Ärräsatasen perä

Pemaristi

Tarkoitus olisi uusia vanhan ratsuni,R100 m-79, perän ison vetopyörän boorikappale. Minulla on uusi entisen tilalle hitsattava osa. Kyssäri olisi: Saako ison vetopyörän irrotettua järkevästi perää muuten paikoiltaan irrottamatta? Sitten saako perän uudelleen shimmattua siinä paikallaan? Tyhmältä kuulostavia kysymyksiä varmaan mutta kysyn kumminkin, kun en ole vielä kovin tarkkaan mopooni tutustunut. Sinällään näyttää aika yksinkertaiselta keksinnöltä koko himmeli eli ei varmaan kovin kummonen homma laittaa kokonaan "atomeiksi". Mutta laiska kun olen niin yrittäisin välttää pientäkin turhaa työtä. Mitään Haynesia tai Chiltoniakaan en mokoman muinaisjäänteen takia ole hankkinut.

7

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luukuttaja

      Minua ainakin tuosta shimmamisesta.
      Ääripelottelun tulos oli, ettei suomessa olisi yhtään kunnon shimmaajaa Repaa lukuun ottamatta.
      Huh.. Salatiedettä kuulemma.
      Uralistitkin kamppailevat samojen ongelmien kanssa.
      Siellä tosin vallalla oppositio, osat kiinni ja sillä siisti. Mutta mutta....

      • Pemaristi

        Ei siinä shimmaamisessa ole yhtään mitääm kummallista, kun tietää periaatteet ja osaa käyttää väriä.
        Minun kysymykseni ei ollutkaan shimmaamisen opettelu vaan se, että onko tuo Bemun perä mahdollista shimmata siinä paikoillaan. Ts. tarkoitus olisi jättää pienempi vetopyörä paikoilleen eli sen asento ei muuttuisi ollenkaan ja shimmata tarvitsisi vain isompi ratas....nimittäin jos se ylipäätään on perää kokonaan purkamatta mahdollista. Siis onko?


      • Pemaristi

        Minullahan olisi tarkoitus asentaa vanhat pyörät entisille paikoille eli vain se isomman pyörän sisällä oleva boorikappale uusiutuu.Ts. isompi pyörä tarttis saada syvyyssuunnassa entiseen kohtaan. Not impossible...?


    • Pemaristi

      En tältä Suomi24 palstalta kovin kummoisia odottanutkaan mutta yllättävää silti ettei ilmeisesti kenelläkään ole tietoa kysymykseeni. Siis onko totta ettei kukaan ole purkanut Bemun perää? Eli olenko minä todella ensimmäinen. Tättärää...fanfaari sille ;-)

      • r1150r

        ...mutta vain uudempien yksiaisaisten periä eli systeemi on hieman toinen kun tuota poorijuttua ei niissä ole.

        Pääpiirteissään perän irroitus on helppo ja perän aukaisu on helpompaa ja mukavampaa kun se on irrallaan pöydällä tai penkissä.

        Shimmauksen jätin Repan huoleksi kun ensimmäinen kerta meni TSI-menetelmällä pieleen. Tosin helvetillisessä kiireessä tehtynä onnistui hyvin kun kesti kuitenkin reilun 4 tkm reisun. Taloudellisestikaan ei tullu kintuille kun reilu satanen.

        Shimmaus sisänsä ei ole mikään ihmehomma kun vaan onnistuu mittaamaan välyksen sopivaksi. Öljypää R-sarjalaisessa piti jättää 0,05 mm tiukaksi.

        Kerran kiristin K 75 S:n perän piehnehkön välyksen lisäämällä tuollaien viiden satasen shimmilevyn.


      • Luukuttaja
        r1150r kirjoitti:

        ...mutta vain uudempien yksiaisaisten periä eli systeemi on hieman toinen kun tuota poorijuttua ei niissä ole.

        Pääpiirteissään perän irroitus on helppo ja perän aukaisu on helpompaa ja mukavampaa kun se on irrallaan pöydällä tai penkissä.

        Shimmauksen jätin Repan huoleksi kun ensimmäinen kerta meni TSI-menetelmällä pieleen. Tosin helvetillisessä kiireessä tehtynä onnistui hyvin kun kesti kuitenkin reilun 4 tkm reisun. Taloudellisestikaan ei tullu kintuille kun reilu satanen.

        Shimmaus sisänsä ei ole mikään ihmehomma kun vaan onnistuu mittaamaan välyksen sopivaksi. Öljypää R-sarjalaisessa piti jättää 0,05 mm tiukaksi.

        Kerran kiristin K 75 S:n perän piehnehkön välyksen lisäämällä tuollaien viiden satasen shimmilevyn.

        Minun kokemukset ovat tosin k-satasen perästä.
        Sain edullisesti vaihtokaupassa uuden lautaspyörän, ja murikka - akselin.
        Ei vanhassa yhdistemässä mitään vikaa vielä ole. Mielenkiinnosta aloin kysellä, miten noiden vaihto kotikonstein onnistuisi.
        Tyrmätyksi tulin heti.
        Kysyin Repaltakin, ja kai hän jo äänestä päätteli mekaanikon taitoni, kun myös tyrmäsi ajatukseni kohdistaa itse nuo pyörijät kohdalleen.
        Nou hätä, tässä nyt kuulostellaan muutama vuosi, josko alkaisi löytyä guruja joiden shimmitaitoon uskaltaisi luottaa. Mutta tämän hetken tuonto on, ettei aivan lähiseudulta sellaista löydy.


      • r1150r
        Luukuttaja kirjoitti:

        Minun kokemukset ovat tosin k-satasen perästä.
        Sain edullisesti vaihtokaupassa uuden lautaspyörän, ja murikka - akselin.
        Ei vanhassa yhdistemässä mitään vikaa vielä ole. Mielenkiinnosta aloin kysellä, miten noiden vaihto kotikonstein onnistuisi.
        Tyrmätyksi tulin heti.
        Kysyin Repaltakin, ja kai hän jo äänestä päätteli mekaanikon taitoni, kun myös tyrmäsi ajatukseni kohdistaa itse nuo pyörijät kohdalleen.
        Nou hätä, tässä nyt kuulostellaan muutama vuosi, josko alkaisi löytyä guruja joiden shimmitaitoon uskaltaisi luottaa. Mutta tämän hetken tuonto on, ettei aivan lähiseudulta sellaista löydy.

        Clymerin kirjoissa on ainakin aika tarkat ohjeet säätämisestä kun kerran lueskelin. Velipoika teki 1200 Wingiin peräremontin ja uusi molemmat hammaskehät ja onnistui ihan kerralla.

        Tarkkuutta, aikaa, ennakkoluulottomuutta ja huolellisuutta peliin niin onnistunee mielestäni kotikonsteinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe