Vaihtoehto piikki tai leikkaus

Surullinen

Onko neljätoista vuotiaalla märkäkohtuun sairastuneella, vähän kuurolla, mutta muuten ikäisekseen hyväkuntoisella koiralla mitään mahdollisuuksia selviytyä leikkauksesta. Olinko itsekäs halutessani yhdessäoloa vielä tämän kesän. Aiheutinko näin koiralleni kohtuuttomia kärsimyksiä

16

2207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Kysy eläinlääkäriltä asiaa.

    • Ville

      Mielestäni väärin teit siinä ettet ajoissa leikkauttanut koiralta kohtua pois. Vanhalla nartulla märkäkohtu tulee aika suurella varmuudella. Tuskin vanhalla koiralla enää pentuja teetetään ja ainakin meillä nartut leikkautetaan silloin (8 vuotias leikkautettiin nyt, tehnyt kolmet pennut)eikä tarvitse sen jälkeen pelätä pentuja tai kohtumätää...eikä tule juoksuja.

    • bitch

      Koirasi on jo niin vanha, että leikkauksesta selviytyminen on varsin epätodennäköistä. Armeliaampaa olisi lopettaa koira. Toivottavasti tästä eteenpäin ymmärrät leikkauttaa narttukoirasi ajoissa, jos joskus vielä uuden koiran otat.

      • koiranomistaja

        Koirasi on jo aika iäkäs, joten leikkaus voisi olla aika riski sinänsä.
        Märkäkohtuun en sen enempää ota kantaa niin kuin edelliset ihmettelivät mikset leikkauttanut kohtua heti pois. JOkainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee, eikö?!


      • Surullinen
        koiranomistaja kirjoitti:

        Koirasi on jo aika iäkäs, joten leikkaus voisi olla aika riski sinänsä.
        Märkäkohtuun en sen enempää ota kantaa niin kuin edelliset ihmettelivät mikset leikkauttanut kohtua heti pois. JOkainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee, eikö?!

        Kyllä vaan. Nyt kuitenkin ymmärrän, että koirani olisi todellakin pitänyt leikata paljon aikaisemmin.
        Selvennykseksi sanoisin, että minä valitsin leikkauksen. Koirani eli viisi päivää sen jälkeen. Ajattelin vaan, oliko sillä edes mitään mahdollisuuksia selvitä. Kunhan tässä ikävissäni...


      • Sari
        Surullinen kirjoitti:

        Kyllä vaan. Nyt kuitenkin ymmärrän, että koirani olisi todellakin pitänyt leikata paljon aikaisemmin.
        Selvennykseksi sanoisin, että minä valitsin leikkauksen. Koirani eli viisi päivää sen jälkeen. Ajattelin vaan, oliko sillä edes mitään mahdollisuuksia selvitä. Kunhan tässä ikävissäni...

        Kaverillani oli samanlainen tapaus eikä eläinlääkäri suostunut enää koiraa leikkaamaan (koira oli 12!). Selviytyminen olisi ollut epätodennäköistä, sillä tulehdus oli jo paha. Siis riippuu varmaankin taudin etenemisestä ja tulehduksen vakavuudesta miten käy.
        Mielestäni eläinlääkärin olisi pitänyt sanoa ettei koira voi selvitä!


    • plootu

      haluaisin sanoa, että usein se on paras tapa osoittaa rakkautta lemmikilleen. Itselläni oli koira, joka 10v sairastui syöpään ja päätös tuli eteen. eläinlääkäri totesi leikkauksen olevan mahdollista, mutta vanhan koiran ollessa kyseessä ja syövän nopea eteneminen eivät muuttaisi lopputulosta.koira voisi kuolla jo leikkaukseen, sillä leikkaus on aina riski, on kyse eläimestä tai ihmisestä, vanhasta tai nuoresta.päädyimme piikin kannalle, sillä rakastin koiraani niin paljon, etten halunnut tuottaa sille yhtään ylimääräistä tuskaa.vaikeaa se oli ja vieläkin on iso ikävä (nytkin itken) mutta en olisi voinut antaa koirani kärsiä enempää ja nyt sain olla vierellä ja silittää koko ajan kun hän nukkui ikiuneen. lämmin halaus sinulle ja voimia jaksaa eteenpäin!

    • Jasmin

      Eilen juuri käytin päivystyksessä koiraani (pitkäkarvainen collie 11 v). Lääkäri kertoi, että sillä on kohtutulehdus ja määräsi antibiootin ja kipulääkkeet. Sanoi että jos ei ala viikon kuluttua parantua niin pitäisi nukuttaa ikuiseen uneen. Kohtutulehdus myös uusiutuu helposti, vaikka paranisikin. Leikkaus maksaisi noin 200 €, mutta sitä ei mielellään vanhalle koiralle tehdä. Olen surullinen, mutta koirani parasta ajatellen ei leikkausta enää vaan piikki ikuiseen uneen. Ei enää kärsimyksiä vanhalle koiralle, vaikka kuinka haluaisin, että se paranisi.

    • Jasmin

      Eilen juuri käytin päivystyksessä koiraani (pitkäkarvainen collie 11 v). Lääkäri kertoi, että sillä on kohtutulehdus ja määräsi antibiootin ja kipulääkkeet. Sanoi että jos ei ala viikon kuluttua parantua niin pitäisi nukuttaa ikuiseen uneen. Kohtutulehdus myös uusiutuu helposti, vaikka paranisikin. Leikkaus maksaisi noin 200 €, mutta sitä ei mielellään vanhalle koiralle tehdä. Olen surullinen, mutta koirani parasta ajatellen ei leikkausta enää vaan piikki ikuiseen uneen. Ei enää kärsimyksiä vanhalle koiralle, vaikka kuinka haluaisin, että se paranisi.

    • Jasmin

      Eilen juuri käytin päivystyksessä koiraani (pitkäkarvainen collie 11 v). Lääkäri kertoi, että sillä on kohtutulehdus ja määräsi antibiootin ja kipulääkkeet. Sanoi että jos ei ala viikon kuluttua parantua niin pitäisi nukuttaa ikuiseen uneen. Kohtutulehdus myös uusiutuu helposti, vaikka paranisikin. Leikkaus maksaisi noin 200 €, mutta sitä ei mielellään vanhalle koiralle tehdä. Olen surullinen, mutta koirani parasta ajatellen ei leikkausta enää vaan piikki ikuiseen uneen. Ei enää kärsimyksiä vanhalle koiralle, vaikka kuinka haluaisin, että se paranisi.

      • Lady

        Meillä oli puoli vuotta kanssa ikävä tapahtuma sinällänsä, että koiralla oli virtsarakko revennyt,joka muuten selvisi liian myöhään,
        ja eikun helsinkiin eläinlääketieteelliseen yliopistoon.
        Koiralla oli paha myrkytystila ja mahdollisuudet leikkauksesta selviytymiseen huonot, mutta siitä huolimatta isäni suostui leikkaukseen, koska tiessi sen olevan todella rakas koko perheelle.
        Leikkauksessa sitten huomaattiin pitkälle edennyt virtsanrakon tukkinut syöpä, jota ei enää kannattanut leikata. Isäni joutui tekemään sen ikävimmän päätöksen lopetuksesta. Meillä on ikävä yhä suuri, mutta asialle ei enää voi mitään. Onneksi se en ollut minä, joka joutui päätöksen tekemään. Minä olisin nimittäin vaatinut vielä leikkausta kaikesta huolimatta. Ymmärrän siis surusi todella hyvin..=(
        Pelkkä koiran ajattelu itkettää yhä...=(


      • Jasmin
        Lady kirjoitti:

        Meillä oli puoli vuotta kanssa ikävä tapahtuma sinällänsä, että koiralla oli virtsarakko revennyt,joka muuten selvisi liian myöhään,
        ja eikun helsinkiin eläinlääketieteelliseen yliopistoon.
        Koiralla oli paha myrkytystila ja mahdollisuudet leikkauksesta selviytymiseen huonot, mutta siitä huolimatta isäni suostui leikkaukseen, koska tiessi sen olevan todella rakas koko perheelle.
        Leikkauksessa sitten huomaattiin pitkälle edennyt virtsanrakon tukkinut syöpä, jota ei enää kannattanut leikata. Isäni joutui tekemään sen ikävimmän päätöksen lopetuksesta. Meillä on ikävä yhä suuri, mutta asialle ei enää voi mitään. Onneksi se en ollut minä, joka joutui päätöksen tekemään. Minä olisin nimittäin vaatinut vielä leikkausta kaikesta huolimatta. Ymmärrän siis surusi todella hyvin..=(
        Pelkkä koiran ajattelu itkettää yhä...=(

        Kiitos, kun ymmärrät.


      • Surullinen
        Jasmin kirjoitti:

        Kiitos, kun ymmärrät.

        Tämä oli ensimmäinen koirani ja jos joskus tosiaan toisen otan, niin vastaavassa tilanteessa minäkin toimisin toisin.
        Pitäähän sen tietää kun koiran ottaa niin senkin aika on rajallinen, ja neljätoistavuotta on pitkä aika. Nopeasti se aika kuitenkin meni
        Kiitos kaikille kannanotoistanne ja hyvää kesää


    • moppi9

      Minulla on 10-vuotias collie, jolla todettiin märkäkohtu viime vuonna. Oli ollut jo monta päivää syömättä ja joikin huonosti ja oli tosi vaisu, ei halunnut hypätä mihinkään eikä leikkiä. Vein lääkäriin ja lääkäri totesi märkäkohdun ja sanoi, että leikattava olisi heti. Kysyin mitkä mahdollisuudet ovat jäädä henkiin, niin lääkäri sanoi, että aika hyvät, tosin aika iso leikkaus ja ainahan voi jotain odottamatonta sattua. Leikkaus tehtiinkin samana päivänä ja Liisu-koirani sain takaisin kotiin samana iltana. Kotona valitti ja uikutti muutaman tunnin, mutta rauhoittui sitten.Sain hyvät hoito-ohjeet ja noudatin niitä tarkasti, halusin pitää koiran. Koirani oli jo parin viikon päästä ihan melkein entinen, viimeistään kuukauden päästä leikkauksesta ei ollut tietoakaa. Mielestäni koirani ei kärsinyt liikaa, muutaman päivän oli vähän vaisu, mutta söikin jo seuraavana päivänä, niin tiesin tehneeni oikean ratkaisun. Olisihan toinen vaihtoehto ollut piikitys, joka olisi tuottanut paljon tuskaa ja ikävää pitkäksi aikaa (emännälle). Koirahan ei siitä kärsi, nukkuu vain rauhallisesti pois. Ikävä ja tuskaa jää perheenjäsenille.

      • Surullinen

        Minullekin lääkäri sanoi, että koirallani on hyvät mahdollisuudet selvitä lekkauksesta. Koirani oli jo kuitenkin 14v...joten...eihän se selvinnyt. Jos minä vielä joskus saan pitää koiraa 14v, niin kyllä annan sen lähteä helpommalla tavalla. Leikkauksen jälkeen kuljetin sitä tiputuksessa pari kertaa. Viisi sen elämän kauheinta päivää...oli viimeiset.
        Sinun koirallesi leikkaus oli oikea valinta, Hyvää jatkoa ja hyviä koiranilmoja teille


    • Anonyymi

      Ei ole itsekästä hoidattaa sairasta koiraa. Ikä ei sinänsä ole sairaus, eikä mielestäni sitä pitäisi pitää esteenä hoidolle, jos koira on muuten hyväkuntoinen. Toki pitää valmistautua siihen, että vanhemman koiran anestesia on riskimpää ja sen ainaka voi tulla ikäviä yllätyksiä. Tosin anestesia on aina riski.

      Meillä koiralta leikattiin ensin kysta kaulasta, kun se oli 13v. Sitten sterkattiin alkavan mätäkohdun ja vaikeiden juoksujen takia (syyksi selvisi kystat munajohtimissa) ja samalla korjattiin nivustyrä. Koira parani silmänräpäyksessä.

      Nyt 15,5 vuotiaana poistettiin silmänpainetaudin takia toinen (sokea) silmä. Koira oli yhden päivän pihalla opiaateista ja viikon päästä häntä alkoi heilua normaaliin tapaan ja vanhus ilottelemaan. Tätä ennen otettiin laajat senioriverikokeet ja kaikki oli kunnossa. Nivelrikkoa on, mutta sitä hoidetaan kuukausittain kipupiikillä.

      Täällä saa vanhus elää hidasta arkeaan omaan tahtiinsa, niin kauan kun elämässä on iloa, kuljetaan omin tassuin ja ei ole mitään terminaalista sairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      703
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe