mulla todettiin tänään raskausdiabetes,sokerirasituksen perusteella.arvot huiteli aikas pilvissä, suluissa normaaliarvot.
1. 5,7 (alle 4.8)
2. 14,2 (alle 10)
3. 11,8 (alle 8.7)
olisin kysynyt kanssakärsijöiltä että miten on loppuraskaus sujunut ym ja olisin halunnut kuulla kokemuksia ym kun on raskausdiabetes. itselläni on aivan kamala olo ja huono omatunto että miten olen näin antanut käydä? syön kyllä karsua aika pljon ja kaikkee hyvää. Bmi mulla oli 26,eli ylipainoakin on..tosin ei kai kauheesti?ja suvussa on diabetestä tosi paljon.
mitä kaikkea voin nyt tehdä että asia paranisi?luin joitain vanhoja keskusteluja mutta olisi kiva saada uutta tähän..
kuinka hyvin ruokavaliolla pystyy vaikuttaan ettei tarvis insuliinihoitoa aloittaa? ja kuinka hyvin voi vaikuttaa vauvaen aio enää laittaa mitään hyvää suuhuni,en todellakaan!!!huomenna menen neuvolaan ja varmasti saan vastauksia sieltäkin.mutta kiitos jos joku vaivautuu vastailemaan..!
raskausdiabetes:(
18
2099
Vastaukset
- käsittänyt että
ei sitä voi pelkällä karkinsyönnillä aiheuttaa. Eihän diabeetikoiltakaan karkit ole kiellettyjä. Ylipainohan siinä tietysti on se suurin riski, mutta voi sen saada hoikkakin. Ja sellainen joka ei ikinä syö palaakaan karkkia. En ole siis koskaan kuullut, että jos syöt paljon karkkia odotusaikana niin riski raskausdiabetekseen kasvaa.
- +++
Ihan ensiksi, kannattaa jättää kaikki ruoka-aikojen välillä tapahtuva napostelu pois. Ja säännölliset ruoka-ajat ovat myös hyväksi. Karkista ei välttämättä tarvitse kokonaan luopua, kunhan sen syö ruokailun yhteydessä. Esim. pari karkkia jälkiruoaksi ei tee pahaa, jos ateria on kokonaisuutenaan tasapainoinen.
Sokeri ei ole ainut paha, vaan myös rasvoja pitäisi rajoittaa. Ja sokerin kittaaminen ruokapäiväkirja ovat tärkeitä. Jos tulee kohonnut arvo, katsot, mitä tuli syötyä, ja vertaat sitä sellaiseen ateriaa, jonka jälkeen tuli hyvä arvo. Näin opit aika nopeasti tietämään, mitkä ruoka-aineet tai ruoka-aineyhdistelmät ovat pahasta. Esim. joillekin ei sovi peruna ja leipä samalla aterialla.- Yksi vain
Korkeat verensokerit saa alas kun jättää sokerin ja tärkkelyksen minimiin. KOKONAAN pois esim. karkki, pulla, keksit, peruna, pasta, puurot ja leipä. Kaikki em. nostavat verensokeria söi ne pelkästään tai ruoan kanssa! Mistä ihmeestä tuo käsitys siitä, että ruoan kanssa makeat eivät nostaisi veresokeria? Tottakai ne nostavat.
Rasva sitävastoin ei nosta verensokeria. Tärkkelyksessä on paljon energiaa ja se energian saanti voidaan turvallisesti korvata vaikkapa oliiviöljyllä ja vihanneksilla.
Reseptejä: www.karppaus.info - olisi sitten
Yksi vain kirjoitti:
Korkeat verensokerit saa alas kun jättää sokerin ja tärkkelyksen minimiin. KOKONAAN pois esim. karkki, pulla, keksit, peruna, pasta, puurot ja leipä. Kaikki em. nostavat verensokeria söi ne pelkästään tai ruoan kanssa! Mistä ihmeestä tuo käsitys siitä, että ruoan kanssa makeat eivät nostaisi veresokeria? Tottakai ne nostavat.
Rasva sitävastoin ei nosta verensokeria. Tärkkelyksessä on paljon energiaa ja se energian saanti voidaan turvallisesti korvata vaikkapa oliiviöljyllä ja vihanneksilla.
Reseptejä: www.karppaus.infokaikkein paras ateria?jos peruna pasta (ja riisi?) pitäisi jättää pois niin mitäs sitä sitten söisi?
- Milla.M
olisi sitten kirjoitti:
kaikkein paras ateria?jos peruna pasta (ja riisi?) pitäisi jättää pois niin mitäs sitä sitten söisi?
säännöllinen ruokailu, eli suositus on syödä usein mutta pieniä annoksia n.3 tunnin välein, että verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena.
Periaatteessa mikään ruoka ei ole kielletty, mutta hyvä olisi vähentää minimiin ainekset, joissa on reilusti hiilihydraatteja, kuten esim. vaalea leipä, pasta,jne. jotka nostavat nopeasti verensokerin korkeaksi. Leipä ei ole siis kiellettyjen aineiden listalla, kunhan se mieluummin on täysjyvää tai ruista.
Leivän päälle kasvirasvavalmisteita, esim. Keiju tai Flora, ja ruoanlaittoon kasvi-tai oliiviöljyä, tai juoksevaa kasvirasvaa. Eläinrasvat siis pois ja kasvirasvaa tilalle.Vihanneksia ja salaatteja reilusti joka päivä. - +++
Yksi vain kirjoitti:
Reseptejä: www.karppaus.infoKarppaus on eri asia kuin diabeteksen hoito.
- Tietävä II-tyyppiä
+++ kirjoitti:
Karppaus on eri asia kuin diabeteksen hoito.
Moni II-tyyppiläinen hoitaa diabeetestään karppauksella. Ei tarvitse piikittää eikä syödä pillereitä joilla veren sokeri lasketaan, jos estää ruoalla sen sokrin heittelyt.
- Milla.M
viitearvot ovat noin matalat??
- antoi
neuvolantäti tampereelta. t aloittaja
- Milla.M
antoi kirjoitti:
neuvolantäti tampereelta. t aloittaja
oli lievä raskausdiabetes kolmisen vuotta sitten, ja silloin viitearvot olivat paljon korkeammat, paasto arvo jotakuinkin 6, ja kahden tunnin jälkeinen arvo 11. Tunnin jälkeistä arvoa en muista, minulla oli kuitenkin tuo viimeinen arvo 11.1, ja sen perusteella minulla luokiteltiin olevan raskausdiabetes, vaikka tarkemmin kai puhutaan alentuneesta glukoosinsietokyvystä tms.
Silloinen diabeteslääkärini sanoikin noiden arvojen vaihtelevan asuinpaikasta riippuen, ja sanoikin että jossain muualla suomessa minulla ei välttämättä olisi koko diabetestä.
- rv 37+3
Mulla todettiin raskausdiabetes rv 32 ja suhteellisen hyvin on mennyt. Aluksi luulin että eihän tästä tule mitään kun joutuu koko ajan kattomaan mitä syö ja mihin kellonaikaan, mutta alku kankeuden jälkeen homma on sujunut hyvin :)
Mä vaihdoin kaikki mehut lightiin ja lisäsin lautaselle sairaasti kasviksia. Juoksevat maitotuotteet heitin sivuun..joskus syön viilin tai jugurtin mutta en usein. Ruualla syön normaalia pienempiä annoksia. 1-2 perunaa tai semmonen desi pastaa tai riisiä. Leivän jätin ruuan yhteydestä pois ja se alensi sokeria hyvin. Arvot on kyllä pysyny hyvin kurissa kun on vaan jaksanut vääntää paljon salaattia ja syödä säännöllisesti. Hedelmiä en ole syönyt melkein ollenkaan sillä mulla ne nosti ainakin paljon arvoja.
Niin ja jos olet karkki hiiri niin kuin minä niin mene ihmeessä s-marketin karkkihyllylle. Siellä on iso valikoima sokerittomia karkkeja ja ainakin minun kohdallani olen huomannut että ne ei ole nostanut sokereita. Hyviä suklaapatukoita on Canderellilla makeutetut ja jos on salmiakin ystävä niin halvalta on tullut sokeriton karkkipussi ja rainbowlla on karkkiaskeja: salmiakki ja lakritsipastilleja :) Mä olen saanut niillä ainakin osakseen karkin himoa tyydytettyä..eikä pari tavallista karkkia silloin tällöin huonoa tee kunhan ei niitä pussitolkulla vedä.
Ja jos joku täälä on väittänyt että rasva ei nosta verensokeria niin on todellakin väärässä. Kasvisrasva ei niinkään nosta mutta kaikki eläinrasvat kyllä!!
Mä kävin äitipolilla tarkastuksessa sokereitten takia ja se kertoi siellä että raejuusto on hyvä sillä se ei nosta ollenkaan verensokeria..toinen on rahka.
Maitosokeri ja hedelmäsokeri on pahimmat!
Jos haluat kysellä lisää (alkuperäisen viestin kirjoittaja)niin voit laittaa viestiä osotteeseen
[email protected]
kerron kyllä omia kokemuksia :)
Et kuitenkaan ole ainoa :D - Toista odotteleva
Minulla oli kaksi ekaa arvoa koholla tossa rasitustestissä. Lukuja en muista.
Tänään olin sitten sairaalassa saamassa hoito-ohjeita ja sokeria seurataan nyt pari päivää. Nyt kun olen mittaillut niin kertakaan ei ole arvot ylittynyt. Saat kyllä hyvät ohjeet ja tarkat syömisohjeistukset. Itse ainakin todella tyytyväinen tämän päivän kohteluun!
Ja syyllinen ja kamala olo oli minullakin kun asia selvisi, mutta nyt on ihan ok olo. Sulattelu vaan vie hetken =)
Vkoja mulla 31 0 nyt. - rv 26+5
Nähtävästi tuo paastoarvoraja menee myös paikkakunnittain että osalla paikkakunnista tuo 4,8 ja täällä minun suunnalla se on 5,1.. itsellä kaikki muut arvot olivat kohdillaan mutta paatoarvo oli 5,4...syyllinen ja ahdistunut olo tämän takia ja minullekin nyt sitten luokiteltu raskausdiabetes.Voikohan noin "pieni heitto" paastoarvossa vaikuttaa vauvaan ja miten tämä sairaus yleisesti ottaen vaikuttaa vauvaan :(?? apuaa :(
- Milla.M
ensinnäkään, ei pidä tuntea syyllisyyttä, koska karkkia mässäämällä raskausdiabetesta tuskin saa. Kysehän on haiman heikentyneestä insullituotannosta raskauden aikana.
Mitään haittaa vauvalle ei ole, jos noudattaa terveellisiä elämäntapoja, harrastaa liikuntaa missä muodossa tahansa, ja katsoo mitä syö ja minkä verran. Jos heittäytyy välinpitämättömäksi asian suhteen, niin vauva voi kärsiä makrosomiasta (kasvaa liian suureksi),joka taas on riski synnytyksessä, ja syntymän jälkeen vauva on vaarassa joutua insuliinishokkiin. Siksi syntymän jälkeen vauvasta otetaan sokeriarvoja säännöllisin väliajoin parin vuorokauden ajan.
Tsemppiä, pienellä elämäntaparemontilla kaikki on hyvin ja herkutellakin saa :) - kaikille vaivautuneille
Milla.M kirjoitti:
ensinnäkään, ei pidä tuntea syyllisyyttä, koska karkkia mässäämällä raskausdiabetesta tuskin saa. Kysehän on haiman heikentyneestä insullituotannosta raskauden aikana.
Mitään haittaa vauvalle ei ole, jos noudattaa terveellisiä elämäntapoja, harrastaa liikuntaa missä muodossa tahansa, ja katsoo mitä syö ja minkä verran. Jos heittäytyy välinpitämättömäksi asian suhteen, niin vauva voi kärsiä makrosomiasta (kasvaa liian suureksi),joka taas on riski synnytyksessä, ja syntymän jälkeen vauva on vaarassa joutua insuliinishokkiin. Siksi syntymän jälkeen vauvasta otetaan sokeriarvoja säännöllisin väliajoin parin vuorokauden ajan.
Tsemppiä, pienellä elämäntaparemontilla kaikki on hyvin ja herkutellakin saa :)jotka otitte osaa ja vastasitte. olokin jo hieman tasaantunut alkusokin jäkeen eikä niin paha mielikään enää.
vielä kun jostain saisi tarkan suunnitelman että mihin aikaan ja mitä laitan suuhuni.hyviä reseptejä ja muita. huomenna neuvolasta saan varmasti hyvät ohjeet ja aion takuulla noudattaa tarkalleen ettei tarvisi joutua pistään insuliinia ja että vauva voisi hyvin ja normaalikokoisena.
tehdäänkö (tarkka)painoarvio vielä viimemetreillä kun on kerran r.diabetes? ainakin nyt ilmeisesti tehdään keskussairaalassa johon lähetekin on seurantaan.mutta että kuinka pitävät huolta ettei liian isoa lasta lähde alateitse synnyttämään?ja voiko ruokavaliolla todella vaikuttaa paljon sikiön kasvuun?jos se nyt esim olisi keskimääräistä suurempi niin voiko se silti olla synnytyshetkellä normaali jos todella remppaan elämäntapani ja katson tarkkaan mitä syön?
kaunko vauva on keskimäärin tarkkailussa sokereiden takia sit syntymän jälkeen? - Milla.M
kaikille vaivautuneille kirjoitti:
jotka otitte osaa ja vastasitte. olokin jo hieman tasaantunut alkusokin jäkeen eikä niin paha mielikään enää.
vielä kun jostain saisi tarkan suunnitelman että mihin aikaan ja mitä laitan suuhuni.hyviä reseptejä ja muita. huomenna neuvolasta saan varmasti hyvät ohjeet ja aion takuulla noudattaa tarkalleen ettei tarvisi joutua pistään insuliinia ja että vauva voisi hyvin ja normaalikokoisena.
tehdäänkö (tarkka)painoarvio vielä viimemetreillä kun on kerran r.diabetes? ainakin nyt ilmeisesti tehdään keskussairaalassa johon lähetekin on seurantaan.mutta että kuinka pitävät huolta ettei liian isoa lasta lähde alateitse synnyttämään?ja voiko ruokavaliolla todella vaikuttaa paljon sikiön kasvuun?jos se nyt esim olisi keskimääräistä suurempi niin voiko se silti olla synnytyshetkellä normaali jos todella remppaan elämäntapani ja katson tarkkaan mitä syön?
kaunko vauva on keskimäärin tarkkailussa sokereiden takia sit syntymän jälkeen?Riippuu tietysti paikkakunnasta jne.kuinka tarkasti raskautta seurataan, meillä ainakin silloin 2004-2005 oli n. kerran kuukaudessa käynti äitipolilla, jossa joka kerran ultrattiin ja katsottiin, kuinka vauva on kehittynyt. Samalla kerralla oli käynti diabeteslääkärillä, joka tutki sokeriarvot seurantavihkosta, johon ne piti itse merkitä mittausten jälkeen.
Synnytystapa-arvio tehtiin myös raskauden loppupuolella, ja esim. minulla synnytys aiottiin käynnistää viikkoa ennen laskettua aikaa, vauvan arviopaino oli silloin päälle 4000g. Vauva sitten onneksi lähti tulemaan ilman vippaskonsteja edellisenä päivänä :)
Hirveän tarkkaa suunnitelmaa sinun ei tarvitse tehdä ruokiesi suhteen, muistat vaan sen säännöllisen aterioinnin noin kolmen tunnin välein, esim. vihanneksia, hedelmiä, salaattia, voileipä aina aterioiden välillä. Jossakin vaiheessa ainakin minulla tuntui, että ruoka pursuaa jo korvista eikä jaksaisi edes syödä, puhumattakaan siitä, että kärsin koko raskauden ajan kamalasta pahoinvoinnista. Mutta kyllä se kannatti, minulla tippui paino raskauden aikana 15 kg, lähtöpainoakin kun oli ihan reippaasti, sokeriarvot pysyivät tasaisina, ja vauvakin oli kunnossa. Sen kun muistaa, että kaikki ylimääräinen mitä äiti syö, varastoituu vauvaan, joka taas aiheuttaa sitä makrosomiaa.
Syöt vaan ihan normaalia kotiruokaa, ja niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoittelinkin, niin niitä nopeita hiilareita kannattaa välttää ja vaihtaa eläinrasvat kasvirasvoihin, kevyt maito rasvattomaan jne. Samaten pasta kannattaa vaihtaa täysjyväversioon, riisi tummaan jne.
Vauva on tarkkailussa noin kaksi vuorokautta syntymänsä jälkeen. - 4:n äiti
kaikille vaivautuneille kirjoitti:
jotka otitte osaa ja vastasitte. olokin jo hieman tasaantunut alkusokin jäkeen eikä niin paha mielikään enää.
kaunko vauva on keskimäärin tarkkailussa sokereiden takia sit syntymän jälkeen?Raskausaikana tehtävä painoarvio ei ole mitenkään tarkka. Meillä tytöt ovat olleet 500g painavampia kuin ultralla arvioitiin ja poika oli 1 kg painavampi. Olen kuullut myös toiseen suuntaan samanlaisia heittoja, eli vauva onkin ollut puoli kiloa kevyempi kuin ultra ennusti.
Tuo, kuinkä lähelle se painoarvio osuu, riippuu hirveästi siitä millainen ruumiinrakenne vauvalla on. Mutta jostain kumman syystä siinä arviossa ei mitata synnytyksen sujumisen kannalta hyvinkin tärkeää mittaa, eli hartian leveyttä. - Milla.M
4:n äiti kirjoitti:
Raskausaikana tehtävä painoarvio ei ole mitenkään tarkka. Meillä tytöt ovat olleet 500g painavampia kuin ultralla arvioitiin ja poika oli 1 kg painavampi. Olen kuullut myös toiseen suuntaan samanlaisia heittoja, eli vauva onkin ollut puoli kiloa kevyempi kuin ultra ennusti.
Tuo, kuinkä lähelle se painoarvio osuu, riippuu hirveästi siitä millainen ruumiinrakenne vauvalla on. Mutta jostain kumman syystä siinä arviossa ei mitata synnytyksen sujumisen kannalta hyvinkin tärkeää mittaa, eli hartian leveyttä.on totta, että nuo arviot heittelehtivät paljonkin. Minulla tosin on mennyt aika nappiin joka kerta, kuopus oli 50g painavampi kuin mitä samana päivänä ultrassa arvioitiin :)
Tuo hartiajuttu on ihan totta, jos se otettaisiin paremmin huomioon, niin vauvan olkahermohalvauksen riskikin varmasti pienenisi. Tosin ainakin raskausdiabetestapauksissa noita hartiamittoja ilmeisesti mittaillaan tarkemmin, koska makrosomiassa vauvan hartiat ovat yleensä normaalia tuhdimmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291817Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731511Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2661420- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 65965
- 68953