Repeämistä

toipuminen

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia synnytyksessä tulleista repeämistä ja niistä toipumisesta. Eli millainen repeämä sinulle tuli ja kauanko toipumisessa suurinpiirtein meni? Jäikö sinulle jotain pysyviä "vaivoja" ja oletko saanut toipumiseen jotain apua esim. fysioterapiaa?

Omasta synnytyksestä on aikaa reilu 2kk ja minulle tuli 3.asteen repeämä peräaukkoon päin. Repeämä korjattiin kirurgin toimesta heti synnytyksen jälkeen ja korjaus onnistui kohtuullisen hyvin. Alkuun olin tosi kipeä, mut nyt paraneminen on jo hyvällä mallilla. Fysioterapiaan odottelen lähetettä. Siellä käsittääkseni on tarkoitus kuntouttaa lantionpohjan lihaksia ja harjoitella sulkijalihaksen toimintaa, se kun on ollut synnytyksen jälkeen aika hakusessa. Olen myös itse kotona koettanut jumpata lihaksia aina kun olen muistanut.

11

2474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pitäis nykyaikana

Miksi ihmeessä sulle ei tehty episiotomiaa?! On kyllä ammattitaidoton kätilö ollut asialla, kun antaa tuolla tavalla revetä. Episiotomialla oltaisiin repeämä vältetty. Pitäkää naiset puolenne myös synnytyksessä ja vaatikaa kunnon toimenpiteitä!

• tehtiin...

..mutta siitä huolimatta tuli repeämä. Olen jälkeenpäin lukenut paljon aiheesta ja jossakin sanottiin, et itse asiassa välilihan leikkaus voi jossakin tapauksessa jopa edesauttaa repeämistä. Synnytykseni sujui normaalisti ja lääkäritkään eivät tiedä miksi näin kävi. Jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri tosin arveli, että mulla on jotenki normaalia heikommat kudokset.

• onkin
        tehtiin... kirjoitti:

..mutta siitä huolimatta tuli repeämä. Olen jälkeenpäin lukenut paljon aiheesta ja jossakin sanottiin, et itse asiassa välilihan leikkaus voi jossakin tapauksessa jopa edesauttaa repeämistä. Synnytykseni sujui normaalisti ja lääkäritkään eivät tiedä miksi näin kävi. Jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri tosin arveli, että mulla on jotenki normaalia heikommat kudokset.

mielenkiintoista etteivät lääkäritkään osaa sanoa miksi niin kävi. Itselleni sanottiin samaa ja tuli kuitenkin erittäin paha sulkijalihakseen asti ulottuva repeämä. mitään syytä tähän ei löydy.ja helppo synnytys oli kyseessä...

• revennyt

Minulle tosiaan tuli synnytyksessä toisen asteen repeämä korkealle emättimeen. Eli kyseessä oli imukuppisynnytys, vauvan pää oli pahassa asennossa, se repi sitten paiakt sisältä päin. Välihaakin leikattiin rielusti, haava varmaan reilut 5 cm pitkä. Kymmeniä tikkejä!
      Kätilö sai paikat kuitenkin ommeltuun, ei tarvittu kirurgia.
      Paikat olivat todella kipeät, istumaan ei kyennyt viikkoihin kun paikat olivat niin turvoksissa ja tikkien päät olivat emättimessä upennoote limakalvoon. Kipeää teki.
      Synnytyksestä reilut 2 kk, istua kärsii haavat ihN siistit. Ruma arpi mielestäni emättimen suulla, ja näyttää siltä kuin olisi umpeen ommeltu, eli paraneminen kestää vielä.edellleen kipeä tuo välilihan haava, vaivaa päivittäin. lantionpohjan liahksia on tullut treenailtuun paljon, ostin kuulatkin, mutta niiden kanssa ongelmia, eivät mene sisälle.aiheuttaa kovaa kipua, johtuu sisällä olevasta repeämästä. Seksiä kokeiltu, mutta aiheuttaa sekin kipua.
      Eli paraneminen vie vielä aikaa.

• minulla

Pieni vauva reilu kolmekiloa. Synnytyksessä ei mitään poikkeavaa. Helppo synnytys. Episiotomia tehtiin. Repesin III-IV asteisesti tuli sfinkter-vaurio. Toipuminen kesti noin vuoden. Fysioterapiaa yli puolivuotta. Pissan/ilman karkailua sekä tuhrimista edelleen.

• ja pahat repeämät

Minulla tuli Y-kirjaimen muotoinen repeämä emättimen sisään ja tehtiin myös eppari. Lääkäri kävi ompelemassa ja alkuun tuntui, että se ei ikinä parane...Istumaan ei oikein pystynyt ensimmäiseen kk ja "avioelämää" ei ollu 7kk synnytyksen jälkeen, sillä paikat oli niin kipeät. Nyt, kun synnytyksestä on jo yli vuosi on asiat taas miehenkin kanssa ok. Itse en tarvinnut mitään fysioterapiaa vaan jumppasin kotona aina silloin, kun muistin. Saa nähdä kuinka käy seuraavassa synnytyksessä ens keväänä...

• repeämä.,.,.

tikkejä neljä kappaletta..synnytyksestä 4 kuukautta!
      Nyt rupee tuntumaan omalta iteseltään hieman on arkuutta, mutta päivä kerrallaan paremmalta tuntuu :)
      Ei mitään pysyviä vaivoja, ite oon noita lihaksia yrittäny harjoittaa sillon kun muistaa!
      Kyl noi repeämät varmaan rippuu just tosta kudos tyypistä...mä venyin ja paikuin vähän vain rätkes :) samoin oli vatsanahan kans venyi ja paukkui mut mitään arpia ei tullut!

• minullakaan

Minulla tuli emättimen sisälle aika iso repeämä välilihan leikkauksesta huolimatta (tai juuri sen takia?) ja lääkäri sen sitten ompeli. Paraneminen kesti aika kauan, viikkoja kaikki istumiseen viittaava oli yhtä tuskaa. Kävely otti kipeää myös pitkään, kävelin hiljaa kuin vanha varis... Muutamia kuukausia kesti, että olo alkoi normalisoitua. Vauva sinänsä ei ollut mitenkään iso, 3,6 kg, ja ponnistusvaihe nopea. Jälkeenpäin ei ole ollut mitään suurempia ongelmia, mitä nyt virtsan pientä karkailua joskus kovassa yskässä tai aivastuksessa, mutta siihen voi olla osasyynä se, etten ole jumpannut varmaankaan niin paljon kuin olisi pitänyt...

• äitinä 1,5v

Itse sain kolmannen asteen repeämät silloin kun synnytin elikkäs viime vuoden kesäkuussa. Repeämät korjattiin leikkaussalissa nukutuksessa ja liikkuminen tämän jälkeen oli vaikeaa. Fysioterapiaan pääsin noin viisi kuukautta tapahtuneen jälkeen. Siellä sitten treenattiin ja mitattiin arvoja lihaksia käyttäen. Lääkäriin piti mennä noin 10-11 kk tapahtuneen jälkeen jossa mitattiin taas arvoja ja lääkäri tarkasti laitteella että repeämät olivat parantuneet.
      Kyllähän niitä lihaksia kannattaa harjoittaa, mutta tietenkin ei niin paljon että alkaa sattumaan.

• vuotta

Vauva 3,5 kiloa, sykkeen laskun takia nopea episiotomia ja ponnistus, kesti 7 minuuttia. Jälkeisten synnyttäminen ja tikkien ompeleminen oli pahempaa kuin ponnistus. Haisevaa vuotoja ja kovia kipuja kesti kolme kuukautta. Kahden kuukauden jälkeen kykenin istumaan toisella kankulla. Lääkärin ja hoitajien mielestä täysin normaalia synnytyksen jälkeen. Jälkeenpäin sormella kokeillen tuntee n. 2cm syvyisen, koko emättimen pituisen sileän "uurteen" joka oikeastaan halkaisee koko emättimen. Jälkitarkastuksessakaan tästä ei mainittu mitään, sanoi vain kaiken olleen kunnossa. Emätin on oikeastaa tällä hetkellä O:n muotoinen. Pelaako koko julkinen sairaanhoto samaan pussiin? Eikö kollegasta kielitä jottei tule jälkiseuraksia? Vituttaa suunnattomasti.

• hipsishäpsis

arpeutuu kiinni :( sen takia tuntuu!
        Oli mullakin jälkitarkastukses viel arka. Lääkäri äkkiä vilas ja tuumas et hyvältä näyttää, vaik itestä tuntu pahalta! Tärkein asia tuntu olevan ettei virtsa karkaa!
        Jos sulla tuntuu vieläkin ikävältä, niin kannattaa käydä yksityisellä näyttämäs! Sieltä saat varmasti erilaista palvelua. Julkisella puolella harvemmin palvellaan potilasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe