Hevoskastanjan idättäminen?

tumpelo

Jokasyksyinen ja -keväinen päänvaivani. Miten saisin hevoskastanjan siemenet itämään/juurtumaan?

Kannattaako siemenkodat (siis ne piikkipallot) jättää talvehtimaan puun alle niille sijoilleen, ja vasta keväällä ryhtyä toimiin siemenien idättamisen kanssa? Vai pitäisikö siemenkodat, jotka jo ovat suurelta osin aukeilleetkin, kertätä talteen lämpimään ja lyödä siemenet kukkamultaan? Varsinaisista siemenistähän eli "pähkinöistä" ei vielä työnny ilmoille minkäänlaista itua.

Kummin päin siemen/pähkinä täytyy asettaa multaan, ja pitääkö se peittää mullalla kokonaan vai jättää mullan pinnalle? Noissa siemenissähän on "pohjassa" tai tyvipäässä sellainen vaaleampi laikku: "tämä puoli sinne päin, minne päin sen tiedän kuuluvan". Pitäisikö sen laikun osoittaa alas vai ylös päin?

Olisin kovin kiitollinen asiantuntevista neuvoista. 20 vuotta olen useina vuosina yrittänyt idättää siemeniä ja saada syntymään heivoskastanjan taimen, tuloksetta. Tämän puutarhapalstan edellisellä aukeamalla oli samasta syndroomasta, mutta neuvot menivät ristiin: joku kehotti istuttamaan siemenet maahan, toinen taas kehotti jättämään ne talveksi niille sijoilleen puun lehtien alle.

Sitten itse puusta ja sen talvehtimisesta.

En muista, onko kertaakaan aiemmin käynyt niin, että tuo ainoa hevoskastanjani pudottaa lehdet paljaaseen maahan. Yleensä se varistelee lehtensä vasta, kun maassa on jo lunta. Puun juurethan kulkevat hyvin pinnassa, joten olisiko viisainta jättää lehdet haravoimatta, juuriston suojaksi?

Puun ikää en tiedä, mutta oletan sen olevan 50-60-vuotias. Tuo puu on heti tyvestä kahdeksi rungoksi haaroittunut. Korkeutta sillä on 7-8 metriä. Haarojen ympärysmitat metrin korkeudelta mitattuina ovat noin 50 ja 60 cm.

http://fotojoutsen.1g.fi/kuvat/Kotipihassa/kastanja2.jpg/full
http://fotojoutsen.1g.fi/kuvat/Kotipihassa/kastanja3.jpg/full

11

15557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

      En tiedä kuinka muut tekevät,itse olen laittanut syksyllä siemenet lappeelleen maahan..ulos..koska ne tarvii kylmäkäsittelyn. Kevään-kesän aikana tulee pienet idut näkyviin, ne saavat olla ulkona ja hyvin ovat pärjänneet täällä III-vyöhykkeellä.Nyt on neljä metrin mittaista h-kastanjaa kasvamassa.
      Laita merkki minne olet ne laittanut,että keväällä tiedät missä ne on.

      Toiset laittaa ne jääkaappiin hiekansekaiseen turvemultaan samaan kylmäkäsittelyt,itse en ole koskaan tehnyt niin,mutta varmaan sekin käy.

      • suojata

        taimet jyrsijöiltä, ne todella pitävät hevoskastanajoista.


    • lamppu40

      itse olen kuullu,että kannattaa paiskaa ne piikkipallot jonkun pensaan juurelle ja "unohtaa" ne sinne..nousevat keväällä ,jos nousevat.

    • kölölökkl

      Minä säilytin siemenet hiekassa jääkaapissa. Purkki pitänee avata muutaman kerran talvessa.

      Siemen vaatii kylmäkäsittelyn itääkseen.

    • ja ruukku

      talveksi maahan, päälle suoja myyriä vastaan. Keväällä itävät ja on helppo istuttaa mihin haluat

    • konsti idättää

      lehtikasassa,kaupunki ajaa meilläpäin syksyllä puiston lehdet lehtikompostiin siellä on
      mukana kastanjan siemeniä jotka ovat sitten keväällä itäneet olen hakenut sieltä taimia hyvin ovat kasvaneet

    • kahjoppi

      Aikaa on jo kulunut, mutta kokeilepa ensi syksynä viskele "pähkylät" lähipöpelikköön ja vuosi pari niin jo alkavat nousta taimet. Hiukan riippuu missäpäin maata asustelet hevoskastanjasi kanssa. Näin tiedän tapahtuneen Länsi-rannikolla , Kristiinankaupungin yläpuolella. Omat kokemukseni kastanjoiden idättämisestä ovat olleet parhaimmillaan 5cm ja pahimmillaan homeiset.
      Talvehtimisen kanssa ei liene tänävuonna ollut ongelmaa.

    • Kysyn vain.

      Pystyyköhän niitä vedessä idättää ja pistää ruukkuun?

    • multatassu

      otin halkeilleet piikkikuoret pois ja laitoin kastanjat kosteaan multaan melko pintaan ja jonkun kourallisen vaahteran lehtiä päälle syksyllä sitten vein kylmäkellariin talvehtimaan nyt kävin hakemassa lasitetulle parvekkeelle lehdet heitin bioskaan melkeen kaikki oli itänyt yöksi olen heittänyt viltin sangon päälle etteivät vaan palennu toukokuun lopulla meinaan istuttaa mökille tarvii vaan hyvät verkot ettei jänikset ja myyrät syö

    • Anonyymi

      laitanko kotilon myös mukaan laitetanko multaan

    • Anonyymi

      Idätys onnistuu hyvin,kun asetat siemenet vaikka lasipurkkiin jossa hiekan sekaista multaa ja pimeään kylmään varastoon talveksi,niin onnistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe