Rintarekonstruktiosta

Uutta tietoa

Korjausleikkaus heti rinnanpoiston jälkeen ei lisää syöpäriskiä
23.10.2007

Välittömästi rintasyöpäleikkauksen jälkeen tehty rintarekonstruktio ei lisää rintasyövän uusiutumisen riskiä, osoittaa LL Tuomo Meretojan väitöstutkimus.

Rintarekonstruktioiden on pelätty lisäävän rintasyövän paikallisen uusiutuman riskiä tai hidastavan uusiutuman havaitsemista. Erityinen huoli on liittynyt ihoa säästävään rinnanpoistoon, sillä on epäilty, että ihon säästäminen lisäisi paikallisen uusiutuman vaaraa.

– Tutkimus osoitti, että välitön rintarekonstruktio on kirurgisesti turvallinen toimenpide, jonka jälkeiset vakavat komplikaatiot ovat harvinaisia. Lisäksi tutkimus osoitti, että ihoa säästävä rinnanpoisto ja välitön korjausleikkaus on myös syövänhoidollisesti turvallinen hoitomuoto, sillä rekonstruktiopotilailla ei esiinny enempää syövän uusiutumia kuin pelkän rinnanpoiston jälkeenkään, Meretoja toteaa.

Tutkimuksen aineisto käsitti kaikki HYKS:ssa vuosina 1992–2006 leikatut yli 400 rintasyöpäpotilasta, joille on tehty välitön rintarekonstruktio.

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä länsimaissa. Suomessa siihen sairastuu vuosittain yli 4 000 naista, joista puolet alle 65-vuotiaina. Taudin kuolleisuus on vähentynyt alle 20 prosenttiin.

Meretojan väitöskirja väitöskirja "Immediate Breast Reconstructions in the Treatment of Breast Cancer" tarkastetaan 26.10. Helsingin yliopistossa.
www.lääkärilehti.fi
Miia Soininen

29

4251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marliisi54

      kuinka moni suomessa saa vuosittain uuden rinnan heti leikkauksen yhteydessä. onko siitä mitään tilastoja?

      • LPolku

        tuskin niitä tietoja kukaan muu pääsee tilastoimaan.

        Mulle olisi tehty uusi heti ekan leikkauksen yhteydessä jo vuonna 1993, mutta olin juuri vaihtanut työpaikkaa enkä voinut jäädä sairaslomalle. Sain sitten kolme kuukautta "lykkäystä", että koeaika uudessa työssä ehti mennä umpeen.


      • heti..

        leikkauksen yhteydessä mutta syy oli että syöpä ei ollut hormonaalinen syöpä. Syöpiä on montaa lajia ja juuri se määrää tehdäänkö korjausleikkaus vai ei.

        Jos nyt saisin päättää en teettäisi tuota rintaa (Tram vatsarasvasta) sillä leikkauksesta toipuminen oli raskas kun vatsaa oli niin paljon leikattu. Joutuivat myös Trammin takia ottamaan ihan terveet imusolmukkeet pois jolloin käsi on heikompi ja helposti turpoaa..


      • LPolku
        heti.. kirjoitti:

        leikkauksen yhteydessä mutta syy oli että syöpä ei ollut hormonaalinen syöpä. Syöpiä on montaa lajia ja juuri se määrää tehdäänkö korjausleikkaus vai ei.

        Jos nyt saisin päättää en teettäisi tuota rintaa (Tram vatsarasvasta) sillä leikkauksesta toipuminen oli raskas kun vatsaa oli niin paljon leikattu. Joutuivat myös Trammin takia ottamaan ihan terveet imusolmukkeet pois jolloin käsi on heikompi ja helposti turpoaa..

        trammin takia imusolmukkeita poista - minulta ainakin poistettiin niitä jo siinä ekassa leikkauksessa, vaikkei niissä mitään ollut. Eikä kertaakaan ole käsi turvonnut ja se on sitä paitsi se vahvempi käsi, jolla kaikki kauppakassit ja lapset kannan.

        Minusta ei ollut mitenkään rankkaa se toipuminen - ihan normaali leikkauksesta toipuminen se oli. Ja kyllä kannatti, nyt sen vasta tajuaa kun joutuu tulemaan toimeen proteesin kanssa.

        Ei sitä trammia muuten rasvasta tehdä, vaan suorasta vatsalihaksesta joka taitetaan siihen rintalihaksen päälle. Tietty rasvaakin otetaan mukaan että näyttää nätimmältä.... >;)


      • sinulle tehty
        LPolku kirjoitti:

        trammin takia imusolmukkeita poista - minulta ainakin poistettiin niitä jo siinä ekassa leikkauksessa, vaikkei niissä mitään ollut. Eikä kertaakaan ole käsi turvonnut ja se on sitä paitsi se vahvempi käsi, jolla kaikki kauppakassit ja lapset kannan.

        Minusta ei ollut mitenkään rankkaa se toipuminen - ihan normaali leikkauksesta toipuminen se oli. Ja kyllä kannatti, nyt sen vasta tajuaa kun joutuu tulemaan toimeen proteesin kanssa.

        Ei sitä trammia muuten rasvasta tehdä, vaan suorasta vatsalihaksesta joka taitetaan siihen rintalihaksen päälle. Tietty rasvaakin otetaan mukaan että näyttää nätimmältä.... >;)

        Tram leikkaus..?

        Itse voin kertoa omia mielipiteitä siitä koska olen sen kokenut 4 vuotta sitten ja tiedän miltä se tuntuu.

        Minulla oli 70 cm leikkaushaavaa etupuolella leikkauksen jälkeen ja kahden haavapullon kanssa lähdin kotiin. Voin sanoa että se joka väittää Tram leikkausta helpoksi on väärässä... siis munun mielestäni..

        Leikkaus oli myös pitkä ja vaativa. Esim minulla Hb oli leikkauksen jälkeen 80 ja siitä johtuen olo todella heikko. Myös vatsan haava todella kipeä ja esim nousemaan itse sängystä ei pystynyt moneen viikkoon.

        Sitten pitää muistaa että leikatessa olin 33v ja harrastin säännöllisesti 2kertaa viikossa kuntoliikuntaa joten olin vielä kohtuu hyväkuntoinenkin.

        Minulle sanottiin että imusolmukkeet poistettiin juuri Tram leikkauksen takia ei siksi että syöpä olisi edennyt niihin. Myös patologin lausunto sanoi samaa.. Epäiletkö lääkärin sanoja?

        Minulle tehtiin siis vain yksi leikkaus syövän tyypin takia.

        Ehkä jollekin Tram on helpompi ja riippuu varmaan myös minkä kokoinen rinta tehdään mutta todellakin kerron omasta kokemuksesta enkä lähtisi vähättelemään leikkausta ollenkaan..


      • Cancerilta
        sinulle tehty kirjoitti:

        Tram leikkaus..?

        Itse voin kertoa omia mielipiteitä siitä koska olen sen kokenut 4 vuotta sitten ja tiedän miltä se tuntuu.

        Minulla oli 70 cm leikkaushaavaa etupuolella leikkauksen jälkeen ja kahden haavapullon kanssa lähdin kotiin. Voin sanoa että se joka väittää Tram leikkausta helpoksi on väärässä... siis munun mielestäni..

        Leikkaus oli myös pitkä ja vaativa. Esim minulla Hb oli leikkauksen jälkeen 80 ja siitä johtuen olo todella heikko. Myös vatsan haava todella kipeä ja esim nousemaan itse sängystä ei pystynyt moneen viikkoon.

        Sitten pitää muistaa että leikatessa olin 33v ja harrastin säännöllisesti 2kertaa viikossa kuntoliikuntaa joten olin vielä kohtuu hyväkuntoinenkin.

        Minulle sanottiin että imusolmukkeet poistettiin juuri Tram leikkauksen takia ei siksi että syöpä olisi edennyt niihin. Myös patologin lausunto sanoi samaa.. Epäiletkö lääkärin sanoja?

        Minulle tehtiin siis vain yksi leikkaus syövän tyypin takia.

        Ehkä jollekin Tram on helpompi ja riippuu varmaan myös minkä kokoinen rinta tehdään mutta todellakin kerron omasta kokemuksesta enkä lähtisi vähättelemään leikkausta ollenkaan..

        Korjausleikkausmenetelmiä on useita. Leikkaava plastiikkakirurgi ja potilas valitsevat yhdessä leikkausmenetelmän. Käytettävä tekniikka riippuu mm. siitä minkä kokoinen jäljellä oleva rinta on, paljonko potilaalla on kudosta jäljellä rintakehän seinämässä, onko seinämää sädehoidettu, ja minkälainen potilaan ruumiinrakenne on.

        Sisäinen proteesi

        Sisäinen proteesi eli endoproteesi tarkoittaa menetelmää, jossa potilaan rintalihaksen alle asetetaan silikoni- tai keittosuolatäytteinen proteesi. Tämä on pieni toimenpide, mutta soveltuu vain silloin, kun muotoillaan pientä rintaa ja rintakehän seinämässä on kudosta riittävästi jäljellä.

        LD-kieleke

        LD-kieleke -menetelmässä leveä selkälihas (musculus Latissimus Dorsi) käännetään pienen ihosaarekkeen kanssa rintakehän etuseinämään. Tämän alle asetetaan sisäinen proteesi. Menetelmällä saadaan yleensä hyvä, pehmeä rinta. LD-menetelmä on leikkauksena sisäistä proteesia suurempi, mutta TRAM-tekniikkaa pienempi.

        TRAM

        TRAM-tekniikassa otetaan vatsalta iholihas-kieleke, ja uusi rinta muodostetaan omasta kudoksesta. Leikkauksen yhteydessä potilas joutuu olemaan sairaalassa viidestä päivästä kahteen viikkoon. Nänni ja nänninpiha rakennetaan noin puolen vuoden kuluttua.
        www.cancer.fi


      • LPolku
        sinulle tehty kirjoitti:

        Tram leikkaus..?

        Itse voin kertoa omia mielipiteitä siitä koska olen sen kokenut 4 vuotta sitten ja tiedän miltä se tuntuu.

        Minulla oli 70 cm leikkaushaavaa etupuolella leikkauksen jälkeen ja kahden haavapullon kanssa lähdin kotiin. Voin sanoa että se joka väittää Tram leikkausta helpoksi on väärässä... siis munun mielestäni..

        Leikkaus oli myös pitkä ja vaativa. Esim minulla Hb oli leikkauksen jälkeen 80 ja siitä johtuen olo todella heikko. Myös vatsan haava todella kipeä ja esim nousemaan itse sängystä ei pystynyt moneen viikkoon.

        Sitten pitää muistaa että leikatessa olin 33v ja harrastin säännöllisesti 2kertaa viikossa kuntoliikuntaa joten olin vielä kohtuu hyväkuntoinenkin.

        Minulle sanottiin että imusolmukkeet poistettiin juuri Tram leikkauksen takia ei siksi että syöpä olisi edennyt niihin. Myös patologin lausunto sanoi samaa.. Epäiletkö lääkärin sanoja?

        Minulle tehtiin siis vain yksi leikkaus syövän tyypin takia.

        Ehkä jollekin Tram on helpompi ja riippuu varmaan myös minkä kokoinen rinta tehdään mutta todellakin kerron omasta kokemuksesta enkä lähtisi vähättelemään leikkausta ollenkaan..

        Olin silloin 34-vuotias. Leikkaus meni hyvin ja paranin nopeasti, tulos oli ensiluokkainen. Minulla oli pieni lapsi silloin ja meno sen mukaista eikä leikkaushaava vaivannut juuri ollenkaan - kunhan olin saanut ne metallihakaset mahasta pois. Tehtiin C-kupin rinta.

        Minullekin olisi tehty se siinä samassa kuin syöpäleikkauskin, mutta silloiset olosuhteet eivät antaneet mahdollisuutta sairaslomaan, niin sitten korjausleikkausta siirrettiin kolme kuukautta.

        Enkä suinkaan epäile lääkärini sanoja.


      • LPolku
        sinulle tehty kirjoitti:

        Tram leikkaus..?

        Itse voin kertoa omia mielipiteitä siitä koska olen sen kokenut 4 vuotta sitten ja tiedän miltä se tuntuu.

        Minulla oli 70 cm leikkaushaavaa etupuolella leikkauksen jälkeen ja kahden haavapullon kanssa lähdin kotiin. Voin sanoa että se joka väittää Tram leikkausta helpoksi on väärässä... siis munun mielestäni..

        Leikkaus oli myös pitkä ja vaativa. Esim minulla Hb oli leikkauksen jälkeen 80 ja siitä johtuen olo todella heikko. Myös vatsan haava todella kipeä ja esim nousemaan itse sängystä ei pystynyt moneen viikkoon.

        Sitten pitää muistaa että leikatessa olin 33v ja harrastin säännöllisesti 2kertaa viikossa kuntoliikuntaa joten olin vielä kohtuu hyväkuntoinenkin.

        Minulle sanottiin että imusolmukkeet poistettiin juuri Tram leikkauksen takia ei siksi että syöpä olisi edennyt niihin. Myös patologin lausunto sanoi samaa.. Epäiletkö lääkärin sanoja?

        Minulle tehtiin siis vain yksi leikkaus syövän tyypin takia.

        Ehkä jollekin Tram on helpompi ja riippuu varmaan myös minkä kokoinen rinta tehdään mutta todellakin kerron omasta kokemuksesta enkä lähtisi vähättelemään leikkausta ollenkaan..

        Niitten dreenien kanssa ei ole pakko lähtä kotiin - itse ilmoitin että sairaalasta en lähde ennen kuin letkut on irroitettu (pikkulapsi kotona) joten lähdin ilman niitä "omalla vastuulla".

        Leikkaus oli kyllä pitkä, joku kuusi tuntia.... sain sen aikana kaksi verensiirtoa (mulla verenvuotohäiriö) joten hemoglobiibi pomppasi leikkauksen aikana sadasta sataanneljäänkymppiin.

        Kaikkinensa kokemus oli rankka mutta lyhytaikainen ja ehdottomasti suosittelen kaikille. Lopputuloksen takia kannattaa.

        Itse en enää uutta korjausleikkausta saa kun olen vissiin niin toivoton tapaus.

        >:(


      • mitkä..
        LPolku kirjoitti:

        Olin silloin 34-vuotias. Leikkaus meni hyvin ja paranin nopeasti, tulos oli ensiluokkainen. Minulla oli pieni lapsi silloin ja meno sen mukaista eikä leikkaushaava vaivannut juuri ollenkaan - kunhan olin saanut ne metallihakaset mahasta pois. Tehtiin C-kupin rinta.

        Minullekin olisi tehty se siinä samassa kuin syöpäleikkauskin, mutta silloiset olosuhteet eivät antaneet mahdollisuutta sairaslomaan, niin sitten korjausleikkausta siirrettiin kolme kuukautta.

        Enkä suinkaan epäile lääkärini sanoja.

        metallihakaset sinulla oli. Minulla ainakin oli koko vatsan mittainen haava kyljestä kylkeen eikä mitään hakasia vaan ainoastaan tikit. Kyllä Tyksistä potkaistiin jo neljäntenä päivänä ulos pullojen kanssa kun osasto oli käytävää myöten täynnä..

        Tikkien kanssa ei uskaltanut liikkua ja varsinkin nouseminen oli vaikeaa..

        Itselläni myös pieni lapsi (yksinhuoltaja) omakotitalon rakennus kesken itse rakentaen. kyllä minulle tuli ainakin pitkä paussi rakenteluun. Nyt kun teen työtä kädellä se turpoo lähes jokainen päivä varsinkin kesäisin..

        Itse en suosittele mutta ehkä jollakin ollut helpompaa kuin minulla ..:) Turha kuitenkaan antaa kuvaa että 6h leikkaus 70 cm leikkaushaavaa ihan pala kakkua on..


      • LPolku
        mitkä.. kirjoitti:

        metallihakaset sinulla oli. Minulla ainakin oli koko vatsan mittainen haava kyljestä kylkeen eikä mitään hakasia vaan ainoastaan tikit. Kyllä Tyksistä potkaistiin jo neljäntenä päivänä ulos pullojen kanssa kun osasto oli käytävää myöten täynnä..

        Tikkien kanssa ei uskaltanut liikkua ja varsinkin nouseminen oli vaikeaa..

        Itselläni myös pieni lapsi (yksinhuoltaja) omakotitalon rakennus kesken itse rakentaen. kyllä minulle tuli ainakin pitkä paussi rakenteluun. Nyt kun teen työtä kädellä se turpoo lähes jokainen päivä varsinkin kesäisin..

        Itse en suosittele mutta ehkä jollakin ollut helpompaa kuin minulla ..:) Turha kuitenkaan antaa kuvaa että 6h leikkaus 70 cm leikkaushaavaa ihan pala kakkua on..

        En itsekään ollut sellaisia nähnyt aiemmin vaikka monta leikkausta jo tehty... sellaisia ihan kuin valtavan isoja niittejä, aika hurjia. Tämä oli Hyksin Kirurgisesa sairaalassa. Ja haava oli saman mittainen varmaan kuin sullakin, vaikka en nyt varsinaisesti millään mittanauhalla ruvennut mittaamaan.... Vanhasta keisarileikkausarvesta menivät sisään.

        En tiedä - luulen että tämäkin on aika paljon asenteesta kiinni. Itse en kokenut operaatiota mitenkään vaikeaksi - mutta toisaalta takana oli muita, paljon traumaattisempia leikkauksia. Tämä oli siitä helpoimmasta päästä.


      • LPolku
        mitkä.. kirjoitti:

        metallihakaset sinulla oli. Minulla ainakin oli koko vatsan mittainen haava kyljestä kylkeen eikä mitään hakasia vaan ainoastaan tikit. Kyllä Tyksistä potkaistiin jo neljäntenä päivänä ulos pullojen kanssa kun osasto oli käytävää myöten täynnä..

        Tikkien kanssa ei uskaltanut liikkua ja varsinkin nouseminen oli vaikeaa..

        Itselläni myös pieni lapsi (yksinhuoltaja) omakotitalon rakennus kesken itse rakentaen. kyllä minulle tuli ainakin pitkä paussi rakenteluun. Nyt kun teen työtä kädellä se turpoo lähes jokainen päivä varsinkin kesäisin..

        Itse en suosittele mutta ehkä jollakin ollut helpompaa kuin minulla ..:) Turha kuitenkaan antaa kuvaa että 6h leikkaus 70 cm leikkaushaavaa ihan pala kakkua on..

        Sitä sun kättä vaan ajattelin.... Ihmiset pääsee jopa sairaseläkkeelle tuon takia. Tai uudelleenkoulutukseen? Kai olet ottanut selvää?

        Ihan väärin jos joutuu kärsimään.


      • Anonyymi
        sinulle tehty kirjoitti:

        Tram leikkaus..?

        Itse voin kertoa omia mielipiteitä siitä koska olen sen kokenut 4 vuotta sitten ja tiedän miltä se tuntuu.

        Minulla oli 70 cm leikkaushaavaa etupuolella leikkauksen jälkeen ja kahden haavapullon kanssa lähdin kotiin. Voin sanoa että se joka väittää Tram leikkausta helpoksi on väärässä... siis munun mielestäni..

        Leikkaus oli myös pitkä ja vaativa. Esim minulla Hb oli leikkauksen jälkeen 80 ja siitä johtuen olo todella heikko. Myös vatsan haava todella kipeä ja esim nousemaan itse sängystä ei pystynyt moneen viikkoon.

        Sitten pitää muistaa että leikatessa olin 33v ja harrastin säännöllisesti 2kertaa viikossa kuntoliikuntaa joten olin vielä kohtuu hyväkuntoinenkin.

        Minulle sanottiin että imusolmukkeet poistettiin juuri Tram leikkauksen takia ei siksi että syöpä olisi edennyt niihin. Myös patologin lausunto sanoi samaa.. Epäiletkö lääkärin sanoja?

        Minulle tehtiin siis vain yksi leikkaus syövän tyypin takia.

        Ehkä jollekin Tram on helpompi ja riippuu varmaan myös minkä kokoinen rinta tehdään mutta todellakin kerron omasta kokemuksesta enkä lähtisi vähättelemään leikkausta ollenkaan..

        Minulle on tehtynsamaan rintaan kuukauden sisällä sekä tram että ld- kieleke. Tramiin tuli paikallinen infektio, verisuonitus kyllä pelasi. Imusolmukkeita ei poisteta tramin takia ja pääsin sängystä hyvin sairaalassaolon aikana enkä ollut nuori. Leikkaushaava oli jotain 35-40 cm. Jos haava on 70 cm, niin toipuminen saattaa olla monestakin syystä hidasta. Ottaisin enemmin tramin kuin ld:n, josta toipuminen on vaikeampaa


    • Mitä ihmettä

      Olen itse menossa tram-leikkaukseen ja googlatessani siitä tietoa eksyin tähän vähän vanhempaan keskusteluun. Miten ihmeessä teillä voi olla 70 cm leikkaushaavoja vatsassa kun terveen naisen vyötärönympärys kuuluu olla max 80 cm? Onko teidät käytännössä halkaistu kahtia, sillä ei kai kenelläkään voi olla pelkästään vatsa 70 cm, sehän tekee ympärysmitaksi jo yli 1,5m?

    • huoh..

      No ei sitä oteta _vyötärön_ kohdalta!

    • Leikkaus syksyllä

      Mielnkiintoista juttua,edessä päin mulla.Onko samat menetelmät tänä päivänä?

    • Leikkaus edessä pian

      Millä tavoin leikkaus tehdään tänä päivänä?

    • Meno plastiikakirurg

      Voi kun joku rintasyöpää sairastava palaisi palstale ja kertoisi tämän päivän menetelmät.

      • Realismi

        Ihan kiva jos palaisi mutta ei tämän päivän menetelmie tietämystä voi laskea vuoden 2007 kirjoittaneiden syöpäpotilaiden varaan. Katso syöpä-palsta ja cancer.fi.


    • -ra

      Ei tunnu hyvälle kun kirjoitetaan edes menneen kirjoituksia.Luontopolku on poistunut keskuudestamme jo muutama vuosi sitten.

      • kävelytie

        kuka Luontopolku??


      • ghgghg
        kävelytie kirjoitti:

        kuka Luontopolku??

        Edesmennyt


      • ghghghgg
        ghgghg kirjoitti:

        Edesmennyt

        Loistavapolku ei luontopolku


    • Leikkaukseen menossa

      Älä sitten lue näitä juttuja.Kysymys on aivan korrekti ja leikkauksia tehdään vaikka joku on pois mennyt,vai?

    • nuori rs potilas

      Luin että jos laitetaan keittosuola pussit ihon alle ja niillä tehdään uutta rintaa,niin rinnat pysyvät saman näköisinä loppu iän?

      • Korjausta jonottava

        Rintasyöpäyhdistyksen keskustelupalstalta löytyy paljon tietoa korjausleikkauksista. Laittakaa hakusanaksi esim. korjausleikkaus tai tram.


      • Faktadata
        Korjausta jonottava kirjoitti:

        Rintasyöpäyhdistyksen keskustelupalstalta löytyy paljon tietoa korjausleikkauksista. Laittakaa hakusanaksi esim. korjausleikkaus tai tram.

        Tärkeää tietoa kiitos kun laitoit linkin.


    • Rintsari

      "Terveen naisen vyötärö kuuluu olla 80 cm".. Missä teletappilandiassa ihmiset elävät. Varmasti suositus on 80 cm, mutta käytännössä kyllä löytyy vatsaa enemmän ja vähemmän, itsellänikin pelkkä vyötärö on 105 enkä ole edes juurikaan ylipainoinen. Vai oliko tarkoitus saada isomman vyötärönympärystän omaavat naiset häpeämään mittojaan?

      Olen iloinen että minulla on tätä ympärysmittaa, onpahan mistä ottaa jos TRAM-leikkaukseen pääsen. :)

    • Miettiliäs Mimmi

      Onko pakko ottaa vatsasta mitään rinnan alueelle?

      Jos on esim. ihan pieni, parin herneen kokoinen syöpäkasvain, niin olisiko mahdollista tehdä Angelina Joliet? Hänellä on käsittääkseni suht pienet arvetkin rinnoissa.

      Käsittääkseni häneltä poistettiin vain rintojen ihonalainen sisältö kaikkineen, mutta rinnan iho ja nännin jäivät ja sitten sen poistetun osan tilalle laitetiin ensin väliaikainen täyttöaine ja myöhemmin silikoni.

      Tekeekö siis tällaisia leikkauksia Suomessa kukaan, jossa ei vatsan alueelle tulisi leikkausta, mutta rintojen iho ja nännin säästyisivät?

    • Tram

      Minulle tehtiin tramleikkaus muutama vuosi takaperin....Omalla kohdallani jäivät haavatyrät ikuisiksi ongelmiksi. Vaikka uusia verkkoja on laitettu vatsaa tukemaan niin kivut ja epämukavuus ovat jokapäiväisiä juttuja. En ikipäivänä olisi ryhtynyt ko. leikkaukseen jos olisin tiennyt mitä vaivaa voi jälkikäteen vielä olla. Lisäksi ikäisiäni 60v. ei enää hoideta/korjata niin helposti kuin nuorempia..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe