kertokaa joku mikä mun volvossa on vikana kun sillä ajaa yli 70 ei mitään vikaa mutta 60 ja siitä alaspäin alkaa omituisesti "nykiä" käyntiääni on hiljainen ,tulpat ok kaikki huollot tehty ,olen kysellyt ns asiantuntioilta ja vastaus emmä tiiä tollasii ne on? oisko täällä joku joka antais viisaamman vastauksen ,se on 440 vm 92 ajettu 136tkm tää "vaiva on ollu jo vuoden haluaisin sen pois.
mikä mun autossä mättää???????
37
1913
Vastaukset
- Asiantuntija x
Sun "autossa" mättää kuski!
Ettekö tosiaan ymmärrä, että viallisella autolla ajaminen vikaannuttaa sitä romuasi vaan lisää! Jos et osaa, vie huoltoon. Olet vuoden rääkännyt volvonpaskaas ja nyt tullut vasta mieleen, että sua se häiritsee.
Onneksi et ole tehnyt pahaa virhettä, sillä eihän volvostasi autoa saa tekemälläkään. Voin kuitenkin kertoa, että korjaamokäynti vian ilmennettyä, olisi vuodessa säästänyt viiden auton edestä päästöjä ja bensarahaa tuplasti romusi korjauksen edestä.
"Paskalla nytkyttäjät" pahimpia saastuttajia. "säästävät" korjaamokuluissa ja polttavat tuplasti sitä "halpaa" bensaa ja savu nousee.
Mieti nyt vähän itsekin! "Vuoden nytkyttänyt ja nyt tuli mieleen!" Työnnä se homosohvas kallionrakoon, niin maailma pelastuu.- Nimetön
Siitäpä pääseekin mukavasti vittuileen kysyjälle. Hyvä jos sait siitä jonkinlaiset kiksit.
- desipelit
en kyllä odottanut ihan tollasta vastausta, luulin että lukioista löytyisi ihan oikea asiantuntia, joka tietää, katos kun on korjaamolla käytetty eikä vielä ole niin viisasta insinööriä löytynyt, joka sanoisi missä vika, ihan tiedoksi sulle joka haukut mun volvon ihan lyttyyn, se ei oo mikään paska eikä savuta kone 1.8 monipiste ruisku , johan noi km pitäis kertoa että ei ole loppuun ajettu lue 136000tkm kerroin jo että kaikki huollot on tehty ajallaan, on se kumma kun asiallisesti kysyy, saa typeriä vastauksia,sitä paitsi siinä on katalysaattori, että ei mikään saastuttaja,et silleen odotan vielä tuleeko yhtään kunnollista vastausta.
- ML213
desipelit kirjoitti:
en kyllä odottanut ihan tollasta vastausta, luulin että lukioista löytyisi ihan oikea asiantuntia, joka tietää, katos kun on korjaamolla käytetty eikä vielä ole niin viisasta insinööriä löytynyt, joka sanoisi missä vika, ihan tiedoksi sulle joka haukut mun volvon ihan lyttyyn, se ei oo mikään paska eikä savuta kone 1.8 monipiste ruisku , johan noi km pitäis kertoa että ei ole loppuun ajettu lue 136000tkm kerroin jo että kaikki huollot on tehty ajallaan, on se kumma kun asiallisesti kysyy, saa typeriä vastauksia,sitä paitsi siinä on katalysaattori, että ei mikään saastuttaja,et silleen odotan vielä tuleeko yhtään kunnollista vastausta.
Niin, palsta lienee tarkoitettukin moottoriin liittyvien häiriöiden selvittelyyn/pohtimiseen yhdessä.
Just nuo häiriöt, jotka eivät ole jatkuvia, ovat hankalia paikallistaa edes merkkikorjaamoiden.Muuten esiintyykö häiriö suuremmalla vaihteella ajettaessa, vai ilmeneekö vika alakierroksilla yleensä. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Niin, palsta lienee tarkoitettukin moottoriin liittyvien häiriöiden selvittelyyn/pohtimiseen yhdessä.
Just nuo häiriöt, jotka eivät ole jatkuvia, ovat hankalia paikallistaa edes merkkikorjaamoiden.Muuten esiintyykö häiriö suuremmalla vaihteella ajettaessa, vai ilmeneekö vika alakierroksilla yleensä.kiitti asiallisesta kysymyksestä, vika ei esiinny jatkuvasti, vaan silloin tällöin, mielestäni ei ole merkitystä mikä vaihde on päällä, mutta moottori joka muuten on lähes äänetön, alkaa vian alkaessa, käymään hetken aikaa äänekkäämmin, sitä on tutkittu ja mitattu mm volvolla , ei vaan kukaan keksi mistä se johtuu, vika ei ole päässäni, koska toisten koe ajossakin on tullut esille, eikä auton vaihto tätä vikaa selvitä, autoni on muutenkin kuin "uusi" kaikin puolin, ei syö öljyä ei vuoda mistään täysin ruosteeton jne....lisään vielä että käyntiääni muuttuu jopa paikallaan ollessa, esim liikennevaloissa jolloin tiedän jaaha taas tökkii vähän aikaa joskus se kestää 1 min joskus jopa 5 min, olen kiitollinen pienestäkin vihjeestä , jos joku tietäisi.
- ML213
desipelit kirjoitti:
kiitti asiallisesta kysymyksestä, vika ei esiinny jatkuvasti, vaan silloin tällöin, mielestäni ei ole merkitystä mikä vaihde on päällä, mutta moottori joka muuten on lähes äänetön, alkaa vian alkaessa, käymään hetken aikaa äänekkäämmin, sitä on tutkittu ja mitattu mm volvolla , ei vaan kukaan keksi mistä se johtuu, vika ei ole päässäni, koska toisten koe ajossakin on tullut esille, eikä auton vaihto tätä vikaa selvitä, autoni on muutenkin kuin "uusi" kaikin puolin, ei syö öljyä ei vuoda mistään täysin ruosteeton jne....lisään vielä että käyntiääni muuttuu jopa paikallaan ollessa, esim liikennevaloissa jolloin tiedän jaaha taas tökkii vähän aikaa joskus se kestää 1 min joskus jopa 5 min, olen kiitollinen pienestäkin vihjeestä , jos joku tietäisi.
Häiriö liittynee moottorin alipaineen (imusarja) ohjaaviin komponentteihin.Kun alipaine laskee (tyhjäkäynti tai 60- nopeus isolla vaihteella), niin jokin toiminta ei ole kohdallaan.
Muuten muuttuuko kierrosluku "hitusenkaan".
Siis esiintyykö vika 60km nopeudessa vaikka ajaisi esim. 3-vaihteella. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Häiriö liittynee moottorin alipaineen (imusarja) ohjaaviin komponentteihin.Kun alipaine laskee (tyhjäkäynti tai 60- nopeus isolla vaihteella), niin jokin toiminta ei ole kohdallaan.
Muuten muuttuuko kierrosluku "hitusenkaan".
Siis esiintyykö vika 60km nopeudessa vaikka ajaisi esim. 3-vaihteella.ei muutu yhtään, 60 ja kolmosvaihde kulkee sut tasaisesti, silloin kun tämä ongelma ilmenee , vaihdan pienempään, mielestäni se on joskus auttanut,mutta on olemassa silti.
- desipelit
desipelit kirjoitti:
ei muutu yhtään, 60 ja kolmosvaihde kulkee sut tasaisesti, silloin kun tämä ongelma ilmenee , vaihdan pienempään, mielestäni se on joskus auttanut,mutta on olemassa silti.
vielä että tämä"nykiminen" ei ole sellaista terävää vaan ns "heijaavaa" pätkimistä.
- ML213
ML213 kirjoitti:
Häiriö liittynee moottorin alipaineen (imusarja) ohjaaviin komponentteihin.Kun alipaine laskee (tyhjäkäynti tai 60- nopeus isolla vaihteella), niin jokin toiminta ei ole kohdallaan.
Muuten muuttuuko kierrosluku "hitusenkaan".
Siis esiintyykö vika 60km nopeudessa vaikka ajaisi esim. 3-vaihteella.Sytytysennakon muuttumistahan ohjaa imusarjassa oleva alipaine.Jospa äänen muuttuminen liittyy tähän tekijään eli säätö takertelee.
Jos moottorin kierrokset pysyvät samana, niin ennakon raju poikkeavuus ilmentyy jo käyntiäänessä.Jokin säätö , jota ohjaa alipaine on poikkeava.Hetkellisesti viallinen komponentti. - ML213
desipelit kirjoitti:
vielä että tämä"nykiminen" ei ole sellaista terävää vaan ns "heijaavaa" pätkimistä.
Muuten toimiiko moottori hyvin rasituksissa.Väljä Bensapumppuhan mahdollistaa pehmeitä nykimisiä, mutta tämä ilmenee rasituksissa.Tämä taas ei vaikuta moottorin käyntiääneen, mutta "nykimiseen" kylläkin.
- ML213
ML213 kirjoitti:
Sytytysennakon muuttumistahan ohjaa imusarjassa oleva alipaine.Jospa äänen muuttuminen liittyy tähän tekijään eli säätö takertelee.
Jos moottorin kierrokset pysyvät samana, niin ennakon raju poikkeavuus ilmentyy jo käyntiäänessä.Jokin säätö , jota ohjaa alipaine on poikkeava.Hetkellisesti viallinen komponentti.Lie Volvossakin automaattinen oktaanitunnistin, joka säätää just sytytysennakkoa käytettävän Bensan oktaanitason mukaan.
- desipelit
ML213 kirjoitti:
Muuten toimiiko moottori hyvin rasituksissa.Väljä Bensapumppuhan mahdollistaa pehmeitä nykimisiä, mutta tämä ilmenee rasituksissa.Tämä taas ei vaikuta moottorin käyntiääneen, mutta "nykimiseen" kylläkin.
toimii hyvin ongelmaa ei ole lainkaan, yli 60km h kiihtyy liianin hyvin(sain ylinopeus sakot ohitus tilanteessa) siis ei rasituksessa ilmene, auto käynnistyy mielestäni normaalisti, kaasuun koskematta. yksi asia jäi kertomatta tämä ngelma ei tule kun vain silloin, kun moottori on lämmin.
- desipelit
ML213 kirjoitti:
Sytytysennakon muuttumistahan ohjaa imusarjassa oleva alipaine.Jospa äänen muuttuminen liittyy tähän tekijään eli säätö takertelee.
Jos moottorin kierrokset pysyvät samana, niin ennakon raju poikkeavuus ilmentyy jo käyntiäänessä.Jokin säätö , jota ohjaa alipaine on poikkeava.Hetkellisesti viallinen komponentti.näitä en ole ennen kuullut, laittelen paperille, ja taaas korjaamolle kiitoksia, arvailkaa vaan rohkeasti kirjaan kaikki mahdollisuudet ,jospa se vika vielä löytyis.
- desipelit
ML213 kirjoitti:
Lie Volvossakin automaattinen oktaanitunnistin, joka säätää just sytytysennakkoa käytettävän Bensan oktaanitason mukaan.
bensakorkin suojaluukun sisäpuolella lukee ,vai 95 okt muuta ei saa laittaa, en tiedä liittyykö tämä tähän tunnistamiseen.
- ML213
desipelit kirjoitti:
bensakorkin suojaluukun sisäpuolella lukee ,vai 95 okt muuta ei saa laittaa, en tiedä liittyykö tämä tähän tunnistamiseen.
Tuli vain tämä tekijä mieleen kun moni automerkki mahdollistuu käyttämään "Venäläistä" Bensaa, jossa oktaaniluvut on vain suuntaa antavia.Auton järjestelmä säätää automaattisesti ennakon oikeaksi "nakutuksen" ilmennettyä.Tämä toiminta toisaalta mahdollistaa tarkemman säädön (hyötysuhde) yleensä moottorille.Alipaine säätöhän oli jo vanhoissa moottori tyypeissäkin.
- ML213
ML213 kirjoitti:
Lie Volvossakin automaattinen oktaanitunnistin, joka säätää just sytytysennakkoa käytettävän Bensan oktaanitason mukaan.
Paremminkin kyse on nakutusilmiön estäminen.Tämä ilmentyy herkemmin just alakierroksilla, johon taas vaikuttaa oktaanilukukin.
- desipelit
ML213 kirjoitti:
Tuli vain tämä tekijä mieleen kun moni automerkki mahdollistuu käyttämään "Venäläistä" Bensaa, jossa oktaaniluvut on vain suuntaa antavia.Auton järjestelmä säätää automaattisesti ennakon oikeaksi "nakutuksen" ilmennettyä.Tämä toiminta toisaalta mahdollistaa tarkemman säädön (hyötysuhde) yleensä moottorille.Alipaine säätöhän oli jo vanhoissa moottori tyypeissäkin.
niin olen vain ajanut suomessa, se ei niinkään nakuta vaan käyntiääni ,jotenkin hetkellisesti suurenee, tuo komponentti juttu kiinnostaa koska sitä ei kukaan ole tähän asti maininnut.
- desipelit
desipelit kirjoitti:
niin olen vain ajanut suomessa, se ei niinkään nakuta vaan käyntiääni ,jotenkin hetkellisesti suurenee, tuo komponentti juttu kiinnostaa koska sitä ei kukaan ole tähän asti maininnut.
jos oletetaan että vika olisi mainitsemassasi viallisessa komponentissa, niin osaatko sanoa, missäpäin autoa tällainen komponentti sijaitsee, eli jos vien korjaamolle ja mainitsen tästä, haluaisin itsekkin vähän oppia tietämään , missä ko vaihdettava osa on,minusta tuntuu että olet lähinnä oikeassa,minulta on mennyt luottamus näihin korjaamoihin ja varsinkin merkki sellaisiin, joten siksi olisi hyvä kun osaisin sanoa katsokaa siitä ja siitä, olen keski ikäinen nainen, eikä minulla ole lähipiirissä , ketään joka osaisi neuvoa,enkä haluaisi enään maksaa siitä että ,vaihdetaan joku ja katotaan onks se siinä , joudun paljon maksamaan turhasta, ja olen jo maksanutkin,
- ML213
desipelit kirjoitti:
jos oletetaan että vika olisi mainitsemassasi viallisessa komponentissa, niin osaatko sanoa, missäpäin autoa tällainen komponentti sijaitsee, eli jos vien korjaamolle ja mainitsen tästä, haluaisin itsekkin vähän oppia tietämään , missä ko vaihdettava osa on,minusta tuntuu että olet lähinnä oikeassa,minulta on mennyt luottamus näihin korjaamoihin ja varsinkin merkki sellaisiin, joten siksi olisi hyvä kun osaisin sanoa katsokaa siitä ja siitä, olen keski ikäinen nainen, eikä minulla ole lähipiirissä , ketään joka osaisi neuvoa,enkä haluaisi enään maksaa siitä että ,vaihdetaan joku ja katotaan onks se siinä , joudun paljon maksamaan turhasta, ja olen jo maksanutkin,
Niin, näissä asioissa sukupuolella ei ole merkitystä.Merkkikorjaamot mahdollistuvat tänä päivänä käyttämään hyväkseen lähes kaikkia autoilijoita.Joskus näyttää toiminta olevan aivan tietoista rahastusta.Toisaalta ymmärrän korjaamoiden asentajien työn muuttumista.Aiemmin heidän tuli käyttää päättelykykyään, koska testereitä vikakoodeineen ei ollut.Nykyään he tarkistavat vikakoodit ja "lukevat kirjasta", mitä koodi pitää sisällään.
Tuolla komponentilla tarkoitan osaa, joka on viallinen ajoittain ja näitä osia, jotka tarkkailevat ja säätävät auton moottorin toimintaa on todella paljon.Just nuo oireet ja missä tilanteessa ongelma ilmenee, niin niitä päättelemällä mahdollistuu selkeennyttämään missä vika voisi olla.Ongelmallisintahan on kuin osa/komponenetti ei ole totaalisesti viallinen.
Saanen kysyä tarkennukseksi.Oletko varma, että äänen muuttuminen autossa, tulee juuri moottorista.JOs sinulla on tarkka korva, niin sähkökäyttöisen tuulettajan päälle meneminen esim. valoristeyksessä aiheuttaa äänen muutoksen.Toisaalta ajaessa tätä ei tiedosta ja tämä ei aiheuta laimeaa nykimistä.
Niin, missä tilanteessa vika aktivoituu.Huomaatko tilanteissa olevan ensin moottorijarrutuksen.Risteykseen tultaessa.Nopeuden muuttuessa esim. 80km 60km eli näissä tilanteissa yleensä käytetään moottorijarrutusta.(Vaihde päällä ja kaasu pois).
Vai tuleeko häiriö ajaessa aivan tasaista nopeutta ja esim. kaasupolkimelle ei tehdä mitään ja vika aktivoituu tässäkin tilanteessa.
Muuten, jos tiedät paikkakunnallasi maineestaan kiinnipitäviä korjaamoita, niin he monasti ovat pätevämpiä vaikeiden vikojen etsimisessä.Monastihan tilanne on , miten merkki korjaamot vaihtavat osan kerrallaan ja ongelma ei selviä ja sitten kyllästytään ja viedään auto korjaamoon, joka korjaa kaikkia automerkkejä.Eli heille ohjaantuvat nämä vaikeiden ongelmien ratkaisut.Kokenut asentaja, jopa puhelimessa päättelykyvyllään mahdollistuu tiedostamaan häiriön syyn. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Niin, näissä asioissa sukupuolella ei ole merkitystä.Merkkikorjaamot mahdollistuvat tänä päivänä käyttämään hyväkseen lähes kaikkia autoilijoita.Joskus näyttää toiminta olevan aivan tietoista rahastusta.Toisaalta ymmärrän korjaamoiden asentajien työn muuttumista.Aiemmin heidän tuli käyttää päättelykykyään, koska testereitä vikakoodeineen ei ollut.Nykyään he tarkistavat vikakoodit ja "lukevat kirjasta", mitä koodi pitää sisällään.
Tuolla komponentilla tarkoitan osaa, joka on viallinen ajoittain ja näitä osia, jotka tarkkailevat ja säätävät auton moottorin toimintaa on todella paljon.Just nuo oireet ja missä tilanteessa ongelma ilmenee, niin niitä päättelemällä mahdollistuu selkeennyttämään missä vika voisi olla.Ongelmallisintahan on kuin osa/komponenetti ei ole totaalisesti viallinen.
Saanen kysyä tarkennukseksi.Oletko varma, että äänen muuttuminen autossa, tulee juuri moottorista.JOs sinulla on tarkka korva, niin sähkökäyttöisen tuulettajan päälle meneminen esim. valoristeyksessä aiheuttaa äänen muutoksen.Toisaalta ajaessa tätä ei tiedosta ja tämä ei aiheuta laimeaa nykimistä.
Niin, missä tilanteessa vika aktivoituu.Huomaatko tilanteissa olevan ensin moottorijarrutuksen.Risteykseen tultaessa.Nopeuden muuttuessa esim. 80km 60km eli näissä tilanteissa yleensä käytetään moottorijarrutusta.(Vaihde päällä ja kaasu pois).
Vai tuleeko häiriö ajaessa aivan tasaista nopeutta ja esim. kaasupolkimelle ei tehdä mitään ja vika aktivoituu tässäkin tilanteessa.
Muuten, jos tiedät paikkakunnallasi maineestaan kiinnipitäviä korjaamoita, niin he monasti ovat pätevämpiä vaikeiden vikojen etsimisessä.Monastihan tilanne on , miten merkki korjaamot vaihtavat osan kerrallaan ja ongelma ei selviä ja sitten kyllästytään ja viedään auto korjaamoon, joka korjaa kaikkia automerkkejä.Eli heille ohjaantuvat nämä vaikeiden ongelmien ratkaisut.Kokenut asentaja, jopa puhelimessa päättelykyvyllään mahdollistuu tiedostamaan häiriön syyn.kiitos selventävästä vastauksesta, nyt kun kysyt niin tämä sähkökäyttöinen tuuletin ääni on erilainen. mutta tuo kun mootorilla jarrutan ja nopeus laskee samalla vaihtaen pienempään,on se tilanne missä vika esiintyy, ei niinkään tasaista vauhtia ajettaessa,asian tekee hankalaksi se että se voi toimia jopa viikon moitteettomasti ja sitten, taas yks kaks temppuile, esim ajan usein moottoritietä kotoani nummelasta helsinkiin,ei mitään hämminkiä auto kulkee 170km h olen kokeillut kun ajattelin että jos se on jotenkin "tukossa", mutta ei ole sitten ajan 100-120km h ja kun tulee 60km nopeusrajoitus siinä tilanteessa usei alkaa oireilla,tämän paremmin en pysty sitä kuvaamaan.
- ML213
desipelit kirjoitti:
kiitos selventävästä vastauksesta, nyt kun kysyt niin tämä sähkökäyttöinen tuuletin ääni on erilainen. mutta tuo kun mootorilla jarrutan ja nopeus laskee samalla vaihtaen pienempään,on se tilanne missä vika esiintyy, ei niinkään tasaista vauhtia ajettaessa,asian tekee hankalaksi se että se voi toimia jopa viikon moitteettomasti ja sitten, taas yks kaks temppuile, esim ajan usein moottoritietä kotoani nummelasta helsinkiin,ei mitään hämminkiä auto kulkee 170km h olen kokeillut kun ajattelin että jos se on jotenkin "tukossa", mutta ei ole sitten ajan 100-120km h ja kun tulee 60km nopeusrajoitus siinä tilanteessa usei alkaa oireilla,tämän paremmin en pysty sitä kuvaamaan.
Kyllä moni tekijä tukisi ajatusta tyhjäkäyntipiirin polttoaineen katkaisun ja erikoisesti sen palautumiseen liittyvästä ongelmasta.
Kun teet ns moottorijarrutuksen, niin automaattisesti järjestelmä sulkee polttoaineen syötön moottorille.Kun painat kaasua, niin kunnossa oleva järjestelmä alkaa syöttämään normaalisti polttoainetta.
Syy voi olla tämän piirin viallisessa toiminnassakin (jonkun osan).Toisaalta Volvo miehet, voisivat valaista onko tämä jopa tyyppivika tai herkästi häiriintyvä kokonaisuus.Ladassa aikoinaan tämä oli tyyppivika ja se johti jopa moottorin sammumiseen moottorijarrutuksen jälkeen ja paras toimenpide oli poistaa koko järjestelmä käytöstä.
Niin, ongelma on kun häiriö on ajoittainen, ei jatkuva.Muuten oletko kokeillut.Kun vika ilmenee moottorijarrutuksen jälkeen, niin hetkellisesti ryntäytät moottoria kytkinpohjassa ja jatkat normaalisti ajoa.Häviääkö vika.
Niin, häviääkö tehot eli joudutko vian ollessa päällä painamaan kaasua huomattavasti enemmän kuin normaalisti. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Kyllä moni tekijä tukisi ajatusta tyhjäkäyntipiirin polttoaineen katkaisun ja erikoisesti sen palautumiseen liittyvästä ongelmasta.
Kun teet ns moottorijarrutuksen, niin automaattisesti järjestelmä sulkee polttoaineen syötön moottorille.Kun painat kaasua, niin kunnossa oleva järjestelmä alkaa syöttämään normaalisti polttoainetta.
Syy voi olla tämän piirin viallisessa toiminnassakin (jonkun osan).Toisaalta Volvo miehet, voisivat valaista onko tämä jopa tyyppivika tai herkästi häiriintyvä kokonaisuus.Ladassa aikoinaan tämä oli tyyppivika ja se johti jopa moottorin sammumiseen moottorijarrutuksen jälkeen ja paras toimenpide oli poistaa koko järjestelmä käytöstä.
Niin, ongelma on kun häiriö on ajoittainen, ei jatkuva.Muuten oletko kokeillut.Kun vika ilmenee moottorijarrutuksen jälkeen, niin hetkellisesti ryntäytät moottoria kytkinpohjassa ja jatkat normaalisti ajoa.Häviääkö vika.
Niin, häviääkö tehot eli joudutko vian ollessa päällä painamaan kaasua huomattavasti enemmän kuin normaalisti.kyllä joudun painamaan kaasua enemmmän, mutta tuota aiemmin mainitsemaasi en ole kokeillut,täytyypä kokeilla kiitos.
- ML213
desipelit kirjoitti:
kyllä joudun painamaan kaasua enemmmän, mutta tuota aiemmin mainitsemaasi en ole kokeillut,täytyypä kokeilla kiitos.
Oletko muuten korjaamolle tiedostanut nämä tilanteet missä häiriö esiintyy.Toisaalta ongelma ei mielestäni liity tuohon 60km nopeuteen, vaan moottorijarrutukseen liittyvään tekijään.Kun pohdit, miten jopa moottorin ääni muuttuu ja joudut painamaan kaasua enemmän, niin tälle ilmiölle voisi olla selitys.Eihän moottorin äänet/eroavaisuus muutu monestakaan syystä.
Teoriani.Kun alat hidastamaan nopeutta moottorijarrutuksella, niin polttoainesyöttö lakkaa.Kun painat kaasua eli aloitat vedon moottorilla, niin moottoria/Boksia (tietokoneohjaus) ohjaava alipainetoiminta on jäänytkin tähän moottorijarrutus tilaan eli se antaa virheellisen tiedon Boksille.Siis ohjaus ei tunnista todellista tilannetta.
Kun painat kaasua, niin moottori käy hetkellisesti liian laihalla seoksella ja se ikään kuin "turisee".Tämä aiheuttaisi juuri sen pehmeän nykimisen ja siis kyse on imuäänistä.Tämä ääni ja ilmiö oli erittäin tavallista kaasutin autoissa kun ajoi kylmällä moottorilla ja autossa oli käsikäyttöinen rikasatin/ryyppy.
Muuten onko vika koskaan ilmennyt ajettaessa pidemmän aikaa moottorivedolla, vai onko tilanne aina tuo nopeuden muuttuminen suuremmasta pienempään.Siis moottorijarrutuksen yhteydessä.
Toisaalta mitä osia lienee jo vaihdettu.Kerroppa korjaamolle (jos korjautat vian) tämä moottorijarrutukseen liittyvä tekijä.Toivottavasti alkavat tarkistaa alipaineen (imusarja) ohjaavia osia, jotka taas ohjaavat sitä keskusyksikköä/Boksia.Jos auto toimii normaalisti muutoin esim. kierrokset eivät vaella tms ja päästöt on kohdallaan, niin tästä tekijästä uskon vian löytyvän. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Oletko muuten korjaamolle tiedostanut nämä tilanteet missä häiriö esiintyy.Toisaalta ongelma ei mielestäni liity tuohon 60km nopeuteen, vaan moottorijarrutukseen liittyvään tekijään.Kun pohdit, miten jopa moottorin ääni muuttuu ja joudut painamaan kaasua enemmän, niin tälle ilmiölle voisi olla selitys.Eihän moottorin äänet/eroavaisuus muutu monestakaan syystä.
Teoriani.Kun alat hidastamaan nopeutta moottorijarrutuksella, niin polttoainesyöttö lakkaa.Kun painat kaasua eli aloitat vedon moottorilla, niin moottoria/Boksia (tietokoneohjaus) ohjaava alipainetoiminta on jäänytkin tähän moottorijarrutus tilaan eli se antaa virheellisen tiedon Boksille.Siis ohjaus ei tunnista todellista tilannetta.
Kun painat kaasua, niin moottori käy hetkellisesti liian laihalla seoksella ja se ikään kuin "turisee".Tämä aiheuttaisi juuri sen pehmeän nykimisen ja siis kyse on imuäänistä.Tämä ääni ja ilmiö oli erittäin tavallista kaasutin autoissa kun ajoi kylmällä moottorilla ja autossa oli käsikäyttöinen rikasatin/ryyppy.
Muuten onko vika koskaan ilmennyt ajettaessa pidemmän aikaa moottorivedolla, vai onko tilanne aina tuo nopeuden muuttuminen suuremmasta pienempään.Siis moottorijarrutuksen yhteydessä.
Toisaalta mitä osia lienee jo vaihdettu.Kerroppa korjaamolle (jos korjautat vian) tämä moottorijarrutukseen liittyvä tekijä.Toivottavasti alkavat tarkistaa alipaineen (imusarja) ohjaavia osia, jotka taas ohjaavat sitä keskusyksikköä/Boksia.Jos auto toimii normaalisti muutoin esim. kierrokset eivät vaella tms ja päästöt on kohdallaan, niin tästä tekijästä uskon vian löytyvän.lämmin kiitos että olet jaksanut auttaa vian etsimisessä,olen melko varma että vika on tässä polttoaine puolessa, siihen ei kukaan ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, ja tuntuu minustakin aika loogiselta, ihmettelen miksi vikaa on etsitty vai virtapuolelta, siellä on akusta lähtien kaikki vaihdettu!!!! tarkastutan tämän mainitsemasi kohdan kun vien auton korjaamolle ,tottakai korjautan tai oikeastaan olen jo vuoden korjauttanut,mutta bensan syöttöpuoli ei tullut kellekkään mieleen, olisi pitänyt täältä aiemmin kysyä, mutta parempi myöhään kun....... kiitos.
- ML213
desipelit kirjoitti:
lämmin kiitos että olet jaksanut auttaa vian etsimisessä,olen melko varma että vika on tässä polttoaine puolessa, siihen ei kukaan ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, ja tuntuu minustakin aika loogiselta, ihmettelen miksi vikaa on etsitty vai virtapuolelta, siellä on akusta lähtien kaikki vaihdettu!!!! tarkastutan tämän mainitsemasi kohdan kun vien auton korjaamolle ,tottakai korjautan tai oikeastaan olen jo vuoden korjauttanut,mutta bensan syöttöpuoli ei tullut kellekkään mieleen, olisi pitänyt täältä aiemmin kysyä, mutta parempi myöhään kun....... kiitos.
Niin, toisaalta vika liittyy virtapuoleen, joka ohjaa tätä polttoaineen syöttöä.Aina tallaiset viat on hankala paikallistaa.Tietysti korjaamon olisi syytä kysyä, miten ja missä häiriö ilmenee.Tämä lienee se tärkein tekijä.
Jos haluat, niin muistathan viestittää missä vika oli.Toivottavasti vika paikallistuu. - desipelit
ML213 kirjoitti:
Niin, palsta lienee tarkoitettukin moottoriin liittyvien häiriöiden selvittelyyn/pohtimiseen yhdessä.
Just nuo häiriöt, jotka eivät ole jatkuvia, ovat hankalia paikallistaa edes merkkikorjaamoiden.Muuten esiintyykö häiriö suuremmalla vaihteella ajettaessa, vai ilmeneekö vika alakierroksilla yleensä.viestitän heti kun ehdin, viemään auton pajalle.
- Volvo mies
desipelit kirjoitti:
näitä en ole ennen kuullut, laittelen paperille, ja taaas korjaamolle kiitoksia, arvailkaa vaan rohkeasti kirjaan kaikki mahdollisuudet ,jospa se vika vielä löytyis.
Kaverin autossa oli katalysaattorin sisuskalut lähteneet liikkeelle(keraaminen) ja välillä ne olivat poikittain jolloin putki oli "tukossa"
toinen mahdollisuus on EGRventiilin jumittuminen auki matalilla kierroksilla jolloin sen tulisi olla kiinni(EGR=pakokaasuntakaisinkierrätys) - ML213
Volvo mies kirjoitti:
Kaverin autossa oli katalysaattorin sisuskalut lähteneet liikkeelle(keraaminen) ja välillä ne olivat poikittain jolloin putki oli "tukossa"
toinen mahdollisuus on EGRventiilin jumittuminen auki matalilla kierroksilla jolloin sen tulisi olla kiinni(EGR=pakokaasuntakaisinkierrätys)toinen mahdollisuus on EGRventiilin jumittuminen auki matalilla kierroksilla jolloin sen tulisi olla kiinni(EGR=pakokaasuntakaisinkierrätys)
----------
Liittyy Diesel moottorin toimintaan. - Volvo mies
ML213 kirjoitti:
toinen mahdollisuus on EGRventiilin jumittuminen auki matalilla kierroksilla jolloin sen tulisi olla kiinni(EGR=pakokaasuntakaisinkierrätys)
----------
Liittyy Diesel moottorin toimintaan.Kannatais vähän tutkiskella asioita...EGR venttiili löytyy BENSA JA DIESELMOOTTOREISTA ja tätä systeemiä on käytetty jo kymmeniä vuosia bensa moottoreissa.Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan ole tätä käyttäneet.Mutta sulla taitaa olla vähän muutakin opittavaa..esim toi imusarjan alipaine juttu(pintakaasulla ajaessa imusarjassa on SUUREMPI alipaine)johtuen siitä että kaasuläppä kuristaa imua!!
- desipelit
Volvo mies kirjoitti:
Kannatais vähän tutkiskella asioita...EGR venttiili löytyy BENSA JA DIESELMOOTTOREISTA ja tätä systeemiä on käytetty jo kymmeniä vuosia bensa moottoreissa.Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan ole tätä käyttäneet.Mutta sulla taitaa olla vähän muutakin opittavaa..esim toi imusarjan alipaine juttu(pintakaasulla ajaessa imusarjassa on SUUREMPI alipaine)johtuen siitä että kaasuläppä kuristaa imua!!
vika korjattu, vaihdatin koko pakoputki höskän katalysaattoreineen, noin niinkuin varmuuden vuoksi, koska sille ei ole aiemmin tehty mitään, nyt auto ei enään temppuile, en oikein tiedä vieläkään missä vika oli mutta tällä se korjaantui, nyt ajelen sillä, taas huoletta, ja tiedän mistä kysyn jos joku outo juttu tulee esille, mukavaa talvenjatkoa kaikille, jotka jaksoitte miettiä ,mikä mun autossa mätti, joten lämmin kiitos siitä.
- ML213
Volvo mies kirjoitti:
Kannatais vähän tutkiskella asioita...EGR venttiili löytyy BENSA JA DIESELMOOTTOREISTA ja tätä systeemiä on käytetty jo kymmeniä vuosia bensa moottoreissa.Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan ole tätä käyttäneet.Mutta sulla taitaa olla vähän muutakin opittavaa..esim toi imusarjan alipaine juttu(pintakaasulla ajaessa imusarjassa on SUUREMPI alipaine)johtuen siitä että kaasuläppä kuristaa imua!!
Joo, pohdin tilannetta, jolloin kaasu on pois ja kaasuläppä on kiinni.No, moottorin kierrosluku tietysti vaikuttaa kokonaisuuteen.Pintakaasulla ajettaessahan ei tapahdu polttoaineen syötön katkaisua, kuten moottorijarrutuksessa.
- Anonyymi
desipelit kirjoitti:
vika korjattu, vaihdatin koko pakoputki höskän katalysaattoreineen, noin niinkuin varmuuden vuoksi, koska sille ei ole aiemmin tehty mitään, nyt auto ei enään temppuile, en oikein tiedä vieläkään missä vika oli mutta tällä se korjaantui, nyt ajelen sillä, taas huoletta, ja tiedän mistä kysyn jos joku outo juttu tulee esille, mukavaa talvenjatkoa kaikille, jotka jaksoitte miettiä ,mikä mun autossa mätti, joten lämmin kiitos siitä.
Olisiko vika ollut viallisessa lambda-anturissa? Mutta luulisi että korjaamolla huomaisivat mittareilla heti tuon...,,?
- kully uty
Vm 93 ei nyi.Vaihda.
- Anonyymi
Moro, jossain Niistä Alipaine Letkuissa/ Liittimen kohdalta tai ihan Letkussa mutka kohdalla murtuma letkussa ( Hyvin pienikin vaikuttaa !, itse löysin vian kun heti pysähdyin kun nykii ja mukana Aers Tart pullo ja suihkutus alipaine letkun päihin ja VIKA OLI HETI EKASSA mutkassa ) letku/ Letkut vaihtoon ja OK ( Kylläkin Toyota Carina e 97 ja nyt mittarissa 568thkm 😁😅
- Anonyymi
Saman tyylistä vikaa Pösö 205 kaasutinmallissa. Jarrutehostimen letku murtunut jo 33 vuodessa! Letku irti, vesiastiaan, toinen pää tukkoon sormella ja toisesta puhallus: koko pituudelta kuplia... Puuilosta 74 cm 16 mm polttoaineletkua ja sillä tuli kuntoon.
- Anonyymi
Vois lähteä ihan yksinkertaisimmasta asiasta. Ilmavuoto imusarjaan tai tulpan johto poikki.
- Anonyymi
Kiitos kovasti, 18 vuotta odotin ja nyt sain upean vinkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869