Hanan asennuslupa?

MOUKU

Meillä olisi keittiöhanan vaihto ja kysellessämme tekijää saimme kuulla että hanan asennus olisi luvan varaista.

Onko näin, sillä emme haluasi tilata kallista ja kiireistä putkimiestä tälläiseen pikkuhomaan, josko edes saisimme moisen tilattua?

Hana on tyyppihyväksytty.

12

5654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse....

      Pyh. Jos osaat niin vaihda vaan itse.

    • vaihdat

      Niin miksi haluat vaihtaa sen hanan, onko se viallinen vai ei muuten sovi tyyliin.

      Hanat kuuluvat taloyhtiön vastuuseen ja taloyhtiö kyllä huoltaa tiputtavat hanat.

      Myöskään taloyhtiön vesijohtoverkkoon ei ole lupa koskea ilman taloyhtiön lupaa.

      • MOUKU

        koska haluamme paremman hanan ulosvedettävällä suihkuliitännäällä. Asumme omassa talossamme, joten emme tarvitse lupaa taloyhtiöltä.


      • pohjolantapiola
        MOUKU kirjoitti:

        koska haluamme paremman hanan ulosvedettävällä suihkuliitännäällä. Asumme omassa talossamme, joten emme tarvitse lupaa taloyhtiöltä.

        jos vaihdatte hanan itse, niin silloin myös vastaatte itse, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Se odottamaton voi olla esim. pieni vesivuoto (ei välttämättä hanan kytkentä viiksissä, vaan hanan kytkentäjohdossa ,joka asennuksessa saa vaurioita tms.), joka on tehnyt tuhojaan kunnes huomaatte sen. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta siinä vaiheessa, kun isäntä kirkkainsilmin sanoo asentaneensa hanan ihan itse.

        Ei se putkarin tunnin liksa voi olla niin iso.


      • MOUKU
        pohjolantapiola kirjoitti:

        jos vaihdatte hanan itse, niin silloin myös vastaatte itse, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Se odottamaton voi olla esim. pieni vesivuoto (ei välttämättä hanan kytkentä viiksissä, vaan hanan kytkentäjohdossa ,joka asennuksessa saa vaurioita tms.), joka on tehnyt tuhojaan kunnes huomaatte sen. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta siinä vaiheessa, kun isäntä kirkkainsilmin sanoo asentaneensa hanan ihan itse.

        Ei se putkarin tunnin liksa voi olla niin iso.

        onko hanan asennus ylipäätääm luvanvarainen homma?
        Emme ole vaihtamassa sitä itse, vaan meiilä olisi teidossa hyvä
        remonttimies, joka osaa homman.


      • Pohjolantapiola
        MOUKU kirjoitti:

        onko hanan asennus ylipäätääm luvanvarainen homma?
        Emme ole vaihtamassa sitä itse, vaan meiilä olisi teidossa hyvä
        remonttimies, joka osaa homman.

        Ei ole luvanvarainen homma (pl. jos ette asu osaketalossa).

        Remonttimiehellä varmaan yritysrekisterissä maininta "putkityöt". Muuten käy kuten ed. kirjoitin, eli vahingon sattuessa vakuutusyhtiötä on turha vaivata.


      • vaan
        MOUKU kirjoitti:

        koska haluamme paremman hanan ulosvedettävällä suihkuliitännäällä. Asumme omassa talossamme, joten emme tarvitse lupaa taloyhtiöltä.

        Mitäpä sitä sitten ihmettelee, sen kun vaihdatte.
        Vedet poikki ja iso jakoavain käteen.
        Ei tarvi hammppuakaan kun vanhoihin kulmiin kiinnittää.


      • TaipiolaiFpohjola
        vaan kirjoitti:

        Mitäpä sitä sitten ihmettelee, sen kun vaihdatte.
        Vedet poikki ja iso jakoavain käteen.
        Ei tarvi hammppuakaan kun vanhoihin kulmiin kiinnittää.

        Ihan sama on mitä "yritysrekisterisä" lukee siis yrityksen päätoimiala.
        Merkitystä korvausvaiheessa on mitä on vakuutettu.


      • horoloro
        Pohjolantapiola kirjoitti:

        Ei ole luvanvarainen homma (pl. jos ette asu osaketalossa).

        Remonttimiehellä varmaan yritysrekisterissä maininta "putkityöt". Muuten käy kuten ed. kirjoitin, eli vahingon sattuessa vakuutusyhtiötä on turha vaivata.

        Älä höpöjä paskaa. Omaan asuntoonsa saa vaihtaa hanan ken lystää. Ja mm. vakuutusyhtiö ei siihen asiaan sano yhtään mitään. Mistä nämä muut kuvitelmat oikein itää?
        Samoin osakkeeseen voi vaihtaa itse hanan jos kokee osaavansa. Sillä ei ole vitunkaan väliä kuka ne vaihtaa jos osaa ja osaaminen ei ole vaikeaa. Jos osakkeessa ei ole vielä hanasulkuja niin soitto isännöitsijälle niin tulee. Siinä samalla voi nakittaa hanan vaihdon niin ei tarvi ite pelata.


      • varaista hommaa
        MOUKU kirjoitti:

        onko hanan asennus ylipäätääm luvanvarainen homma?
        Emme ole vaihtamassa sitä itse, vaan meiilä olisi teidossa hyvä
        remonttimies, joka osaa homman.

        nimittäin uudisrakentamissa tarvitaan KKV-vastaava työnjohtaja ja samoin putkifirmoila on vastuuhenkiö konttorilla.

        Mutta omakotitalossa vastuu on itsellä, jos tulee vesivahinko niin turhaan haet korvauksia yhtiöltä.
        Samoin myynnin jälkeen paljastunut oma remppa voi poikia vastuita kymmenenkin vuoden jälkeen. 5 vuotta on normaali piilovika vastuu.


      • Anonyymi
        pohjolantapiola kirjoitti:

        jos vaihdatte hanan itse, niin silloin myös vastaatte itse, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Se odottamaton voi olla esim. pieni vesivuoto (ei välttämättä hanan kytkentä viiksissä, vaan hanan kytkentäjohdossa ,joka asennuksessa saa vaurioita tms.), joka on tehnyt tuhojaan kunnes huomaatte sen. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta siinä vaiheessa, kun isäntä kirkkainsilmin sanoo asentaneensa hanan ihan itse.

        Ei se putkarin tunnin liksa voi olla niin iso.

        Ai ei...No mietin et kui keittiön vuotavan hanan vaihdosta voi osakkaalle sit tulla yli 700 e lasku. Kusetusko?


    • kaikenlaista, ja varmaan

      tähänkin viestiin tulee kannanottoja, mutta kyseisiä asetuksia valvovana viranomaisena sanon oman (ja vain omani, se kuuluisa "paikallinen viranomainen tapauskohtaisesti ratkaisee") kantani: kyseessä on vähäinen toimenpide, joka ei vaadi viranomaisen valvontaa tai hyväksyntää, mutta työ on kuitenkin tehtävä määräysten mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe