grotsku vs. holsku (pk)

(=)

täällä oli ennen näköjään käyty keskustelua malista ja holskusta. mitä sanoisitte, että mitä suuria eroja ja samanlaisuuksia näissä roduissa on? olen ymmärtänyt että belgi on ainakin vilkkaampi yms.

27

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keposempi

      Grotskut ovat korkeampia ja usein tyylikkäämpiä ja kevytrakenteisempia. Vauhtia belgeissä enemmän. Niillä on myös oikeasti kisanäyttöjä eikä vain puheita niin kuin holskupuolella. Jenkeissä kovia holskuja. Suomen holskut näyttelyelukoita ja niillä ei oikein tahdo tehdä tosihommissa yhtään mitään. Vietit usien puutteellisia. Molemmat pitkävillat alkavat olla enemmän seura- kuin palveluskoiria.

      • ...

        Ei todellakaan pidä paikkaansa, että pitkäkarvaiset holskut olisi huonompia kuin geelibelgit! Itselläni pitkä- ja lyhytkarvaholskupojat, ja kavereilla belgejä. AIVAN SAMANTASOISIA ovat keskimäärin. Paras tapa selvittää asia on tarkastella luonnetestitilastoja. Sielläpä se totuus tulee.

        Geeli- eli näyttelybelgit ovat kovuudessa, taistelunhalussa, vieteissä, toimintakyvyssä, hermoissa, luoksepäästävyydessä (holskut siinä usein parempia!) sekä temperamentissa että koulutettavuudessa aivan samaa luokkaa holskujen kanssa. Lukumääräisesti holskuja on vähemmän, ja rotu tuli Suomeen 90-luvulla.

        Holsku on itsenäisempi kuin belgi, ja sen työskentelytapa on erilainen. Siinä erot.


      • (=)
        ... kirjoitti:

        Ei todellakaan pidä paikkaansa, että pitkäkarvaiset holskut olisi huonompia kuin geelibelgit! Itselläni pitkä- ja lyhytkarvaholskupojat, ja kavereilla belgejä. AIVAN SAMANTASOISIA ovat keskimäärin. Paras tapa selvittää asia on tarkastella luonnetestitilastoja. Sielläpä se totuus tulee.

        Geeli- eli näyttelybelgit ovat kovuudessa, taistelunhalussa, vieteissä, toimintakyvyssä, hermoissa, luoksepäästävyydessä (holskut siinä usein parempia!) sekä temperamentissa että koulutettavuudessa aivan samaa luokkaa holskujen kanssa. Lukumääräisesti holskuja on vähemmän, ja rotu tuli Suomeen 90-luvulla.

        Holsku on itsenäisempi kuin belgi, ja sen työskentelytapa on erilainen. Siinä erot.

        tarvitsevatko ne siis saman verran toimintaa ja liikuntaakin? eli montakohan km tai tuntia päivässä?


      • ...
        (=) kirjoitti:

        tarvitsevatko ne siis saman verran toimintaa ja liikuntaakin? eli montakohan km tai tuntia päivässä?

        Kyllä tarvitsevat ihan yhtä paljon. Elikkä eroa ei ole kuin siinä, kumpi rotu miellyttää enemmän, muuten käyvät kaikkeen samaan harrastamiseen ja tarvitsevat toimintaa ja koulutusta yhtä paljon ja ovat yhtä vaativia käsitellä.


      • tuloksia
        ... kirjoitti:

        Kyllä tarvitsevat ihan yhtä paljon. Elikkä eroa ei ole kuin siinä, kumpi rotu miellyttää enemmän, muuten käyvät kaikkeen samaan harrastamiseen ja tarvitsevat toimintaa ja koulutusta yhtä paljon ja ovat yhtä vaativia käsitellä.

        Kato tuloksia. Niistä voi jotakin pätellä. Holsku ei näy missään. Niillä ei edes saa tuloksia. Yritetty on ja koulutettavuus ja energiataso aika heikko. Holskut liian laiskoja. Poliiskin luopu kokeilukalustaa nopeesti. Ei edes purru.


      • paikkaansa...
        tuloksia kirjoitti:

        Kato tuloksia. Niistä voi jotakin pätellä. Holsku ei näy missään. Niillä ei edes saa tuloksia. Yritetty on ja koulutettavuus ja energiataso aika heikko. Holskut liian laiskoja. Poliiskin luopu kokeilukalustaa nopeesti. Ei edes purru.

        Kolmosluokan pk-holskuja löytyy, harrastajia vaan on vähän verrattuna belgeihin. Ja siis miten poliisi liittyy tähän!? Nimittäin geelibelgeillä ei ole sen enempää tekemistä poliisin kanssa kuin shitsuillakaan, eikä ole holskuillakaan sen kummemmin, mutta senhän jo sanoin: holskut ja geelibelgit_ovat_täysin eri asia kuin käyttömalit.


      • samaa mieltä
        paikkaansa... kirjoitti:

        Kolmosluokan pk-holskuja löytyy, harrastajia vaan on vähän verrattuna belgeihin. Ja siis miten poliisi liittyy tähän!? Nimittäin geelibelgeillä ei ole sen enempää tekemistä poliisin kanssa kuin shitsuillakaan, eikä ole holskuillakaan sen kummemmin, mutta senhän jo sanoin: holskut ja geelibelgit_ovat_täysin eri asia kuin käyttömalit.

        Kolmosen Holskuja(geelejä) on tai oli jokunen. Harvassa kuitenkin jopa määriin nähden. Geelibelgilläkin pääsee helpommin tuloksiin, tosin ei ne ole juuri mitään kun käyttömalit laitetaan viivalle. KNPV-holskut ovat sitten eri juttu. Niissä usein työmalikkaa mukana ja suorituskyky kovaa tasoa. Käyttömaleissa on linjoja, jotka ei kaikille sovi. Ruutia ja dominanssia voi olla monelle jopa liikaa. Suomessakin esimerkkejä koirien matalasta ärsykeherkkyydestä. Perhekoirana semmonen on hankala.


      • ...
        samaa mieltä kirjoitti:

        Kolmosen Holskuja(geelejä) on tai oli jokunen. Harvassa kuitenkin jopa määriin nähden. Geelibelgilläkin pääsee helpommin tuloksiin, tosin ei ne ole juuri mitään kun käyttömalit laitetaan viivalle. KNPV-holskut ovat sitten eri juttu. Niissä usein työmalikkaa mukana ja suorituskyky kovaa tasoa. Käyttömaleissa on linjoja, jotka ei kaikille sovi. Ruutia ja dominanssia voi olla monelle jopa liikaa. Suomessakin esimerkkejä koirien matalasta ärsykeherkkyydestä. Perhekoirana semmonen on hankala.

        Eivät ole tosiaan holskuja todellakaan. Siis sakemannia ja malia niihin on risteytetty. Parhaat tietämäni pitkäkarvaiset olivat Lissunmustan A-pentue, ne oli sellaisia koiria (lt yli 200p. joillain)etten ole sen veroisia geelibelgejä nähnyt. Ja saman tason koiria olen bongannut lt-tilastoista ihan viime vuosina, yksi vähän aikaa sitten. Mm. kovuus, toimintakyky 2 tai 3, taistelunhalu suuri.

        Ihan oikeasti, hyviä ON, mutta eri asia, harrastavatko juuri niiden yksilöiden omistajat mitään. Holskua EI voi ostaa etsimällä vain harrastavia vanhempia, on etsittävä lt-tulosten perusteella. Niin itse tekisin.


      • holskuja
        ... kirjoitti:

        Eivät ole tosiaan holskuja todellakaan. Siis sakemannia ja malia niihin on risteytetty. Parhaat tietämäni pitkäkarvaiset olivat Lissunmustan A-pentue, ne oli sellaisia koiria (lt yli 200p. joillain)etten ole sen veroisia geelibelgejä nähnyt. Ja saman tason koiria olen bongannut lt-tilastoista ihan viime vuosina, yksi vähän aikaa sitten. Mm. kovuus, toimintakyky 2 tai 3, taistelunhalu suuri.

        Ihan oikeasti, hyviä ON, mutta eri asia, harrastavatko juuri niiden yksilöiden omistajat mitään. Holskua EI voi ostaa etsimällä vain harrastavia vanhempia, on etsittävä lt-tulosten perusteella. Niin itse tekisin.

        Kylää ne holskuja ovat. On harrastettu holkuille äärettömän tärkeää rotuunottoa ja saatu ominaisuudet kuntoon ennenkaikkea malilla. Monissa myös sakemannia tai pittiä tai doggia. Dogilla tehdään kokoa ja pitillä puruotteeseen pitävyyttä ja malilla koulutettavuutta.


      • ...
        holskuja kirjoitti:

        Kylää ne holskuja ovat. On harrastettu holkuille äärettömän tärkeää rotuunottoa ja saatu ominaisuudet kuntoon ennenkaikkea malilla. Monissa myös sakemannia tai pittiä tai doggia. Dogilla tehdään kokoa ja pitillä puruotteeseen pitävyyttä ja malilla koulutettavuutta.

        Ootko tosissasi?! Mistä olet saanut tietosi...? Omassa lyhytkarvassanikin kyllä sattuu olemaan 1/8 malia, mutta se oli huijaus joka paljastui myöhemmin...


      • ja totuus
        ... kirjoitti:

        Ootko tosissasi?! Mistä olet saanut tietosi...? Omassa lyhytkarvassanikin kyllä sattuu olemaan 1/8 malia, mutta se oli huijaus joka paljastui myöhemmin...

        Belgiassa koirien paperit eivät aina ole totta. Lueskele vaikkapa Engelin juttuja, niin pääset alkuun. Ns. pittilinjaiset pantu montuun. Ei tee mitään. Mutta ns. sekoitemali tai sekoiteholksu voikin omata mielenkiintoiset geenit. Niinen suorituskyky ei perustu puhdasrotuisuuteen vaan tyyppivalintaan. Kyse ei rodusta, vaan koiratyypistä.


      • ...
        ja totuus kirjoitti:

        Belgiassa koirien paperit eivät aina ole totta. Lueskele vaikkapa Engelin juttuja, niin pääset alkuun. Ns. pittilinjaiset pantu montuun. Ei tee mitään. Mutta ns. sekoitemali tai sekoiteholksu voikin omata mielenkiintoiset geenit. Niinen suorituskyky ei perustu puhdasrotuisuuteen vaan tyyppivalintaan. Kyse ei rodusta, vaan koiratyypistä.

        Kuten sanoin, knvp-koirat ei ole holskuja. Poliisin käyttämät ns. hollanninmalinoisit ovat SEKAROTUISIA myös. Ei semmosta rotua ole kuin hollanninmalinois. Sama kuin että alaskanhusky EI ole sama kuin siperianhusky, se on sekarotuinen. Tietty jonkun mielestä on rotu, mutta ei FCI:n rotu.


      • ---
        ... kirjoitti:

        Ei todellakaan pidä paikkaansa, että pitkäkarvaiset holskut olisi huonompia kuin geelibelgit! Itselläni pitkä- ja lyhytkarvaholskupojat, ja kavereilla belgejä. AIVAN SAMANTASOISIA ovat keskimäärin. Paras tapa selvittää asia on tarkastella luonnetestitilastoja. Sielläpä se totuus tulee.

        Geeli- eli näyttelybelgit ovat kovuudessa, taistelunhalussa, vieteissä, toimintakyvyssä, hermoissa, luoksepäästävyydessä (holskut siinä usein parempia!) sekä temperamentissa että koulutettavuudessa aivan samaa luokkaa holskujen kanssa. Lukumääräisesti holskuja on vähemmän, ja rotu tuli Suomeen 90-luvulla.

        Holsku on itsenäisempi kuin belgi, ja sen työskentelytapa on erilainen. Siinä erot.

        Miten näiden kahden työskentelytavat eroavat toisistaan?


      • /holsku
        --- kirjoitti:

        Miten näiden kahden työskentelytavat eroavat toisistaan?

        Työskentelyssä seuraavat erot: Belgi on parempi ja holsku huonompi. Harvaa viitsii tapella ilimiselvää tilastototuutta vastaan. Samaan tulokseen päästään muös Holskujen kotimaassa Hollannissa. Belgit ovat jostakin syystä suosituimpia työkoiria myös Hollanissa. Mitähän siitä voisi päätellä?


      • ymmärtää?
        /holsku kirjoitti:

        Työskentelyssä seuraavat erot: Belgi on parempi ja holsku huonompi. Harvaa viitsii tapella ilimiselvää tilastototuutta vastaan. Samaan tulokseen päästään muös Holskujen kotimaassa Hollannissa. Belgit ovat jostakin syystä suosituimpia työkoiria myös Hollanissa. Mitähän siitä voisi päätellä?

        TYÖKOIRAT ovat KÄYTTÖLINJAISIA MALINOISEJA (harvassa käyttötervut ja -grotskut), jotka ovat TÄYSIN ERI ASIA kuin näyttelylinjaiset malit, tervut, lakenoisit ja groenendaelit.

        Holskuista löytyy täysin vertailukelpoisilla lt-pisteillä koiria verrattuna belgeihin. Mm. eräästä pitkäkarvasta sanoi lt-tuomari, että olisi ainesta virkakoiraksi. Koiralla yli 200p. Älkää jauhako paskaa vaan katsokaa lt-tilastoja. Terv. lyhyt- ja pitkäkarvapoikien omistaja


      • kerro mitään
        ymmärtää? kirjoitti:

        TYÖKOIRAT ovat KÄYTTÖLINJAISIA MALINOISEJA (harvassa käyttötervut ja -grotskut), jotka ovat TÄYSIN ERI ASIA kuin näyttelylinjaiset malit, tervut, lakenoisit ja groenendaelit.

        Holskuista löytyy täysin vertailukelpoisilla lt-pisteillä koiria verrattuna belgeihin. Mm. eräästä pitkäkarvasta sanoi lt-tuomari, että olisi ainesta virkakoiraksi. Koiralla yli 200p. Älkää jauhako paskaa vaan katsokaa lt-tilastoja. Terv. lyhyt- ja pitkäkarvapoikien omistaja

        Tiedoksi sulle: LT ei kerro koirasta yhtään mitään. Koko testi on kehitetty vain ja ainoastaan siksi, että typeriltä ja asioista mitään ymmärtämättömiltä pikkupilluilta voitaisiin kerätä rahat pois. Kyllä kennel-liitto osaa ainoan hommansa eli rahastaa ihmiset.


    • Ei kummankaan rodun harrastaja

      Tässä keskustelussa jotkut perustavat koirien vertailun luonnetestituloksiin. Luonnetesti ei valitettavasti nykyisellään ole pätevä palveluskoiralta vaadittavien ominaisuuksien mittari. Tämä johtuu mm. kuormituksen vähäisyydestä (nykyään testataan paljon myös seurakoirarotuja ja niidenkin pitää päästä testistä läpi), luonnetestituomarien kauniista sanottuna kirjavasta tasosta ja arvosteluperusteista. Olen huomannut että monet oikeasti hyvät (suojelu/työkoiriksi kelpaavat koirat), ovat saaneet n. 160-180 pistettä, kun taas ne yli 200 pistettä saavat jättävät ainakin minut monesti kylmäksi.

      • ovat paskoja

        Totta puhut. LT-tuomarit jakelevat pisteitä täysin mielivaltaisesti. Minullakin oli kerran täysin kuispäinen koira. Tuomari antoi sille huippupisteet ja samassa testissä olleelle huipputason suojelukoiralle huonot pisteet. Videolat koirien eri näkyy. Mun silloinen koira oli paniikissa koko ajan. Suojelukoira liikuskeli täysin levollisena kaikissa tilanteissa ja oli erittäin avoin ja ystävällinen. Naistuomari ei ymmärtämyt koirien käytöksestä yhtään mitään eli sitä kummmasta on työhön.


      • ...
        ovat paskoja kirjoitti:

        Totta puhut. LT-tuomarit jakelevat pisteitä täysin mielivaltaisesti. Minullakin oli kerran täysin kuispäinen koira. Tuomari antoi sille huippupisteet ja samassa testissä olleelle huipputason suojelukoiralle huonot pisteet. Videolat koirien eri näkyy. Mun silloinen koira oli paniikissa koko ajan. Suojelukoira liikuskeli täysin levollisena kaikissa tilanteissa ja oli erittäin avoin ja ystävällinen. Naistuomari ei ymmärtämyt koirien käytöksestä yhtään mitään eli sitä kummmasta on työhön.

        Totta, että lt ei kerro kaikkea. Se "kertoo" myös koiran ja omistajan suhteesta luvattoman paljon, sekä ohjaajan jännittäminen ym. näkyy siinä. Olen ryhmässä missä kävin, nähnyt mm- tason käyttömalien puruja, ja kyllä sanon ihan suoraan, että olen samaa mieltä siitä,

        että jos joku semmonen saa taistelunhalusta erittäin suuri ja niin sai tuo minun pitkäkarvaholskunikin, niin en väitä että niillä olisi yhtä tiukka ote ;) Kyllä siihen vaikuttaa ne vietit, mitä luonnetestissä ei mitata eli mitkä käyttölinjaisilla on todella suuret, ja taistelunhalu todella suuri on sekin laaja skaala.

        Kuten sanoin, _holsku_ei_ole_sama_kuin_käyttömali_, MUTTA EI myöskään GEELIbelgi!!! Siitähän tietääkseni alunperin oli kyse? Mitä eroa on geelaribelgeillä ja holskuilla?? SIIHEN vastasin, että ei mitään, ja SE on totta. Siis käyttömaleihin verrattuna geelibelgit ja holskut ovat puudeleita. MUTTA keskenään yhtä hyviä. PISTE.


      • Belgi on belgi
        ... kirjoitti:

        Totta, että lt ei kerro kaikkea. Se "kertoo" myös koiran ja omistajan suhteesta luvattoman paljon, sekä ohjaajan jännittäminen ym. näkyy siinä. Olen ryhmässä missä kävin, nähnyt mm- tason käyttömalien puruja, ja kyllä sanon ihan suoraan, että olen samaa mieltä siitä,

        että jos joku semmonen saa taistelunhalusta erittäin suuri ja niin sai tuo minun pitkäkarvaholskunikin, niin en väitä että niillä olisi yhtä tiukka ote ;) Kyllä siihen vaikuttaa ne vietit, mitä luonnetestissä ei mitata eli mitkä käyttölinjaisilla on todella suuret, ja taistelunhalu todella suuri on sekin laaja skaala.

        Kuten sanoin, _holsku_ei_ole_sama_kuin_käyttömali_, MUTTA EI myöskään GEELIbelgi!!! Siitähän tietääkseni alunperin oli kyse? Mitä eroa on geelaribelgeillä ja holskuilla?? SIIHEN vastasin, että ei mitään, ja SE on totta. Siis käyttömaleihin verrattuna geelibelgit ja holskut ovat puudeleita. MUTTA keskenään yhtä hyviä. PISTE.

        Kuules. Seuraavassa sulle vähän tietoo: Holsku on Holsku ja Belgi on Belgi. Holskulla on Holskun meriitit ja Belgillä on Belgin meriitit. Asia on näin yksinkertainen.


      • Hoh hoijaa...
        Belgi on belgi kirjoitti:

        Kuules. Seuraavassa sulle vähän tietoo: Holsku on Holsku ja Belgi on Belgi. Holskulla on Holskun meriitit ja Belgillä on Belgin meriitit. Asia on näin yksinkertainen.

        Niin, meriitit saadaan siitä että koiran kanssa joku ne hankkii. Belgi on paljon suositumpi. Sillä on omat vanhat kannattajansa, ja niitä on enemmän, jolloin valinnanvaraa on enemmän. Olen ihan oikeasti niitä belgejäkin nähnyt, ihan vuosikausia agilityssä, kaverillani (KVA ja TVA),

        ja ihan totta on, että hyvän taistelunhalun omaavia on kyllä, agissa todellisia tykkejä (mikä ei tosiaankaan ole sama kuin tykki työkoira ;)), mutta näin on holskuissakin. Totta on, että holskuissa on vietittömiä ja taistelunhaluttomia yksilöitä, ja se on sääli.

        MUTTA ne hyvät pitkäkarvaholskut jotka olen nähnyt, ne ovat olleet ihan oikeasti hyviä, eikä ole vain minun tai rodun muiden harrastajien, vaan esim. parin kokeneen sakemanni-ihmisen mielipide, eräs uros teki yhteen vannoutuneeseen käyttösakuihmiseen vaikutuksen, ja hän sanoi, että TUON voisin todellakin ottaa.

        En tiedä, mikä holskujen haukkumishalu sulla on? Ei tuo nyt ihan tervettä ole, että sun pitää haukkua toista rotua kohottaaksesi omaasi? Nimittäin en kyllä kovin ihmeellisenä ole yhtään belgiä pitänyt, ihan hyviä on ei siinä siis mitään, mutta ei ne mitenkään holskusta eroa omassa kädessäkään, mitä olen muutamia treenannut.


      • Holskua haukuta
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Niin, meriitit saadaan siitä että koiran kanssa joku ne hankkii. Belgi on paljon suositumpi. Sillä on omat vanhat kannattajansa, ja niitä on enemmän, jolloin valinnanvaraa on enemmän. Olen ihan oikeasti niitä belgejäkin nähnyt, ihan vuosikausia agilityssä, kaverillani (KVA ja TVA),

        ja ihan totta on, että hyvän taistelunhalun omaavia on kyllä, agissa todellisia tykkejä (mikä ei tosiaankaan ole sama kuin tykki työkoira ;)), mutta näin on holskuissakin. Totta on, että holskuissa on vietittömiä ja taistelunhaluttomia yksilöitä, ja se on sääli.

        MUTTA ne hyvät pitkäkarvaholskut jotka olen nähnyt, ne ovat olleet ihan oikeasti hyviä, eikä ole vain minun tai rodun muiden harrastajien, vaan esim. parin kokeneen sakemanni-ihmisen mielipide, eräs uros teki yhteen vannoutuneeseen käyttösakuihmiseen vaikutuksen, ja hän sanoi, että TUON voisin todellakin ottaa.

        En tiedä, mikä holskujen haukkumishalu sulla on? Ei tuo nyt ihan tervettä ole, että sun pitää haukkua toista rotua kohottaaksesi omaasi? Nimittäin en kyllä kovin ihmeellisenä ole yhtään belgiä pitänyt, ihan hyviä on ei siinä siis mitään, mutta ei ne mitenkään holskusta eroa omassa kädessäkään, mitä olen muutamia treenannut.

        Enpä ole holskua haukunut tipan vertaa. Itse vain olet lukenut ja tulkinnut viestit huolimattomasti(Muuten: Oletko sanasokea?). Kyllä työholskuistakin jo puhutaan ja niistä tiedetään. Olen täälläkin sanonut, että hyviä Knpv-holskuja löytyy helposti. Niitä vain ei ole haalittu Suomeen, koska suurin osa holskukavattajista on naisia ja naiset ovat kiinnostuneita lähinnä näyttelyistä ja holskun seurakoiramaisuudesta. Ymmärrän asian. Näyttely on naisen luonnon mukaista. Suomessa tällä hetkellä lienee vain yksi ns. työlinjainen holsku. Sen touhuista olis mukava kuulla.

        Holskut kiinnostavat myös belkiporukkaa. Niissä paljon samaa virettä ja varmasti vertakin.


      • meriiteistä
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Niin, meriitit saadaan siitä että koiran kanssa joku ne hankkii. Belgi on paljon suositumpi. Sillä on omat vanhat kannattajansa, ja niitä on enemmän, jolloin valinnanvaraa on enemmän. Olen ihan oikeasti niitä belgejäkin nähnyt, ihan vuosikausia agilityssä, kaverillani (KVA ja TVA),

        ja ihan totta on, että hyvän taistelunhalun omaavia on kyllä, agissa todellisia tykkejä (mikä ei tosiaankaan ole sama kuin tykki työkoira ;)), mutta näin on holskuissakin. Totta on, että holskuissa on vietittömiä ja taistelunhaluttomia yksilöitä, ja se on sääli.

        MUTTA ne hyvät pitkäkarvaholskut jotka olen nähnyt, ne ovat olleet ihan oikeasti hyviä, eikä ole vain minun tai rodun muiden harrastajien, vaan esim. parin kokeneen sakemanni-ihmisen mielipide, eräs uros teki yhteen vannoutuneeseen käyttösakuihmiseen vaikutuksen, ja hän sanoi, että TUON voisin todellakin ottaa.

        En tiedä, mikä holskujen haukkumishalu sulla on? Ei tuo nyt ihan tervettä ole, että sun pitää haukkua toista rotua kohottaaksesi omaasi? Nimittäin en kyllä kovin ihmeellisenä ole yhtään belgiä pitänyt, ihan hyviä on ei siinä siis mitään, mutta ei ne mitenkään holskusta eroa omassa kädessäkään, mitä olen muutamia treenannut.

        Belgi on maailman paras ja menestynein palveluskoira. Se herättää kateutta. Nytkin tuli SM-kisoistakin "vain" viisi kultaa kuudesta mahdollisesta. Ja sitten suojelun MM:t päälle. Suojelulajeissa Belgit suorastaan ylivoimaisia. Niille ei oikein enää vastusta löydy. Missä holskut viipyy?


    • sekopäitätyhmiä

      holskut ovat olleet erittäin suosittuja virka-ja poliisikoirina. sitä ne ovat edelleen kotimaassaan. mitä ihmepuppua täällä lukeekaan. suurin osa teistä ei tiedä rodusta muuta kuin mitä on lukenut palstoilta. käykääpä hollanninpaimenkoirien hollannin omilla sivuilla, on vähän eri asioita kuin "koirani on laiska". mitä täällä suomessa valitetaan. laiska on aina omistaja, ei ole ikinä vastaan tullut oikeasti vain laiskaa koiraa. koira oppii laiskaksi, jos sen kanssa ei tehdä töitä.

      itsellä ollut sekä mali että saku, saku oli parempi kuin malinois. malinoissi herpaantui ja sen vietikkyys ei pärrännyt hermojen kanssa yhteen. stressasi ja ulisi. palloja rakasti. saku teki työt, muuta ei tehnykään. mutta teki lupsakasti. nyt on pk holsku ja paras tähän asti. pärjää suojelussa ja tottis ja jälkiosuus parempia kuin muilla harrastusryhmissämme. kilpailemaan lähdetään .

      holskut on niin harvinaisia, suosio on juurikin romahtanut siksi, että rotu oli alkuun tuntematon ja kasvattajat alkoivat "myymään" sohvaperunoiksi koiria, menivät helpommin myydyiksi.

      tämä ei tosiaan tarkoita, että koira olisi sohvaperuna. oma koira kiipeää nopsaan seinille jos ei töitä ole vähään aikaan. saku tyytyi paljon vähempään. että hah. sohvaperuna mukamas. ja omakinkoira myyty ihan samalla mentaliteetilla. ja nyt kun tämä meriitti on hankittu, ja koirilla on ihmiset, jotka eivät tee kuin peruskotitottista ja kävelyä niin eipä ole ihme, että ei näy kilpakentillä, jolloin juuri saisi sitä meriittiänsä muutettua.

      ja ylläripylläri,paljon näitä koiria myydään palstoilla pois ongelmien vuoksi. johtuisiko juurikin siitä että on osaava vietikäs rotu väärissä käsissä?

    • hoovee

      No on kyllä pitkäturkkibelgeissäkin eroja kuin yöllä ja päivällä eri linjoissa, on ns. käyttö/sekalinjaisia jotka pohjautuvat käyttötervuihin ja -maleihin, ja sitten niitä ihan geelibelgejä. Kyllä noi harrastusominaisuuksiin eniten panostavat kasvattajat nykyään käyttävät jalostuksessa noita sekalinjaisia, ja niissä on ihan tosi hyviäkin koiria (ei tietenkään kaikki). Että jos harrastuksiin meinaat koiraa, niin ota sitten jostain belgikennelistä jossa sekalinjaisia. Holskuja en kylläkään ole valitettavasti nähnyt hyviä koiria, niitä vaan näkee muutenkin kentillä ja kokeissa niin tosi harvoin... Varmaan niitäkin on mutta ei siinä määrin kuin belgejä. Lisäksi ovat usein ihmisillä jotka eivät muutenkaan panosta menestymiseen keskimäärin niin paljon kuin belgillä harrastavat. Että lähtökohdatkin jo eri. Ja toki tämä heijastuu myös holskujen jalostukseen, ei vaan ole kysyntää harrastaviin koteihin. Eli ota harrastuslinjainen belgi!

      • :=))

        vastailette 4v. vanhaan juttun:=))


    • khol

      sekopäitätyhmiä kerrotko koirastasi lisää miten se eroaa edesmenneistä koiristasi, malista ja sakemannista. Ja olivatko nämä aiemmat geelejä vai käyttölinjaisia? Ja millaisia eroja harrastamisessa näiden kesken?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe