Vator 17 R veneeni käyttäytyy omituisesti kun nopeus ylittää 35 solmua. Vene alkaa kiikkua puolelta toiselle, enkä trimmaamalla suuntaan tai toiseen, saa sitä vaappumista loppumaan. Missä vika? Kone on tietty "hiukan" iso tälle veneelle (painoa koneella lähes 200kg). Kone on asennettu ihan keskelle perälautaa, eli siinä se vika ei ole. Moottori on pitkärikinen kuten tässä venetyypissä on oltava. Kun nopeus ylittää tuon mainitun 35 solmua ja kiikkuminen alkaa, vene ilmeisesti vain potkurin ja kalaraudan varassa. Mielestäni veneen ominaisuudet pitäisi riittää 45-50 solmuun, joten mikäli kokemuksia vastaavasta, mielellään niitä vastaanotan. Kun on enemmän painoa veneessä, vastaavaa kiikkumista ei vielä 40 solmussa esiinny.
Vator 17 R
27
10840
Vastaukset
- Vaappuja
En osaa sanoa tarkalleen miksi nopeat v-pohjaiset rupeavat heilumaan, mutta voit pitää ilmiötä asiaan kuuluvaksi.
Esim argo-tyyppiset vehkeet tekevät ihan samaa. Pitää olla tiukka ohjaus, vene tasapainossa, oikea potkuri sekä kuskilla molemmat kädet ratilla ja kieli keskellä suuta. Koneen nostaminen yleensä lieventää vaappumista. Koeta torjua alkava vaappuminen pienillä ohjauksen vastaliikkeillä. Siitä vaappumisesta ei pysty sen alettua ajamaan "läpi", vaan trimmia on laskettava ja kaasua vähennettävä ja veneen rauhoituttua aloitettava uudestaan.
Hae netistä aiheesta "chinewalking". - sopiva...
Vator ei sovellu kovaan vauhtiin ( väitteistä huolimatta...)
Se sopiihiljaieen ajoon ja katiskaveneeksi hyvin kyllä. - "pitäisi..."
Kyllä sulla ON vaan liian iso kone. Ei auta kuin rälläkkä ja rungon pidennys.
- ja penkin välissä
Siinä se ongelma jos ei pääse Vatorilla yli 35 solmua. Silloin kun ajaa yksirunkoveneellä chine walkingin läpi, vene tasapainoitetaan kaasulla ja ohjauksella.
- tietoa
Moi!
Olen ollut kaverin vator 17 Rn kyydissä jossa ilmeni sama vaappuminen. Moottorina oli 85 hv yamaha ja kun nopeus nousi yli tuon n35 solmua niin alkoi tapahtua. Sitä ei mitenkään ohjailemalla saatu korjaantumaan. Samalla rungolla ollut HT versio sisäperällä sieti enemmän vauhtia mutta se ui selvästi syvemmällä suuremman painon takia. Ongelma tutkittiin myöhemmin ja johtuu siitä että vene nousee liian ylös suuressa nopeudessa jolloin sivuttaistuki perässä häviää ja meno muuttuu epävakaaksi. Veneessä on painoonsa nähden liian syvä v perässä, liian pienet palteet takana sivussa, sekä perään asti ulottuvat nousulistat.- voivat olla oikeat
Koska nimenomaan kunnon kuormalla, veneeni käyttäytyy täysin normaalisti. Ei tällä paatilla ole tarkoituskaan ajaa "ylinopeutta", mutta silti vaappumisesta olisi jollakin konstilla päästävä eroon kun yksin ajaa. Ehkä painolastitankit laivojen tapaan olisi ratkaisu: Eli aina jonkinlainen kuormaa mukana. Netissä on paljon kirjoittelua ns. chine walking -efektistä, kiitos vinkistä aiemmalle vastaajalle! Siinä totuus voisi kaikesta huolimatta löytyä kaasun ja ohjauksen käytöstä sekä trimmistä. Kieltämättä syvä V perään asti ei ainakaan vähennä vaappumista. Onneksi on talvi aikaa miettiä ajotapaa
- Lintovuo
voivat olla oikeat kirjoitti:
Koska nimenomaan kunnon kuormalla, veneeni käyttäytyy täysin normaalisti. Ei tällä paatilla ole tarkoituskaan ajaa "ylinopeutta", mutta silti vaappumisesta olisi jollakin konstilla päästävä eroon kun yksin ajaa. Ehkä painolastitankit laivojen tapaan olisi ratkaisu: Eli aina jonkinlainen kuormaa mukana. Netissä on paljon kirjoittelua ns. chine walking -efektistä, kiitos vinkistä aiemmalle vastaajalle! Siinä totuus voisi kaikesta huolimatta löytyä kaasun ja ohjauksen käytöstä sekä trimmistä. Kieltämättä syvä V perään asti ei ainakaan vähennä vaappumista. Onneksi on talvi aikaa miettiä ajotapaa
Jotkut ovat poistaneet 17 vatoreista sisemmät nousulistat perästä noin metrin matkalta ja niistä muutamista alkuperäisistä mustista 17r:stä ne puuttuivat jo tehtaalta lähtien, niissä olikin kuulemma suurempi tehosuositus ja vaappumista (chinewalk) ei ilmene koska vene ei nouse vauhdissa ihan niin ylös eikä ala "kävelemään" listojen varassa.
Vatorfoorumilta löytyy kertomus ja kuvasarja listojen poistosta. - nosta kone
Lintovuo kirjoitti:
Jotkut ovat poistaneet 17 vatoreista sisemmät nousulistat perästä noin metrin matkalta ja niistä muutamista alkuperäisistä mustista 17r:stä ne puuttuivat jo tehtaalta lähtien, niissä olikin kuulemma suurempi tehosuositus ja vaappumista (chinewalk) ei ilmene koska vene ei nouse vauhdissa ihan niin ylös eikä ala "kävelemään" listojen varassa.
Vatorfoorumilta löytyy kertomus ja kuvasarja listojen poistosta.Sen lisäksi nosta kone hieman korkeamalle laita tukeva ohjaus.
- Perko
nosta kone kirjoitti:
Sen lisäksi nosta kone hieman korkeamalle laita tukeva ohjaus.
Ei tuo nousulistojen pätkiminen pahemmin auta,vaappumista saa muutamalla solmulla siirrettyä...
Itsellä oli special vatori jota muullakin tavoin muutettu ja vahvistettu ja siinä 115 hp. Olisin taipuvainen sille kantille että ainastaan pohajan muuttaminen niin että vene kulkisi perän suksen varassa, auttaisi tuohon ilmiöön.
Suksen rakentaminen vanhaan veneeseen taas olisi melkoinen operaattio.. - vaappuminen
Perko kirjoitti:
Ei tuo nousulistojen pätkiminen pahemmin auta,vaappumista saa muutamalla solmulla siirrettyä...
Itsellä oli special vatori jota muullakin tavoin muutettu ja vahvistettu ja siinä 115 hp. Olisin taipuvainen sille kantille että ainastaan pohajan muuttaminen niin että vene kulkisi perän suksen varassa, auttaisi tuohon ilmiöön.
Suksen rakentaminen vanhaan veneeseen taas olisi melkoinen operaattio..Voisin kuvitella että listojen pätkiminen kyllä auttaisi jos niitä lyhentäisi paljon enemmän. Esimerkiksi sisimmät listat n 2.5 m ja keskimmäiset n. 2 m. Suksi keskellä pohjaa todennäköisesti vain huonontaisi asiaa koska tukipinta plaanissa pitäisi saada ulommaksi eikä päinvastoin. Rungostahan puuttuu palteet (chine) perässä mutta todennäköisesti meno vakautuisi jos vene ainoastaan nousisi ulompien nousulistojen varaan.
- Olisiko niistä
vaappuminen kirjoitti:
Voisin kuvitella että listojen pätkiminen kyllä auttaisi jos niitä lyhentäisi paljon enemmän. Esimerkiksi sisimmät listat n 2.5 m ja keskimmäiset n. 2 m. Suksi keskellä pohjaa todennäköisesti vain huonontaisi asiaa koska tukipinta plaanissa pitäisi saada ulommaksi eikä päinvastoin. Rungostahan puuttuu palteet (chine) perässä mutta todennäköisesti meno vakautuisi jos vene ainoastaan nousisi ulompien nousulistojen varaan.
hyötyä, eli molemmin puolin konetta? Tämä nyt tällainen ehkä epätoivoinen ajatus liittyen tuon perän syvän V:n vakauttamiseksi kovemmissa nopeuksissa.
- Perko
vaappuminen kirjoitti:
Voisin kuvitella että listojen pätkiminen kyllä auttaisi jos niitä lyhentäisi paljon enemmän. Esimerkiksi sisimmät listat n 2.5 m ja keskimmäiset n. 2 m. Suksi keskellä pohjaa todennäköisesti vain huonontaisi asiaa koska tukipinta plaanissa pitäisi saada ulommaksi eikä päinvastoin. Rungostahan puuttuu palteet (chine) perässä mutta todennäköisesti meno vakautuisi jos vene ainoastaan nousisi ulompien nousulistojen varaan.
Tuotaa....Listojen tarkoitus on avittaa liukuunlähdössä, ei kulkea niiden varassa. Vaikka pätkittäisiin kaikki listat pois niin tuolla koneteholla vene kertakaikkiaan nousee niin pintaan että siinä ei edes palteilla asiaa autettaisi.
Jos katsot Vatoria kuivalla maalla takaa päin niin huomaat kuinka kipon runko levenee kantta kohden ja tämä yhdessä sen kanssa että pohjassa ei ole suksea, saa aikaan vakavuusongelman joka ilmenee vaappumisena.
Hydrodynamiikka ei ole helppo taiteen laji mutta jos vaikka lähestytään vakavuusjuttuja kaavojen kautta, on yksi olennainen asia joka niissä kaikissa laskuissa on otettava huomioon ja se on vesiviivan pinta-ala...Ja vaikappa 44-45 solmua kulkevassa Vatorissa sitä ei oikein ole nimeksikään,suksella sitä olisi mahdollista saada, ei vedestä ylhäällä olevilla palteilla jotka ovat muissa veneissä tarkoittu ensisijaisesti paikallaan ollessa veneen vakauttamiseen ja kantokyvyn lisäämiseen(Perässä) ja vesiroiskeiden alaskääntämiseen ajossa(Keulassa).
Jos tosissaan aletaan puhumaan tukipinnan lisäämisestä kovempiin vauhteihin palteiden avulla niin sitten tarvitsee alkaa mielummin puhua trimaraani-tyyppisestä rungosta.
- ja palteita
Nousulistojen tarkoitus matkaveneissä (alle 35 solmua) on ensisijaisesti roiskeen kurissapitääminen senpätakia näitä ei yleensä ole ulotettu perään asti koska siinä ne vaan jarruttaisivat. Nopeissa kilpaveneissä kuten ykisirunkoisissa offshore veneissä sisin pari loppuu yleensä selvästi ennen perää juuri vakauttamisen takia ja vauhdissa ulompi pari korvaa palteen sivuttaistukevuuden parantamisessa. Palteita kasvattamalla vakautetaan liukuominaisuuksia ja mm ylikallistumista sisäkaarteeseen vähenee. Tämä näkyy esim alunperin akselivetoisissa veneissä joita muutetaan Volvon IPS vetolaitteille sopiviksi. Joihinkin on lisätty reilusti alaspäin suunnattu pinta (negative chine) pohjan ja kyljen alueella. Vatorissa on käsittääkseni kolme päätekijää liian korkealla kulkemiseen: keveys, syvä V ja todella leveät nousulistat perään asti jotka suurissa nopeuksissa nostavat voimakkaasti. Muokkaamalla kahta sisimpää aiemmin mainitulla tavalla voisi saada veneen kulkemaan senverran syvemmällä että vene kulkisi uloimpien listojen varassa. Lisäksi painoa ehkä tarvistee myös lisätä. Suksi voisi ehkä auttaa jos sillä leikataan pohjan kantavuudesta senverran pois että vene kulkisi syvemmällä mutta epäilen että toimisi... Kaikki nämä toimenpiteet leventäisi ja pidentäisi märkäpintaa minkä pitäisi vakavoittaa menoa. Jos saisi Vatorin kulkemaan vakaasti 15o hv moottorilla huippu pitäisi olla reilusti yli 50 solmua. Tässä mielenkiintoinen artikkeli aiheesta lisää:
http://www.proboat-digital.com/proboat/200612/- Perko
Tässä kohden kyllä heittäisin eriävän mielipiteen...Nousulistojen funktio ei ole roiskeiden kurissa pito vaan nimensä mukaisesti niiden tarkoitus on auttaa venettä liukuun, ja se taas on sitten on niin monesta asiasta riippuvainen että tarvitaanko niitä kuinka ja minkä pituisina ynnä levyisinä.
Tuossa linkki vei lehden etusivulle ja ilmeisesti tarkoitit sitä RIB-juttua?
RIB-veneen toimintaa ja käyttäytymistä en kyllä vertaisi normaaliin veneeseen, niissä on haettu tuolla rakenteelle ihan jotain muuta kuin normaalissa v-pohjaveneessä.
Tuossa käsiteltiin meripelastusalusta jonka pohjassa leveät listat...Iso ja painava vene joten niistä on eittämättä hyötyä tässä tapauksessa mutta ei parane sitten erottaa listoista ynnä RIB rakenteesta tätäkään:
Peli on varustettu jetillä ja se ei pysty antamaan veneelle niin paljon vauhtia että nostaisi koko rungon ylös vedestä.
Jos nyt pysytään luokassa 5 metriä ja normaalissa v-pohja veneessä niin ainoa keino vaappumisen estämiseen kovissa vauhdeissa on vesiviivan pinta-alan lisääminen tavalla tai toisella,esim.joko v-kulmaa pinentämällä tai varustamalla vene suksella.
Suksesta löytyy esimerkkejä joistakin huviveneistä ja ennen kaikkea kilpaveneistä, niissä kun pitää syvällä v-pohjalla ja todella kevyellä rakenteella päästä lujaa... - huh huh
Perko kirjoitti:
Tässä kohden kyllä heittäisin eriävän mielipiteen...Nousulistojen funktio ei ole roiskeiden kurissa pito vaan nimensä mukaisesti niiden tarkoitus on auttaa venettä liukuun, ja se taas on sitten on niin monesta asiasta riippuvainen että tarvitaanko niitä kuinka ja minkä pituisina ynnä levyisinä.
Tuossa linkki vei lehden etusivulle ja ilmeisesti tarkoitit sitä RIB-juttua?
RIB-veneen toimintaa ja käyttäytymistä en kyllä vertaisi normaaliin veneeseen, niissä on haettu tuolla rakenteelle ihan jotain muuta kuin normaalissa v-pohjaveneessä.
Tuossa käsiteltiin meripelastusalusta jonka pohjassa leveät listat...Iso ja painava vene joten niistä on eittämättä hyötyä tässä tapauksessa mutta ei parane sitten erottaa listoista ynnä RIB rakenteesta tätäkään:
Peli on varustettu jetillä ja se ei pysty antamaan veneelle niin paljon vauhtia että nostaisi koko rungon ylös vedestä.
Jos nyt pysytään luokassa 5 metriä ja normaalissa v-pohja veneessä niin ainoa keino vaappumisen estämiseen kovissa vauhdeissa on vesiviivan pinta-alan lisääminen tavalla tai toisella,esim.joko v-kulmaa pinentämällä tai varustamalla vene suksella.
Suksesta löytyy esimerkkejä joistakin huviveneistä ja ennen kaikkea kilpaveneistä, niissä kun pitää syvällä v-pohjalla ja todella kevyellä rakenteella päästä lujaa...Eikö olisi järkevämpää pitäytyä Vatorille suunnitellulla nopeusalueella jonne pääsee pienemmällä koneellakin, ja hankkia se 50 vene jonkun toisen muotin mukaan tehtynä.
Voihan sitä tietenkin harrastella, mutta pohjan uudelleen tekeminen vaikuttaa varsin suuritöiseltä ja menee toimiva vene pilalle. - Perko
huh huh kirjoitti:
Eikö olisi järkevämpää pitäytyä Vatorille suunnitellulla nopeusalueella jonne pääsee pienemmällä koneellakin, ja hankkia se 50 vene jonkun toisen muotin mukaan tehtynä.
Voihan sitä tietenkin harrastella, mutta pohjan uudelleen tekeminen vaikuttaa varsin suuritöiseltä ja menee toimiva vene pilalle.kuten aimemmin totesin, on suuritöinen...Itse en ole tekemässä enkä edes suunnitelisi moista mutta teoriatasolla voi vaikka suunnitella lentotukialuksen muuttamista vesijetiksi.
- vielä Vator foorumille
Perko kirjoitti:
kuten aimemmin totesin, on suuritöinen...Itse en ole tekemässä enkä edes suunnitelisi moista mutta teoriatasolla voi vaikka suunnitella lentotukialuksen muuttamista vesijetiksi.
Tässä vielä linkki tuonne Vator foorumille topicciin jossa poistettiin nousulistat.
http://vator.informe.com/vator-17-listojen-poisto-dt228.html - Suzuki_power
vielä Vator foorumille kirjoitti:
Tässä vielä linkki tuonne Vator foorumille topicciin jossa poistettiin nousulistat.
http://vator.informe.com/vator-17-listojen-poisto-dt228.htmlVoisiko Vatoriin lisätä pallelistat (vaikka alumiinia) kuten muistaakseni joissain Silvereissä on tehty jo tehdasasennettuna?
Se voisi rauhoittaa muuten niin herkkää runkoa. En roisn ajattele chine walking -efektiä vaan yleisesti plaaninopeutta - Meriotso
Suzuki_power kirjoitti:
Voisiko Vatoriin lisätä pallelistat (vaikka alumiinia) kuten muistaakseni joissain Silvereissä on tehty jo tehdasasennettuna?
Se voisi rauhoittaa muuten niin herkkää runkoa. En roisn ajattele chine walking -efektiä vaan yleisesti plaaninopeutta20 solmua on aivan riittävä nopeus merellä pikku veneelle. Sopiva moottorin teho on 50 - 60 hp. Mikä ihmeen kiire siellä merellä on? Jos ei viihdy merellä, parasta alkaa harrastamaan jotain muuta lajia maankamaralla.. Jo muinaiset foinikialaiset, jotka olivat merenkulkijakansaa, seilasivat ympäriinsä hyvinkin pienillä nopeuksilla... Tosi merenkävijä liikkuu merellä alhaisilla nopeuksilla luontoa ja toisia merenkulkijoita kunnioittaen.
- Lintovuo
Meriotso kirjoitti:
20 solmua on aivan riittävä nopeus merellä pikku veneelle. Sopiva moottorin teho on 50 - 60 hp. Mikä ihmeen kiire siellä merellä on? Jos ei viihdy merellä, parasta alkaa harrastamaan jotain muuta lajia maankamaralla.. Jo muinaiset foinikialaiset, jotka olivat merenkulkijakansaa, seilasivat ympäriinsä hyvinkin pienillä nopeuksilla... Tosi merenkävijä liikkuu merellä alhaisilla nopeuksilla luontoa ja toisia merenkulkijoita kunnioittaen.
Ne jotka ovat kiinnostuneita veneensä suorituskyvyn parantamisesta ja nopeasta veneilystä ovat myös merenkulkijoita, eikö heidätkin pitäisi ottaa huomioon, vai onko foinikialaisten tapa ainoa oikea vielä tänä päiväkin? Edellisestä viestistä tuli väistämättäkin sellainen kuva että kirjoittaja on alhaisilla nopeuksilla liikkuva veneilijä joka pitää tapaansa ja sitä kautta muutenkin itseään hieman parempana kuin niitä jotka eivät "ymmärrä" liikkua hitaasti. Itse pidän nopeista veneistä mutta myös hyvin paljon luonnosta ja osaan kunnioittaa luontoa sekä toisia merenkulkijoita siellä liikkuessani, vaikka liikunkin usein yli 20 solmun nopeudella. Osaan myös olla arvostelematta muiden intressejä ja harrastuksia vaikka en niitä ymmärtäisikään.
Pieni avautuminen mutta asiaan, monet tämän topicin kirjoittajista ja lukijoista ovat varmaan käyneet linkkien kautta tuolla vator-foorumilla lukemassa listojen poistosta ja mahdollisesti myös muita keskusteluita niin siellä en muista koskaan törmänneeni noin alhaiseen vaappumisnopeuteen vaan yleensä sanovat sen alkavan noin 40 solmun paikkeilla, muutaman sisäperäversion kohdalla jotka ovat yltäneet selvästi yli 40 s vauhteihin ei ole vaappumisesta ainakaan valitettu, joten raja niissä on ilmeisesti korkeammalla suuremman massa ja matalamman painopisteen ansiosta. Oma 175ss(17t) oli ostaessa sisäperällä ja kulki huippuja 36 solmua joten vaappumista ei ollut, sittemmin olen vaihtanut veneeseen 175hv V6 perämoottorin ja siitä löytyy foorumilta kertomus, mutta lyhykäisyydessään, perämoottori on asennettu "brackettiin", se on n.55cm taaempana kuin normaalisti moottorikaivoon asennetut koneet jonka takia konetta on nostettu 7cm, alimmat nousulistat poistettu 180cm ja seuraavat 100cm matkalta. Vaappuminen alkaa n.44-45 s paikkeilla ja 47 solmua lujempaa en ole vielä uskaltanut ajaa. Sain veneen vasta hetki sitten veteen ensimmäistä kertaa tällä kokoonpanolla ja testit ovat jääneet aika vähiin teknisten ongelmien takia, vene on tällä hetkellä maissa enkä varmaan pääse jatkamaan niitä enää tällä kaudella. Tuon vaappumisen vähentämiseksi pitäisi varmaan siis saada painopiste mahdollisimman alas ja taakse, tuossa tl-versiossa on varmaan kansirakenteiden, lasin ja istuinjärjestelyiden takia painopiste ylempänä ja edempänä kuin R:ssä, omassani vielä tankki keulapiikissä. Projektissani tuli tehtyä nuo kaikki muutokset kerralla joten en tiedä kuinka paljon listojen poisto lopulta vaikuttaa vaappumiseen mutta uskoisin että pohjalle täytyy tosiaan tehdä muutakin ongelman poistamiseksi. Suksesta olen yrittänyt löytää tietoa, siis mitoituksesta ja reunan muodosta yms. mutta heikosti tuntuu löytyvän, hiljattain joku foorumilla kirjoitti vene-lehden vanhasta artikkelista jossa oli mainittu että keskipulpettimallin 17:ssa olisi perässä 25cm leveä suksi, jonka varassa vene kulkee kovemmissa vauhdeissa, mutta en ole vielä löytänyt artikkelia(3/2003)?
Olen miettinyt että jos tekisin veneeseeni suksen leikkaamalla kölin pois joltain matkalta perästä ja laminoimalla sen umpeen tasaiseksi, eli köliin tulisi porras, mutta mitä matkalta ja tarvitseeko suksi alaspäin taittuvat reunat? Täytyykö suksen ulottua stagnaatio-pisteeseen asti? Jos joku tietää mistä löytäisi tietoa/kirjallisuutta aiheesta niin kertokaa ihmeessä.
- Svartepetter17R
Minulla on alkuperäinen musta 17R ja 200 merc. Vaappumista esiintyy jossakin 40-50 solmun nopeudessa mutta sitä saa ohjauksella pidettyä aika hyvin kurissa.
Mentäessä yli 50 ilman vastus on jo niin suuri että alkaa stabilisoimaan ja vaappumista ei ole ja kulkee vakaasti aina huippu vauhtiin saakka 62 solmua.
Vene täytyy saada tasapainoitettua ja painopista alas trimmiä paljon jotta keula nousee niin kyllä pystyy ajaa vatorilla kovaa.- Sipoo
Kun vaappuminen alkaa taitava kuski nopeilla pienillä ohjausliikkeillä korjaa sen sen jälkeen laite menee ku juna .
- Merenkävijä1952
Sipoo kirjoitti:
Kun vaappuminen alkaa taitava kuski nopeilla pienillä ohjausliikkeillä korjaa sen sen jälkeen laite menee ku juna .
Totta.
Mulla oma vene tekee samaa yli 30 solmun nopeuksisa ja nopeilla vas oik ohjausliikkeillä saan menon vakautumaan ( yli 10 vuoden merenkäyntikokemus).
Viime vuoden keväänä tein ratin alle apulaitteen "täryttimen", se on kuin pieni maantiivistävä.
Kun nostan veneen nopeutta ja vaappuminen alkaa, kytken täryttimen päälle, tärytin tekee vinhaa vauhtia oik vas oik liikettä ratille ja saa veneen vakautettua.
Kiinnostuneille voin laittaa kuvia. - Anonyymi
Sipoo kirjoitti:
Kun vaappuminen alkaa taitava kuski nopeilla pienillä ohjausliikkeillä korjaa sen sen jälkeen laite menee ku juna .
Näin on vaapouninen poistuu ku rattimihellä on tuntuma sitten meno on suoraa kyytiä vaikka vauhti lisääntyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on vaapouninen poistuu ku rattimihellä on tuntuma sitten meno on suoraa kyytiä vaikka vauhti lisääntyy.
Kyseinen ilmiö johtuu siitä, että vene kulkee liian pitkällä vesilinjalla. Trimmaa konetta niin että keulaa nousee niin voblaus häviää
- Anonyymi
Menin katsomaan 17R venettä. Koeajolla hymynousi suupieliin kun otti 40solmua hyvinkin helposti. Sen jälkeen vene alkoi keikkua joten löysäsin.
Omistaja käskytti minut (130kg) keulaan ja aloitti itse rauhallisen vauhdin kelaamisen. 40solmun kohdalla hän trimmasi konetta niin ylös, että potkuri kavitoi vettä ylöspäin, ei keikuttanut ja vauhtia kelattiin hieman yli 50 GPS solmua.
Vakio muokkaamaton pohja ja 120hv evinrude
Kaupat tuli vaikka vaan katsoa piti.- Anonyymi
Vaihda kone suurempaan, eivät noin pienet ole muodissa enää. Oikea teho alk. 300 hp.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126