rintamamiestalon sähköjen uusiminen

kipa

Miten on kun meillä on talossa vielä sitä todella vanhaa metalli päällysteistä sahköjohtoa huoneissa ja pitäisi nyt uudet sähköt vetää. Alakerta on jo uusittu miten siis jatkan ylöspäin vai vaatiiko ammattilaisen? Voiko siitä jakorasiasta, jossa uusi ja vanha johto kohtaa jatkaa vain eteenpäin? Mulla olis 50m johtoa ja ylimääräistä aikaa harjoitella, neuvokaa nyt siis onnetonta kuinka edetä ja kuinka kytkeä... mites noi valokatkaisijat. Kyse on siis vain yhdestä huoneesta ja pintavetona laittaisin...

33

11975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistu

      Joudut kyllä tilaamaan sähkömiehen paikalle. Ei auta mikään.

    • jakorasialta

      eteenpäin ja revit vanhaa pois ja uutta tilalle.

      Katkaisiaa ei tarvita jos ostaa säästölampun jossa on se hämäräkytkinsilmä valmiina.

    • ...........................

      Et voi olla tosissas? Niin paljon oon nähnyt maallikoiden tekemiä sähköhommia, että annan sulle neuvon...anna olla.

      Kytkennät varmasti menee päin persettä ja asennus näyttää törkeältä. Tilaa se sähkömies nyt vaan tekemään nuo hommat.

    • Hepppp

      En siis neuvo tekemään vaan esitän ehdotuksen.

      Itse ajattelin, että rintamamiestaloon kannattaa ensinnäkin tehdä s-asennukset pääasiassa pintavetoina.

      Pistorasioille vedättäisin mmj:t uusien jalkalistojen alle ja valaisinrasioiden (ja muiden johtojen) takia laskisin kattoa jotta johdot saisi piiloon. Valaisimissa käyttäisin johdoton sarjaa. Vastaanottimet asennetaan jakorasioihin ja kytkimet kestävät maahantuojan mukaan 10000 käyttökertaa. Näin sähköjen veto tulisi halvemmaksi, jos itse tekee sisäkaton joka olisi jo muutoinkin uusimisen tarpeesssa.

      • Hepppp

        Ja uusituttaisin samalla sähkökeskuksen ja ottaisin kolmivaihe liittymän (yleensä yksivaiheisia).


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
        Hepppp kirjoitti:

        Ja uusituttaisin samalla sähkökeskuksen ja ottaisin kolmivaihe liittymän (yleensä yksivaiheisia).

        pistä suoraan tuli kuistin alle, tulee halvemmaksi eikä tartte kutsua palokuntaakaan paikalle.Kyllä isä osaa


      • höpö..

        nuo johdottomat puheet. Entäs sitten kun se 10001:s kytkentäkerta tulee ja paristoja tusinoittain vaihdettava vuodessa. Kunnon kytkimet oven pieleen ja sillä siisti, ei ukkonen säre eikä tartte paristoja.


      • Rele ja Ratas
        höpö.. kirjoitti:

        nuo johdottomat puheet. Entäs sitten kun se 10001:s kytkentäkerta tulee ja paristoja tusinoittain vaihdettava vuodessa. Kunnon kytkimet oven pieleen ja sillä siisti, ei ukkonen säre eikä tartte paristoja.

        Mitenkäs sinä perustelet tuon väitteesi ei taida olla kokemusta langattomista.
        Itsellä ollut langaton käytössä jo reilu 3 vuotta ja ensimmäistäkään paristoa ei ole tarvinnut vaihtaa.
        Kolme kappaletta langatomia kytkimiä käytössä ja hyvin toimineet ainakin tähän asti.
        1 ainoa vika oli noin pari kuukautta sitten kun rupesi valoa sytyttämään ja sammuttamaan eikä lopettanut sitä vaikka kytkimestä painoi.
        Lopetti kun pariston otin irti ja laitoin takaisin.
        Mitenkä ukkonen voi särkeä sellaisen kytkimen joka ei ole yhteydessä sähköverkkoon???
        Itse ainakin suosittelen omalla käyttö kokemuksella langatonta jos johdot täytyy saada pois näkyvistä.


    • Äpryk

      Tee vaan itse sähkötyöt, mutta käy irtisanomassa kotivakuutukset, koska ne ei ole enää voimassa mahdollisen tulipalon tai sähkötapaturman sattuessa. Ts. kaksinkertainen säästö.

    • tupa..

      oma lupa, sanoo jo vanha sananlaskukin.

    • antti10

      Huvittava seurata kun näillä palstoilla on jos jonkinmoista säätäjää. Kysyjät ovat kysymystensä perusteella täysin ulalla koko asiasta ja vastaajat pipot tiukalla. Vastaukset yksinkertaisimmassakin kysymyksessä: Käänny viranomaisten / asiantuntijan puoleen.
      Sinulle sähköalan alkaja neuvon, että harjoittele nyt ensin vaikka sen rintamiestalon ulkorakennuksen sähköistystä. Katselet kuinka ovat muissa vastaavissa kohteissa tehneet ja utelet sitten lisää. Ihmisiä ne asentajatkin ovat ja monesti paljon tollompia kuin keskiverrot.

      • Anonyymi

        Tämä on totta yleensä mitä parempi koulutus sen tyhmempi ihminen eihän ne muuten mitenkään pärjäisi ovat lukeneet vähällä järjellään jotain nippelitietoja sitten niitä toistavat viisaina.


      • Anonyymi

        Ammatimiehet yrittää peloitella että eivät sitten ainakaan uskaltaisi tehdä mitään itse ei taida nuo sähkärin työt paljon järkeä vaatia enempi lihaksia valmiilla kaavoilla kulutuspisteestä ampeerit laskee niitten mukaan sitten oikeat kaapelin koot neliö milleinä kun ymmärtää maadoitukset sähköjärjestelmän pääperiaatteen ampeerit+virrat+resistanssit ei ole vaikeaa työtä älykkyysosamäärällä 85 selviää näistä töistä hyvin jos on käynyt koulun.


    • kerran tunnut

      kykenevän tekemään kyseisen työn niin kehotan ensin ostamaan käyttöönottotarkastus mittarin. Mittarilla todetaan asennusten kunto enne käyttöönottoa. Hintaluokka lienee tonnin molemmin puolin. Käyttökoulutus kurssejakin järjestetään, kyseleppä esim. STUL:ista, noin kahdella sadalla taitaa päästä päiväksi.

      • tollo tollompi jne

        luvanvaraisia oli sitte perkele ulkorakennus tai talo eiku ammattimies asialle ni ei kuole itte eikä muut


      • sinulla ei

        taida olla pätevyyttä sähkötöiden tekemiseen, pitää ensiksi palkata sähkötöiden johtaja, joka toteaa kokemuksesi ja pätevyytesi. Näitä nimenkirjoittajia lienee ostettavissa 300-400 euroa per keikka. Sähkötöiden johtaja tilaa lopuksi työllesi varmennustarkastuksen, sekään ei maksa kuin noin 300 euroa.


      • minulla
        sinulla ei kirjoitti:

        taida olla pätevyyttä sähkötöiden tekemiseen, pitää ensiksi palkata sähkötöiden johtaja, joka toteaa kokemuksesi ja pätevyytesi. Näitä nimenkirjoittajia lienee ostettavissa 300-400 euroa per keikka. Sähkötöiden johtaja tilaa lopuksi työllesi varmennustarkastuksen, sekään ei maksa kuin noin 300 euroa.

        ei ole pätevyyttä sähkötöiden tekemiseen, niin minun pitää palkata sähkötöiden johtaja, joka toteaa, että eipä ole. Nimenkirjoittajan lienee saan ostettua. Sitten tehdä töhötän ja lopuksi sähkötöiden johtaja tilaa vailla kokemusta ja pätevyyttä tehdylle työlleni varmennustarkastuksen. Ei kai tästä riemusta sitten enään muita kustannuksia tule?


      • kustannuksia!
        minulla kirjoitti:

        ei ole pätevyyttä sähkötöiden tekemiseen, niin minun pitää palkata sähkötöiden johtaja, joka toteaa, että eipä ole. Nimenkirjoittajan lienee saan ostettua. Sitten tehdä töhötän ja lopuksi sähkötöiden johtaja tilaa vailla kokemusta ja pätevyyttä tehdylle työlleni varmennustarkastuksen. Ei kai tästä riemusta sitten enään muita kustannuksia tule?

        Ja hienointa hommassa on, että kun lapsesi on kuollut sähköiskuun voit syyttää allekirjoituksen tehnyttä sähkötöidenjohtajaa vääristä asennuksista ja saada oikeudessa rahat takaisin!!!! JEEEE


    • kipa

      tilasin sähkömiehen :)

      • kotiin!!

        Tuntuu tilanteessasi oikealta ratkaisulta.


      • kiinnostaa,,,,

        Kerrotko meille, paljonko tuli maksamaan. Mitä täällä arvioitte rintamamiestaloon maksavan uudet sähkötyöt?
        Neliöitä n. 120. Tarvitseeko 50-luvun taloon tehdä jo sähköremontti?


      • rmt rv.52
        kiinnostaa,,,, kirjoitti:

        Kerrotko meille, paljonko tuli maksamaan. Mitä täällä arvioitte rintamamiestaloon maksavan uudet sähkötyöt?
        Neliöitä n. 120. Tarvitseeko 50-luvun taloon tehdä jo sähköremontti?

        Kuka tietää?


      • Vapaakalastaja
        rmt rv.52 kirjoitti:

        Kuka tietää?

        Meillä meni n. 6000€ kun uusittiin -48 rakennetun rintamamiestalon sähköt tänä kesänä. Sähköjohdot on seinän pinnassa.


      • Anonyymi

        Minulla on vanha äiti 86 vuotias äiti jo seniili ei ymmärrä summia eikä mitään papereita muutenkin huono käsityskyky asioista soitin äidilleni oli allekirjoittanut urakkasopimuksen kotiinsa tullen sähkömiehen kanssa 17000 euroa parin päivän työstä hyvä palkka pojalla äitini itse teki työtä vanhainkodissa polvet jä selkä loppuunkuluneena jäi eläkkeelle tuskin sai vuodessa tuota 17000 silloin tälläisia sähkäreitä täällä


    • remonttireiska

      Miellä laitettiin johdot kattoon kun laitettiin kattoon paneelit ja sienässä vedettiin laudoituksen ja tervapaperin väliin. Oli kyllä aika kova työ mutta se kanatti tehdä niin ei ole mitään johto viidakoita näkyvillä.

    • rapparireija

      Meillä vedettiin johdot lattialle kun laitetettiin matot niin jäi samalla piiloon lankkujen ja räsymaton väliin. Ei ollut kova työ mutta kannatti tehdä niin ei ole mitään kiekuroita näkyvissä.

    • jotain voi itse tehd

      Kun rakensin mökin kysyin ensin ohjeita sähkömieheltä. Piirsin sitten kytkentäkuvat paperille ja vedin johdot ja asensin rasiat sekä kytkimet. Keskukseenkin automaatttikytkimille asensin suurimman osan johdoista.
      Pyysin sähköliikkeestä miehen tekemään kytkennät ja koestukset sekä pöytäkirjan asennuksista. No oli minunkin hieman ymmärrettävä niistä asioista. En nyt aivan ummikko ollut vaikkakin lähes sellainen.

      • ei ymmärrä...

        En suostuisi urakointsijana missään nimessä tuollaiseen. En ymmärrä kuka suostuu, ja ottamaan vastuullee amatöörin töitä. Kestää kauemmin aikaa selvitellä mitä siellä on vedelty ja millä piuhoilla ja tarkistaa jokainen paikka läpi ennen kuin uskaltaa laittaa nimeä paperiin, kuin tehdä koko homma alusta asti itse.


      • 3LPEN
        ei ymmärrä... kirjoitti:

        En suostuisi urakointsijana missään nimessä tuollaiseen. En ymmärrä kuka suostuu, ja ottamaan vastuullee amatöörin töitä. Kestää kauemmin aikaa selvitellä mitä siellä on vedelty ja millä piuhoilla ja tarkistaa jokainen paikka läpi ennen kuin uskaltaa laittaa nimeä paperiin, kuin tehdä koko homma alusta asti itse.

        Joo kyllähän urakoitsija asettaa asennusoikeutensa vaakalaudalle jos menee tämmöisiä nimiinsä ottamaan, koska määräyksissä on asetettu tarkat rajat ketkä ovat päteviä itsenäisesti sähkötöitä tekemään.
        -tässä pitää huomata tuo "itsenäisesti" eli jos tämä "vastuulleottaja" on suurinpiirtein koko ajan paikanpäällä valvomassa "epäpätevääkin" henkilöä niin tällöin sitten homma on ok.


      • nii-in...
        3LPEN kirjoitti:

        Joo kyllähän urakoitsija asettaa asennusoikeutensa vaakalaudalle jos menee tämmöisiä nimiinsä ottamaan, koska määräyksissä on asetettu tarkat rajat ketkä ovat päteviä itsenäisesti sähkötöitä tekemään.
        -tässä pitää huomata tuo "itsenäisesti" eli jos tämä "vastuulleottaja" on suurinpiirtein koko ajan paikanpäällä valvomassa "epäpätevääkin" henkilöä niin tällöin sitten homma on ok.

        Sitkeästi kuitenkin vaan elää käsitys, että "piuhat saa vetää kukaan vaan rasiat lyödä seinään, kunhan sähkäri tulee kytkemään".

        Mm. täällä joku tuota eilen hehkuttanut: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11806565/#comment-64234241

        Asiahan on kuitenkin niin, että "Sähköalan töiden tekemisen edellytyksenä on riittävä ammattitaito. Sen voi yleensä hankkia suorittamalla sähköalan perustutkinnon ja hankkimalla vuoden työkokemusta, minkä jälkeen henkilö voi tehdä sähkötöitä itsenäisesti.

        Riittävän ammattitaidon voi hankkia myös ilman sähköalan koulutusta, mutta tällöin vaaditaan pidempi työkokemus, ennen kuin itsenäinen työskentely on hyväksyttyä. Ammattitaitovaatimukset itsenäiseen sähköalan työhön on esitetty KTM asetuksessa 516/1996." (http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/Koulutus/fi_FI/koulutus/)

        Ja tuo "itsenäinen työskentely"hän ei ole yhtä kuin urakointioikeus, eli senkin jälkeen kun täyttää vaatimukset tehdä sähkötöitä työmaalla itsenäisesti (=ilman että kukaan katsoo perään), täytyy urakointioikeuksien omaavan sähkötöiden johtajan ottaa työ vastuulleen.


      • Anonyymi
        ei ymmärrä... kirjoitti:

        En suostuisi urakointsijana missään nimessä tuollaiseen. En ymmärrä kuka suostuu, ja ottamaan vastuullee amatöörin töitä. Kestää kauemmin aikaa selvitellä mitä siellä on vedelty ja millä piuhoilla ja tarkistaa jokainen paikka läpi ennen kuin uskaltaa laittaa nimeä paperiin, kuin tehdä koko homma alusta asti itse.

        Kyllä kaapelin neliömillit koot mitoittaa helposti aloitteliakin kulutuspiste esim pistorasia mitkä ampeeri kuormat siihen tulee suurimmillaan ne kaavat opettelee löytyy googlesta hyvä muisti kerran opettelet helppoja hommia ovat aloittelia olen itsekin mutta nykyään tietoja et voi enää salailla kuin ennen kaikki tieto on saatavilla kaikille.ei näitä palstoja kannata liikaa lukea etsit vain tiedot mitä tarvitset ja teet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaapelin neliömillit koot mitoittaa helposti aloitteliakin kulutuspiste esim pistorasia mitkä ampeeri kuormat siihen tulee suurimmillaan ne kaavat opettelee löytyy googlesta hyvä muisti kerran opettelet helppoja hommia ovat aloittelia olen itsekin mutta nykyään tietoja et voi enää salailla kuin ennen kaikki tieto on saatavilla kaikille.ei näitä palstoja kannata liikaa lukea etsit vain tiedot mitä tarvitset ja teet.

        Aika jännä riimitys


    • Anonyymi

      millaisia vastauksia tämä provoaloitus vieläkin poikii...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe