Olen ostamassa Hitachi EX 60-3 vuodelta -96, ajettu noin 4100 h. Onko kokemuksia ja millaisia?
Hitachi EX 60-3?
23
9439
Vastaukset
- kone on
mutta noin pieneksi koneeksi kauhea peräylitys. Laadullisesti ja tehoiltaan kuitenkin varmasti hyvä vaihtoehto. Tuollaisen koneen oikea hinta pyörii 20th-25th alv. Hytti on kanssa erittäin tilava. Itse ostaisin tuossa koko luokassa ennemmin lyhyt peräisen, mutta hommistahan tuo riippuu. Talon lähelle tuolla ei ole asiaa.
- jalat maan kamaralla
Kone on kuitenkin leikkikalu. Saahan sillä kannonkin irti, jos vaan on pieni kanto... Ja sitten niiden hintapyynnit.. Paljon yli 15000egen ei kannattais maksaa -96 vm.
- kaupanhierontaa
Kone oli todella siisti ja kuiva. Mielenkiintoinen Offset puomi on OK jo sitä osaa käyttää. Topi koneen tiltti on sitten kysymysmerkki - plussana se että ei ole vuotanut, eikä teloja oltu ajettu kunnolla edes ruvelle.
- kaupanhierontaa
jalat maan kamaralla kirjoitti:
Kone on kuitenkin leikkikalu. Saahan sillä kannonkin irti, jos vaan on pieni kanto... Ja sitten niiden hintapyynnit.. Paljon yli 15000egen ei kannattais maksaa -96 vm.
Kyllä se kanto irtoaa, isompikin jos osaa kaivaa, ellei, täytyy hakea voimaa isommasta sarjasta :)
PS. Nuo, tämän tyyppiset leikkikalut ovat kysyttyä tavaraa nyt, eikä tuntihionnoissa jää pahemmin jälkeen isommista. - unohtaisin
kaupanhierontaa kirjoitti:
Kone oli todella siisti ja kuiva. Mielenkiintoinen Offset puomi on OK jo sitä osaa käyttää. Topi koneen tiltti on sitten kysymysmerkki - plussana se että ei ole vuotanut, eikä teloja oltu ajettu kunnolla edes ruvelle.
koko koneen mikäli on Offset-puomistolla. On kallis korjata syö tehoa ja on paljon vaikeampi jällenmyytävä. Mikäli tarvitset Offset ominaisuuksia osta tyvitaitollinen peli. Offsetissä on vähän saamaristi enemmän kuluvia osia. Konekauppiaatkin koittaa välttää niitä kuin ruttoa.
- Kones
unohtaisin kirjoitti:
koko koneen mikäli on Offset-puomistolla. On kallis korjata syö tehoa ja on paljon vaikeampi jällenmyytävä. Mikäli tarvitset Offset ominaisuuksia osta tyvitaitollinen peli. Offsetissä on vähän saamaristi enemmän kuluvia osia. Konekauppiaatkin koittaa välttää niitä kuin ruttoa.
Kestävä ja hyvä kone.. meillä vm95 ja n 6000h. Ajomoottoreihin tiivisteet vaihettu normaalit huollot. siinä kaikki. Topi koneen kallistuva liitin ollut kestävä ja hyvä, vaikka ollu aika kovassa käytössä. Offset- puomillisen vehkeen kyllä unohtaisin minäkin
- aina ihmetellyt
Kones kirjoitti:
Kestävä ja hyvä kone.. meillä vm95 ja n 6000h. Ajomoottoreihin tiivisteet vaihettu normaalit huollot. siinä kaikki. Topi koneen kallistuva liitin ollut kestävä ja hyvä, vaikka ollu aika kovassa käytössä. Offset- puomillisen vehkeen kyllä unohtaisin minäkin
tuota offset, voisko joku kertoa missä siitä on oikeasti hyötyä?
- offsetti
aina ihmetellyt kirjoitti:
tuota offset, voisko joku kertoa missä siitä on oikeasti hyötyä?
on jonkinlainen kokeilu joka vähin äänin on liian kalliina ja monimutkaisena karsiutunut. Joku sanoo että sillä on hyvä kaivaa seinänviertä, no mutta peräylityksen omaavalla koneella et kuitenkaan voi mennä seinänviereen. Omasta mielestä offsetti on vaan kallis korvike tyvitaitolle. Susi, ainakin näissä pienemmissä, isoista offseteistä ei kokemusta.
- kotpuoles
offsetti kirjoitti:
on jonkinlainen kokeilu joka vähin äänin on liian kalliina ja monimutkaisena karsiutunut. Joku sanoo että sillä on hyvä kaivaa seinänviertä, no mutta peräylityksen omaavalla koneella et kuitenkaan voi mennä seinänviereen. Omasta mielestä offsetti on vaan kallis korvike tyvitaitolle. Susi, ainakin näissä pienemmissä, isoista offseteistä ei kokemusta.
isukilla on ex60-2 vm 93 ja nafti 3 tuhatta tuntii ajettu ja hyvin on toiminut ja mitä sitä peräylitystä kun meillä on tuo kääntyvä juttu tuossa missä on kauha kiinni niin kuokkii mihin suuntaa vaan ja ei tarvi ajaa kivijalkaapitkin jos räystään alta kaivaa.. muuta vikaa ei oo ollu kun ns tartin solenoidi teki tenän... liekö valmistus vika..
- kaupanhierontaa
Offset puomi? Kaksiosainen pääpuomi, onhan se melkoinen "tekele", eikä itselläni ole vastaavasta kokemusta. Tyvitaitosta kylläkin. Siten päädyn pienen kokeilun jälkeen MUTU arvioon.
Plussaa on se että voi kaivaa sivusta "käyttämättä" sivukääntöä, on kuin kaivaisi normaalisti suoraan edestä itseä kohti ja siten käytössä on koneen maksimaalinen voima, rasittamatta koneen alustaa liikaa. Se myös alentaa löpön kulutusta.
Mielestäni lyhytperäisen koneen hyötyä liioitellaan. En kokeillut, mutta vaikuttaa siltä että kuormauksen voisi toteuttaa samalla sivukäännöllä, siten konetta ei tarvitse kääntää siten että perästä tulisi ongelmaa.
Pinnan tasaus poikittain tuntuu luontevalta ja koneen kääntökehää säästävältä toimelta.
Selvää on että kaksiosaisen puomin liitokset joutuvat aika-ajoin rempan kohteeksi, mutta onko se lopulta suurempi paha mitä alustan remppaan tulee?
Aarporalla kun tekee ensimmäisen sovituksen katsoo ettei vastaavaan tarvii toisten mennä tekemään. Valitsee vain sopivan holkin niin että niitä voi tarvittaessa vaihtaa ja avot.
Itse en menisi rengiksi moiseen koneeseen, omistajana asia on toinen.
Kaikki lisätoiminnot pelaa oikeastaan oikean jalan varassa, sillä ohjataan puomin kääntöä ja TOPIn liikkeitä. Toteutus on mitä ihmeellisin ja vaatii keskittymistä kunnes siitä tulee rutiini - jos tulee. Kauhan kallistus johtaa helposti puomin kääntymiseen. Kaapelien seassa se voi olla ikävää.- Auraosalla
taitaa olla tappeja ja holkkeja varastossakin ko konetta varten
- kaupanhierontaa
Auraosalla kirjoitti:
taitaa olla tappeja ja holkkeja varastossakin ko konetta varten
En ihan kylmiltäni näitä kirjoittele.
Suomessa tiedetään miten hommat tehdään ja millä. Se on Amen.
Saksassa (kuten muualla Euroopassa) se tehdään toisin, toisilla arvoilla.
Kone jota olen ostamassa, sen myyjälle (iso yritys) sanoin että tämä on ollut vasara koneena. Hän sanoi että ei varmasti ei ole - sanoin että on. Esitin hänelle koneeseen esiasennetun "vasaran" ohjausyksikön.
Hän sanoi että ei se sitä tarkoita (koneen ohjauspaneeli). Sanoin että se on juuri sitä - ei minun Saksa ole niin kehno.
Myöhemmin,muutaman päivän jälkeen esitin hänelle valokuvia ko koneveljien vasaraversiot).
"Tiedän" että juuri tätä konetta "Super ETS" käytettiin / käytetään siihen, vasaraan ja kahmariin ym. Alla linkki erääseen valokuvaan moiseen virityksenn.
TAPIT ja HOLKIT: Puomin irrotus, hydrauliikalla "puslan" poisto ja uuden asennus, tunti pari. "Puslan" hinta materiaalin mukaan, ei paljon mitään, alle kunnon kapakka illan.
Materiaali hinta - ei kummoisempi.
Vaihtoehto - kääntöpöydän remontti! Ja Pääpuomin ym nivelien vaihto - ym. Mieti hetki!
PS. Sakemanni on tarkka menoista - Offset on siellä "SE" millä hommat tehdään -
ja jos niin on - siellä on tekijöitä - jotka sen osaavat -
suomessa ei taida niitä juuri olla esitettäväksi.
On helppoa olla "kaivuri" monopuomilla ja sanoa osaavansa jutut - tiltti tekee kaivurista jo mestarin!. Offset puomi on kuitenkin jo liikaa. Todisteita vaikka osoitteessa http://www.pottupellossa.fi/ vaikka ei ko puomista - mutta mestareista kuitenkin.
Olen ajanut ISOILLA ja todella pienillä. MUTU on että tiedän jotain.
PS. Niin se kuva: se on Saksasta, ja osoite on
http://picasaweb.google.com/lh/photo/54De4YlRZx71yUErtcFnZg
Muut kuvat - mitä nyt satuin sinne laittamaan että se ei ole siellä aivan yksin, orpona. - huh onpa
kaupanhierontaa kirjoitti:
En ihan kylmiltäni näitä kirjoittele.
Suomessa tiedetään miten hommat tehdään ja millä. Se on Amen.
Saksassa (kuten muualla Euroopassa) se tehdään toisin, toisilla arvoilla.
Kone jota olen ostamassa, sen myyjälle (iso yritys) sanoin että tämä on ollut vasara koneena. Hän sanoi että ei varmasti ei ole - sanoin että on. Esitin hänelle koneeseen esiasennetun "vasaran" ohjausyksikön.
Hän sanoi että ei se sitä tarkoita (koneen ohjauspaneeli). Sanoin että se on juuri sitä - ei minun Saksa ole niin kehno.
Myöhemmin,muutaman päivän jälkeen esitin hänelle valokuvia ko koneveljien vasaraversiot).
"Tiedän" että juuri tätä konetta "Super ETS" käytettiin / käytetään siihen, vasaraan ja kahmariin ym. Alla linkki erääseen valokuvaan moiseen virityksenn.
TAPIT ja HOLKIT: Puomin irrotus, hydrauliikalla "puslan" poisto ja uuden asennus, tunti pari. "Puslan" hinta materiaalin mukaan, ei paljon mitään, alle kunnon kapakka illan.
Materiaali hinta - ei kummoisempi.
Vaihtoehto - kääntöpöydän remontti! Ja Pääpuomin ym nivelien vaihto - ym. Mieti hetki!
PS. Sakemanni on tarkka menoista - Offset on siellä "SE" millä hommat tehdään -
ja jos niin on - siellä on tekijöitä - jotka sen osaavat -
suomessa ei taida niitä juuri olla esitettäväksi.
On helppoa olla "kaivuri" monopuomilla ja sanoa osaavansa jutut - tiltti tekee kaivurista jo mestarin!. Offset puomi on kuitenkin jo liikaa. Todisteita vaikka osoitteessa http://www.pottupellossa.fi/ vaikka ei ko puomista - mutta mestareista kuitenkin.
Olen ajanut ISOILLA ja todella pienillä. MUTU on että tiedän jotain.
PS. Niin se kuva: se on Saksasta, ja osoite on
http://picasaweb.google.com/lh/photo/54De4YlRZx71yUErtcFnZg
Muut kuvat - mitä nyt satuin sinne laittamaan että se ei ole siellä aivan yksin, orpona.kyllä isoa potaskaa. Vai että sakemanni osaa. Itsellä jonkun verran (varmasti enemmän kuin kysyjällä) kokemusta saksan työmaista. Kaivinkonekulttuurin edellä kävijä on ehdottomasti pohjoismaat, siitä ei yksinkertaisesti päästä mihinkään. Säästävät tosiaan, rasvat mitä käyttävät huonoja, kiinnikkeet ja kallistukset alkeellisia yms.Offsetti oli ja meni, epäonnistunut kokeilu. Toimiva enää jossain erikoistehtävissä mutta silloinkin vaaditaan muita ominaisuuksia tueksi esim. Yanmar B7Sigma. Täysin marginaaliryhmän kone. Osta vaan, itsehän kysyit neuvoa. Miksi? Tunnut kuitenkin itse tietävän kaiken.
- vielä lisäys
huh onpa kirjoitti:
kyllä isoa potaskaa. Vai että sakemanni osaa. Itsellä jonkun verran (varmasti enemmän kuin kysyjällä) kokemusta saksan työmaista. Kaivinkonekulttuurin edellä kävijä on ehdottomasti pohjoismaat, siitä ei yksinkertaisesti päästä mihinkään. Säästävät tosiaan, rasvat mitä käyttävät huonoja, kiinnikkeet ja kallistukset alkeellisia yms.Offsetti oli ja meni, epäonnistunut kokeilu. Toimiva enää jossain erikoistehtävissä mutta silloinkin vaaditaan muita ominaisuuksia tueksi esim. Yanmar B7Sigma. Täysin marginaaliryhmän kone. Osta vaan, itsehän kysyit neuvoa. Miksi? Tunnut kuitenkin itse tietävän kaiken.
Jos todella meinaat kuormata offsetillä kääntämättä ylävaunua, niin onnea vaan. Ilmoita missä aloitat, tullaan täältä etelästä kattomaan oikein porukalla.
- Auraosa
kaupanhierontaa kirjoitti:
En ihan kylmiltäni näitä kirjoittele.
Suomessa tiedetään miten hommat tehdään ja millä. Se on Amen.
Saksassa (kuten muualla Euroopassa) se tehdään toisin, toisilla arvoilla.
Kone jota olen ostamassa, sen myyjälle (iso yritys) sanoin että tämä on ollut vasara koneena. Hän sanoi että ei varmasti ei ole - sanoin että on. Esitin hänelle koneeseen esiasennetun "vasaran" ohjausyksikön.
Hän sanoi että ei se sitä tarkoita (koneen ohjauspaneeli). Sanoin että se on juuri sitä - ei minun Saksa ole niin kehno.
Myöhemmin,muutaman päivän jälkeen esitin hänelle valokuvia ko koneveljien vasaraversiot).
"Tiedän" että juuri tätä konetta "Super ETS" käytettiin / käytetään siihen, vasaraan ja kahmariin ym. Alla linkki erääseen valokuvaan moiseen virityksenn.
TAPIT ja HOLKIT: Puomin irrotus, hydrauliikalla "puslan" poisto ja uuden asennus, tunti pari. "Puslan" hinta materiaalin mukaan, ei paljon mitään, alle kunnon kapakka illan.
Materiaali hinta - ei kummoisempi.
Vaihtoehto - kääntöpöydän remontti! Ja Pääpuomin ym nivelien vaihto - ym. Mieti hetki!
PS. Sakemanni on tarkka menoista - Offset on siellä "SE" millä hommat tehdään -
ja jos niin on - siellä on tekijöitä - jotka sen osaavat -
suomessa ei taida niitä juuri olla esitettäväksi.
On helppoa olla "kaivuri" monopuomilla ja sanoa osaavansa jutut - tiltti tekee kaivurista jo mestarin!. Offset puomi on kuitenkin jo liikaa. Todisteita vaikka osoitteessa http://www.pottupellossa.fi/ vaikka ei ko puomista - mutta mestareista kuitenkin.
Olen ajanut ISOILLA ja todella pienillä. MUTU on että tiedän jotain.
PS. Niin se kuva: se on Saksasta, ja osoite on
http://picasaweb.google.com/lh/photo/54De4YlRZx71yUErtcFnZg
Muut kuvat - mitä nyt satuin sinne laittamaan että se ei ole siellä aivan yksin, orpona.Kaivinkoneista et tiedä mitään.
Kaivinkoneissa ei ole mitään vasaran ohjausyksikköä on vain valintakytkin, josta lisähydrauliikka kytketään joko yksisuuntaiseksi tai kaksi suuntaiseksi. Vasara tarvitsee yksisuuntaisen hydrauliikan jota ohjataan, on/ of- venttiilillä. Se voi olla ohjattu jalalla tai sormella. Yleensä koneissa on yksi- sekä kaksisuuntainen lisähydrauliikka.
Valinta tehdään napista. Yksisuuntaista hydrauliikkaa tarvitsevat vasarat,tärylevyt pontiniskijät ja muut yhteen suuntaan pyörivät hydraulimoottorikäyttöiset laitteet.
Kaksisuunainen hydrauliikka tarvitaan luiskakauhalle, kahmarille, multaseulalle jne. Tällainen hydrauliikka on jo lähes kaikissa uusissa koneissa ja venhempiinkin se on asennettu tarpeen mukaan.
Monipuolinen hydrauliikka lisää koneen käyttömahdollisuutta ja se kannattaa ehdottomasti valita ainakin pieniin koneisiin.
Puun kaatopääkin voidaan asentaa kaivinkoneisiin, mutta se vaatii jo moninkertaisen lisähyrdauliikan ja jopa "ohjausyksiköitä"
Sen asentaminen on jo työläämpää ja sitä tuskin Saksassa osataankaan - että ruotsissa ja suomessa
huh onpa kirjoitti:
kyllä isoa potaskaa. Vai että sakemanni osaa. Itsellä jonkun verran (varmasti enemmän kuin kysyjällä) kokemusta saksan työmaista. Kaivinkonekulttuurin edellä kävijä on ehdottomasti pohjoismaat, siitä ei yksinkertaisesti päästä mihinkään. Säästävät tosiaan, rasvat mitä käyttävät huonoja, kiinnikkeet ja kallistukset alkeellisia yms.Offsetti oli ja meni, epäonnistunut kokeilu. Toimiva enää jossain erikoistehtävissä mutta silloinkin vaaditaan muita ominaisuuksia tueksi esim. Yanmar B7Sigma. Täysin marginaaliryhmän kone. Osta vaan, itsehän kysyit neuvoa. Miksi? Tunnut kuitenkin itse tietävän kaiken.
on kaikkein monipuolisimmat/toimivimmat vehkeet/työtavat kaivuhommien puolella, ulkoahan kun tuovat koneita niin niiissähän on tappikiinnitteiset kauhatkin, melkein suomessa varmaan pistäsivät pois työmaalta jos menis semmosella koneella missä on vain tappikiinnitteiset kauhat, on esim. rototiltit, kaivusyvyysmittarit, tärylätkät, seulakauhat, siinä ois vähäb jollekin sakemannille kahtomista kun menis jollekin rakennustyömaalle missä ois hommansa osaava konemies engconin, pihtien, luiskakauhan, trukkipiikkien ym. kanssa. kyllä jollain pelkällä kynsikauhalla kaivaminen ois melkosta tönkämistä työmaalla missä kaivinkoneella pitää saada tehtyä vähän lapiomiehen hommia
- kaupanhierontaa
Jäin hieman liiaksi "miettimään" ja kun sitten menin konetta ostamaan se olikin jo myyty. Niin siinä käy kun ei heti toimi.
Nyt haetaan toista luokassa lähempänä 10 tonnista - ja tuo Offset on siinä iso Plussa.
Entä miksi?
Kirjoitin siitä jo http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000577&posting=22000000030326288 - kaupanhierontaa
Omiin juttuihini löytyy rinnastuksia muiden kirjoitusten kommentoinneissa.
Siinä on tietty yhtäläisyys - ja negatiivisyys - jopa loukkaava tapa ilmaista itseään.
Itse olen nyt, omalla tahdollani ja valinnallani pari viikkoa "vapaalla" - siten aamuisin netissä.
Millainen kuski kirjoittaa "ammuisin ja päivällä"? Varmaan jokin katkeroitunut minä tiedän kaiken tyyppi joka ei saa töitä. - kaupanhierontaa
Niin, miksi avasin tällaisen keskustelun?
Yksinkertaista. Minulla ei ole kokemusta ao koneesta eikä kyseisestä puomi mallista. Tyvitaitosta kyllä.
Niin, olen hankkimassa koneen ja siinä yritän välttää miinat. Ko. vempain kun sitten oli ostamassa, tarkastaakseni ensin "kuormauskorkeuden", se olikin jo myyty.
Kokemukseni Offset puomiin tuli myyjän pihalla pieneen kokeilun kautta ja aivotyöllä, jolla näin tietyt mahdollisuudet, niitä joita muut ratkaisut eivät anna. (Kirjoitinkin siitä muutaman ajatuksen tässä aiheessa otsikolla Puomit ja kauhan pää - piti olla ... kauhan pää).
Alle 10 tonninen, yli 7 soveltuu rajatulle työalueelle. Hyvällä, monipuolisella koneella voi taitava kuski saada paljon aikaiseksi.
7-7.5 t on himpun liian pieni, taasen yli kymmenen liian iso.
Ilmoitukset joissa konetta kuvataan numeroille 7 - 12 on kuin vertaisi Pick Up autoa pieneen kuorma-autoon.
Hain otsikoinnin kautta kokemuksia. Itselläni niitä ei ole - eri koneista ja kokoluokista kyllä. "Roton" tai sanotaanko "Enkonin" kanssa olen - kuten on sanottu - virtuoosi.
Olen asunut "Keski-Euroopassa", tunnen Saksaa ja Hollantia - tunnen myös "Suomea".
Monikielisenä - ja lukihäiriöisenä termit menee sekaisin, myös kirjoittelu aika usein. - nainen asialla
Etsisin fiat hitachi 200 lh telamatto, alustan osia, vetopyoria ja teloja jne, tai vaikka koko alustaa, olisko kellaan tietoa mista loytyy? nainen asialla
- jokivarren mies
Ette Te taida tietää offsetistä mitään kun pääpuomia on kolmenlaisia,monopuomi ja puomi joka taittuu molemmille sivuille sekä puomi jossa on nivel puomin kipristämistä varten eli ulottuvuutta voi muuttaa ja lisäksi saksan ja englannin koneita ei kannata huolia ilmankaan koska ne on pidetty huonosti ja olemattomasti varusteltu kun niissä ei ole edes kunnon kauhaa. kyllä ruotsissa koneet on kaikkein parhaiten varusteltu,tiltitkin pitää sieltä ostaa kun suomalainen ei pysty niitä tekeen. Koneiden varustelussa tulee suomipoika kymmenen vuotta ruotsia jäljessä kuten kaikessa muussakin.
- WeKa
Onko muiden tyvitaitollisissa koneissa 100% ylävaunun lukkojarru että voi huoleti kaivella tyvitaitolla ylävaunu kääntymättä?
- O&K (saksmanni)
pulttilukko mekaaninen kapiinista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762691Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2761539Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991301Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3851246Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat38997Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2889Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254812Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun316805