Allerginen omenalle

Tyhmätyhmä

Olen omenalle allerginen, tuoreista saan vahvoja oireita, mutten koskaan ollut tullut ajatelleeksi, että se voisi liittyä myös mehuun ja muihin omenajuomiin. Vai voiko edes? Siis omenamehussa kaiketi on omenaa, mutta voiko se aiheuttaa jotain? Olen tässä nyt pari päivää miettinyt, mistä voisi johtua, kun jokin syömäni vetäisi oireita minulle, mutta nyt tuli mieleen tämmöinenkin..

7

4609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

      Kaikki sellainen missä on omenaa jossain muodossa voi aiheuttaa sinulle oireita. Miksi ei voisi?

    • Jos omenaa on

      jotenkin käsitelty esim. mehuksi tai omenapiirakkana, niin mulle ei ainakaan tule mitään oireita.

      Ainoastaan tuore omena. Oireita voi tulla jopa, jos joku kuorii omenaa lähellä. Itse en voi siis kuoriakaan omenaa.

      Muita allergisoivia omenan lisäksi ovat päärynä, kiivi, vesimeloni, pähkinä, kirsikka joitakin mainitakseni.

      • omena päivässä

        Mainitaanpa vaikka porkkana kaveriksi ja sipulit, jos taipuvuutta omena herkkyyteen. Itsellä sormet ikään kuin turpoaa omenaa kuoriessa ja syödessä suu. Huulet tuntuu puudutetuilta.


      • meeat
        omena päivässä kirjoitti:

        Mainitaanpa vaikka porkkana kaveriksi ja sipulit, jos taipuvuutta omena herkkyyteen. Itsellä sormet ikään kuin turpoaa omenaa kuoriessa ja syödessä suu. Huulet tuntuu puudutetuilta.

        Tykkään omenasta kovasti. Syön niitä joka viikko. Huulet kyllä kutiaa ja menee punaiseksi, turpoaa. Välillä aivastuttaa kovasti, välillä ei ollenkaan. Kerran omenasta meni ääni käheäksi. Välillä pelottaa entä jos joku kerta tulee kunnon kohtaus, ja henki menis ahtaalle.. Miten te muut allergiset uskallatte syödä omenaa? Harvoin käytän allergialääkkeitä ja niitäkin reseptivapaita.


      • kade vaan

        kade, unelmoin uuniomenista, mutta edes piirakkaa ei voi syödä. Ja nyt kun katselee noita ihania vihreitä omenoita kaupassa, niin itku tulee melkein, oli ne niin hyviä kunnes tuli se päivä ...


    • jeeeeeess

      Jos syön tuoretta omenaa niin suu tulee kipeäksi, muttei todellakaan esim omenapiirakassa.

    • myrkkyomenatnam

      Omenasta saan sellaisia oireita kuin chiliä laitettaisiin huuliin paljon, tosin vain tavallisista (ei bio) omenista. Olen allerginen hyönteismyrkyille siis. Bio omenista en saa oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe