Olen 25 vee. Migreenistä olen kärsinyt viimeiset kuusi vuotta. Migreenin tapaisia kohtauksia minulla on tosin ollut jo tuota aikaisemmin, mutta 19 vee lääkäri antoi kokeeksi migreenilääkkeitä kun kuvailin päänsärkyäni. Täsmälääkkeet olivat tuolloin kyllä pelastus, koska tavalliset särkylääkkeet eivät auttaneet ollenkaan.
Minulla migreeni alkaa usein aivan hirveällä väsymyksellä. Meinaan siis nukahtaa väkisinkin pystyyn. Tämän jälkeen tulee valonarkuus ja paha olo. Joskus myös huippaa. Sormissa saattaa pistellä ja keskittyminen (jo ihan muiden oireiden takia) herpaantuu. Varsinaisia näköhäiriöitä minulle ei tule. Näitä oireita seuraa aivan järkyttävä päänsärky ja huono olo :( Usein migreenilääkkeet auttavat nopeasti, mutta särky ja oireet saattavat palata kun lääkkeen vaikutus loppuu. Tuloksena monen päivän migreeniputki :(
Ongelmana on, että kohtauksia saattaa tulla monta kertaa viikossa ja joudun syömään täsmälääkkeitä paljon. Suositellut rajat on varmaan ylitty monta kertaa. Estolääkitystä en ole vielä kokeillut. Epäilyttää ajatuskin masennuslääkkeistä, beetasalpaajista ym. mitä migreenin estohoitoon käytetään. Onko joku saanut noista apua? Beetasalpaajissa huonona puolena on, että ne laskee sykettä, mikä ei ole kovin kiva juttu kun harrastan paljon urheilua. Siis, silloin kun en pakosta joudu makaamaan sängyn pohjalla.
Uskon, että täällä moni tietää sen tunteen mikä saattaa yllättää millon vaan... luennolla, töissä, ravintolassa, harjoituksissa, missä milloinkin... taas MIGREENI!!! On ollut monesti työn ja tuskan takana selviytyä kotiin jostakin kun on tullut migreeni kesken kaiken... jee jee...
Ja jos ihmiset vielä ajattelee että mitä tuokin valittaa kun on VÄHÄN pää kipee?!? No, ei onneksi ne ihmiset kenellä on itsellä kokemusta migreenistä tai tuntuvat migreenikön ja ovat nähneet kuinka kipeä tuolloin oikeasti voi olla.
Tästä helvatun päänsärystä huolimatta olen valmistumassa ammattiin josta olen aina haaveillut ja suoriutunut opinnoista tavoiteajassa. Töitäkin olen opiskelun ohessa tehnyt. Monesti olen kyllä istunut luennolla niin puolim tokkurassa lääkkeistä ja päänsärystä ettei mitään rajaa... Tuntuu välillä ihan kohtuuttomalta mien paljon tällainen vaiva elämääni vaikuttaa.
Välillä on onneksi helpompaa, saattaa mennä vaikka kaksi viikkoa ilman päänsärkyä ja lääkkeitä. Kunnes migreeni taas yllättää... Joitakin tärkeitä juttuja jännitän etukäteen kun pelkään että minulla kuitenkin on sillon taas migreeni :(
Onneksi minulla on ollut sentään hyvä lääkäri joka on ymmärtänyt. Kunpa kaikki kanssaihmisetkin ymäärtäis. Ei ole kiva soittaa aamulla työpaikalle kun ei pysty yksinkertaisesti menemään töihin ja saa närästyneen vastauksen... tulee entistä pahempi mieli.
Nyt olen harkinnut estolääkityksen aloittamista. Minua on alkanut todella huolestuttaa se miten paljon joudun syömään täsmälääkkeitä. Mikäköhän muu tähän voisi auttaa?!?
Kaikesta huolimatta oikein mukavaa syksyn jatkoa kaikille kohtalotovereille!! Koitetaan jaksaa tämän vaivan kanssa, vaikka se on välillä todella raskasta.
Kamala
10
3811
Vastaukset
- sitä se on
Hei!
Tuttua tuttua! Olen kärsinyt tuosta tilasta jo kaksi kertaa sinun ikäsi! Migreeni on lamaannuttava, eikä sille kohtauksen aikana voi oikein mitään. Parasta tässä on se, että kun migreeni on ohi, niin se on ohi! Joku sivullinen saattaa ihmetellä, että nopeestipa parani.
Minulla on ollut estolääkitys pari vuotta, beettasalpaaja. Kai se on auttanut, eikä sivuvaikutuksia ole ollut. Neuroligini sanoi monta päivää kestävälle migreenille jonkun oman nimen, siihenkin on joku oma lääke. Sitä en ole joutunut käyttämään.
Migreeni vaikuttaa lähipiiriin, eikä sillekään voi mitään. Minusta ei silloin ole mihinkään...Olen ajatellut, että teen parhaani työssä ja sosiaalisissa suhteissa, kuten muutkin ja sen on vaan riitettävä itselle ja muille.
Ajattelin sanoa sinulle jotakin kannustavaa, mutta huomaan, etten osaa sanoa sen kummempaa.
Toivon Sinulle ja muillekin migreenitöntä syksyn jatkoa!- ap.
Kiitos vastauksestasi!
Kyllä sekin tavallaan lohduttaa, etten ole ainoa joka tästä vaivasta kärsii. Ja onneksi elämään mahtuu paljon päiviä myös ilman migreeniä. Täytyy vain tosiaan ajatella että tekee parhaansa ja se riittää. Eihän sitä voi enempää tehdäkään. Ja kyllä sitä on oppinut nauttimaan niistä päivistä kun ei ole migreeniä ja toisaalta on turha pelätä milloin seuraava kohtaus tulee. Sille kun ei paljon mitään voi kun kohtaus tulee. Toki säännöllisillä elämän tavoilla ym. voi mahdollisesti vaikuttaa.
Täytyy harkita tuota estolääkityksen aloittamista jos se vaikka toisi apua tähän tilanteeseen. - minä myös...
ap. kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Kyllä sekin tavallaan lohduttaa, etten ole ainoa joka tästä vaivasta kärsii. Ja onneksi elämään mahtuu paljon päiviä myös ilman migreeniä. Täytyy vain tosiaan ajatella että tekee parhaansa ja se riittää. Eihän sitä voi enempää tehdäkään. Ja kyllä sitä on oppinut nauttimaan niistä päivistä kun ei ole migreeniä ja toisaalta on turha pelätä milloin seuraava kohtaus tulee. Sille kun ei paljon mitään voi kun kohtaus tulee. Toki säännöllisillä elämän tavoilla ym. voi mahdollisesti vaikuttaa.
Täytyy harkita tuota estolääkityksen aloittamista jos se vaikka toisi apua tähän tilanteeseen.olen ollut joskus niin valtavassa kivussa ensiapupolilla, että olen pyytänyt kuolettavaa pistosta.
Sitten kun yöseurannan jälkeen tuska on helpannut, ei voi kuvitellakaan jättävänsä tätä elämää?? Sellasta se on.
Mutta, onko sulla käytössä e-pillerit? Mun tyttären migreeni väheni ja lieveni, kun merkki vaihdettiin.
Sitten akupunktio on auttanut mutta ei jokaisen antamana. Täytyy olla tosi hyvin migreeniin perehtynyt akupunktio-hoitaja.
Beetasalpaajat vähentävät jaksamista liikunnassa, mulla jopa koiran ulkoilutuksessa, mutta esim. propral ja emconcor ovat auttaneet melko hyvin.
Mielialalääkkeisiin ei kannattaisi mielestäni vielä turvautua, jollei lääkäri näe sitä hyväksi?
Me kärsimme tyttäreni kanssa rinnallasi. Yritä jaksaa päivä kerrallaan?
Uskon että migreenin tutkimus lääkityksen osalta on "hyvissä käsissä".
Voimia syksyyn, arkeen ja elämääsi! - ap.
minä myös... kirjoitti:
olen ollut joskus niin valtavassa kivussa ensiapupolilla, että olen pyytänyt kuolettavaa pistosta.
Sitten kun yöseurannan jälkeen tuska on helpannut, ei voi kuvitellakaan jättävänsä tätä elämää?? Sellasta se on.
Mutta, onko sulla käytössä e-pillerit? Mun tyttären migreeni väheni ja lieveni, kun merkki vaihdettiin.
Sitten akupunktio on auttanut mutta ei jokaisen antamana. Täytyy olla tosi hyvin migreeniin perehtynyt akupunktio-hoitaja.
Beetasalpaajat vähentävät jaksamista liikunnassa, mulla jopa koiran ulkoilutuksessa, mutta esim. propral ja emconcor ovat auttaneet melko hyvin.
Mielialalääkkeisiin ei kannattaisi mielestäni vielä turvautua, jollei lääkäri näe sitä hyväksi?
Me kärsimme tyttäreni kanssa rinnallasi. Yritä jaksaa päivä kerrallaan?
Uskon että migreenin tutkimus lääkityksen osalta on "hyvissä käsissä".
Voimia syksyyn, arkeen ja elämääsi!Kiitos sinullekin viestistä!
Minulla ei ole e-pillereitä, muuten tuo vaihto olisi kyllä hyvä kokeilla. Akupunktiosta olen kuullut, mutta en vielä kokeillut.
Minulla on kanssa ollut välillä sellaset fiilikset, että ei tuu mistään mitään :( Muutaman kerran on ollut niin paha migreeni, että poikaystäväni on ollut todella huolissaan, vaikka tietää kohtauksen johtuvan migreenistä.
Yritän todella nauttia niistä päivistä kun minulla ei ole migreeniä, onneksi niitäkin on. Ja onneksi tähän on saatavissa apua. Näitä asioita kun ei valitettavasti aina muista sillon kun kohtaus on päällä :(
Tätä vaivaa ei todella toivo kenellekään. Perheessäni olen ainoa migreenikkö, mutta useampi sukulaiseni kärsii samasta vaivasta. Tuolloin 6 vuotta sitten oli kyllä suuri helpotus kun lääkäri osasi yhdistää oireeni migreeniin. Itse en edes tajunnut että voisi olla kyse migreenistä ja luulin suurin piirtein olevani kuolemansairas. Vihdoin sain lääkkeet jotka auttoivat pahaan oloon ja järkyttävään päänsärkyyn.
Onko kellään muuten kokemusta migreenin hoidosta raskauden aikana? Tämä tulee kohdallani varmaankin ajankohtaiseksi vuoden kahden sisällä. Onko migreeni helpottanut vai pahentunut raskauden aikana? Toki keskustelen asiasta myös lääkärin kanssa sitten kun se on ajankohtainen. Ilmeisesti täsmälääkkeitä ei ainakaan suositella raskauden aikana? Kauhistuttaa ajatuskin ettei voisi ottaa mitään tehokasta lääkettä. Tärkeintä tietenkin tuolloin on vauvan hyvinvointi.
Migreenitöntä syksyn jatkoa kaikille kohtalotovereille! - atacand
ap. kirjoitti:
Kiitos sinullekin viestistä!
Minulla ei ole e-pillereitä, muuten tuo vaihto olisi kyllä hyvä kokeilla. Akupunktiosta olen kuullut, mutta en vielä kokeillut.
Minulla on kanssa ollut välillä sellaset fiilikset, että ei tuu mistään mitään :( Muutaman kerran on ollut niin paha migreeni, että poikaystäväni on ollut todella huolissaan, vaikka tietää kohtauksen johtuvan migreenistä.
Yritän todella nauttia niistä päivistä kun minulla ei ole migreeniä, onneksi niitäkin on. Ja onneksi tähän on saatavissa apua. Näitä asioita kun ei valitettavasti aina muista sillon kun kohtaus on päällä :(
Tätä vaivaa ei todella toivo kenellekään. Perheessäni olen ainoa migreenikkö, mutta useampi sukulaiseni kärsii samasta vaivasta. Tuolloin 6 vuotta sitten oli kyllä suuri helpotus kun lääkäri osasi yhdistää oireeni migreeniin. Itse en edes tajunnut että voisi olla kyse migreenistä ja luulin suurin piirtein olevani kuolemansairas. Vihdoin sain lääkkeet jotka auttoivat pahaan oloon ja järkyttävään päänsärkyyn.
Onko kellään muuten kokemusta migreenin hoidosta raskauden aikana? Tämä tulee kohdallani varmaankin ajankohtaiseksi vuoden kahden sisällä. Onko migreeni helpottanut vai pahentunut raskauden aikana? Toki keskustelen asiasta myös lääkärin kanssa sitten kun se on ajankohtainen. Ilmeisesti täsmälääkkeitä ei ainakaan suositella raskauden aikana? Kauhistuttaa ajatuskin ettei voisi ottaa mitään tehokasta lääkettä. Tärkeintä tietenkin tuolloin on vauvan hyvinvointi.
Migreenitöntä syksyn jatkoa kaikille kohtalotovereille!Olen 23-vuotias ja kärsinyt aurallisesta migreenistä vasta puoli vuotta. Sen jälkeen kun sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen, kohtauksia tuli tasaiseen tahtiin n. 2 kertaa viikossa. Ennen jokaista kohtausta tulee noin tunnin kestävät toispuoleiset näköhäiriöt ja joskus puutuu osa sormista tai puolet suusta. Näköhäiriöt jäivät osaksi päälle, jokaisen kohtauksen jälkeen ainakin viikoksi niin etten nähnyt kunnolla lukea.
Alkusyksystä opiskelujen taas jatkuttua kohtauksia oli lähes joka päivä. Kohtaukset olivat vielä pahempia kuin ennen; kipu ja pahoinvointi sietämättömiä. Tuntui, ettei tästä elämästä tule yhtään mitään, kun ei pysty edes opiskelemaan. Jouduin syömään myös hirveitä määriä triptaaneja ja särkylääkkeitä. Särkylääkkeet eivät toimineet, triptaanit onneksi tehosivat.
Onneksi pääsin hyvälle neurologille, joka kirjoitti reseptin estolääkkeelle. Neurologi oli sitä mieltä, että voin aloittaa estolääkityksen jos haluan. Kuitenkin puhui vielä että, olen aika nuori ja migreeni vasta alkanut puoli vuotta sitten.
Kohtaukset vain jatkuivat yhtä usein ja heräsin järkyttävään kipuun lähes joka aamu. Joten päätin aloittaa estolääkityksen, Atacand 4mg päivässä. Se on sydän- ja verenpainelääke, jota käytetään myös migreenin estohoitoon. Beetasalpaajaa neurologi ei onneksi itselleni määrännyt, koska sykkeeni on niin hidas ja se laskisi sykettä entisestään. Itse urheilen myös paljon ja Atacandissa ei ole samanlaista maksimirasituskykyä alentavaa vaikutusta, kuin beetasalpaajissa.
Olen ollut tosi tyytyväinen lääkkeeseen. Sivuvaikutuksia ei itselläni ole mitään ja annoskin on todella pieni 4mg. (Verenpaineen hoidossa annos voidaan nostaa 32mg:n saakka.) Kivuliaat kohtakset ovat kadonneet kokonaan! Kohtauksia on ollut noin joka kolmas viikko, mutta pelkästään näköhäiriöitä ja väsymystä tai sormien puutumista. Lääke on toiminut niin hyvin, etten olisi ikinä uskonut. Olen ollut aika pessimistinen kaikkien estolääkitysten suhteen.
Saa nähdä kuinka kauan lääke toimii. Mutta sitä ei kannata nyt murehtia, vaan nauttia hetkestä ilman kamalia kohtauksia.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tätä estolääkettä, jos tuntuu että migreeni häiritsee elämää aivan liikaa. Ei niitä triptaaneitakaan ole terveellistä popsia joka päivä.
Tsemppiä myös minulta kaikille migreenin kanssa taisteleville! - ap.
atacand kirjoitti:
Olen 23-vuotias ja kärsinyt aurallisesta migreenistä vasta puoli vuotta. Sen jälkeen kun sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen, kohtauksia tuli tasaiseen tahtiin n. 2 kertaa viikossa. Ennen jokaista kohtausta tulee noin tunnin kestävät toispuoleiset näköhäiriöt ja joskus puutuu osa sormista tai puolet suusta. Näköhäiriöt jäivät osaksi päälle, jokaisen kohtauksen jälkeen ainakin viikoksi niin etten nähnyt kunnolla lukea.
Alkusyksystä opiskelujen taas jatkuttua kohtauksia oli lähes joka päivä. Kohtaukset olivat vielä pahempia kuin ennen; kipu ja pahoinvointi sietämättömiä. Tuntui, ettei tästä elämästä tule yhtään mitään, kun ei pysty edes opiskelemaan. Jouduin syömään myös hirveitä määriä triptaaneja ja särkylääkkeitä. Särkylääkkeet eivät toimineet, triptaanit onneksi tehosivat.
Onneksi pääsin hyvälle neurologille, joka kirjoitti reseptin estolääkkeelle. Neurologi oli sitä mieltä, että voin aloittaa estolääkityksen jos haluan. Kuitenkin puhui vielä että, olen aika nuori ja migreeni vasta alkanut puoli vuotta sitten.
Kohtaukset vain jatkuivat yhtä usein ja heräsin järkyttävään kipuun lähes joka aamu. Joten päätin aloittaa estolääkityksen, Atacand 4mg päivässä. Se on sydän- ja verenpainelääke, jota käytetään myös migreenin estohoitoon. Beetasalpaajaa neurologi ei onneksi itselleni määrännyt, koska sykkeeni on niin hidas ja se laskisi sykettä entisestään. Itse urheilen myös paljon ja Atacandissa ei ole samanlaista maksimirasituskykyä alentavaa vaikutusta, kuin beetasalpaajissa.
Olen ollut tosi tyytyväinen lääkkeeseen. Sivuvaikutuksia ei itselläni ole mitään ja annoskin on todella pieni 4mg. (Verenpaineen hoidossa annos voidaan nostaa 32mg:n saakka.) Kivuliaat kohtakset ovat kadonneet kokonaan! Kohtauksia on ollut noin joka kolmas viikko, mutta pelkästään näköhäiriöitä ja väsymystä tai sormien puutumista. Lääke on toiminut niin hyvin, etten olisi ikinä uskonut. Olen ollut aika pessimistinen kaikkien estolääkitysten suhteen.
Saa nähdä kuinka kauan lääke toimii. Mutta sitä ei kannata nyt murehtia, vaan nauttia hetkestä ilman kamalia kohtauksia.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tätä estolääkettä, jos tuntuu että migreeni häiritsee elämää aivan liikaa. Ei niitä triptaaneitakaan ole terveellistä popsia joka päivä.
Tsemppiä myös minulta kaikille migreenin kanssa taisteleville!Täytyykin kysyä lääkäriltä tuosta atacandista. Jospa se auttaisi minuakin ja plussana vielä ettei mahd. olisi sivuvaikutuksia. Olen tosiaan lukenut noitten migreenin estohoitoon käytettyjen lääkkeiden sivuvaikutuksista ja ollut myös tosi ennakkoluuloinen noitten suhteen. Nyt olen kuitenkin valmis jotain kokeilemaan, koska joudun syömään tällä hetkellä aivan liikaa täsmiä. Ja niilläkin on sivuvaikutuksensa ja täsmistä huolimatta joutuu kärsimään migreenistä ihan liian usein :(
- migreenikko
ap. kirjoitti:
Täytyykin kysyä lääkäriltä tuosta atacandista. Jospa se auttaisi minuakin ja plussana vielä ettei mahd. olisi sivuvaikutuksia. Olen tosiaan lukenut noitten migreenin estohoitoon käytettyjen lääkkeiden sivuvaikutuksista ja ollut myös tosi ennakkoluuloinen noitten suhteen. Nyt olen kuitenkin valmis jotain kokeilemaan, koska joudun syömään tällä hetkellä aivan liikaa täsmiä. Ja niilläkin on sivuvaikutuksensa ja täsmistä huolimatta joutuu kärsimään migreenistä ihan liian usein :(
Olen 22 vuotias, ja kärsinyt migreenistä 8- vuotiaasta saakka. Itselläni on auraton migreeni, joten mitään ennusmerkkejä migreenin tulosta ei tule. Kaikki kohtaukset ei ole minulla samanlaisia, niitä on selvästi kolmea eri tyyppistä. 1) Toispuoleista ohimolla olevaa kipua, viiltoa, tykytystä... 2)takaraivosta alkavaa,(tuntuu että takaraivo painaa ainakin tuhat kiloa)joka siirtyy lopulta ohimolle. Ylösnoustessa kipu on todella jympyttävää. 3) silmistä alkava kipu, valoarkuutta, särkee silmän pohjaa.... Kaikki kohtaukset eivät ala siis samalla tavoin minulla. Kellon ajalla ei ole merkitystä, voi olla jo herätessä aamulla tai sitten tulla illalla. Itse en ole huomannut mitään tekijöitä, jotka migreeniä aiheuttaa. Mummolta peritty. Neurologilla olen käynyt vajaa kymmenen kertaa, magneettikuvat otettu, joissa ei mitään normaalista poikkeavaa. Lääkityksenä minulla ollut eri täsmälääkkeitä, Imigran nenäsumute, Maxalt;kielen päälle laitettava sulava lääke ja nyt käytössä Migard, joka aloitettiin noin kuukausi sittenn. Estolääkkeitä olen myös syönyt monia, beettasalpaajia, sydän-ja verenpainelääkkeitä, masennuslääkkeitä, joita käytetään myös migreenin hoitoon, kipukynnystä nostavia lääkkeitä, kuten klotriptylmite, sekä epilepsia lääkettä. Olen myös syönyt 4 kertaa kortisonikuurin päähän, kuulostaa hullulta mutta, ohimoilla ja takaraivossa ollut tulehduksia. Kortisoni kuuri on auttanut aina hetken aikaa, on ainakin saanut pienen stopin kauhealle migreeni kierteelle. Tällä hetkellä paha migreenikausi taas menossa, migreeneitä joka toinen päivä, estolääkkeenä tällä hetkellä Klotriptylmite ja täsmälääkkeenä Migard sekä Pronaxen tulehduskipulääke. Sairaslomalla olen ollut nyt noin kuukauden, sen verran rankkaa tämä jatkuva kipu ja lääkkeiden vaihto ja niihin tottuminen. Minunkaan lääkitys ei kyllä ole vielä kunnossa, kun noita kohtauksia tulee noin usein. Itse olen myös kohdannut työpaikalla ja kaveripiirissäkin vähäksyntää, toiset kun luulevat että migreeni ja päänsärky on sama asia. Olen joutunut opetella olemaan välittämättä siitä, mitä toiset ajattelevat, kun olen jatkuvuvasti migreenissä. Välillä on tosi tosi raskasta, mutta pakko vaan jaksaa, ehkä joku päivä helpottaa. Pidän myös migreeneistä päiväkirjaa, josta on helppo seurata kuinka usein niitä tulee, on myös lääkäreille selkeämpää. Ennen muuten oksensin kohtausten aikana, nykyään harvemmin enää. Itse en usko mihinkään akupunktioihin tai muihinkaan poppaskonsteihin. Sellainen iloinen uutinen tässä kaiken kivun ohella, kävin labroissa omasta toimesta ja pyysin että ottavat myös kilpirauhasarvon, sehän olikin koholla ja nyt todettu alkava kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkärin mukaan kilpparilla ja migreenillä voi olla vaikutusta toisiinsa. Netistä olen myös lukenut, että monilla migreeniä sairastavista on löytynyt kilpparinvajaatoiminta. Lääkityksen aloittaminen tähän on taas vaikuttanut siihen, ettei migreeneitä tule heille enää niin usein. Omalla kohdallani se voisi olla pelastus. Yksityislääkäreitä olen ainoastaan käyttänyt, koska työterveyshuollosta tai kunnallisista en ole saanut mitään apua enkä ymmärrystä. Työterveyslääkäri sanoi, ettei kilppareissani ole mitään vikaa, vaikka oli selvästi yli sallitun rajan, menin sitten yksityiselle sisätautilääkärille, joka oli todella napakka ja asiantunteva, määräsi heti uusia labroja. Itse saa taistella kyllä nykyään niin paljon että saa asianmukaista hoitoa, onneksi se ei ole vielä kuitenkaan mahdotonta. Tiistaina selviää, että aloitetaanko minulle kilpparilääkitys vai ei. Jospa se olisi avain tähän minun kipuuni. Suosittelen kyllä estolääkitystä lämpimästi, jos migreenit vaivaa jatkuvasti. Sosiaalinen elämähän siinä kärsii. On vaan oltava kylmähermoinen, koska aikeiden lääkkeiden löytäminen voi kestää. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Vaatikaa itsellenne hyvää hoitoa! Kaikki muu on kuitenkin vähempiarvosta, kuin oma terveys! Tuli nyt kauheen pitkä kirjotus, mut ei ois mahtunu suppeemmin.
Terkuin; Intiaani - migreenikko
migreenikko kirjoitti:
Olen 22 vuotias, ja kärsinyt migreenistä 8- vuotiaasta saakka. Itselläni on auraton migreeni, joten mitään ennusmerkkejä migreenin tulosta ei tule. Kaikki kohtaukset ei ole minulla samanlaisia, niitä on selvästi kolmea eri tyyppistä. 1) Toispuoleista ohimolla olevaa kipua, viiltoa, tykytystä... 2)takaraivosta alkavaa,(tuntuu että takaraivo painaa ainakin tuhat kiloa)joka siirtyy lopulta ohimolle. Ylösnoustessa kipu on todella jympyttävää. 3) silmistä alkava kipu, valoarkuutta, särkee silmän pohjaa.... Kaikki kohtaukset eivät ala siis samalla tavoin minulla. Kellon ajalla ei ole merkitystä, voi olla jo herätessä aamulla tai sitten tulla illalla. Itse en ole huomannut mitään tekijöitä, jotka migreeniä aiheuttaa. Mummolta peritty. Neurologilla olen käynyt vajaa kymmenen kertaa, magneettikuvat otettu, joissa ei mitään normaalista poikkeavaa. Lääkityksenä minulla ollut eri täsmälääkkeitä, Imigran nenäsumute, Maxalt;kielen päälle laitettava sulava lääke ja nyt käytössä Migard, joka aloitettiin noin kuukausi sittenn. Estolääkkeitä olen myös syönyt monia, beettasalpaajia, sydän-ja verenpainelääkkeitä, masennuslääkkeitä, joita käytetään myös migreenin hoitoon, kipukynnystä nostavia lääkkeitä, kuten klotriptylmite, sekä epilepsia lääkettä. Olen myös syönyt 4 kertaa kortisonikuurin päähän, kuulostaa hullulta mutta, ohimoilla ja takaraivossa ollut tulehduksia. Kortisoni kuuri on auttanut aina hetken aikaa, on ainakin saanut pienen stopin kauhealle migreeni kierteelle. Tällä hetkellä paha migreenikausi taas menossa, migreeneitä joka toinen päivä, estolääkkeenä tällä hetkellä Klotriptylmite ja täsmälääkkeenä Migard sekä Pronaxen tulehduskipulääke. Sairaslomalla olen ollut nyt noin kuukauden, sen verran rankkaa tämä jatkuva kipu ja lääkkeiden vaihto ja niihin tottuminen. Minunkaan lääkitys ei kyllä ole vielä kunnossa, kun noita kohtauksia tulee noin usein. Itse olen myös kohdannut työpaikalla ja kaveripiirissäkin vähäksyntää, toiset kun luulevat että migreeni ja päänsärky on sama asia. Olen joutunut opetella olemaan välittämättä siitä, mitä toiset ajattelevat, kun olen jatkuvuvasti migreenissä. Välillä on tosi tosi raskasta, mutta pakko vaan jaksaa, ehkä joku päivä helpottaa. Pidän myös migreeneistä päiväkirjaa, josta on helppo seurata kuinka usein niitä tulee, on myös lääkäreille selkeämpää. Ennen muuten oksensin kohtausten aikana, nykyään harvemmin enää. Itse en usko mihinkään akupunktioihin tai muihinkaan poppaskonsteihin. Sellainen iloinen uutinen tässä kaiken kivun ohella, kävin labroissa omasta toimesta ja pyysin että ottavat myös kilpirauhasarvon, sehän olikin koholla ja nyt todettu alkava kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkärin mukaan kilpparilla ja migreenillä voi olla vaikutusta toisiinsa. Netistä olen myös lukenut, että monilla migreeniä sairastavista on löytynyt kilpparinvajaatoiminta. Lääkityksen aloittaminen tähän on taas vaikuttanut siihen, ettei migreeneitä tule heille enää niin usein. Omalla kohdallani se voisi olla pelastus. Yksityislääkäreitä olen ainoastaan käyttänyt, koska työterveyshuollosta tai kunnallisista en ole saanut mitään apua enkä ymmärrystä. Työterveyslääkäri sanoi, ettei kilppareissani ole mitään vikaa, vaikka oli selvästi yli sallitun rajan, menin sitten yksityiselle sisätautilääkärille, joka oli todella napakka ja asiantunteva, määräsi heti uusia labroja. Itse saa taistella kyllä nykyään niin paljon että saa asianmukaista hoitoa, onneksi se ei ole vielä kuitenkaan mahdotonta. Tiistaina selviää, että aloitetaanko minulle kilpparilääkitys vai ei. Jospa se olisi avain tähän minun kipuuni. Suosittelen kyllä estolääkitystä lämpimästi, jos migreenit vaivaa jatkuvasti. Sosiaalinen elämähän siinä kärsii. On vaan oltava kylmähermoinen, koska aikeiden lääkkeiden löytäminen voi kestää. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Vaatikaa itsellenne hyvää hoitoa! Kaikki muu on kuitenkin vähempiarvosta, kuin oma terveys! Tuli nyt kauheen pitkä kirjotus, mut ei ois mahtunu suppeemmin.
Terkuin; IntiaaniUnohdin vielä sanoa, että jos pelkkä klotriptymite ei ole tarpeeksi tehokas, niin minullakin seuraava estolääke vaihtoehto on Atacand.
- 1610
MULLA ON OLLUT MIGREENI MUTTA OIREET OVAT VÄHENTYNEET KUN TULIN MUUROSIKÄÄN NYT 14 V. KÄRSIN PÄÄNSÄRYSTÄ, PAHOINVOINNISTA JA HUIPPAUKSESTA. AURAA EI OLE MUUTA SÄRKY ESTI NORMAALIN ELÄMÄN (SILLOIN KUN SE TULI) MUTTA KOKEILE SITÄ ETTÄ LAITAT RANTEET KUUMAN VEDEN ALLE. SE AUTTAA. MULLA OLI ESTOLÄÄKITYS EMCONCOR MUTTA SIITÄ EI OLLUT APUA. OLEN KÄYTTÄNYT IMIGRANIA NENÄSUMUTTEENA. SE ON TOSI HYVÄ LÄÄKE MUTTA NIELUUN JOUTUESSAA MAISTUU KAMALALTA. TOIVOTTAVASTI JOKU NOISTA HELPOTTAA. :) ja anteeksi isot kirjaimet, huomasin vasta kirjoitettuani.
- minna1982
Minulla on ollut migreeni jo monta vuotta. Olen nyt 25 vee ja estolääkitys on poistanut kohtaukset miltei kokonaan. eli suosittelen!!!
itselläni on atenblock niminen estolääkitys ja toimii niin etten varmaan koskaan lopeta sitä. :)
migreeni kyllä pilaa elämää aika lailla kun pelkää jo etukäteen tilanteita, ja miettii että mitä sitten jos se tulee taas...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211240
- 113951
Työttömät risusavottaan
Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus274683- 42680
- 15610
- 59597
Väsynyt odottamiseesi, M.
Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym38495- 36491
- 59485
- 54470