ja ajattelin vastauksen saavani täältä.ehkä saattaa olla vähä tyhmä kysymys mut miten keuhkokuva otetaan?ja olenkos oikeen ymmärtänyt et siinä näkyy siis keuhkojen kunto ja tupakoivilla ihmisillä se nikotiini.
miten pitkään muuten tupakoinnin jäljet säilyy keuhkoissa lopettamisen jälkeen?
olis yksi
11
6025
Vastaukset
- vaikka lopettaakin
ja keuhkokuva otetaan kuvauslaitteella paita pois päältä ja kuvataa edestä ja sivulta. Tupakan jäljet näkyvät varmasti paremmin patologin pöydällä. Mutta kyllä kuvassa näkyy jos ongelmia keuhkoissa on, sitten jatketaan tarkempiin tutkimuksiin.
- röntgenkuva
on aika epäherkkä huomaamaan keuhko-ongelmia. Voi olla hyvinkin pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, vaikka keuhkokuva on täysin normaali. Vaikeassa astmassakaan ei yleensä ei tule mitään muutoksia keuhkokuvaan. Nikotiinikaan ei näy. Keuhkojen toimintaa voidaan tutkia spirometrialla, jossa hengitellään ohjeiden mukaan yhteen laitteeseen ja se mittaa keuhkojen tilavuutta ja ulospuhalluksen nopeutta jne. Sillä pystyy löytämään keuhkoahtauman. Tavallisessa keuhkoröntgenkuvassa näkyy lähinnä vain keuhkokuumemuutokset ja isommat syöpäpatit.
- PET-kuva
Mitä siinä näkyy?
- on CT:tä
PET-kuva kirjoitti:
Mitä siinä näkyy?
tarkempi. Erotusdiagnoosissa hyvälaatuinen vs. pahanlaatuinen hyvin käyttökelpoinen. PET ei kuitenkaan korvaa konventionaalista kuvantamistekniikkaa.
- myös...
mahdollinen atelektaasi (ilmaisuus) ja juosteisuus (limaisuus).
- atelektaasi
myös... kirjoitti:
mahdollinen atelektaasi (ilmaisuus) ja juosteisuus (limaisuus).
tarkoita pikemminkin keuhkokudosta, joka on arpeutunut ilmattomaksi vaikkapa keuhkokuumeen jäljiltä ja näkyy siksi paksumpana juosteena keuhkoissa.
- =)=)=)
atelektaasi kirjoitti:
tarkoita pikemminkin keuhkokudosta, joka on arpeutunut ilmattomaksi vaikkapa keuhkokuumeen jäljiltä ja näkyy siksi paksumpana juosteena keuhkoissa.
minulla atelektaasi tarkoitti tuota juosteista limaa ja nyt viimeisessä keuhkokuvassa keuhkolääkärini mukaan sitä ei enää näkynyt, joten arpikudostahan se ei voinut olla, sehän ei sitten ikinä pois häipyisikään.
- et atelektaasi
atelektaasi kirjoitti:
tarkoittaa "ilmatonta tilaa", jonka keuhkoputkessa sattaa aiheuttaa esim limatulppa. Kun se saadaan eri konsteilla pois, atelektaasi keuhkokuvassa häviää.
Saattaa juoste olla tosin muunkin kuin liman aiheuttama, mutta kuitenkin.
- tyhmää...
miten kehtaatkin!?
- Toope
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ja epäkohteliaita vastauksia ;-).
- kommenttisi...
On aivan selvää, että henkilö, jolle koko alue on vieras eikä muutoinkaan ole ollut kovin selvillä näistä "lääketieteen jutuista" voi kysyä tuollaista.
Puhutaanhan yleisesti, että maksakin palautuu ennalleen, jos lopettaa alkoholinkäytön.
Samaa logiikkaa saattaa kysyjä käyttää, kysyessään nikotiinin "näkyvyyttä".
Tylytys ei sovi tälle palstalle - eihän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802