mulla on todella kiusallinen ongelma, hirsutismi. kaiken lisäksi ihokarvoitukseni on hyvin tumma joten ylimääräiset karvat erottuvat erittäin selvästi. osaisitteko neuvoa mitä hoitoja tähän vaivaan on? olisi todella mukava päästä näistä karvoista eroon tai ainakin vähentää niiden näkymistä. kiitos!
kiusallinen ongelma nimeltä hirsutismi
voinyyh:(
2846
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Eikö lääkärillä ole mitään hoitoa kyseiseen vaivaan? Kyse lienee hormonaalisesta seikasta joten luulenpa että jokin lääke lienee. Yksi vaihtoehto olisi tietysti käydä kosmetologilla joka nyppisi karvat juurineen pois, kaipa ne kasvaa taas uudelleen mutta vaiva pysyisi jonkin aikaa poissa.
Karvojen kasvua voi jonkinverran vähentää erilaisilla lääkkeillä. Lääkehoidossa täytyy aina muistaa, että täyden vaikutuksen alkaminen kestää kauan km 6-8 kk johtuen karvafollikkeleiden eri kasvuvaiheista. Lääkehoidon valinta riippuu myös hiukan siitä, tarvitseeko nainen ehkäisyä tai suunnitteleeko raskautta, kärsiikö hän kuukautiskierron häiriöistä, PCO:sta, aknesta, miestyyppisestä kaljuuntumisesta ym.
Yksinkertaisin lääkehoito on syproteroniasetaattia (=keltarauhashormoni ja antiandrogeeni) sisältävät e-pillerit, näistä tunnetuin merkki on Diane Nova. Myös drospirenonia sisältävät pillerit (Yasmin, Yasminelle) ovat käytännössä lähes yhtä tehokkaita. Mikäli e-pillereiden teho ei riitä, voidaan niihin yhdistää lisää syproteroniasetaattia (Androcur) tai joskus finasteridia (esim. Propecia). Viimeksimainitun kanssa ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa tulla raskaaksi, sillä antiandrogeenina se aiheuttaa poikasikiölle genitaalien epämuodostumia! Tietyt sokeritautilääkkeet ja diureetit (=nesteenpoistajat) helpottavat myös jkv hirsutismia (esim. metformiini jota käytetään myös PCO:ssa).
Koska lääkkeiden vaikutukset näkyvät hitaasti, ovat kosmeettiset keinot myös suositeltavia. Mitä tummemmat karvat ja vaaleampi iho on, sen paremmin tehoavat lääketieteelliset (argon tai vast) laserhoidot (huom! en tarkoita kosmetologien tai postimyyntifirmojen hoitoja). Useamman hoitokerran jälkeen karvojen kasvu hidastuu/loppuu pysyvästi. Haittavaikutuksena on joskus ihon pigmenttimuutokset (valolta suojaaminen hoidon jälkeen!) ja arpeutuminen sekä ohimenevät ärsytysreaktiot. Hoito on myös melko kallista, ja soveltunee näin ehkä pienemmille ihoalueille (esim. kasvot). Varmaan tunnetkin vahaukset, nyppimiset ym. Kosmetologeilta saa neuvoja näissä (mutta kannattaa olla kriittinen ja ottaa vielä mainostetusta hoidosta selvää muistakin tietolähteistä).
Paikallisesti käytettävää eflornitiinivoidetta (Vaniqa) saa apteekeista erityisluvalla (vaatii reseptin). Se hidastaa kasvojen karvojen kasvua (käytetään siksi kasvoihin, että maksaa paljon ja isoille alueille tulisi tuhottoman kalliiksi!) ja on hyvä yhdistelmä kosmeettisten menetelmien kanssa. Vaikutus vain on lääkkeen käytön aikainen, eli kun käytön lopettaa, karvat kasvavat takaisin.
Tässä nyt vielä linkki gynekologiyhdistyksen sivuille josta löydät varsin kattavan yhteenvedon ihotautilääkärin konsteista (ei lääkehoidoista kumminkaan):
http://www.gynekologiyhdistys.fi/materiaalia/Hjerppe.pdf