Kaupan ala: palkkaa ä-lomalla?

Stan

Palvelualallahan syntyi juuri uusi TES. Kuulin, että yksi uudistus olisi, että työnantaja maksaa äitiysrahan ja palkan erotuksen 3 ensimmäisen äitiysvapaakuukauden ajan.

Tuliko tämä nyt voimaan? Mistä päivämäärästä lähtien??

Onko tätä siis noudatettava kaikkien työnantajien??

Mulla alkaa ä-loma 31.10.07 ja olen kaupan alalla töissä. Pitäisikö mun siis saada 3 ekaa kuukautta palkkani suuruista äitiysrahaa?

Kiitos todella paljon jos joku tietää ja viitsii vastata!! :D

10

3690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjlkfjdhlkhl

Jos olet vakityössä ja työsuhde kestänyt tessissä mainitun ajan, niin palkkaa tulee.
      Työnantaja kyllä hoitaa asian Kelan kanssa eli hakee
      ärahat itselleen palkan ajalta.
      Jos olet jo saanut Kelasta päätöksen, niin pian kolahtaa postissa uusi. Muuten sama, mutta alkupään rahat juoksee työnantajan tilille.

• suski-86

Itselläkin äitiysloma lähenee ja kaupanalalla töissä.. Onko tietoa, miten asia on osa-aikaisen kohdalla, kun työtynnit vaihtelevat ja itse sopimustunnit ovat matalat. Maksavatko (mahdollisesti siis) viimeisten tulojen ja työtuntien mukaan vai miten?

Itse esimerkiksi olen tehnyt täysiä tunteja syyskuuhun asti, mutta nyt ollut sairaslomalla ja loppuraskauden ajan teen vain noin 20h viikossa.

• suski-86
        suski-86 kirjoitti:

Itselläkin äitiysloma lähenee ja kaupanalalla töissä.. Onko tietoa, miten asia on osa-aikaisen kohdalla, kun työtynnit vaihtelevat ja itse sopimustunnit ovat matalat. Maksavatko (mahdollisesti siis) viimeisten tulojen ja työtuntien mukaan vai miten?

Itse esimerkiksi olen tehnyt täysiä tunteja syyskuuhun asti, mutta nyt ollut sairaslomalla ja loppuraskauden ajan teen vain noin 20h viikossa.

Tässä se siis muillekin:

"Äitiys- tai adoptiovapaalle lähtevälle työntekijälle maksetaan 3 kuukaudelta palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus, jos:
        • työsuhde on kestänyt vähintään 9 kuukautta ennen vapaan alkua
        • työntekijä palaa perhevapaalta työhön

Erotuksen maksaminen edellyttää työntekijän selvitystä äitiysrahan suuruudesta.
        Jos työntekijä ei ole toimittanut Kelan pyytämiä selvityksiä, eikä äitiysrahaa tästä syystä makseta tai se maksetaan normaalia pienempänä, vähenee työnantajan palkanmaksuvelvollisuus maksamatta jääneeltä määrällä.

Alle 37,5 tuntia tekevälle maksetaan palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus vapaan alkua edeltävän 9 kuukauden keskimääräisen viikkotyöajan mukaan. Keskimääräisen viikkotyöajan jäädessä alle työsopimuksessa sovitun viikkotyöajan maksetaan erotus sovitun viikkotyöajan mukaan.

Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uudelta äitiysvapaalta, jos työntekijä ei ole palannut työhön edelliseltä perhevapaalta.

Isyysvapaalle lähtevälle maksetaan 6 päivältä palkan ja sairausvakuutuslain isyysrahan erotus edellä esitetyn mukaisesti.

• poikanen muhimassa
        suski-86 kirjoitti:

Tässä se siis muillekin:

"Äitiys- tai adoptiovapaalle lähtevälle työntekijälle maksetaan 3 kuukaudelta palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus, jos:
        • työsuhde on kestänyt vähintään 9 kuukautta ennen vapaan alkua
        • työntekijä palaa perhevapaalta työhön

Erotuksen maksaminen edellyttää työntekijän selvitystä äitiysrahan suuruudesta.
        Jos työntekijä ei ole toimittanut Kelan pyytämiä selvityksiä, eikä äitiysrahaa tästä syystä makseta tai se maksetaan normaalia pienempänä, vähenee työnantajan palkanmaksuvelvollisuus maksamatta jääneeltä määrällä.

Alle 37,5 tuntia tekevälle maksetaan palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus vapaan alkua edeltävän 9 kuukauden keskimääräisen viikkotyöajan mukaan. Keskimääräisen viikkotyöajan jäädessä alle työsopimuksessa sovitun viikkotyöajan maksetaan erotus sovitun viikkotyöajan mukaan.

Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uudelta äitiysvapaalta, jos työntekijä ei ole palannut työhön edelliseltä perhevapaalta.

Isyysvapaalle lähtevälle maksetaan 6 päivältä palkan ja sairausvakuutuslain isyysrahan erotus edellä esitetyn mukaisesti.

Tässä on kiva pommi kaikille;

Tuo palkanmaksu edellyttää perhevapaalta palaamista töihin. Kiva!

Sitten haluatkin jäädä hoitovapaalle;
        naps, oletkin velkaa työnantajallesi kolmen kk:n palkan. Eipä voitu järjettömämmin asiaa sopia ja ilmaista.

Muutoin tosi hyvä juttu.

• ????
        poikanen muhimassa kirjoitti:

naps, oletkin velkaa työnantajallesi kolmen kk:n palkan. Eipä voitu järjettömämmin asiaa sopia ja ilmaista.

Muutoin tosi hyvä juttu.

Voitko kertoa linkin mistä näen, että asia näin on? Tuntuuhan tuo todella hölmöltä, että ko.palkka edellyttäisi heti äl:n jälkeen töihin palaamista.

• Stan
        poikanen muhimassa kirjoitti:

Muutoin tosi hyvä juttu.

Eikun eikös sana "perhevapaa" varmaankin sisällä myös hoitovapaata? Onhan sekin perhevapaata? Luulen, että perhevapaa käsittää sekä äitiysloman että hoitovapaan.

Siis ymmärrän asian niin, että olet oikeutettu palkka-etuuteen 3 kk:n ajalta, jos palaat töihin etkä

a. vaihda työpaikkaa lapsenhoidon lopetettuasi
        tai
        b. saa toista lasta samantien

Se vois olla näin, vai??

• sit oikeen menee
        Stan kirjoitti:

Eikun eikös sana "perhevapaa" varmaankin sisällä myös hoitovapaata? Onhan sekin perhevapaata? Luulen, että perhevapaa käsittää sekä äitiysloman että hoitovapaan.

Siis ymmärrän asian niin, että olet oikeutettu palkka-etuuteen 3 kk:n ajalta, jos palaat töihin etkä

a. vaihda työpaikkaa lapsenhoidon lopetettuasi
        tai
        b. saa toista lasta samantien

Se vois olla näin, vai??

marallahan sama sopimus tuli,eli 3kk palkallista ä-vapaata,mut minä nyt oon hoitovapaalla 1,2vuotiaan kans,enkä mee nyt töihin ku jään taas joulun jälkeen ä-lomalle,saanko sit vaan kelalata enkä palkallista ä-rahaa työnantajalta?!?

• suski-86
        sit oikeen menee kirjoitti:

marallahan sama sopimus tuli,eli 3kk palkallista ä-vapaata,mut minä nyt oon hoitovapaalla 1,2vuotiaan kans,enkä mee nyt töihin ku jään taas joulun jälkeen ä-lomalle,saanko sit vaan kelalata enkä palkallista ä-rahaa työnantajalta?!?

Palkallista äitiysrahaa et saa työnanatajalta, jos et välillä ole töissä, siis ennen kuin jäät uudelle äippälomalle. Pelkät kelan korvaukset tulojen mukaan...

Perhevapaiden jälkeen ei kai ole määrätty kuinka kauaksi aikaa pitää töihin takas mennä, kunhan menee. Voihan sitä hetken olla vaikka osa-aikasena ja sit irtisanoutua...

• suski-86
        suski-86 kirjoitti:

Palkallista äitiysrahaa et saa työnanatajalta, jos et välillä ole töissä, siis ennen kuin jäät uudelle äippälomalle. Pelkät kelan korvaukset tulojen mukaan...

Perhevapaiden jälkeen ei kai ole määrätty kuinka kauaksi aikaa pitää töihin takas mennä, kunhan menee. Voihan sitä hetken olla vaikka osa-aikasena ja sit irtisanoutua...

Perhevapaat sisältävät äitiys-, isyys-, vanhempain- ja hoitovapaan, eli ei tarvitse ihan heti töihin palata :)

http://www.uku.fi/hallinto/suunn/henkilostoopas04/perhevapaat.html

• töihin
        suski-86 kirjoitti:

Perhevapaiden jälkeen ei ole määrätty, kuinka pitkäksi aikaa täytyy töihin mennä.

Tuo osa-aikaisuus kuitenkin edellyttää työnantajan hyväksyntää, joten ihan tosta vaan se ei käy. Lisäksi irtisanomisaikaahan on noudatettava. Eli aina vähintään 14 pv oltava töissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57