häät ulkomailla

suomalaisen ukon kaa

mitenkä pitäisi menetellä jos haluaisi mennä naimisiin jossain muualla kuin suomessa. Tuleva aviopuoliso olisi se ihana Reino. Yhteinen haave olisi kirkon sijasta tummeneva merenranta. Pappi olisi paikalla joka siunaisi liiton. Voiko tällaista suunnitella?

7

3029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tehdä.

Itse menin naimisiin ulkomailla (ollaan molemmat suomalaisia), ja onnistui ihan hyvin. Ottakaa omaan seurakuntaan yhteyttä, aivan kuin normaalistikin kun menee naimisiin.

Selvittäkää myös (netistä on paljon apua), onko kyseisessä maassa pappia jolla on oikeus vihkiä teidät, ja ottakaa tähän yhteys. Esim. suomalaisia pappeja löytyy yllättävistäkin paikoista!!! Jos ei löydy, joudutte "tilaamaan" papin muualta (lähimmästä maasta missä on) ja se maksaa. Siis oletan että haluatte seremonian suomeksi.

Lisäksi tulee selvittää kuinka vihkiminen sujuu siinä maassa. Ainakin joudutte maksamaan papin seurakunnalle jonkun maksun. Joudutte myös ottamaan mukaan Suomesta viralliset paperit (omasta seurakunnasta saadut) ja vihkiraamatun papille annettavaksi (sen jonka pappi sitten ojentaa teille vihkimisen jälkeen).

Riippuu ihan maasta mitä koukeroita teidän pitää noudattaa. Itse soittelin paljon ja jonkin verran meilasin Suomesta käsin kohdemaamme viranomaisille jne... - tässä tilanteessa tulkki voi tulla tarpeeseen. Joissakin maissa (kuten meidän tapauksessamme oli), pitää tehdä virallinen raportti ko maan viranomaisille siitä, että vihkiminen on tapahtunut sen maan kamaralla. Ottakaa selvää miten ja milloin se tehdään, mitä tietoja ja papereita siihen tarvitaan, ja pyytäkää apua sen tekemiseen, sillä yleensä nämä kaavakkeet eivät ole englannin kielellä vaan maan omalla. Mutta eri maissa on varmaan eri käytännöt ja lait.

Voi kuulostaa vaivalloiselta, mutta lopputulos on kyllä vaivan arvoista, joten toteuta haaveesi. Toivottavasti osasin auttaa edes jonkin verran.

• ulkomailla

Meiltä vaati neljä sähköpostia ja yksi puhelinsoitto! Joten mieheni sanoi: kivuttomasti kävi ;)
        Meillä oli suomalainen pappi ja hänen kauttaan todistajat. Elämäni ihanin kokemus tähän mennessä!

• ja tehdä
        ulkomailla kirjoitti:

Meiltä vaati neljä sähköpostia ja yksi puhelinsoitto! Joten mieheni sanoi: kivuttomasti kävi ;)
        Meillä oli suomalainen pappi ja hänen kauttaan todistajat. Elämäni ihanin kokemus tähän mennessä!

Ihmettelen vain sitä kuinka kivuttomasti se teillä kävi. Menitte taatusti eri maassa naimisiin kuin me! Kaikissa maissa ei vielä saa sähköpostilla kaikkia asioita hoidettua... ja niin, ne kielitaidotkaan kun ei aina kohtaa.

Mutta olipa häiden järjestäminen helppoa tai vaikeaa, niin kyllä se silti kannattaa. Eivätpähän ainakaan ole mitkään tusinahäät.

• suomalaisen ukon kaa

Kiitos kovasti vinkeistä ja hyvää syksyn jatkoa.

• ZivjuLV

Viime lauantaina oli häät täällä Latviassa.
      Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin.
      Byrokratia ja paperisota vaan oli melkoinen ennen
      kuin päästiin juhlistamaan lopputulosta.
      Täältä piti saada viralliset paperit Suomeen, jotta Suomesta sai viralliset paperit tänne. Käännökset oli tehtävä virallisella kääntäjällä ja apostillet oltava. Oleskelulupa ja paikallinen henkilötunnus piti olla tietenkin. Vihkitilaisuuden allekirjoitusosuudessa (ennen vihkimistä) piti olla kaikilla osapuolilla passi mukana, myös todistajilla eli ns. bestmanilla ja kaasolla.
      Kyllä se leimaa-paperiin-byrokratia välillä hämmästytti, mutta oli vaivan arvoista.

• suomalaisen ukon kaa

Auttaako asiaa yhtään jos siviilivihkiminen suoritetaan suomessa, kun kysymys on suomalaisen Reinon kanssa avioliito. Reino ei vain kuulu luterilaiseen kirkkoon vaan siviilirekisteriin tai jotain sinnepäin..Avioliitto virallistettaisiin suomessa ja siunaus ulkomailla, jonne tulisi myös vieraat johonkin ihanaan tilaisuuteen.Itse olin läsnä vieraana häissä jotka vietettiin suomessa. Tyttö oli suomalainen ja mies ulkomaalainen. Heidän vihkimisensä oli jo virallistettu, mutta hääjuhla pidettiin kirkossa heidän persoonallisten mieltymyksiensä mukaan. Se oli hieno tilaisuus. Siellä jännitys oli poissa, koska he olivat jo naimisissa. Pappi oli paikalla, mutta puheessaan hän sanoi, että oleet jo vihityt toisillenne, mutta siunataan yhdessä tämä liitto. Jotain tähän tyylin..

• mennä naimisiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe