuoteen. Todellisuudentajuni on tallella, joten valitettavasti ymmärrän, miten huonosti menee. Puolisoni on onneksi erittäin kärsivällinen sairauksieni suhteen. Minulla ei ole tapana purkaa pahaa oloani häneen.
Käsittääkseni ihmisen pitää olla aika huonossa kunnossa, ennen kuin näin voimakkaita diagnooseja laitetaan.lainkaan huonossa kunnossa.
Ihminen on ihan normaalin oloinen. Minulla on ystävä, jolla on kyseinen diagnoosi. Hän käy töissä ihan niin kuin muutkin ihmiset. Se onnistuu lääkityksen turvin. Ensin pitää löytää työ missä diagnoosin saanut ihminen viihtyy ja pärjää. Tärkeintä on se, että hän itse pystyy arvostamaan tekemäänsä työtä.
Sanoo 50 , paljon nähnyt ja kokenut ihminen. - Ex morsiammella samat diagn...
Minä rakastan naista jolla on kaksisuuntainen mieliala häiriö rt-persoonallisuus ja vakava masennus viitteitä skitsofreniaan. Hän vain käytti turhan paljon varamiespalvelua enkä enää jaksanut vaikka ymmärrän että se johtui taudin kuvasta Eka vinkki Älä ota viinaa tai doppiaa ja kannattaa tosiaan tehdä töitä tääl ei mielenterveys huolto s-joella pelaa kognitiivinen psykoterapia vois olla paras
- myöskin
vaikka en sairastakaan kyseistä tautia. Päätöksesi tuntuu vahvalta kestämään senkin että uuden tilanteen hallinnan haku ei käy hetkessä mutta on valtava alku oivalluksellesi hallita sairautta niin hyvin kuin voit.Ja sen uskoisin minäkin auttavan !
- Unelmia kannattaa olla
Moi!
Kiitos kannustuksesta! Aika hienoa, että ihmiset kannustavat toisiaan. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriötä sairastava ihminen voi sairautta hyvin hoitaessaan hyvinkin elää itse asiassa terveempää elämää kuin moni ns. "terve" ihminen. Unelmia kannattaa olla aina. Kaiken ratkaisee asenne. Nyt pikkuhiljaa eteenpäin askel kerrallaan. Eihän maratoniakaan juosta niin kuin 100 metrin juoksua vaan kun vauhti on tasainen, maaliin päästään varmasti. Ja eikä Roomaakaan päivässä rakennettu. Mutta nyt pohdiskelut ja filosofoinnut sikseen ja alan elämään uutta elämääni... =)
Terv. "Usko" - ALKAA >>>>>...
Unelmia kannattaa olla kirjoitti:
Moi!
Kiitos kannustuksesta! Aika hienoa, että ihmiset kannustavat toisiaan. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriötä sairastava ihminen voi sairautta hyvin hoitaessaan hyvinkin elää itse asiassa terveempää elämää kuin moni ns. "terve" ihminen. Unelmia kannattaa olla aina. Kaiken ratkaisee asenne. Nyt pikkuhiljaa eteenpäin askel kerrallaan. Eihän maratoniakaan juosta niin kuin 100 metrin juoksua vaan kun vauhti on tasainen, maaliin päästään varmasti. Ja eikä Roomaakaan päivässä rakennettu. Mutta nyt pohdiskelut ja filosofoinnut sikseen ja alan elämään uutta elämääni... =)
Terv. "Usko"Nimittäin POSITIIVINEN ajattelu> LUE TARKASTI> tilaa se ILMAISEKSI sähköpostiisi> joka arkiaamu positiivisia ajatuksia alkavalle päivälle> ONNEA MATKAAN >>>>>>>>>>>>
Klikkaa auki
---------------- alla oleva linkki.
http://www.positiivarit.fi/PikkuJattilainen/
- Mr.Mule
Alkoholin kulutus noussut tämän masennus jakson aikana(viikonloppuna meni taas kaksi iltaa kännissä).Takana on nyt viides "hyvä" päivä eli olo on mitä parhain ja tuntuu että eihän tässä mitään sairasta.Virtaa on vaikka muille jakaa ja odotan kauhulla sitä päivää kun iskee se vastakkainen olotila.Impulsivuus on huipuissaan mutta mielialan vaihtelut on Citalopramilla tasaantuneet kun ennen mieli vaihtui 10 kertaa minuutin aikana.Paniikkikohtauksia olen saanut muutaman kerran viikon aikana.En tiedä onko minulla bipolaarihäiriötä ja sitä aletaan ymmärtääkseni tutkimaan.
- kuntoutuja
Kuulostaa tosi hyvältä!
Sairautesi muuten ei ole ollenkaa harvinainen vaan oikeastaan aika yleinen ;-)
Mulla on muutamia ystäviä joilla sama, plus sisko ja täti.
Muutama näistä ystävistäni on jopa erittäin hyvässä kunnossa. Kiitos kärsivällisen terapian ja lääkityksen. Hyvä että olet aloittanut lääkityksen uudelleen. Vaikka joitakin pieniä sivuvaikutuksia olisikin niin ne parantavat elämänlaatuasi huomattavasti.
Onnea matkaan ja pidä lippu korkealla!- Unelmia kannattaa olla
Moi!
Ja kiitos ajatuksistasi. Aika kumma miten paljon positiivinen kannustus voi merkitä, heti tulee sellainen innostunut olo kaikesta kun saa kuulla tai lukea kannustusta. Lipun pidän korkealla mutta jalat maassa... =)
Terv. "Usko"
- selviytyjä
Moi!
olen sairastanut tätä kaksisuuntaista mielialahäiriötä monia vuosia.Oireet olivat seuraavia, työpaikan vaihdoksia,parisuhdeongelmia, talous heittelehti ym.Aluksi en moneen vuoteen tiennyt tai ymmärtänyt olevani "sairas", koska en edes tiennyt tämän sairauden olemassaoloa.Olin sairaalassa muutaman kerran ja pahimpien psykoottisten oireiden hävittyä pääsi kotiin.Kun sain tietää lääkäriltäni diagnoosin olin asiaa vastaan enkä hyväksynyt sitä.Tuntui pahalta ja että "eihän minulla voi olla tätä sairautta"...Olen muuttanut asennettani asiaan, eli hyväksyn asian ja toimin ja elän elämää niin ettei oireita enää tule.Ei voi tietää lopettaako hypomania otteensa koskaan kokonaan , mutta tasapaino elämässä,lääkkeet,hyvät ihmissuhteet,työ ilman stressiä,liikunta,hyvät yöunet ja muutenkin säännöllisyys elämässä auttavat terveeseen elämään.Olen ihminen,kuka uskoo huomiseen ja itseensä,ja parempaan maailmaan.Ollaan kavereita, halataan ja rakastetaan!Elämä on lyhyt! Hyvää ja valoisaa kevättä kaikille "kohtalotovereille"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549