Miten suostutella vanhemmat?

Havuteppe

Tahtoisin akvaarion - vanhemmat eivät. Olisin jopa itse valmis säästämään rahat ja tietenkin huolehtisin akvaariosta. Vanhemmille en saa kuitenkaan edes puhuttua aiheesta. Jos saisinkin, mitä kannattaisi kertoa? Miten esim. vakuuttaa ettei akvaario ole niin työläs kuin luullaan?

15

3208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaveilija

      he ovat sanoneet syyksi kun olet asian esittänyt ? Minkä ikäinen olet ,monet vanhemmat nimittäin pelkää että hoidot jää kuitenkin heidän kontolle . Mutta jos olet vastuuntuntoinen ja hoidat sen itse niin ajan mittaan se voi olla koko perheen kiehtova harrastus ja onhan se myös kaunis .

      • Havuteppe

        Syy numero 1: "Ainahan täällä kaikki lapset riehuu. Oona ja Veetikin työntää sen lattialle mennen tullen. Ja sitten on koirakin. Kalat kuuluu mereen (kalastaja-isän kommentti)!"
        Puollustus: "Tarkoittaako se ettei lasta saa kurittaa myös sitä, ettei niitä saa komentaa? Mihin lastenkasvatus on kadonnut? Sitä paitsi, yksi litra vettä painaa kilon. Minäkään en jaksa kuuttakymmentäkiloa nostaa, miten sitten 4 -vuotias tai nuorempi? Ja laittaa sen vaikka vähän korkeammalle pöydälle ja sinne alle semmoisen pehmeän, mikä pitää paikallaan, mikä onkaan nimeltään. Ja Iippo on mopsi. Minkälaisia pyötiä nykyään oikein tehdään, jos mopsikin saa ne kumoon?"
        Vastaus: *Hiljaisuus*

        Syy numero 2: "Se on työläs. Kukaan ei jaksa sitä hoitaa. Siitä ei ole kuin harmia. Kuusamakodin naisetkin aina valittaa, kun on niin työlästä niitä kaloja hoitaa."
        Puollustus: "Tossa vihossa, minkä sain Jasminilta oli tosi hyvä taulukko missä luki ajankohdat akvaarion siivoamiselle. Ei vaikuttanut kovin työläältä. Sellaista pikkunäpertelyä silloin tällöin, ei ole vaativaa. Ja kyllä minä sen hoitaisin ja Villekin (kohta 10 -vuotias pikkuveli) varmaan osaisi. Ja akvaariot on tosi nättejä ja mielenkiintosia. Kuusamakodissahan on ainakin satalitranen akvaario. Se on ihan täynnä kasveja ja erilaisia kaloja, ei ihmekään, että on työläs. Vielä kun siellä on niillä naisilla muutakin tekemistä kuin näpertää akvaarion kanssa, niin ei ihme. Mä olen ajatellut ihan 60 litraista ja muutamaa miljoonakalaa parilla kasvilla."

        Meidän vanhemmilla on ilmeisesti luulo, että jos he suostuvat keskustelemaan asiallisesti aiheesta, luulen heti, että he suostuvat. Siispä he eivät anna minun edes sanoa sanaa akvaario, ilman moitteita (no ei ihan, mutta melkein). Sama homma vaatekaupassa. Innostun sovittamaan kolmeakymmentä vaatetta ja äiti meinaa pyörtyä kun näkee. Heti luulemassa, että raahaan ne kaikki kassalle.

        Olen melkein viisitoista, velikin jo kymmenen. Luulisi, että ovat saaneet todisteita vastuuntuntoisuudestani, kun koirakin on meillä ollut koko elämäni ja minähän sitä pienestä asti olen hoitanut. Mutta ei..


      • haaveilija
        Havuteppe kirjoitti:

        Syy numero 1: "Ainahan täällä kaikki lapset riehuu. Oona ja Veetikin työntää sen lattialle mennen tullen. Ja sitten on koirakin. Kalat kuuluu mereen (kalastaja-isän kommentti)!"
        Puollustus: "Tarkoittaako se ettei lasta saa kurittaa myös sitä, ettei niitä saa komentaa? Mihin lastenkasvatus on kadonnut? Sitä paitsi, yksi litra vettä painaa kilon. Minäkään en jaksa kuuttakymmentäkiloa nostaa, miten sitten 4 -vuotias tai nuorempi? Ja laittaa sen vaikka vähän korkeammalle pöydälle ja sinne alle semmoisen pehmeän, mikä pitää paikallaan, mikä onkaan nimeltään. Ja Iippo on mopsi. Minkälaisia pyötiä nykyään oikein tehdään, jos mopsikin saa ne kumoon?"
        Vastaus: *Hiljaisuus*

        Syy numero 2: "Se on työläs. Kukaan ei jaksa sitä hoitaa. Siitä ei ole kuin harmia. Kuusamakodin naisetkin aina valittaa, kun on niin työlästä niitä kaloja hoitaa."
        Puollustus: "Tossa vihossa, minkä sain Jasminilta oli tosi hyvä taulukko missä luki ajankohdat akvaarion siivoamiselle. Ei vaikuttanut kovin työläältä. Sellaista pikkunäpertelyä silloin tällöin, ei ole vaativaa. Ja kyllä minä sen hoitaisin ja Villekin (kohta 10 -vuotias pikkuveli) varmaan osaisi. Ja akvaariot on tosi nättejä ja mielenkiintosia. Kuusamakodissahan on ainakin satalitranen akvaario. Se on ihan täynnä kasveja ja erilaisia kaloja, ei ihmekään, että on työläs. Vielä kun siellä on niillä naisilla muutakin tekemistä kuin näpertää akvaarion kanssa, niin ei ihme. Mä olen ajatellut ihan 60 litraista ja muutamaa miljoonakalaa parilla kasvilla."

        Meidän vanhemmilla on ilmeisesti luulo, että jos he suostuvat keskustelemaan asiallisesti aiheesta, luulen heti, että he suostuvat. Siispä he eivät anna minun edes sanoa sanaa akvaario, ilman moitteita (no ei ihan, mutta melkein). Sama homma vaatekaupassa. Innostun sovittamaan kolmeakymmentä vaatetta ja äiti meinaa pyörtyä kun näkee. Heti luulemassa, että raahaan ne kaikki kassalle.

        Olen melkein viisitoista, velikin jo kymmenen. Luulisi, että ovat saaneet todisteita vastuuntuntoisuudestani, kun koirakin on meillä ollut koko elämäni ja minähän sitä pienestä asti olen hoitanut. Mutta ei..

        ovat yleisiä mutta yritä jutella asiasta vielä . Minusta vaikutat asiaa harkinneelta nuorelta joten toivon että onnistut ilman riitoja saamaan akvariosi . Itselläni on 128 l akva ja nautin joka hetkestä .


    • harrastelijaakvaristi

      sano vanhemmilles et hankit jonku muun harrastuksen joka ei ole niin puhtoinen ja laillinen kun akvaarionpito ryyppääminen-mopo-tupakanpoltto jne niin johan alkaa lupaa tulla :D :D

      • haaveilija

        harrastelijs akvaristi sanoisin ettet kovin kypsältä vaikuta kun yllytät tuollaiseen . MIETI VÄHÄN !


      • Havuteppe

        "Isä, jos minä en saa akvaariota, niin alan ajelemaan mopolla."

        "Ihanaa! Vihdoin! Haluatko uuden, vai kelpaako tuo vanha _mopo_?"

        Näin siinä kävisi. -- D


      • Havuteppe
        haaveilija kirjoitti:

        harrastelijs akvaristi sanoisin ettet kovin kypsältä vaikuta kun yllytät tuollaiseen . MIETI VÄHÄN !

        Uskoisin tuon olleen vitsi, itse en ainakaan tosissani ottanut. Ja pienestä asti olen huomannut, ettei kiristäminen auta.

        Sinulta Haaveilija voisin kysyä seuraavaa, koska vaikutat erittäin järkevältä tyypiltä. Mikäli joskus saankin akvaarion hankittua, on se kooltaan 60-100 litraa.

        Seuraavaksi luettelen kaloja, joista olen kiinnostunut:
        Kirsikkabarbi
        Taistelukala
        Platy
        Miljoonakala
        Paratiisikala
        Mustamolli

        Osaatko kertoa mitkä seuraavista kaloista sopivat samaan akvaarioon? Olisin tiedosta kiitollinen.


      • haaveilija
        Havuteppe kirjoitti:

        Uskoisin tuon olleen vitsi, itse en ainakaan tosissani ottanut. Ja pienestä asti olen huomannut, ettei kiristäminen auta.

        Sinulta Haaveilija voisin kysyä seuraavaa, koska vaikutat erittäin järkevältä tyypiltä. Mikäli joskus saankin akvaarion hankittua, on se kooltaan 60-100 litraa.

        Seuraavaksi luettelen kaloja, joista olen kiinnostunut:
        Kirsikkabarbi
        Taistelukala
        Platy
        Miljoonakala
        Paratiisikala
        Mustamolli

        Osaatko kertoa mitkä seuraavista kaloista sopivat samaan akvaarioon? Olisin tiedosta kiitollinen.

        ;) tuon kirsikkabarbin kanssa käy keltabarbi . Kirjoita hakusanaksi aina kalan nimi ja saat kunnon tietoa lajista . Myös aqva web on hyvä tietolähde .Löytyy monesti myös kuvia kaloista .


      • ...........................
        haaveilija kirjoitti:

        ;) tuon kirsikkabarbin kanssa käy keltabarbi . Kirjoita hakusanaksi aina kalan nimi ja saat kunnon tietoa lajista . Myös aqva web on hyvä tietolähde .Löytyy monesti myös kuvia kaloista .

        Keltabarbi EI TODELLAKAAN sovi 60l akvaarioon. Tarvitsee tilaa ja paljon. Omani asuvat 350l akvaarioossa.


      • fish KING
        Havuteppe kirjoitti:

        Uskoisin tuon olleen vitsi, itse en ainakaan tosissani ottanut. Ja pienestä asti olen huomannut, ettei kiristäminen auta.

        Sinulta Haaveilija voisin kysyä seuraavaa, koska vaikutat erittäin järkevältä tyypiltä. Mikäli joskus saankin akvaarion hankittua, on se kooltaan 60-100 litraa.

        Seuraavaksi luettelen kaloja, joista olen kiinnostunut:
        Kirsikkabarbi
        Taistelukala
        Platy
        Miljoonakala
        Paratiisikala
        Mustamolli

        Osaatko kertoa mitkä seuraavista kaloista sopivat samaan akvaarioon? Olisin tiedosta kiitollinen.

        ... http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=333

        Kirsikkabarbi
        Taistelukala
        Platy
        Miljoonakala
        Paratiisikala
        Mustamolli


        ... eikös tästä listasta olla keskusteltu tuolla muuallakin???


    • fish KING

      Lupaat oikeasti hoitaa sen itse, teette koe ajon, jos jompi kumpi vanhemmistasi on yhtäänkään kiinnostunut asiasta kannattaa pyytää häntä olemaan alku metreillä mukana niin näkevät miten sitä akvaariota hoidetaan.
      Hyviä akvaarioita on jatkuvasti myynnissä käytettyinä kunhan vain näkee vaivaa ja aikaa hakemiseen.

      Akvaarion hankinta hinta on siinä kolmen euron paikkeilla litraa kohden, tähän kuuluvat kaikki tarvikkeet ja kalat yms. mitä tulet tarvitsemaan kalojesi hoitamisessa.

      Varaudu siis n. viiden sadan euron meno erään kun aloitat harrastusta.

      Mitä kaikkea tarvitset, siitä myöhemmin kunhan oot saanut vanhemmiltasi luvan, oon myös hyvä perustelemaan itsekin, saa soittaa puh. saat mailitse [email protected]

      Perusteluja siitä kuinka paljon apua akvaariolla on biologisella puolella ja egologian hahmottamisessa koulunkäyntiä ajatellen.

      Akvaario harrastus on pitkällä aikavälillä "halpa" verrattuna moniin muihin harrastus tai lemmikki harrastus muotoihin, jopa vähä töisempi jos ajatellaan kissaa, koiraa tai jyrsijöitä.

      Allergia edut, jos taloudessa niitä on, ei akvaario tuota tätä ongelmaa, kodin ilmankosteus nousee hieman joka taas parantaa ilman laatua huomattavasti mutta ei siinä määrin että siitä olisi homeitiöille etua.

      Akvaario on kuin muuttuva taidetaulu.

      Kalasto haaveistasi...

      Kirsikkabarbi OK
      Taistelukala OK
      Platy Kovan veden kala, vaikeahko hoitaa, aloittelijaa ajatellen
      Miljoonakala Kovan veden kala, vaikeahko hoitaa, aloittelijaa ajatellen
      Paratiisikala en suosittele ensimmäiseksi harraste lemmikiksi, ellet sitten tee nk. laji akvaariota kalalle
      Mustamolli Kovan veden kala, vaikeahko hoitaa, aloittelijaa ajatellen



      150l akvasi


      20 kpl Kirsikkabarbi OK
      1koiras 2-4 natua Taistelukala OK
      pohjalle ehkä jotain tonkijaisia yms.

      Päätyisin tuohon kirsikkabarbi parveen ja sitten taisto haaremiin, mullakin lähelle tuota tuo kokonaisuus tuossa 240 litraisessa.
      Noin "suurta akvaariota ei sun kannata tuolle kalastolle hankkia mutta pidetään 150 litrainen miniminä, metri pituutta löytyy kämpästä aina kunhan se ei ole suoraan aurinkoa vasten tai patterien edessä.

    • Ms.x 34v. :)

      Itse myös kävin saman läpi joskus alle 15- vuotiaana. Olin tosi innostunut akvaarioista. Luin akvaariokirjoja, lehtiä ja piirsin vihkoon suunnitelman omasta akvaariostani. Poimin laatikollisen erilaisia kiviä joista voisi hienoimmat laittaa omaan akvaariooni. Sen muistan kalastohaaveistani, että ainakin seeprakala, tapparakala ja miekkapysrtö olivat listoilla. Piirsin näistä kaloista kuvia myös siihen vihkooni.

      Mutta en saanut akvaariota.
      Just siksi, että vanhemmat niin pihejä ja epäilivät mun innostusta. Näin jälkeenpäin ajattelen, että vanhempani kyllä olisivat saaneet mulle sen akvaarion hankkia, koska lemmikkieläin on erittäin hyvä hankinta nuorelle. Lapsi/nuori oppii pitämään huolta eläimistä ja akvaariomaailman opiskelu on vain pelkästään positiivinen asia. Sillä on jokatapauksessa kauaskantoiset positiiviset vaikutukset. Lisäksi voi saada uuden harrastuksen kautta uusia ystäviäkin. Me saatiin kyllä sitten kissanpentu veljen kanssa puhuttua läpi ja oli se kuitenkin ihan huippu tärkeä juttu ! Kissa eli 17-vuotiaaksi ja oli tosi rakas lopulta myös äidilleni, joka eniten kissasta aina valitti silloinkin kun se meillä oli.

      Parikymppisenä taas aloin haaveilla akvaariosta kun oli jo omaakin rahaa. Mut sitten pöljänä lainasin yhdelle pösilölle poikakaverilleni rahaa jotta HÄN sai ostettua 300-litraisen akvaarion jalustoineen kaikkineen !! Ja se ääliö ei ikinä maksanut takaisin sitä ! Siitä tuli pieni v*tutus ja eipä akvaariot vähään aikaan kiinnostaneetkaan.

      Nyt aikuisena sitten hankin vuosi sitten ensimmäisen akvaarion kun alkoi kaipaamaan tänne meidän kahden hengen perheeseen jotain lisäeloa. Aloitin 200-litraisella ja pian huomasin, että mieluusti olisi saanut olla hiukan isompikin. Isompaa on aina hauskempi myös sisustaa. Tämän palstan konkarit auttoivat mua aivan tosi merkittävästi akvaarioharrastuksen aloittamisessa ! :) Kiitos taas teille !

      Liekö sitten lapsuuteni ja nuoruuteni katkerien kokemusten aikaan saamaa, kun ekan akvaarion jälkeen tulikin pian toinen, sitten kolmas... Ja nyt on 6-vuotias tyttäreni saanut omansa, joka on siis jo neljäs !

      JA sitten tuli sähköntasauslasku ja apua iik ;) ! Mutta harrastukset maksaa, näin se on ajateltava. Eikä se nyt yhdestä akvaariosta niin paljon ole.

      Akvaariopainajaiseni on kuitenkin lopulta kääntyneet hyväksi, kun tapasin taannoin ihanan akvaristimiehenkin ! Yhteinen ihana harrastus yhdisti meidät ;)

      Tsemppiä sulle vanhempiesi suostuttelussa ja olen yhtä mieltä siitä, kuten tuolla joku totesi, että koita saada vanhempasi tai toinen ainakin heistä mukaan harrastukseen. On vaikea kuvitella, ettei heistä jompikumpi jossain vaiheessa itsekin lumoutuisi kalojen katselusta. Se on kuitenkin tosi rentouttavaa ja mukavaa.

      :)

    • Anonyymi

      Haluaisin laskettelemaan mutta en osaa kertoa sitä isälle

    • Anonyymi

      Haluisin vaihtaa harrastusta mut en tiiä miten kertoo äitille.

    • Anonyymi

      Haluisin vaihtaa harrastusta acrobatiavoimisteluun. En tiiä miten puhun siitä äidille (oon 12v). Ja vaihdoin harrastusta vuos sit ni en tiiä onko äiti ihan innoissaan siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe