Carina E: iso vika? koneen pesusta

Voi voi

Menin pesemään 92 mallisen 1,6 litrasen koneen, koska vuosien saatossa kone oli hieman öljyinen. Autolla on ajettu 350 tuhatta. Annoin auton käydä pesun aikana. Pesin konetta aika pitkään ja auto kävi hyvin, kunnes lopussa alkoi käymään ikäänkuin 3 pytyllä. Arvelin, että sytytyspuoli sai jonnekkin kosteutta. No annoin auton käydä rauhasssa, jotta kone kuivaisi. Käynti ei kuitenkaan parantunut, ja päätin viimein lähteä liikkeelle autolla. Pihalla oli pieni mäki, jota auto ei jaksanut nousta vajaakäyntisenä. Oli pakko luovuttaa ja antaa auton käydä. Istuin autossa yrittäen välillä kaasutella, mutta käynti vain huononi. Havahduin kohta erikoiseen katkuun ja menin katsomaan konehuoneeseen. Huomasin punahehkuisen kajon koneen takaa. Samassa hoksasin, että siellä on ilmeisesti katti tukossa. Kurkkasin auton alle ja koko pakoputki oli aivan tulipunainen.
Sammutin nopeasti moottorin ja annoin auton jäähtyä. Hyvä, ettei syttynyt palamaan koko paska. No jäähdyttely ei käyntiä enään palauttanut, tämän lisäksi tuli muita lisävahinkoja. Vaihdekepin mekanismi sai ylilämmöstä siipeensä, eikä vaihteet liiku enään kuin hyvin kankeasti. Samoin kävi käsijarrun, jonka olin vetänyt päälle. Se juuttui päälle todennäköisesti vaijerit meni piloille lämmön vaikutuksesta.

Kertokaas nyt viisaammat tuleeko tässä vielä muuta kuin katin vaihto? Kannattaako käyttää laittaa tarvike kattia, mikä merkki tai myyjäliike? Mikä laukaisi katin hajoamisen? Koneita on pesty ennenkin ja varoivaisuutta käytettiin. En ole varma, mutta uskon, että loppujen lopuksi koneessa ei tainut edes kastua mikään, vaan katti vain jostakin syystä tuli nyt tiensä päähän.

16

3313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja..

      Kone on lopussa. Pesussa on lähteneet karstat liikkeelle ja tukkineet katin.
      Ei kannattane enää korjata.

      • Vai että asentaja

        Taisi olla ihan provo koko vastaus. Ainakin äärettömän typerä muka asentajan suusta.


    • Asiasta

      Syystä tai toisesta moottoripesu aiheutti vian sytytykseen.Näin jokin pytyistä lakkasi tekemästä työtä.Ja näin kylmästä pytystä alkoi polttoaineilmaseos kulkeutua pakoputkeen.Lisäksi pakoputki oli ilmeisesti vuotava.Seurasi masuuni-ilmiö pakputkessa.Ja lopun huomasitkin sitten ....aikansa autoa käytettyäsi?

      • prehtterre

        "Masuuni-ilmiö" ?
        Kuuluuko toyotan ominaisuuksiin kun en muilla merkeillä ole havainnut?
        Joskus ennenkin masuuni-ilmiö kuulemma rikkonut tojoitia.


    • JMMK

      Moi, vahinko on jo tapahtunut mutta moottoria ei kannata pestä ellei se ole todella öljyinen ja esim. kärytä öljyjä. Pesemällä saa aikaan suurtakin vahinko, esim. sinun tapauksessasi koko auto olisi voinut palaa.

      Suosittelen viemään auton asiantuntevaan korjaamoon ja teettämään kustannusarvion korjauksista. Kallis korjaus on tulossa, pelkkä katti maksaa hunajaa ja päälle muut korjaukset.

    • ihmeen takia

      pidit moottorin käynnissä pesun aikana, sehän imee kaiken veden joka osuu lähelle ilmanottoaukoa moottoriin sisälle.
      Itse pesen aina moottorin autostani keväällä huhtikuussa kun ei enää rapa lennä ja mahdollisimman aurinkoisena päivänä.
      Laitan vielä muovipussin ilmanottoaukkoon tukkeeksi jottei vettä mene yhtään ilman suodattimeen. Lisäksi en lähde ajamaan kun vasta monen tunnin jälkeen tai vasta seur. päivänä. Pidän konepellin auki jotta kaikki kosteus haihtuu pois ennen käynnistämistä.

      • Asentaja 2

        Sinäänsä koneen sisään imuaukosta joutuva vesi ei haittaa mitään. Painepesurilla pestäessä saattaa vesi mennä sytytystulppien häiriönpoistajiin tai virranjakajaan ja aiheuttaa sytytyshäiriöitä. Mistään peruuttamattomasta ei tällöinkään ole kyse.
        Mutta moottorin käyttö pesun aikana sinäänsä on järkevää, koska voidaan reaaliajassa todeta jos koneen sähköjärjestelmä pääsee kastumaan.
        Mutta kuten avauksen tekijälle kävi, ei kannata kastunutta kattikonetta väkisten yrittää käyttää, koska katti siinä vain vaurioituu.


      • Asiasta
        Asentaja 2 kirjoitti:

        Sinäänsä koneen sisään imuaukosta joutuva vesi ei haittaa mitään. Painepesurilla pestäessä saattaa vesi mennä sytytystulppien häiriönpoistajiin tai virranjakajaan ja aiheuttaa sytytyshäiriöitä. Mistään peruuttamattomasta ei tällöinkään ole kyse.
        Mutta moottorin käyttö pesun aikana sinäänsä on järkevää, koska voidaan reaaliajassa todeta jos koneen sähköjärjestelmä pääsee kastumaan.
        Mutta kuten avauksen tekijälle kävi, ei kannata kastunutta kattikonetta väkisten yrittää käyttää, koska katti siinä vain vaurioituu.

        Täällä pestään konehuone moottorin ollessa kylmä.Myös pakosarja kylmä.Lähinnä siksi ,koska käytän kylmäpesuun tarkoiteetua rasvanpoistoainetta.Painepesurilla ei ole vielä tarvinnut konehuonetta pestä.Pesu on tullut kyseeseen ennen huoltoa.Kivempi huoltaa kun irtonainen hiekka ja pöly ovat poissa.Jos pesee painepesurilla pitänee peittää joitain säiliöitä/paikkoja ettei vesi mene niihin.

        Tuo alkuperäisen kirjopittajan tarina on sinänsä aika epämääräinen.Tai sitten kierroksia on ollut aikas lailla ja pitkään,joitain pensa- ja öljyvuotojakin lienee...


    • JohnTD

      Erittäin todennäköisesti katalysaattori on entinen. Ja syy on se, että 3 pytyllä käydessään yhden pytyn bensat menee kattiin ja jos ja kun katti on hyvin lämmin, niin se bensa/ilmaseos syttyy sitten siellä ja katti vaurioituu. Juuri tämän syyn takia katalysaattori autoja ei saa hinata -> bensa/ilmaseos menee alussa raakana pytyistä läpi kun kone ei käy ja kun kone käynnistyy, niin se putkessa oleva seos vaurioittaa katin.

      • asdasd33we

        miten hitossa se hinaaminen vaikuttaa siihen että bensan ja ilmanseos menee sylinteriin? Ei se ruisku ruiskuta sillloikun renkaat pyörii vaan sen mukaan kun moottori pyörii.

        ee helvetti mitä talikoita


      • Luulisin...
        asdasd33we kirjoitti:

        miten hitossa se hinaaminen vaikuttaa siihen että bensan ja ilmanseos menee sylinteriin? Ei se ruisku ruiskuta sillloikun renkaat pyörii vaan sen mukaan kun moottori pyörii.

        ee helvetti mitä talikoita

        Tarkoitti varmaan, ettei saisi hinata käyntiin.


    • japsi mies

      Ite oon noita toyotan koneita pessyt monia lukemattomia kertoja painepesuria ja liuotinpesua käyttäen. Koskaan en ole koneen antanut käydä ja kyllä näissä yleensä niin käy, että virranjakajaan ja tulppien häiriönpoistajaan menee vettä aiheuttaen sytytyshäiriön. Mutta kun tämän tietää pesun jälkeen annan paikkojen kuivua ja pakko on avata virranjakaja ja häiriönpoistajat ja paineilmalla ja talouspaperilla hyvin paikat kuivatella.

      Ei siinä auta aika vaan ne pitää varmuudella avata, ettei mene tuo katti jos kolmella pytyllä käy. Usein olen koittanut pesun jälkeen käykö neljällä, mutta hyvin harvoin, sillä kastuminen on yleistä. Ei katti konetta siten pidäkauempaa käyttää ja miksi edes yrittää ennen kuivausta, kun se on tosi yksinkertaista.

      Omissa autoissa olen säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa perusteellisesti pessyt konehuoneen ja moottorin ja näin huolto on mukavampi tehdä.
      Minulla on ajossa yksi 22 vuotta vanha corolla ja kun siitä olen kaikki nämä vuodet huolella pessyt konehuoneen, niin moni on sanonut, että niin puhdasta konehuonetta ei näe edes monessa uudessa. Tuo on tosiaan totta ja hapettumia on turha hakea. Eli tuo kone on pesty kymmeniä kertoja ja mitään ongelmia ei ole ollut.
      Minulla on ajossa myös uudempia toyotia ja niissäkin olen koneet pessyt ja mitään ongelmia ei ole tullut, kun vain on muistanut nuo virtalähteet hyvin pesun jälkeen avata ja kuivata. Kyllä puhdas kone ja konehuone on huolellisen autonkäyttäjän tunnusmerkki. Tällaista autoa on kiva huoltaa.

    • MOOTTORIA

      !!!!!!!!!!!!!!!

      • Master Mechanic

        VETTÄ MENNY TULPANHATUN VÄLISTÄ JA EI SIITÄ SYYSTÄ SYTYTÄ, PALAMATONTA BENSAA SYLINTERI TÄYNNÄ JA OSA VALUU PUTKEEN JOSSA ALKAA PALAMAAN JA HAJOTTAA KATIN SITTEN LOPULTA KUN TARPEEKSI PALAA.

        Ikinä ei pestä koneen käydessä.
        Oisit sammuttanu auton heti kun huomasit että ei käy kaikilla ja ottanu tulpanhatut pois ja imeny jollain pillillä sen veden sieltä pois.

        Itellä kävi corollassa sama ja kuivasin vaan sen tulpan reiän ja ongelma katos.
        Laturi ja MAP tunnistin sekä virranjakaja kannattaa suojata ennen pesua.

        Liikaa ei kannata tykitellä sinne siltikkään, Ensin sumuttaa vaikka wurthin PINELINEÄ sumupullosta ja antaa pari min vaikuttaa ja sitte painepesurilla 40cm etäisyydeltä nopeasti ja tulpanreikiä kannattaa välttää, ei ollenkaan sinne.

        MERSUJA JA BEMAREITA EI KANNATA PESTÄ OLLENKAAN, SÄHKÖT ON PALJON AREMMAT, RÄTILLÄ PYYHKII TAI JOLLAIN MUULLA TAVALLA MUTTA EI VETTÄ, siellä on liittimet saakeli ja anturit ja tunnistimet hapettunneet hyvin äkkiä sen jälkeen ja vaikka minkälaista vikaa saattaa tulla.


      • Master Mechanic
        Master Mechanic kirjoitti:

        VETTÄ MENNY TULPANHATUN VÄLISTÄ JA EI SIITÄ SYYSTÄ SYTYTÄ, PALAMATONTA BENSAA SYLINTERI TÄYNNÄ JA OSA VALUU PUTKEEN JOSSA ALKAA PALAMAAN JA HAJOTTAA KATIN SITTEN LOPULTA KUN TARPEEKSI PALAA.

        Ikinä ei pestä koneen käydessä.
        Oisit sammuttanu auton heti kun huomasit että ei käy kaikilla ja ottanu tulpanhatut pois ja imeny jollain pillillä sen veden sieltä pois.

        Itellä kävi corollassa sama ja kuivasin vaan sen tulpan reiän ja ongelma katos.
        Laturi ja MAP tunnistin sekä virranjakaja kannattaa suojata ennen pesua.

        Liikaa ei kannata tykitellä sinne siltikkään, Ensin sumuttaa vaikka wurthin PINELINEÄ sumupullosta ja antaa pari min vaikuttaa ja sitte painepesurilla 40cm etäisyydeltä nopeasti ja tulpanreikiä kannattaa välttää, ei ollenkaan sinne.

        MERSUJA JA BEMAREITA EI KANNATA PESTÄ OLLENKAAN, SÄHKÖT ON PALJON AREMMAT, RÄTILLÄ PYYHKII TAI JOLLAIN MUULLA TAVALLA MUTTA EI VETTÄ, siellä on liittimet saakeli ja anturit ja tunnistimet hapettunneet hyvin äkkiä sen jälkeen ja vaikka minkälaista vikaa saattaa tulla.

        Niin ja unohdin että heti pesun jälkeen kone käyntiin ja kuivaus rätillä ja koejaolle ja mielellää motaria niin ilmavirta kuivaa kosteuden konetilasta.


    • Toyotanisti

      Jos konetilaa pitää puhdistaa, niin se kannttaa tehdä sitten rätillä, tiedän aikaa menee, mutta konetilassa ei kannata läträtä veden kanssa liialti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe