Hevoskastanja

tumpelo

Poimin tuossa keväällä maasta hevoskastanjan "siemeniä" ja laitoin kukkaruukkuun multaan kasvamaan. Nyt kuukausi mennyt ja mitään elonmerkkiä ei näy! Mikä meni vikaan?

6

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilla

Olen itsekin yrittänyt saada hevoskastanjan siemenia itämään, mutta vaikeeta on. :)

Se pitäisi kylvää, samoin kuin tammenterhot, jo syksyllä maahan niin, että se tekisi hieman juurta valmiiksi kevättä varten. Suomen oloissa tuo hento juuri vain tuntuu paleltuvan kovin helposti. Olen yrittänyt pitää siemeniä myös kosteassa mullassa viileässä talven yli, mutta yhtä huonolla tuloksella. Siemenet, jotka jäävät talveksi maan pinnalle, paleltuvat armotta, eikä niistä enää lähde liikkeelle mitään. Samoin siemenet, joita säilytetään kuivassa talven yli, tuntuvat nuutuvan ja kuivuvan.

Toivotan onnea ensi syksylle! Silloin ainakin minä teen taas uusia yrityksiäni hevoskastanjan siementen parissa. :)

• tarhuri

Mielenkiintoista, pisti miettimään mutta luulen että se on näin:

Olet kerännyt siemenet keväällä. Hevoskastanjan pähkinän näköiset siemenet ovat tippuneet maahan jo syksyllä mutta eivät ole kestäneet talvea, sillä se ei ole meillä luonnostaan kasvava puu. Muutenhan hevoskastanjan taimia olisi puiden ympäristössä. Sama tilanne kuin monilla muilla ulkomaisilla koristepuilla.

Hevoskastanjan siementen keruuaika on lokakuussa siementen kypsyttyä. Tarvitsee 120 vrk kylmäkäsittelyn. (Säilytys 4- 5 asteessa, tasaisesti kosteassa turvehiekkaseoksessa) Siemenet eivät kestä kuivumista. Hyvää tietoa koristekasvien siemenlisäyksestä on Puutarhakalenterin vuosikerta 1978:ssa. On kirjastoissa.

Noin yleensä siementen idätyksessä on parasta sitä varten tehty vähäravinteinen multa tai turvehiekkaseos. Jos ravinteita on liikaa, niin itävät taimet helposti ”kärähtävät” ja kuolevat.

• nio

No hei! Hevoskastanjaa pitää todellakin istutella siinä vaiheessa, kun ne tipahtelevat syksyllä maahan, tällöin löytyy myös kypsiä puustakin ja niitäkin voi käyttää istutuksiin.(Varo piikkejä).Voit postaa piikkisen kuoren, jolloin esiin tulee tuo tumman ruskea kiiltäväpintainen siemen. Jotta voisit onnistua istutuksissa, niin istuta useita siemeniä moneen paikkaan ja n. 5-10cm:n syvyyteen.
      Kun taimia sitten keväällä putkahtaa esiin sieltä täältä, niin kaiva taimi ylös ja istuta se haluamaasi paikkaan.Seuraava vaihe onkin sitten kinkkisempi, sillä kastanja on varsin kranttu maaperän suhteen.Parhaiten se viihtyy maaperässä, jossa on mullan ja karkean hiekan muodostamaa maata l. hieman karua maaperää, tosin mullan pitää olla mustaa multaa.Usein istutukset menevätkin pieleen, mutta sitkeys palkitaan ja istutuksissakin kannataa samalla kertaa istuttaa useampia taimia samaan paikkaan, sillä varsin monasti taimet vain menehtyvät vaikkakin maaperäkin olisi
      otollinen kasvualusta.
      Nyt toivotankin onnea ja sitkeyttä.
      terv. Jouni

• Nilla

Minulla oli pari kiloa hevoskastanjan siemeniä talven yli kuivassa paikassa ja aloin niitä nyt katsomaan ihan mielenkiinnosta. Suuri osa siemenistä oli päällisin puolin ok. Homeisia oli vain n. 20 prosenttia.
        Rikoin siemenistä varovasti vähän kuoria(edesauttaa itämistä) ja kylvin muutaman kymmentä siementä ihan mielenkiinnon vuoksi.
        Toisen osan siemeniä laitoin likoon kokeeksi, koska joskus liottaminen(varsinkin tammella) edesauttaa itämistä.
        Saas nähdä mitä tulee...! ;)

• saaristolainen
        Nilla kirjoitti:

Minulla oli pari kiloa hevoskastanjan siemeniä talven yli kuivassa paikassa ja aloin niitä nyt katsomaan ihan mielenkiinnosta. Suuri osa siemenistä oli päällisin puolin ok. Homeisia oli vain n. 20 prosenttia.
        Rikoin siemenistä varovasti vähän kuoria(edesauttaa itämistä) ja kylvin muutaman kymmentä siementä ihan mielenkiinnon vuoksi.
        Toisen osan siemeniä laitoin likoon kokeeksi, koska joskus liottaminen(varsinkin tammella) edesauttaa itämistä.
        Saas nähdä mitä tulee...! ;)

Minulla on pihallani suuri ja paljon (joka syksy monta sangollista) siemeniä
        tuottava hevoskastanja. Siemenet itävät erinomaisesti kunhan niitä ei kerää
        syksyllä vaan haravoidaan lehtien mukana ja annetaan seisoa kosteassa
        lehtikasassa kevääseen. Minulle kasvimaalle kuljetetuista lehtikasoista
        versovat taimet (pahimmillaan satoja) ovat jopa hieman haitaksi, ne ovat
        sitkeitä ja jäävät jyrsijän teriin pyörimään.

• Ninnukka
        saaristolainen kirjoitti:

Minulla on pihallani suuri ja paljon (joka syksy monta sangollista) siemeniä
        tuottava hevoskastanja. Siemenet itävät erinomaisesti kunhan niitä ei kerää
        syksyllä vaan haravoidaan lehtien mukana ja annetaan seisoa kosteassa
        lehtikasassa kevääseen. Minulle kasvimaalle kuljetetuista lehtikasoista
        versovat taimet (pahimmillaan satoja) ovat jopa hieman haitaksi, ne ovat
        sitkeitä ja jäävät jyrsijän teriin pyörimään.

Olen etsinyt puun nimeä sen nähtyäni ulkomailla komeana kasvavan, ja nyt löyti:)Onko näitä kevoskastanjoita helppo ostaa suomesta myymälöistä? Olen ihan tumpelo puutarhatöissä, mutta selviäisiköhän tämä puu osaamattomallakin hoidolla alkuun?

Ninnukka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      177
      4313
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      72
      4180
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      58
      2318
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      58
      2271
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2174
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1836
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1477
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1298
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1233
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1159
    Aihe