Mennyt maailma

Sateenkaari

Onko kukaan lukenut englantilaisen Evelyn Waughin 1940-luvulla kirjoittamaa klassikkoromaania Mennyt maailma
(Brideshed revisited)?Minä luin sen tänä syksynä ja se teki minuun tosi suuren vaikutuksen.Evelyn Waugh kirjoittaa tosi kauniisti ja koskettavasti, mutta myös hauskasti.Tarina sijoittuu 1920- ja 1930 -luvuille Englantiin.Se kertoo kahdesta nuoresta miehestä, Charlesista ja Sebastianista ja jälkimmäisen perheestä.Kirja on kirjoitettu minä-muotoon, koska Charles(toinen miespäähenkilö) muistelee nuoruuttaan ja elämäänsä.Kirjan alussa Charles tapaa yliopistossa ollessaan mielenkiintoisen ja hurmaavan Sebastian Flyten, joka kuuluu rikkaaseen roomalaiskatoliseen perheeseen.He ystävystyvät ja myöhemmin Charles tapaa myös Sebastianin perheen.Sebastianin vanhemmat ovat eronneet ja isä asuu Venetsiassa rakastajattarensa kanssa.Uskonto on aika hallitseva tekijä perheessä ja se ahdistaa jotenkin Sebastiania, joka alkaa juomaan yhä enemmän ja enemmän.Ei pelkän uskonnon takia,mutta se on osasyy siihen.Charles on huolissaan ystävästään, joka kirjan alussa oli vielä iloinen ja elämänhaluinenkin.Nyt tästä on tullut surullinen, onneton ja masentunut.Charles on surullinen myös siksi, koska hän pitää Sebastianista tosi paljon.Sebastiankin pitää Charlesista.
Vuosia myöhemmin Charlesista on tullut kuuluisa taidemaalari, maailmanmatkaaja ja perheenisä.Erään kerran hän tapaa Sebastianin sisaren Julian(naispäähenkilö) ja heidän välilleen tulee rakkaussuhde.Kuitenkaan Charles ei ole unohtanut Sebastiania, jota hän ajattelee useasti.
Kirjasta on tehty myös vuonna 1981 tosi hieno 13-osainen tv-sarja, jossa pääosia näyttelivät
Jeremy Irons(Charles),Anthony Andrews(Sebastian)
ja Diana Quick(Julia).Mukana olivat mm. myös Claire Bloom(Sebastianin äiti lady Marchmein),Laurence Olivier(Sebastianin isä lordi Marchmein )ja John Gielgud(Charlesin isä).
Kirja perustuu suurelta osin kirjailijan omakohtaisiin kokemuksiin ennen toista maailmansotaa.Kirjailija on kuvannut itseään Sebastianin ja Charlesin hahmoissa.Hänellä itselläänkin oli rakkaussuhteita nuoriin miehiin yliopistossa ollessaan, hän joi paljon ja tupakoi kuin korsteeni.Lisäksi hänellä oli rakkaussuhteita useisiin naisiin.22-vuotiaana hän oli yrittänyt itsemurhaa menemällä järveen, mutta ei ollutkaan kanttia tehdä sitä. Hän oli kaksi kertaa naimisissa ja hänellä oli kuusi lasta.Hän myös matkusteli paljon ja oli mukana toisessa maailmansodassa.!930-luvulla hän kääntyi roomalaiskatoliseksi ja oli siinä uskossa koko elämänsä loppuun asti(syntyi 1903, kuoli 1966).Mennyt maailma oli heti ilmestyttyään 1945 valtaisa menestys niin kuin useat muutkin hänen kirjoistaan olivat olleet tai tulivat olemaan.Elämänsä loppupuolella hänelle tuli terveysongelmia ja hän käytti rauhoittavia pystyäkseen nukkumaan.Niiden lähteiden mukaan, joita olen lukenut hän kärsi myös ajoittain jonkinsorttisista psyykkisistä ongelmista kuten hallusinaatioista.
Sebastianin ja Charlesin hahmot ovta minusta erittäin mielenkiintoisia.Sebastian on ajoittain kuin puusta pudonnut linnunpoikanen, kuin pikkupoika koska vanha lastenhoitaja ja leikkikalunalle Aloysius ovat hänelle hyvinkin tärkeitä.Toisaalta taas hän on kuin ikäisensä nuoret miehet.Kokeilee alkoholia, pitää hauskaa ystäviensä kanssa jne.Kirjassa vihjaillaan pitkin matkaa(huom!vihjaillaan) että Sebastian on homoseksuaali, koska on ihastunut tai suorastaan rakastunut Charlesiin.Enemmän siinä kyllä kerrotaan Charlesin ihastumisesta Sebastianiin,mutta Charlesin seksuaalisesta suuntautumiseta ei ole täyttä selvyyttä, koska hän on myöhemmin naimisissa ja perheenisä ja rakastui Sebastianin Julia-sisareen.Täytyy muistaa myös se seikka että kirjan alussa Charles on vasta 19-vuotias ja täysin kokematon naisten suhteen.Hän ei ollut edes ihastunut kehenkään tyttöön.

11

2378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sateenkari

      Kirjailija Evelyn waugh oli mies.

    • TaikaröNsy

      ......oletko silti sitä mieltä,että kannattaa lukea?



      ;)

      • humanis+i

        eihän juonella ole mitään väliä, paitsi dekkareissa


      • Sateenkaari

        Ehdottomasti, ainakin kokeilla tykkääkö.


    • Sateenkaari

      Luen nyt kirjaa englanninkielellä.Olen myös sitä mieltä,että siihenkin kanntaa tutustua,jos on mahdollisuus.Englanninkielisessä tekstissä jotkin hahmot ovat paljon tai ainakin hieman herkullisempia ja kirjassa esiintyvät asiat tulevat ehkä paljon selkeämmin esille.

    • ryder

      Sarjahan pyörii YLE Teemalla. Itse asiassa 8. jakso on juuri nyt alkamassa - joten eikun telkun ääreen...

      • Sateenkaari

        Hieno että muutkin katsovat sitä kuin minä, sehän oli aikoinaan tosi suosittu, katsoi miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa.Yksi Britannian ellei koko maailman katsotuin sarja.Näyttelijätkin on tosi hienoja.Fantastisia roolisuorituksia, jollaisia harvoin näkee.


    • Brideshead always

      englanniksi että suomeksi. Kirjan yksi keskeinen teema on myös katolilaisuus ja sen vahvuus ihmisen elämässä sekä kantavana että painavana voimana. Upea teos kaiken kaikkiaan! Myös TV-sarja on laatua.

      • Sateenkaari

        uskonto on yksi kirjan keskeisistä teemoista


    • runomieli91

      kiitos tuhannesti että kerroit tästä kirjasta. Menen tänään lainaamaan sen, se kuulostaa aivan ihanalta, juuri sellaiselta millaisia minä rakastan. :D

    • Quemodo

      Yhteenvetoihan hyvä muuen,mutta ei käynyt selväksi miten "Quamodo solo sedet civanti".- Minulla tämä meni yli hilseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe