Minut on todettu varattomaksi joulukuussa 2003, joten luottotiedot siis palautuvat parin kuukauden päästä. Takausvelkaa maksan päivärahastani maaliskuuhun asti, jolloin velka vanhenee. Meneekö tämän vanhenemisen johdosta luottotiedot taas neljäksi vuodeksi? Asia kiinnostaa siksikin, että päivärahani jää alle suojaosuuden ja maksan pikkurahalla lainaa vapaaehtoisesti, jotta minua ei todettaisi varattomaksi ja luottotiedot taas menisi mutta jos ne sitten maaliskuussa menee kuitenkin niin haluaisin lopettaa heti turhasta maksamisen. UO viranomainen ei osaa tähän sanoa mitään.
Velkojen vanheneminen ja
16
2163
Vastaukset
- kun ei varattomuus-esteellä...
Luottotiedot ei mene, kun ulosotto loppuu perinnän määräajan päättymiseen. Hyvä jos vielä jaksat muutaman kuukauden maksella, niin ulosotto ei palauta varattomuus -esteellä.
- vastauksesta
kituutellaan sitten vielä.
- ssssssssa
vastauksesta kirjoitti:
kituutellaan sitten vielä.
MINULLA MENI LUOTTOTIEDOT 92 JA ON VIELÄKIN POISSA VAIKKA UUSIA LASKUJA EI OLE MENNYT ULOS OTTOON.VÄLILLÄ OLI NOIN 8-10 VUOTTA ETTEI ULOSOTTOMIES OOTTANUT YHTEYTTÄ JA SITTEN TULIKIN HIRMULASKU KUN OLI KASVANUT KORKOA KAIKKI VUODET,MAKSOIN SITTEN MONTA VUOTTA = MONINKERTAISESTI ALKU VELKA JA LOUKKAANNUIN(INVALIDISOIDUIN)TÖIDEN TAKIA KUN OLI ENÄÄN NOIN 500 EUROA VELKAA KORKOJEN KANSSA JÄLJELLÄ JA TAAS TULI NELJÄN VUODEN JÄLKEEN UUSI LAPPU JA SALDO 1300 EUROA.ALKUPERÄINEN VELKA OLI NOIN 600 EUROA. ALKAA PIKKU HILJAA VITUTTAA.
- Makkehkisj
Jos velkasi vanhenee ensi vuoden alussa niin saat luottotietosi takaisn vasta siitä kahden vuoden kuluttua:) ja se et olet koko ajan maksanut velkaasi,niin estää sen vanhemisen luultavasti, paitsi jos kyseessä on 1993 ennen otettu velka.
- saletisti..
1.3.2008, velasta on tuomio v.91, se ei siis ole ongelma. Velkaa olen vuosien kuluessa maksellut vaihtelevasti, pätkätöitä olen tehnyt, joten välillä on työttömänä todettu varattomaksi. Viimeksi varattomaksi todettiin siis v.2003, sitten menin töihin ja palkasta velkaa perittiin. Nyt työttämänä vuoden alusta ja siksi päivärahasta velkaa maksan, jotta luottotiedot eivät oli taas menneet mutta turhaa maksan, jos ne 1.3 taas napsahtavat punaiselle.
- 2ee22e
saletisti.. kirjoitti:
1.3.2008, velasta on tuomio v.91, se ei siis ole ongelma. Velkaa olen vuosien kuluessa maksellut vaihtelevasti, pätkätöitä olen tehnyt, joten välillä on työttömänä todettu varattomaksi. Viimeksi varattomaksi todettiin siis v.2003, sitten menin töihin ja palkasta velkaa perittiin. Nyt työttämänä vuoden alusta ja siksi päivärahasta velkaa maksan, jotta luottotiedot eivät oli taas menneet mutta turhaa maksan, jos ne 1.3 taas napsahtavat punaiselle.
Kyllä se vanhenee mut luottotiedot eivät välttämättä ole heti kunnos siinä menee oma aikansa vaikka velka vanhenee,niin toisaalta maksuhäirimerkintä säilyy 2 vuotta maksuajankohdasta vielä. Mutta kannattaa hoitaa loppuun saakka tuo velan maksaminen.
- aiheesta
2ee22e kirjoitti:
Kyllä se vanhenee mut luottotiedot eivät välttämättä ole heti kunnos siinä menee oma aikansa vaikka velka vanhenee,niin toisaalta maksuhäirimerkintä säilyy 2 vuotta maksuajankohdasta vielä. Mutta kannattaa hoitaa loppuun saakka tuo velan maksaminen.
Luottotietoni ovat siis viimeksi menneet joulukuussa 2003, joten ne palautuvat joulukuussa 2007, mutta tuleeko luottotietoihin merkintä uudelleen 1.3.2008, kun parinkymmenen tuhannen euron velka vanhenee. Jos näin käy niin lopetan velan maksamisen nyt heti.
- kun maksat siihen asti
aiheesta kirjoitti:
Luottotietoni ovat siis viimeksi menneet joulukuussa 2003, joten ne palautuvat joulukuussa 2007, mutta tuleeko luottotietoihin merkintä uudelleen 1.3.2008, kun parinkymmenen tuhannen euron velka vanhenee. Jos näin käy niin lopetan velan maksamisen nyt heti.
Eli maksat niin kauan, että ulosotto lopettaa perinnän määräajan umpeuduttua helmikuun lopussa...
- tara3
kun maksat siihen asti kirjoitti:
Eli maksat niin kauan, että ulosotto lopettaa perinnän määräajan umpeuduttua helmikuun lopussa...
Onko se velka yhtä kuin ulosottoviraston koko saatava. Jos olen velkaa sinne 5000 kaikkineen karvoine päivineen ja olen lyhentänyt sitä sopimuksen mukaisesti tai se on suoraan otettu palkasta, eläkkeestä jne. Kun vanhentumispäivä koittaa, jäljellä olisikin vielä maksettavaa 1000. Eli laki antaa sen 1000 anteeksi mutta eikö uo. ilmoita sitä esim. Asiakastietoon. Ymmärrän sen että olen saanut velkani kokonaan maksetuksi. OK. Mutta jos siitä jää maksamatta, miten sitten???
- caveat.emptor
tara3 kirjoitti:
Onko se velka yhtä kuin ulosottoviraston koko saatava. Jos olen velkaa sinne 5000 kaikkineen karvoine päivineen ja olen lyhentänyt sitä sopimuksen mukaisesti tai se on suoraan otettu palkasta, eläkkeestä jne. Kun vanhentumispäivä koittaa, jäljellä olisikin vielä maksettavaa 1000. Eli laki antaa sen 1000 anteeksi mutta eikö uo. ilmoita sitä esim. Asiakastietoon. Ymmärrän sen että olen saanut velkani kokonaan maksetuksi. OK. Mutta jos siitä jää maksamatta, miten sitten???
". Eli laki antaa sen 1000 anteeksi mutta eikö uo. ilmoita sitä esim. Asiakastietoon. Ymmärrän sen että olen saanut velkani kokonaan maksetuksi. OK. Mutta jos siitä jää maksamatta, miten sitten???"
..kysymyksesi, siis jos kyse on tästä ulosoton määräajan täyttymisestä, niin siinä velkoja ei varsinaisesti anneta anteeksi, vaan ne yksinkertaisesti vanhentuvat samalla ulosoton määräajan täyttyessä.
Mitä sitten asiakastiedon luottotietorekistereihin tulee, niin tällaisen vanhentuneen velan kaikki ulosottomerkinnät poistetaan samalla kun määräaika täyttyy, joten uutta merkintää ei pitäisi tulla maksamatta jääneen velan osasta.
Tässä on tietenkin se ongelma, että puhutaan laista tai oikeammin kahdesta laista jotka eivät vielä ole edes voimassa, joten aivan tarkkoja menettelyjä on vaikea lähteä ennustamaan. - palauttaa
caveat.emptor kirjoitti:
". Eli laki antaa sen 1000 anteeksi mutta eikö uo. ilmoita sitä esim. Asiakastietoon. Ymmärrän sen että olen saanut velkani kokonaan maksetuksi. OK. Mutta jos siitä jää maksamatta, miten sitten???"
..kysymyksesi, siis jos kyse on tästä ulosoton määräajan täyttymisestä, niin siinä velkoja ei varsinaisesti anneta anteeksi, vaan ne yksinkertaisesti vanhentuvat samalla ulosoton määräajan täyttyessä.
Mitä sitten asiakastiedon luottotietorekistereihin tulee, niin tällaisen vanhentuneen velan kaikki ulosottomerkinnät poistetaan samalla kun määräaika täyttyy, joten uutta merkintää ei pitäisi tulla maksamatta jääneen velan osasta.
Tässä on tietenkin se ongelma, että puhutaan laista tai oikeammin kahdesta laista jotka eivät vielä ole edes voimassa, joten aivan tarkkoja menettelyjä on vaikea lähteä ennustamaan.ns. vanhenevan velan takaisin velkojalle varaton esteellä, koska olet varaton hoitamaan sillä hetkellä vanhenevaa velkaasi !
- caveat.emptor
palauttaa kirjoitti:
ns. vanhenevan velan takaisin velkojalle varaton esteellä, koska olet varaton hoitamaan sillä hetkellä vanhenevaa velkaasi !
"Uomieshän palauttaa ns. vanhenevan velan takaisin velkojalle varaton esteellä, koska olet varaton hoitamaan sillä hetkellä vanhenevaa velkaasi !"
..vaikuttaa sillä tämä uo:n enimmäiskestoon liittyvä vanhentuminen on oma erikoistapauksensa, eikä sitä pidä sekoittaa esim. julkisoikeudellisen velan vanhentumiseen, josta tulee varattomuusmerkintä velan vanhentuessa.
Eli jos uo:n enimmäiskesto täyttyy, niin se tarkoittaa ettei samaa velkaa saa enää ulosottoon tai sille saa enää velkomustuomiota. Lisäksi se tarkoittaa että velka vanhenee samalla, sekä myös sitä että vanhentuneen velan uo-merkinnät poistetaan velan vanhentuessa rekisteristä. Siis vaikka velka palautettaisiinkin ennen ulosoton enimmäiskeston päättymistä velkojalle takaisin varattomuusperusteella, niin mahdollinen uo:n toteama varattomuus-merkintä poistettaisiin rekisteristä silloin kun enimmäiskesto täyttyy. - sara23
caveat.emptor kirjoitti:
"Uomieshän palauttaa ns. vanhenevan velan takaisin velkojalle varaton esteellä, koska olet varaton hoitamaan sillä hetkellä vanhenevaa velkaasi !"
..vaikuttaa sillä tämä uo:n enimmäiskestoon liittyvä vanhentuminen on oma erikoistapauksensa, eikä sitä pidä sekoittaa esim. julkisoikeudellisen velan vanhentumiseen, josta tulee varattomuusmerkintä velan vanhentuessa.
Eli jos uo:n enimmäiskesto täyttyy, niin se tarkoittaa ettei samaa velkaa saa enää ulosottoon tai sille saa enää velkomustuomiota. Lisäksi se tarkoittaa että velka vanhenee samalla, sekä myös sitä että vanhentuneen velan uo-merkinnät poistetaan velan vanhentuessa rekisteristä. Siis vaikka velka palautettaisiinkin ennen ulosoton enimmäiskeston päättymistä velkojalle takaisin varattomuusperusteella, niin mahdollinen uo:n toteama varattomuus-merkintä poistettaisiin rekisteristä silloin kun enimmäiskesto täyttyy.Ei pidä paikkaansa että merkintä vanhentumisen jälkeen poistettaisiin rekisteristä. Tämä piti aluksi tulla uuteen luottotietolakiin, mutta lakivaliokunta poisti kyseisen kohdan. Eli jos varattomuus -merkinnällä pois, säilyy merkintä vielä sen kolme vuotta, joka uudessa laissa on ulosotosta johtuvien merkintöjen säilymisaika.
- C.E.
sara23 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa että merkintä vanhentumisen jälkeen poistettaisiin rekisteristä. Tämä piti aluksi tulla uuteen luottotietolakiin, mutta lakivaliokunta poisti kyseisen kohdan. Eli jos varattomuus -merkinnällä pois, säilyy merkintä vielä sen kolme vuotta, joka uudessa laissa on ulosotosta johtuvien merkintöjen säilymisaika.
..valiokuntakäsittelyssä tuo lainkohta muuttui tosiaan, eli ehdotettu ulosoton enimmäiskestoon liittyvä poisto rekisteristä, eli lainkohdan loppuosa jäi pois. En huomannut tuota pientä eroa ehdotetun ja hyväksytyn lakitekstin välillä.
Valitan virhettä, sekä antamaani väärää tietoa. - sitten minun tapauksessa
C.E. kirjoitti:
..valiokuntakäsittelyssä tuo lainkohta muuttui tosiaan, eli ehdotettu ulosoton enimmäiskestoon liittyvä poisto rekisteristä, eli lainkohdan loppuosa jäi pois. En huomannut tuota pientä eroa ehdotetun ja hyväksytyn lakitekstin välillä.
Valitan virhettä, sekä antamaani väärää tietoa.kun luottotiedoissa ei siis ole merkintää velan vanhentuessa, kun sitä nyt päivärahoistani maksan. Tuleekohan merkintä sitten 1.3.08 kun velka vanhenee?
- sara23
sitten minun tapauksessa kirjoitti:
kun luottotiedoissa ei siis ole merkintää velan vanhentuessa, kun sitä nyt päivärahoistani maksan. Tuleekohan merkintä sitten 1.3.08 kun velka vanhenee?
Ei pitäisi tulla mikäli uo-mies vaan toimii niin kuin hänen tulisi toimia. Eli jos koko ajan maksa velkaasi pois, eikä sinulla ole muutakaan (sopivan suuruista) omaisuutta ulosmitattavaksi, silloin asia pitäisi "poistaa" ulosotosta simppelisti vanhentumisen takia. Ei siis varattomuuden takia. Ja vanhentumisen takia poistettaessa ei tule merkintää luottotietoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651606
- 104931
- 75753
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17618ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m159497- 26429
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428