Hanan asennuslupa?

MOUKU

Meillä olisi keittiöhanan vaihto ja kysellessämme tekijää saimme kuulla että hanan asennus olisi luvan varaista.

Onko näin, sillä emme haluasi tilata kallista ja kiireistä putkimiestä tälläiseen pikkuhomaan, josko edes saisimme moisen tilattua?

Hana on tyyppihyväksytty.

12

5929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse....

Pyh. Jos osaat niin vaihda vaan itse.

• vaihdat

Niin miksi haluat vaihtaa sen hanan, onko se viallinen vai ei muuten sovi tyyliin.

Hanat kuuluvat taloyhtiön vastuuseen ja taloyhtiö kyllä huoltaa tiputtavat hanat.

Myöskään taloyhtiön vesijohtoverkkoon ei ole lupa koskea ilman taloyhtiön lupaa.

• MOUKU

koska haluamme paremman hanan ulosvedettävällä suihkuliitännäällä. Asumme omassa talossamme, joten emme tarvitse lupaa taloyhtiöltä.

• pohjolantapiola
        MOUKU kirjoitti:

koska haluamme paremman hanan ulosvedettävällä suihkuliitännäällä. Asumme omassa talossamme, joten emme tarvitse lupaa taloyhtiöltä.

jos vaihdatte hanan itse, niin silloin myös vastaatte itse, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Se odottamaton voi olla esim. pieni vesivuoto (ei välttämättä hanan kytkentä viiksissä, vaan hanan kytkentäjohdossa ,joka asennuksessa saa vaurioita tms.), joka on tehnyt tuhojaan kunnes huomaatte sen. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta siinä vaiheessa, kun isäntä kirkkainsilmin sanoo asentaneensa hanan ihan itse.

Ei se putkarin tunnin liksa voi olla niin iso.

• MOUKU
        pohjolantapiola kirjoitti:

jos vaihdatte hanan itse, niin silloin myös vastaatte itse, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Se odottamaton voi olla esim. pieni vesivuoto (ei välttämättä hanan kytkentä viiksissä, vaan hanan kytkentäjohdossa ,joka asennuksessa saa vaurioita tms.), joka on tehnyt tuhojaan kunnes huomaatte sen. Vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta siinä vaiheessa, kun isäntä kirkkainsilmin sanoo asentaneensa hanan ihan itse.

onko hanan asennus ylipäätääm luvanvarainen homma?
        Emme ole vaihtamassa sitä itse, vaan meiilä olisi teidossa hyvä
        remonttimies, joka osaa homman.

• Pohjolantapiola
        MOUKU kirjoitti:

Ei ole luvanvarainen homma (pl. jos ette asu osaketalossa).

Remonttimiehellä varmaan yritysrekisterissä maininta "putkityöt". Muuten käy kuten ed. kirjoitin, eli vahingon sattuessa vakuutusyhtiötä on turha vaivata.

• vaan
        MOUKU kirjoitti:

Mitäpä sitä sitten ihmettelee, sen kun vaihdatte.
        Vedet poikki ja iso jakoavain käteen.
        Ei tarvi hammppuakaan kun vanhoihin kulmiin kiinnittää.

• TaipiolaiFpohjola
        vaan kirjoitti:

Mitäpä sitä sitten ihmettelee, sen kun vaihdatte.
        Vedet poikki ja iso jakoavain käteen.
        Ei tarvi hammppuakaan kun vanhoihin kulmiin kiinnittää.

Ihan sama on mitä "yritysrekisterisä" lukee siis yrityksen päätoimiala.
        Merkitystä korvausvaiheessa on mitä on vakuutettu.

• horoloro
        Pohjolantapiola kirjoitti:

Ei ole luvanvarainen homma (pl. jos ette asu osaketalossa).

Remonttimiehellä varmaan yritysrekisterissä maininta "putkityöt". Muuten käy kuten ed. kirjoitin, eli vahingon sattuessa vakuutusyhtiötä on turha vaivata.

Älä höpöjä paskaa. Omaan asuntoonsa saa vaihtaa hanan ken lystää. Ja mm. vakuutusyhtiö ei siihen asiaan sano yhtään mitään. Mistä nämä muut kuvitelmat oikein itää?
        Samoin osakkeeseen voi vaihtaa itse hanan jos kokee osaavansa. Sillä ei ole vitunkaan väliä kuka ne vaihtaa jos osaa ja osaaminen ei ole vaikeaa. Jos osakkeessa ei ole vielä hanasulkuja niin soitto isännöitsijälle niin tulee. Siinä samalla voi nakittaa hanan vaihdon niin ei tarvi ite pelata.

• varaista hommaa
        MOUKU kirjoitti:

nimittäin uudisrakentamissa tarvitaan KKV-vastaava työnjohtaja ja samoin putkifirmoila on vastuuhenkiö konttorilla.

Mutta omakotitalossa vastuu on itsellä, jos tulee vesivahinko niin turhaan haet korvauksia yhtiöltä.
        Samoin myynnin jälkeen paljastunut oma remppa voi poikia vastuita kymmenenkin vuoden jälkeen. 5 vuotta on normaali piilovika vastuu.

• Anonyymi
        pohjolantapiola kirjoitti:

Ai ei...No mietin et kui keittiön vuotavan hanan vaihdosta voi osakkaalle sit tulla yli 700 e lasku. Kusetusko?

• kaikenlaista, ja varmaan

tähänkin viestiin tulee kannanottoja, mutta kyseisiä asetuksia valvovana viranomaisena sanon oman (ja vain omani, se kuuluisa "paikallinen viranomainen tapauskohtaisesti ratkaisee") kantani: kyseessä on vähäinen toimenpide, joka ei vaadi viranomaisen valvontaa tai hyväksyntää, mutta työ on kuitenkin tehtävä määräysten mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 530
      8408
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3632
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1975
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1113
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      746
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      702
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      28
      653
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      59
      639
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      617
    10. Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa

No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte
      Maajussille morsian
      5
      579
    Aihe