häät ulkomailla

suomalaisen ukon kaa

mitenkä pitäisi menetellä jos haluaisi mennä naimisiin jossain muualla kuin suomessa. Tuleva aviopuoliso olisi se ihana Reino. Yhteinen haave olisi kirkon sijasta tummeneva merenranta. Pappi olisi paikalla joka siunaisi liiton. Voiko tällaista suunnitella?

7

3057

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tehdä.

Itse menin naimisiin ulkomailla (ollaan molemmat suomalaisia), ja onnistui ihan hyvin. Ottakaa omaan seurakuntaan yhteyttä, aivan kuin normaalistikin kun menee naimisiin.

Selvittäkää myös (netistä on paljon apua), onko kyseisessä maassa pappia jolla on oikeus vihkiä teidät, ja ottakaa tähän yhteys. Esim. suomalaisia pappeja löytyy yllättävistäkin paikoista!!! Jos ei löydy, joudutte "tilaamaan" papin muualta (lähimmästä maasta missä on) ja se maksaa. Siis oletan että haluatte seremonian suomeksi.

Lisäksi tulee selvittää kuinka vihkiminen sujuu siinä maassa. Ainakin joudutte maksamaan papin seurakunnalle jonkun maksun. Joudutte myös ottamaan mukaan Suomesta viralliset paperit (omasta seurakunnasta saadut) ja vihkiraamatun papille annettavaksi (sen jonka pappi sitten ojentaa teille vihkimisen jälkeen).

Riippuu ihan maasta mitä koukeroita teidän pitää noudattaa. Itse soittelin paljon ja jonkin verran meilasin Suomesta käsin kohdemaamme viranomaisille jne... - tässä tilanteessa tulkki voi tulla tarpeeseen. Joissakin maissa (kuten meidän tapauksessamme oli), pitää tehdä virallinen raportti ko maan viranomaisille siitä, että vihkiminen on tapahtunut sen maan kamaralla. Ottakaa selvää miten ja milloin se tehdään, mitä tietoja ja papereita siihen tarvitaan, ja pyytäkää apua sen tekemiseen, sillä yleensä nämä kaavakkeet eivät ole englannin kielellä vaan maan omalla. Mutta eri maissa on varmaan eri käytännöt ja lait.

Voi kuulostaa vaivalloiselta, mutta lopputulos on kyllä vaivan arvoista, joten toteuta haaveesi. Toivottavasti osasin auttaa edes jonkin verran.

• ulkomailla

Meiltä vaati neljä sähköpostia ja yksi puhelinsoitto! Joten mieheni sanoi: kivuttomasti kävi ;)
        Meillä oli suomalainen pappi ja hänen kauttaan todistajat. Elämäni ihanin kokemus tähän mennessä!

• ja tehdä
        ulkomailla kirjoitti:

Meiltä vaati neljä sähköpostia ja yksi puhelinsoitto! Joten mieheni sanoi: kivuttomasti kävi ;)
        Meillä oli suomalainen pappi ja hänen kauttaan todistajat. Elämäni ihanin kokemus tähän mennessä!

Ihmettelen vain sitä kuinka kivuttomasti se teillä kävi. Menitte taatusti eri maassa naimisiin kuin me! Kaikissa maissa ei vielä saa sähköpostilla kaikkia asioita hoidettua... ja niin, ne kielitaidotkaan kun ei aina kohtaa.

Mutta olipa häiden järjestäminen helppoa tai vaikeaa, niin kyllä se silti kannattaa. Eivätpähän ainakaan ole mitkään tusinahäät.

• suomalaisen ukon kaa

Kiitos kovasti vinkeistä ja hyvää syksyn jatkoa.

• ZivjuLV

Viime lauantaina oli häät täällä Latviassa.
      Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin.
      Byrokratia ja paperisota vaan oli melkoinen ennen
      kuin päästiin juhlistamaan lopputulosta.
      Täältä piti saada viralliset paperit Suomeen, jotta Suomesta sai viralliset paperit tänne. Käännökset oli tehtävä virallisella kääntäjällä ja apostillet oltava. Oleskelulupa ja paikallinen henkilötunnus piti olla tietenkin. Vihkitilaisuuden allekirjoitusosuudessa (ennen vihkimistä) piti olla kaikilla osapuolilla passi mukana, myös todistajilla eli ns. bestmanilla ja kaasolla.
      Kyllä se leimaa-paperiin-byrokratia välillä hämmästytti, mutta oli vaivan arvoista.

• suomalaisen ukon kaa

Auttaako asiaa yhtään jos siviilivihkiminen suoritetaan suomessa, kun kysymys on suomalaisen Reinon kanssa avioliito. Reino ei vain kuulu luterilaiseen kirkkoon vaan siviilirekisteriin tai jotain sinnepäin..Avioliitto virallistettaisiin suomessa ja siunaus ulkomailla, jonne tulisi myös vieraat johonkin ihanaan tilaisuuteen.Itse olin läsnä vieraana häissä jotka vietettiin suomessa. Tyttö oli suomalainen ja mies ulkomaalainen. Heidän vihkimisensä oli jo virallistettu, mutta hääjuhla pidettiin kirkossa heidän persoonallisten mieltymyksiensä mukaan. Se oli hieno tilaisuus. Siellä jännitys oli poissa, koska he olivat jo naimisissa. Pappi oli paikalla, mutta puheessaan hän sanoi, että oleet jo vihityt toisillenne, mutta siunataan yhdessä tämä liitto. Jotain tähän tyylin..

• mennä naimisiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3562
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2927
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2396
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2338
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2301
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2267
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2163
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2127
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      116
      2078
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1984
    Aihe