hyvät mammelit ja papparaiset!
Nyt kun suuret ikäluokat ovat tulleet n kuusikymppisiksi, ajat ovat muuttuneet.
Ei tulisi kysymykseenkään, että hoitelisimme lapsenlapsiamme, ja kutoisimme peräkammarissa heille röijyjä.
Me panostamme vihdoinkin itseemme! Eläkkeelle päästyäni, vihdoinkin voin tehdä juuri sitä mitä itse haluan.
Matkailen, käyn teattereissa, vaihdan seuralaista.Käyn heidän kanssaan lounailla, ja ystävättärien kanssa shoppailemasa.Hoidan itseäni, käyn kuntosalilla, hieronnassa ja kauneushoidoissa.
Pukeudun tyylikkäästi, aina mustaan, niinkun esim K.Paakkanen, oikeastaan voisin olla vaikkapa goottimummi.-Vaalea meikki, ryppyjen pohjalla valokynää, kirkkaan tummanliilaa huulipunaa ja kynsilakkaa.Nuoremman näköinen en tosiaan tavoittele olevani, vaan ainoastaan tyylikäs.
No, toki nivelet ovat hieman nivelrikon runtelemat, ja lääkitystäkin joudun käyttämään.
Eihän tässä enää niin kauan eletä, etteikö voisi hieman itseensäkin panostaa, vihdoinkin.
Mitäs sanotte?Olenko oikeassa?
Nykyaikaan, nykyaikaan
49
2804
Vastaukset
ihan OK:lta! Jokainen taaplatkoon tyylillään, jos kerran tyyli on löytynyt. Itse en ainakaan kysele keneltäkään, miten minun pitäisi elää, kun vihdoin saa elää stresseistä vapaana. Teen juuri sitä, mikä milloinkin huvittaa, harrastan vain sellaista, joka virkistää mieltä ja kroppaa. Mielelläni hoitelen välillä sitten lapsenlapsia; ne kullanmurut menevät edelle harrastuksia.
Nuorekaskin voi olla yrittämättä olla nuorempi kuin onkaan. Korvien välissä kai lähinnä se nuorekkuus piilee. Omasta nuorekkuudestaan onkin vähän jäävi sanomaan mitään.- vai mustaa
Oletko niin surullinen että,
aina mustaan pukeudut,
millä piristät sitten mieltäsi.
Nykyään jo nuoretkin on vaihtaneet mustista
vaatteista värikkäimpiin, pitää olla iloisia
värejä.
Ei aina edes hautajaisiin enää pukeuduta
mustaan,
Synkkää mikä synkkää, vaan jos on jo niin
vanha ettei osaa käyttää muita värejä,
silloin on mielikin musta. - mummeli on
sitä jotain, mitä voimme lapsenlapsillemme antaa!
Perinteitä pitää olla, eikä mitään mustia nyky-goottimummeja. Lapset ovat lapsia ja niille pitää osata olla oikea mummi, eikä mikään nykyajan kotkotushirvitys.Lapset ovat lapsia ja tarvitsevat sukupolvien jatkumossa perinteiden tuomaa turvaa.- saat olla
ihan niinkuin haluat ja mitä tulee pullan tuoksuun niin ne jotka haluavat leipoa niin leipokaa oikein sydämmen halusta mutta älkää luulko että se on ainut tapa olla mummo. Jokainen antaa lapsen lapselleen sellaiset muistot kun haluaa ja perinteet. Minun lapsen lapsella se toinen mummo on tyylikäs ja pukeutuu aina mustaan ja huomaa, rakastaa lasta koko sydämmestään. Minä itse yritän niitä pulla hommia joskus aina, vaan lapsi tykkää meistä molemmista sellaisena kun me olemmeme eletään vuotta 2007.
saat olla kirjoitti:
ihan niinkuin haluat ja mitä tulee pullan tuoksuun niin ne jotka haluavat leipoa niin leipokaa oikein sydämmen halusta mutta älkää luulko että se on ainut tapa olla mummo. Jokainen antaa lapsen lapselleen sellaiset muistot kun haluaa ja perinteet. Minun lapsen lapsella se toinen mummo on tyylikäs ja pukeutuu aina mustaan ja huomaa, rakastaa lasta koko sydämmestään. Minä itse yritän niitä pulla hommia joskus aina, vaan lapsi tykkää meistä molemmista sellaisena kun me olemmeme eletään vuotta 2007.
tuli tänään eskarista mummulaan ja nuuhki jo ovella, että ootko leiponut sämpylöitä. Niitä ei ollut vaan pullaa, mutta hiukan oli kuulemma sämpyläinkin tuoksua.
Jokainen mummu on oma tyylisensä ja pääasia on, että lapselle jää hyvät muistot mummuistaan ja pappoistaan.
Tyytyväisenä lähti ainakin meidän eskarilainen kotiin pullapitko eväänä ja oli kuulemma äitikin ollut tyytyväinen.Ei kai yksi asia sulje jotain toista pois?
Olen mummo ja kun lapsenlapseni tulevat luokseni,
niin silloin pidetään yksi leipomispäivä, jolloin
paistuvat pullat ja karjalanpiirakat.
Seuraavana päivänä saatetaan mennä uimalaan tai
shoppailemaan oikein sydämen kyllyydestä.
Ei niin että rahaa pistettäisiin palamaan, vaan
katsellaan kaikkea mahdollista, käydään välillä
syömässä, jutellaan ja hullutellaan.
Tähän on mainittava, että lapsenlapseni ovat jo
teini-ikäisiä.
Niinä aikoina kun en heitä näe, tulee kudotuksi
villapaitoja, sukkia, kaulaliinojan tai milloin mitäkin.
Mutta tämäkin niin, ettei se kutominen ole pääasiallinen tehtäväni.
Olenkin joskus jutellut heidän kanssaan ja ovat
kyllä vahvasti sitä mieltä, että farkut päälleen
vetävä mummo on ihan ok.
Kyllä mielestäni voi olla hyvä mummo, vaikka
hoitaakin itseään ja katsoo että pysyy kiinni ajankulussa.
Reippaita mummoja lapsenlapsemme
tarvitsevat, ei mitään uhrautujia!
- KristaTee
vikaa ole. Jos se sopii, niin mikä ettei. Toki pieni värikäs huivi voisi hieman piristää. Mutta sekin on makuasia. Ei pukeutuminen "mummuuteen" vaikuta millään lailla, se tulee sydämestä. Kyllä goottimummu voi rakastaa lapsenlapsiaan siinä missä pullantuoksuinenkin.
Itse en mustaa voi käyttää. Näyttäisin muumioituneelta haamulta. Lila ja pinkki ovat minun värejäni. Ja vihreä. Ehkä. Enkä erityisemmin muotia seuraa. Ostan sellaisia vaatteita, joissa itse viihdyn. Vähät siitä, mitä mieltä muut ovat. - Wanha Rouva
Eiköhän sallita jokaiselle oma totuutensa tästä kolmannesta elämästä, kuten kauniisti sanotaan. Jos sinun on hyvä olla kirjoittamaasi malliin, se on toki oikein, mutta kaikkien ahtaminen samaan eli "vain tämä tapa on oikein" on vähän ylimitoitettua, jos kohta elellään armoitetussa Suomen maassa, jossa jokaisen pitää olla aina samaa mieltä jonkun toisen kanssa.
Sanot, että pukeudut aina mustaan, kuten Kirsti Paakkanen. No joo, sopiihan se, mutta musta on väri, joka kaikille ei sovi alkuunsakaan eikä erityisesti vanhana kääkkänä. Onko mielestäsi niin, että joku julkku määrää tahdin eli miten ollaan tyylikkäitä? Sehän on vain Paakkasen tapa. Jos punainen on jonkun lemppari, siitä vaan mieluummin kuin musta, mikä hautajaisväriksikin mielletään. Kesällä ainakin kokomusta on tosi synkkä väri.
Tuota noin, mitenkä miellät meidät suuret ikäluokat? Minusta on aika kaukana se aika, jollon peräkammarissa lapsille on värkätty jotakin. Maaltahan muutettiin suurin joukoin aikanamme paitsi Ruotsiin, myös kaupunkeihin, joten moni peräkammari jäi ikuisiksi ajoiksi tyhjäksi. Kaupunkiluukuissa ei peräkammareita liene. Jos joku jossakin vaatehuoneessa tykkää edelleen jotakin röijyjä näprätä, siitä vaan. Mikä muuten on röijy? Tulee mieleen hevosen peitto.
Kai me ollaan muutenkin hoidettu itseämme. Minä ainakin olen eli jo ennen kuuttakymppiä, ei asia siitä miksikään muutu kuusikymmentä täytettyäni. Miten tämä aihe on aina näin eli että eläkkeellä vasta elämä muka alkaa? Ettekö ole siis eläneet aikaisemmin? Onko joku kutonut niitä röijyjään tai hyysännyt joitakuita nurkissaan aina vanhaksi saakka ja sitten yskaks kekannut, että tämähän saattaa olla tylsä tapa viettää loppuelämä? Vai onko niin, että naiselle on sallittua itsensä hoitaminen ja pieni ylellisyyskin ynnä vapaa-aika vasta kuudenkymmenen täytettyään? "Panostamme vihdoinkin itseemme" - kehen olet panostanut ennen?
Olisikohan sen kuudenkympin kunniaksi syytä vihdoin luopua marttyyriasenteesta eli että tässä ollaan uhrauduttu muiden vuoksi ja nyt vasta on minun vuoroni. Se ei ole voinut olla totta muuten kuin puheissa ja asenteissa, sillä itseensä panostaminen on oman tahdon asia, ei kukaan pakota ryijyjä kutomaan eikä nurkissa kupeksimaan tai tekemään oikeasti jotakin mitä ei todellakaan tahdo. Jos ei ole pakkolaitoksessa ja sitä kai harvempi sentään on ollut.
Jos olet elämäsi viettänyt muka jonkun muun tahdon alla ja nyt vasta olet oma itsesi, onnittelut, että viimeinkin olet sitä. Sinulle se varmaan on oikein, mutta totuuksia on monia. Kuinkahan paljon oikeasti mahtaa olla naisia, joiden tahto on jonkun muun taskussa? Paljon sitten kai, vaikka se mahdottomalta tuntuukin.
Sorry, jos tämä kirjoitus osuus johonkin arkaan paikkaan, tarkoituksella en loukkaa. Julistuksesi on vaan niin uskomaton tänä aikana eli aikuisen naisen kirjoittamaksi...- lupiini
kirjoittaja tarkoitti, ettemme saisi käyttää muita värejä kuin mustaa. Itse pidän eninten punaisesta ja keltaisesta, mutta musta on myös suosikkini. Se ei ole mielestäni lainkaan synkkä, mutta sen sijaan hyvin juhlallinen väri. Siksi en pidä mustaa vaatetta arkisin, mutta juhlissa pukeudun siihen mielelläni. Mustahan on värien kuningas.
Eläkkeellä ollessa on tosiaan mainiota, kun voi täysin heittäytyä tekemään mitä mieleen tulee. Enää ei työantaja ole hengittämässä niskaan ja sanelemassa, mitä pitää tehdä. Eläkeläinen on oloneuvos eikä tekemisistään tai tekemättäjättämisistään tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa. - Salkkunainen evp
ja samalla muillekin mukaville osanottajille.
Olen siis koko ikäni raatanut kovissa hommissa työelämässä, hoitanut ja kasvattanut lapseni.OK.
Ja vihdoinkin vapaa kaiksista velvoitteistani.
Olen tosiaan koko ikäni panostanut muihin, työhön, lapsiin perheeseen.
Nyt vihdoinkin vain itseeni.
En tarkoittanut julistaa mitään, vain herättää keskustelua naisen elämän kaaresta.
Jos tämä on uskomatonta aikuisen naisen kirjoittamaksi mielestäsi, niin se on kuitenkin yksi totuus tässä naisen elämässä, muitakin toki on, enkä muuta väitäkään.
Kun niin kovasti otettiin kantaa siitä mustasta väristä, jota nykyisin käytän vaatteissani, sanonpahan vain, että hoikentaa ja on tyylikäs.Kotioloissakin käytän mustia legginsejä ja T-paitaa.Sopii minulle, ei ehkä kaikille.Ollaan niin erilaisia. Salkkunainen evp kirjoitti:
ja samalla muillekin mukaville osanottajille.
Olen siis koko ikäni raatanut kovissa hommissa työelämässä, hoitanut ja kasvattanut lapseni.OK.
Ja vihdoinkin vapaa kaiksista velvoitteistani.
Olen tosiaan koko ikäni panostanut muihin, työhön, lapsiin perheeseen.
Nyt vihdoinkin vain itseeni.
En tarkoittanut julistaa mitään, vain herättää keskustelua naisen elämän kaaresta.
Jos tämä on uskomatonta aikuisen naisen kirjoittamaksi mielestäsi, niin se on kuitenkin yksi totuus tässä naisen elämässä, muitakin toki on, enkä muuta väitäkään.
Kun niin kovasti otettiin kantaa siitä mustasta väristä, jota nykyisin käytän vaatteissani, sanonpahan vain, että hoikentaa ja on tyylikäs.Kotioloissakin käytän mustia legginsejä ja T-paitaa.Sopii minulle, ei ehkä kaikille.Ollaan niin erilaisia.Minulla on paljonkin mustia vaatteita, joissa viihdyn tosi hyvin, mutta en toki välttele kirkkaitakaan värejä. Ei kai tuo väriasia nyt maailman tärkeä ole eikä ainakaan minulla heijastele mitään mielialaa mihinkään suuntaan. Se nyt vain sattuu olemaan mielestäni tyylikäs väri.
- itsenäinen¤¤
mitä tarkoitat.Sinulla on nyt tällainen vaihe elämässäsi,joten anna mennä.Kun olet tämän "vapauden huuman"saanut kokea,vahvistut entisestään.Toisille vaan kuuluu tällainenkin jakso käydä läpi,kuten minullekin.
Olkaamme erilaisia...omat lapseni ja lapsenlapseni ainakin ovat olleet iloisia,kun en ole käpertynyt seinieni sisälle ja ovat tyytyväisiä kun minä olen tyytyväinen.Kerkiää sitä pullaakin paistaa ja sukkia kutoa...kaikki ajallaan. Tyytyväinen mummu on paras mummu,laatu ei määrä.- on taas sellainen
että itseni unohdan täysin, elän vain lapsilleni ja lapsenlapsilleni.Mitään muuta tärkeää ei elämässäni ole.
- Otto-Vaan
Minä kyllä panostan lapsen lapsiini.En halua että he
kokevat saman kuin minäkin koin.
Töykeän ja vaikeasti puhuteltavan ukin.
Viihdyn myös heidän seurassaan kuin myös he minun
seurassani.Haluan myös kertoa heille ajoista entisistä.
Kertomukseni menneistä ajoista on heistä
kiinnostavia ja pyydettyjä ennen nukkumaan menoa.
Haluan myös vanhempien apuna osallistua lasten
kasvatukseen,en halua heistä tulevan nykyajan
ilkiöitä ja jokapaikan rikkojia ilman hyviä tapoja.
Oletan vielä kerkiäväni viettää muutakin
"laatuaikaa"kun he kasvavat isoiksi pojiksi ja
omat menot tulee heille päällimmäiseksi.
Kuitenkin toivon että viettämäni aika ei ole
mennyt hukkaan ja he muistavat minut vielä myöhemminkin.
Siehän saat miusta nähen pukeutua nahkaan tai
sarkaan ja juosta manikyyrillä sun muulla ripsen
venyttäjällä:))
Muuten Kirsti Paakkasesta olenkin tykännyt tyylikkäänä naisena.- sanomasi
näin minäkin teeen omien lastenlasteni suhteen. He ovat parhaat minun maailmassani. Itsestäni ei niinkän väliä.Parasta mitä elämässäni on ollut ovat omat lapseni ja heidän lapsensa.
- Ripsen venyttäjä
Mielestäni olet itsekäs, koska odotat lastenlastesi muistavan sinua.
- Otto Vaan*
Ripsen venyttäjä kirjoitti:
Mielestäni olet itsekäs, koska odotat lastenlastesi muistavan sinua.
Haluan että ystävyys ja yhteyden pito säilyy vielä
heidän jo aikuistuttuaan.
Sikälli mikälli itsellä on vielä silloin voimia ja ymmärrystä.
Mitään muuta materiaalista muistamista en tarkoita.
En nyt oikein ymmärrä sinua,ukki on tehnyt
tehtävänsä ja joutaa sen jälkeen roskikseen,niinkö.?
- oikeassa olet
Eihän sinusta kukaan huolehdi, jos et sitä itse tee.
Lapset elävät omaa elämäänsä.Paljonko ne nyt sinusta ja sinun hyvinvoinnistasi huolehtivat.
Elä vaan mukavaa elämääsi ja nauti täysin siemauksin mustissa kuteissasi.- Ikävää elämä
ja olla vanha ja raihnas tässä maailmassa, jossa vain nuoruus ja kauneus on hyväksyttyä ja arvostettua.
- Salkkunainen evp
Ikävää elämä kirjoitti:
ja olla vanha ja raihnas tässä maailmassa, jossa vain nuoruus ja kauneus on hyväksyttyä ja arvostettua.
Turha sääliä itseään, sillä lopultakin kaikki on omasta itsestä kiinni. Jos olet omasta mielestäsi vanha ja raihnas, niin muutkin alkavat uskoa siihen.
Niin, minä en välttämättä halua ollakaan nuori ja kaunis.Minulla on elämänkokemusta ja -näkemystä ja-viisautta.Ja se on minun vahvuuteni.
OK minua huvittaa pukeutua mustaan Pradaan.Mieltymyksensä kullakin.
Lapsenlapsilleni tuon matkoiltani kaikkea kivaa, miten onnellisia ja innoissaan he ovatkaan!
- 1943
minullakin aika, jolloin voin panostaa eniten itseeni. Olen eläkkeellä, joten työ ei paina. Lapset ovat aikuisia, mutta heillä ei ole vielä perhettä. Jos lapsenlapsia siunaantuu, en vielä tiedä millainen mummo olen. Varmaan tulee olemaan pullantuoksua, hulluttelua, sairaiden lasten hoitamista, matkailua yhdessä lastenlasten kanssa ym. Itselläni ei ollut mitään apua lasteni mummoista, koska molemmat kuolivat melko nuorina. Minusta jokainen saa pukeutua vaatteisiin, joissa
viihtyy. Mustaa näkee hyvin paljon, esim. tänään Helsingin näyteikkunoissa, mitä kertonee ajastamme. Itse pidän väreistä. Mutta nauttikaamme.- Salkkunainen evp
lasteni hoidossa minkaanlaista apua äidistä eikä anopista, mummuista puhumattakaan. Asuivat kaukana.
Kaiken jouduin tekemään itse, ruuat alkuraaka-aineista lähtien itse, vaatteet ompelemaan itse ompelukoneella.Vaativaa työtäkin tein siinä kaiken ohessa.Näin oli silloin, ja tähän on tultu.Ja kaikki hyvin nykyisin, nykymummi siis tätänykyä.
Kivaa juttua syntyikin tuosta mummi-asiasta.
Mustaa vaatetetustani myös ihmeteltiin. Synkkää,yms.No, oikeassa elämässä minulla on ollut musta kausi ehkä n 10 v, eikä kukaan koskaan ole ihmetellyt. Ehkä olen niin räiskyvä ja värikäs persoona, että musta on ihan sopiva, enpä tuota tiedä.
Joskus nuoruudessani minulla oli vaaleanpunainen ja sitten sininen kausi, mutta siis jo noin sata vuotta sitten... - ruskean sävyt
Salkkunainen evp kirjoitti:
lasteni hoidossa minkaanlaista apua äidistä eikä anopista, mummuista puhumattakaan. Asuivat kaukana.
Kaiken jouduin tekemään itse, ruuat alkuraaka-aineista lähtien itse, vaatteet ompelemaan itse ompelukoneella.Vaativaa työtäkin tein siinä kaiken ohessa.Näin oli silloin, ja tähän on tultu.Ja kaikki hyvin nykyisin, nykymummi siis tätänykyä.
Kivaa juttua syntyikin tuosta mummi-asiasta.
Mustaa vaatetetustani myös ihmeteltiin. Synkkää,yms.No, oikeassa elämässä minulla on ollut musta kausi ehkä n 10 v, eikä kukaan koskaan ole ihmetellyt. Ehkä olen niin räiskyvä ja värikäs persoona, että musta on ihan sopiva, enpä tuota tiedä.
Joskus nuoruudessani minulla oli vaaleanpunainen ja sitten sininen kausi, mutta siis jo noin sata vuotta sitten...Onnittelut, sielunsisartani. Minä uhrasin 15-vuotta työlleni ja lasilleni. En kuluttanut aikaani turhuuteen. Kasvatin ja koulutin upeita menestyviä jälkeläisiä. Nyt vihdoin olen saanut "vapaaherrattaren" paperit. En ole enää täysaikainen työnorja ja kodinhoitaja. Tuskinpa tämä "mummu" enää kersoja paapoo ja pullaa leipoo. Ja varokoon kersat sanomasta minua mummoksi. Olen heille kuten olen aina ollut lapsillenikin Merja.
Rakastan shoppailua, mutta rahallinen tilanteeni ei riitä Diorin tuotteisiin. Kirpparilta osaan tehdä upeita löytöjä. Minulla on aina ollut hyvä maku värien ja tyylin suhteen.
En ole sairas enkä raihnainen. Harrastan lenkkeilyä, kieliä, kirjallisuutta. Matkustelen mielelläni sulhaseni kanssa, kotimaassa sekä ulkomailla. - tunnelmissa
ruskean sävyt kirjoitti:
Onnittelut, sielunsisartani. Minä uhrasin 15-vuotta työlleni ja lasilleni. En kuluttanut aikaani turhuuteen. Kasvatin ja koulutin upeita menestyviä jälkeläisiä. Nyt vihdoin olen saanut "vapaaherrattaren" paperit. En ole enää täysaikainen työnorja ja kodinhoitaja. Tuskinpa tämä "mummu" enää kersoja paapoo ja pullaa leipoo. Ja varokoon kersat sanomasta minua mummoksi. Olen heille kuten olen aina ollut lapsillenikin Merja.
Rakastan shoppailua, mutta rahallinen tilanteeni ei riitä Diorin tuotteisiin. Kirpparilta osaan tehdä upeita löytöjä. Minulla on aina ollut hyvä maku värien ja tyylin suhteen.
En ole sairas enkä raihnainen. Harrastan lenkkeilyä, kieliä, kirjallisuutta. Matkustelen mielelläni sulhaseni kanssa, kotimaassa sekä ulkomailla.Kyllä taidat puhua puppua kersoista,
en usko sanaakaan mitä sanot, etteivät
saa mummuksi puhutella, voi mikä ikävä
muisto heille mummusta jäisi.
Mummu olet ja mummuna pysyt ja suokoon että sinulla terveyttä riittää.
Nuorekas mummu, mikä sen parempaa, jos et
itse leivo niin ainakin ostat mummun
pikkuisille jotain hyvää.
On hyvä että kirppareilta aina löytyy jotain päälle laitettavaa, ja kun ne on
ihan hyviä vielä. Minä poloinen kun en löydä mitään itselleni, ei siis ole kokoja, täällä on
niin ahneita kaiketi minun kokoiset että haluavat pitää vaatteensa itse loppuun asti.
Eikä täällä ole noita kirppareitakaan niin montaa,ehkä pari kappaletta,
ja ne on vähän sellaisesta
vanhanajan tavaroista täytettyjä. Lastenlapsille
löytyy leluja aivan ihania, puujunia ja
vanhanajan nukkeja. - saa mummoksi sanoa
ruskean sävyt kirjoitti:
Onnittelut, sielunsisartani. Minä uhrasin 15-vuotta työlleni ja lasilleni. En kuluttanut aikaani turhuuteen. Kasvatin ja koulutin upeita menestyviä jälkeläisiä. Nyt vihdoin olen saanut "vapaaherrattaren" paperit. En ole enää täysaikainen työnorja ja kodinhoitaja. Tuskinpa tämä "mummu" enää kersoja paapoo ja pullaa leipoo. Ja varokoon kersat sanomasta minua mummoksi. Olen heille kuten olen aina ollut lapsillenikin Merja.
En ole sairas enkä raihnainen. Harrastan lenkkeilyä, kieliä, kirjallisuutta. Matkustelen mielelläni sulhaseni kanssa, kotimaassa sekä ulkomailla.tuo menee yli ymmärryksen. Miksi ei?
- ruskean sävyt
saa mummoksi sanoa kirjoitti:
tuo menee yli ymmärryksen. Miksi ei?
Kovin jää ymmärrykssi heikoksi jos et voi noin yksinkertaista asiaa ymmärtää. Miten on maailman monimutkaisten asioiden laita?
- on kyllä
ruskean sävyt kirjoitti:
Kovin jää ymmärrykssi heikoksi jos et voi noin yksinkertaista asiaa ymmärtää. Miten on maailman monimutkaisten asioiden laita?
aika ruma. Mutta mummo lämmin hyvä sana. Kun omaa mummoa muistaa, tulee tosi hyvä fiilis. Olisi ollut kurjaa, jos häntä ei olisi mummoksi saanut sanoa.
Älyssäni eikä ymmärryksessäni ole vikaa, ehkä käytin Sinulle sopimattomia sanamuotoja, josta nöyrin anteeksipyyntöni. Ei ollut tarkoitus millään lailla loukata.
- hölyn pölyä
Olemme vaimoni kanssa nauttineet elämästä yhdessä jo kolmisenkymmentä vuotta. Siinä sivussa on kasvatettu lapset, rakennettu koti ja harrastettu yhdessä ja erikseen kaikkea mukavaa. Kummankaan meistä ei ole tarvinnut uhrautua kenenkään puolesta tai minkään asian takia. Siitäköhän johtuu, ettei "mummoikään" ehtineellä vaimollani ole vieläkään sellaisia ryppyjä joita tarvitsisi peitellä. Onnekseni hän osaa myöskin pukeutua tyylikkäästi, kuten nuorempanakin. Kerta kaikkiaan upea ilmestys.
Kaikesta huolimatta hän vieläkin innolla kutoo nuttuja lastenlapsille ja jopa perhetuttujen lasten lapsille. On kuulemma terapiaa. Johtuneeko siitä, että hänellä on harrastuksia vain kolmena iltana viikossa. Matkoille hän ottaa aina kirjojen lisäksi mukaansa käsitöitä vaikka olen joskus sitä ihmetellyt. Ei kuulemma muuten aika kulu ja on kuulemma hauska antaa käsitöitä lahjaksi. No teattereihin ja konsertteihin hän ei niitä ota mukaansa.
No minä puolestani harrastan muutamana päivänä viikossa puutöiden ja taontatöiden parissa. Monen ystävän pirttiä ja mökkiä koristaakin kätteni työn tulokset.
Aina on ollut aikaa kaikkeen, mitä on haluttu tehdä.
Hieman käy sääliksi niitä mummoja ja pappoja joiden elämä on ollut pääasiassa uhrautumista. Olisi kannattanut ajatella asioita nuorempana hieman toisin.Mielestäni ei uhrautumisesta voi puhua, jos on perheensä hoitanut parhaansa mukaan. Ainakin itselleni lapset ovat olleet suunnaton aarre, eivät pelkkä velvollisuus. Toki velvollisuuteni on ollut hoitaa heidät niin hyvin kuin osasin ja mihin kykyni riittivät ja olla sen luottamuksen arvoinen, että minulle on lapsia ylipäätään sallittu. Jos se on uhrautumista, niin kovin mieluisaa se on ollut, joten sanassa ei silloin ole negatiivisuutta.
Mutta hyvä on tämäkin aika, jolloin vastuu on vähentynyt ja on aikaa omalle henkilökohtaiselle hyvinvoinnille.- tosi hyvältä!
paremmalta kuin aloittajan meininki. Tuosta mustasta pukeutumista ihmettelen, kun olin vastikään häissä ja sielläkin oli paljon mustaan pukeutuneita sulhasen lisäksi. Olen niin vanhanaikainen, että luulin ettei häihin sovi pukeutua mustiin.
- ilman sukkapuikkoja ja vill...
Oletko ihan varma, että vaimosi on nauttinut, eikä ole uhrautunut esim. sinun takiasi. Matkustelemme mieheni kanssa paljon, mutta minulla ei tulisi mieleenikään pakata matkalaukkuuni sukkapuikkoja ja villalankaa. Mutta selititkin syyn, vaimosi aika ei muuten kulu. Meille matkat ovat yhteistä seikkailua ja uuden kokemista.
- MUMMELI 1
Ei kai värien valitseminen tee meistä sen nuorempia kuin olemme,mutta kyllä mustaan pukeutuessa korostuu kasvojen rypyt ja varsinkin jos meikkaa väärin.
Tässä oli vasta jostain kokkareita kuva Kirsti Paakkasesta mustissaan ja Marja Suni samoin mustissa pukeissa niin kylläpä olivat niinkuin noita-akat..sinisissä luomiväreissään,
se täytyy todeta. Mutta kyllähän Paakkanenkin tietää että hän on kasvoiltaan hirveän ryppyinen nyt kun kaikki kauneusleikkaukset paljastuvat ja hän haluaa silti pukeuta näin.
Mustaksi värjätty tukkakin useimpia vanhentaa.
Jotkut vai eivät pääse "lookistaan" vaikka se ei puekaan heitä. Ei ainainen sininen pue Kaarina Suonperääkään, vaikka hän onkin vaalea .Ei ainakaan kirkaansininen luomiväri ,mutta hän pukeuttu aina vain niin ja minulle kyllä passaa.
Meikkamisen taito vanhana onkin opeteltava asia ,ettei se valokynä vahingossa tee vääryyttä kasvoille.
Itsekin käytän mustia housuja ja hameita ja onpa puseroitakin,mutta jotain pehmentävää kasvoja vasten ,huivi ,koru tms .En vielä ryppyinen.
Mummoutta kai pukeutuminen ei muuta ,itsekukin on omalaisensa mummo. - Vähänjäljellä
Hienoa lukea noin positiivista tekstiä(Otsikkoni hieman provosoiva)Johtuu nimenomaan jäljellä olevasta ajasta työssä (11pv).
Systeemi hakusessa "mitä tehdä".Osalla eläkkeellä olevista kavereista aika pitkä, osalla
aika pula ja osa vain ryyppää. - OliviaKoo
Minua huvittaa tuo vanha pinttymä, että musta hoikentaisi pyöreää ihmistä.
Asia on täysin päinvastoin. Musta häivyttää äärirajat ja sillon ihminen näyttää jopa isommalta.
Kysykääpä vaikka joltain pukeutumisneuvojalta, ei minua tarvitse uskoa.
Minä en tarkoita, että aloittaja olisi niitä, jotka tähän asiaan uskovat, eihän hän omasta koostaan mitään tainnut puhuakaan, ainoastaan mieltymyksestään mustaan väriin.
Varovasti, varovasti, tulisi tämän ikäisten ihmisten käyttää mustaa. Ei se, että musta on juhlava ja tyylikäs väri, yksin tee pukeutujasta tyylikästä.
Kuten ei mikään muukaan väri. Vaatteiden värien ja mallien tulisi sopia kantajansa kokonaistyyliin.- 1943
saa olla oma itsensä. Ei tarvitse näyttää hoikemmalta. Minusta pukeutuminen heijastaa omaa persoonallisuutta. Samoin oma koti. Mitään neuvojia ei tarvitse, jos on varma omasta itsestään. Jos itse viihtyy, niin muista ei tarvitse välittää paitsi,että esim. juhlissa on kohteliasta olla pukeutunut muihin kuin arkivaatteisiin. Monet kiinnittävät paljon huomiota toisten pukeutumiseen, itse en jälkeenpäin muista edes, miten itse olin pukeutunut. Mielenkiintoiset keskustelut ja toisaalta tylyn vastaanoton kyllä muistan.
- Utelen vaan
Tyylipuhdasta Lenitaa. Et kuitenkaan kierrä maailmaa luennoimassa?
- suorastaan pelkäävät
feministi Lenitaa. Ainakin kaikki tuntemani miehet suorastaan kauhistelevat. Liekö kysymys siitä, että tuntevat alennuuskompleksia?
- kotkista
suorastaan pelkäävät kirjoitti:
feministi Lenitaa. Ainakin kaikki tuntemani miehet suorastaan kauhistelevat. Liekö kysymys siitä, että tuntevat alennuuskompleksia?
pidä, ja se on siinä.
- M1943
kotkista kirjoitti:
pidä, ja se on siinä.
Mustiin pukeuteuneet hienot ladyt pukeutuvat itseään tai toisia naisia varten
- oikeaan osuit
M1943 kirjoitti:
Mustiin pukeuteuneet hienot ladyt pukeutuvat itseään tai toisia naisia varten
eikä näistä ladyista miehet sitten paljon välitä, noin niinkuin tosissaan. Sinkkuja ovat musta-asu-hienoladyt.Varmaankin sanovat että tykkäävätkin siitä sinkkuhommasta.Ainahan sitä saa selittää.
- Hieno Lady
oikeaan osuit kirjoitti:
eikä näistä ladyista miehet sitten paljon välitä, noin niinkuin tosissaan. Sinkkuja ovat musta-asu-hienoladyt.Varmaankin sanovat että tykkäävätkin siitä sinkkuhommasta.Ainahan sitä saa selittää.
Minun miesystäväni välittää ja on ylpeä minusta :) eikä mun tarvii selittää.
- sanonpahan vaan
Hieno Lady kirjoitti:
Minun miesystäväni välittää ja on ylpeä minusta :) eikä mun tarvii selittää.
että Lenitat ja Paakkaset eivät ole lapsia tehneet tai saaneet. On sitten aikaa ollut uraa luoda, ja itseään puunata ja itsenä ympärillä pyöriskellä.
Kuinkahan on sitten loppulaskennassa?
Onko mitään, kun ei ole lapsia, eikä mitään jatkuvuutta elämän saatossa? - ilmoitti aikoinaan
sanonpahan vaan kirjoitti:
että Lenitat ja Paakkaset eivät ole lapsia tehneet tai saaneet. On sitten aikaa ollut uraa luoda, ja itseään puunata ja itsenä ympärillä pyöriskellä.
Onko mitään, kun ei ole lapsia, eikä mitään jatkuvuutta elämän saatossa?julkisesti, että hän ei voi saada lapsia. Samoin Assi Koivisto. Paakkasella on ollut aika kova elämä.
Aina se lasten tekeminen ei ole niin yksinkertaista kun me luullaan. - Hieno Lady
sanonpahan vaan kirjoitti:
Onko mitään, kun ei ole lapsia, eikä mitään jatkuvuutta elämän saatossa?Loppulaskennassa on metri multaa päällä ja lapset jakamassa mitä jälkeemme olemme jättäneet.
Lapsenteko on maailman luonnollisin asia. Valtaosa meistä siihen pystyy, mutta tehdä itsestään legenda, joka jää elämään jälkipolville sen on vain harvat taitaa. - ovat kuitenkin
Hieno Lady kirjoitti:
Loppulaskennassa on metri multaa päällä ja lapset jakamassa mitä jälkeemme olemme jättäneet.
Lapsenteko on maailman luonnollisin asia. Valtaosa meistä siihen pystyy, mutta tehdä itsestään legenda, joka jää elämään jälkipolville sen on vain harvat taitaa.omat lapseni, ja se on siinä.Se legenda jatkuu. Siinä lopultakin elämän tarkoitus.
- olla monenlaisia
ovat kuitenkin kirjoitti:
omat lapseni, ja se on siinä.Se legenda jatkuu. Siinä lopultakin elämän tarkoitus.
Onneksi. Säilyy tämän elämän monimuotoisuus.
Henkilökohtainen legendani on siinä mitä olen ollut ihmisenä. Lapset saa rakentaa oman legandansa haluamallaan tavalla. - Salkkunainen evp
olla monenlaisia kirjoitti:
Onneksi. Säilyy tämän elämän monimuotoisuus.
Henkilökohtainen legendani on siinä mitä olen ollut ihmisenä. Lapset saa rakentaa oman legandansa haluamallaan tavalla.Agraariyhteiskuntaan ei kuitenkaan ole enää paluuta, siis siihen että mummit hoitivat siinä kaiken muun touhun ohessa lapsenlapsensa.
Jo noin -50-luvusta lähtien äidit ovat Suomessa joutuneet olemaan työelämässä, ja siinä ohessa joutuneet hoitamaan perheensä, siis kahta työtä yhtäaikaa. Aivan niinkuin minä itsekin.
Aikani olen tätä kahta työtä tehnyt, lapseni aamuvarhain unisilmässä hoitoon raahannut.
Nyt vihdoin eläkkeellä ollessani, omat lapseni ovat kehoittaneet minua vihdoinkin nauttimaan omasta elämästäni. Äiti, hoida itseäsi, tee mitä mielesi tekee, vihdoinkin!
Hus, hus, pois mielestäni lasteni ja lastenlasteni asiat.Täytyykö minun yhä edelleen niistä huolta kantaa? Turha niitä murehtia, kyllä he hoitavat itse aiansa.Näin he ainakin sanovat.
Olen toki mukana, mutta en enää päävastuullisena kaikessa.
Minulle on näin siis annettu "lupa" vihdoinkin elää vain itselleni.
Itseasiassa vaikeaa totutella siihen, kun aina on ollut vastuun- ja taakankantaja niin työelämässä kuin kotielämässäkin. - Hieno Lady
Salkkunainen evp kirjoitti:
Agraariyhteiskuntaan ei kuitenkaan ole enää paluuta, siis siihen että mummit hoitivat siinä kaiken muun touhun ohessa lapsenlapsensa.
Jo noin -50-luvusta lähtien äidit ovat Suomessa joutuneet olemaan työelämässä, ja siinä ohessa joutuneet hoitamaan perheensä, siis kahta työtä yhtäaikaa. Aivan niinkuin minä itsekin.
Aikani olen tätä kahta työtä tehnyt, lapseni aamuvarhain unisilmässä hoitoon raahannut.
Nyt vihdoin eläkkeellä ollessani, omat lapseni ovat kehoittaneet minua vihdoinkin nauttimaan omasta elämästäni. Äiti, hoida itseäsi, tee mitä mielesi tekee, vihdoinkin!
Hus, hus, pois mielestäni lasteni ja lastenlasteni asiat.Täytyykö minun yhä edelleen niistä huolta kantaa? Turha niitä murehtia, kyllä he hoitavat itse aiansa.Näin he ainakin sanovat.
Olen toki mukana, mutta en enää päävastuullisena kaikessa.
Minulle on näin siis annettu "lupa" vihdoinkin elää vain itselleni.
Itseasiassa vaikeaa totutella siihen, kun aina on ollut vastuun- ja taakankantaja niin työelämässä kuin kotielämässäkin.Sinulla on yhtä fiksuja lapsia kuin minullakin :) Elä äiti itsellesi ja nauti elämästäsi, ovat minunkin lapseni aina painottaneet. Kesällä Esikoinen lähetti 1000 euroa synttärilahjaksi ja sanoi osta jotain kivaa itsellesi. Eivät kerjää rahaa sillä tietävät kuinka tiukilla mami joskus oli ja antoi kaikkensa heidän eteen. Olen henkinen tuki ja samalla vahva äiti, ilman joutavia hössötyksiä.
- enkä käy teatterissa
mutta kudon kylläkin lapsilleni ja lapsenlapsilleni lapasia ja villasukkia.Oikein on mukavaa ajankulua.
En käytä myöskään meikkejä, enkä myöskään mustia vaatteita kuin hautajaisissa.
Hoidan myöskin tarvittaessa lapsenlapsiani aivan mielelläni.Ei rasita minua lainkaan, kun terve olen saanut olla.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2014637
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!482197- 691876
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1361474Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3591397Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss931019SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä27994Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10939Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte171846Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186746