Hei,
Toivon saavani neuvoja kiuasvalintaani. Olen ulkosuomalainen, ja saan vihdoin oman saunan kotiini, jippii. Mutta kiuasvalinta on todella vaikeaa, kun ei nämä saunan rakentajat ja muut kirvesmiehet oikein osaa neuvoa minua täällä. Saunani koko on 7 m3 lasiovi ja pienehkö ikkuna. Eri firmojen laskurien mukaan 6-8 kw kiuas on sopiva. Päätynen 6kw sähkökiukaaseen, koska perheessä ei niin monta himosaunojaa jne. Joten pienempitehoinen taitaa riittää. Haen kiukaan Suomen puolelta, ja voin valita jonkun näistä kiukaista: Harvian Vega 6kw, Harvian Sound 6 kw, Harvian Moderna 6 kw (vanha malli edulliseen hintaan, maisemakuva kiukaan kyljessä) tai kastorin 6kw "pyöreä malli", sekin vanhempaa mallia edulliseen hintaan. Eli minkä valitsen? Meidän käyttöön siis riittää tavallinen perussähkökiuas, tiedän kyllä että markkinoilla on kymmeniä ns. parempia kiukaita.
Minkä kiukaan valitsen
16
9270
Vastaukset
- on kyllä liian pieni
noin suureen saunaan.
- jahkailija
liian pieni. Olen yrittänyt kysellä kaikilta mahdollisilta tutuilta, ja ovat meinanneet että 6 kw riittää. Eikö sauna sitten lämpene tarpeeksi jos kiuas liian pieni ton kokoseen saunaan?
- kiuas uuteen taloomme
jahkailija kirjoitti:
liian pieni. Olen yrittänyt kysellä kaikilta mahdollisilta tutuilta, ja ovat meinanneet että 6 kw riittää. Eikö sauna sitten lämpene tarpeeksi jos kiuas liian pieni ton kokoseen saunaan?
ja saunan koko vajaa 4m2 ja siihen pitää laittaa tuo 6kw.n kiuas. Suurempaan 9kw.Näin sanoivat liikkeessä. Mutta liian suurista löylyhuoneista on omakohtaista kokemusta ja lähes kaikissa ollut liian tehoton kiuas ja lämpeneminen kestää kauan.
- Jahkailija
kiuas uuteen taloomme kirjoitti:
ja saunan koko vajaa 4m2 ja siihen pitää laittaa tuo 6kw.n kiuas. Suurempaan 9kw.Näin sanoivat liikkeessä. Mutta liian suurista löylyhuoneista on omakohtaista kokemusta ja lähes kaikissa ollut liian tehoton kiuas ja lämpeneminen kestää kauan.
3,24 m2. Vähän yli 7 kuutiota siis. Eli ehkä 6 kw kiuas piisaa sitte kuitenki. Mutta eikö kellään olisi mielipidettä mikä eka viestissäni mainitsemistani kiukaista "paras" vaihtoehto?! Anyone?
- vähän yli 7 kuutiota
Jahkailija kirjoitti:
3,24 m2. Vähän yli 7 kuutiota siis. Eli ehkä 6 kw kiuas piisaa sitte kuitenki. Mutta eikö kellään olisi mielipidettä mikä eka viestissäni mainitsemistani kiukaista "paras" vaihtoehto?! Anyone?
Toinen sähkökiuas meneillään 21 vuotta vanhassa rivitalossa, teholtaan 6 kW kumpikin ja löylyt riittää lämmitysajan ollessa n. 45 minuuttia. Tekniikan Maailma-, tai TM:n Rakennusmaailma -lehti testasi sähkökiukaita ja piti parhaana kiukaana Harvian Modernaa kyseisessä testissä.
- huolimattomuuttani.
Jahkailija kirjoitti:
Luin väärin ja ihmettelinkin saunan koko 7m2 :) Kyse oli siis kuutioista. Toki 6kw riittää saunaasi oikein hyvin. Meillä on sauna 3,6m2 ja se riittää siihenkin.
Tuo harvian Vega vaikuttaa hyvältä peruskiukaalta, jos sellaista etsii. Noista digitaalikiukaista olen kuullut huonoa palautetta, kuten Moderna, siis lähinnä sen digitaalisen säädön suhteen.
- hankalaa
Jos kaikki eristykset, ilmastointi oven/ikkunan tiiveys asiat on kunnossa, niin varmaan 6kW riittää.
ylitehoinen peruskiuas lämmittää nopeasti saunan, mutta jättää kivet kylmiksi...- hieman isompi
kuin liian pieni. Jos on rajoilla, niin ilman muuta isompi. Pienestä saat vain max. tehon, jolle et myöhemmin mahda mitään - voit ainoastaan harmitella.. Tehokkaampaa voit säätää aina pienemmälle.
Ei se mitään kylmäksi jätä, ero on siinä, että pienempää saat hehkuttaa termostaatti tapissa ja isommasta säädetään termaria pienemmälle.
Joku aivan liian iso on eri juttu, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse. - meillä
hieman isompi kirjoitti:
kuin liian pieni. Jos on rajoilla, niin ilman muuta isompi. Pienestä saat vain max. tehon, jolle et myöhemmin mahda mitään - voit ainoastaan harmitella.. Tehokkaampaa voit säätää aina pienemmälle.
Ei se mitään kylmäksi jätä, ero on siinä, että pienempää saat hehkuttaa termostaatti tapissa ja isommasta säädetään termaria pienemmälle.
Joku aivan liian iso on eri juttu, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse.No ei se termostaatin säätö tuossa auta. Ei 8kW kiukaan teho siitä pienene jos termaria säätää. Kyse on siitä että kivet lämpenevät huomattavasti hitaammin kuin ilma. Kun ylitehoinen kiuas lämmittää(täys teho)niin termostaatti alkaa pätkimään kiukaan tehoa kun saunassa on teitty lämpötila. Kivien lämmöstä ei kiukaalla ole mitään tietoa.
- tuppurainen1
Ylimitoitettu kiuas lämmittaa saunan nopeasti, termostaatti katkaisee ja kivet jää kylmiksi. Sitten istut sähkölämmittimem lämmössä, ehkä kuumuudessa. Löylystä ei silloin ole tietoakaan.
Itselläni on tosi herkku puulämmitteinen Aitokiuas. Joutunen vaihtaan sen sähkökiukaaksi koska se aiheuttaa tuhkapölyä asuntoon ja tontti on liian pieni puupinolle. Harmi.
- eitarviimiettia
MOndex on paras. eipä tarvii sen jälkeen miettiä. Bonusta saa S etukortilla sitten agrimarketeista.
- sulakekoko
6kW:n syöttöteholle riittäävät 10A:n sulakkeet. 8kW vaatti 16A:n sulakkeet ja suuremmat syöttökaapelit. Tarkista mikä on kiukaalle kaavailtu sulakekoko sähkökaapissasi ja kuinka suurelle virralle johdot ovat. Tietysti, mikäli vasta teet virransyöttöäkin, kannattaa se tehdä 16A:lle.
- saunaremontti
Saunaremontti alkaa. 20 v. vanha sauna ja pesuhuone pannaan uusiksi. Kiukaaksi valitsimme vuolukivikiukaan ( sähkö). Vanhoja " sähkökiukaita" on tänä aikan avaihdettu jo 2 kpl.
- Jahkailija
Kiitos monista vastauksista. Mutta edelleen jahkailen. Olen kuitenkin päättänyt, että 6 kw on riittävän tehoinen ja todennäköisesti päädyn siihen Harvian Modernaan, vanhaa mallia se siis ja ei digimallia. En tosin tiedä miltä se näyttää, kaupasta sanoivat, että siihen kiukaan kylkeen on maalattu maisemakuva. Jos se siis "ruma", niin todennäköisesti ostan Harvian Soundin.
- fieteri
Osta halvin 6kw kiuas. Luulempa sen olevan nimeltään Narvi. Samanlaisia toimivia peltikasoja ovat ne kaikki,mutta toimivia. Luulisimpa että halvimillan tarjouksesta saat 6kw Narvin noi 80€. Katso tarjouksia ja muista että suomessa on monta eri rautakaupaa jotka kaikki myyvät vähän eri merkkejä.Pidä huoli siitä että kiusa jonka ostat omaa suomilipun eli se on varmasti valmistettu SUOMESSA!!! Itse ostin Agrimarketista Narvin, Toimii ja oli edullisin.
- tuppurainen2
fieteri kirjoitti:
Osta halvin 6kw kiuas. Luulempa sen olevan nimeltään Narvi. Samanlaisia toimivia peltikasoja ovat ne kaikki,mutta toimivia. Luulisimpa että halvimillan tarjouksesta saat 6kw Narvin noi 80€. Katso tarjouksia ja muista että suomessa on monta eri rautakaupaa jotka kaikki myyvät vähän eri merkkejä.Pidä huoli siitä että kiusa jonka ostat omaa suomilipun eli se on varmasti valmistettu SUOMESSA!!! Itse ostin Agrimarketista Narvin, Toimii ja oli edullisin.
On merkillistä että vuolukivikiukaat on uskomattoman rumia. Suunnittelijoita luulis suomesta löytyvän. Haluan saunaani paremman näköisen kiukaan, vaikka enemmän maksaisi.
Metallia pidän sopimattomana kiuasmatskuna. Aitokiukaassani se menettelee kun siellä on eristys alla. Siis metallin lämpösäteily on liian kuumaa herkuttelijalle, puuseinistä tuleva on namia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849