Aikuisiän akne

kyselyä

Mulla on aknea vieläkin, vaikka oon jo kohta 28-vuotias. Kaikkea on yritetty (mm. monet antibioottikuurit, paikallishoidot, 2 roa kuuria, diane novat) mutta aina akne palaa, kun hoito loppuu. Suvussa ei näin kauheaa aknea oo ollu kellään muulla, joten ihmettelen kovasti, miksi minulla on näin huono iho. Hormoniarvoja on testailtu, mieshormoneja on normaalimäärä naisihmiselle ja kaikki muukin ok, paitsi stressihormoni (kortisoli) arvot. Ne on reippaasti yläkantissa ja oonkin kyllä aikamoinen stressaaja ja hermoilija. Nyt epäilen tätä hormonia syyksi akneeni, joka ei iästä ja kaikista hoidoista huolimatta parane. Mielenkiinnosta kyselenkin, olisko jollain muullakin stressihormoniarvot koholla tai helposti stressaava/jannittävä/ahdistuva/masentuva luonne sekä paha aikuisiän akne, jolle ei löydy mitään hyvää selitystä?

12

8673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullakin....

ole oikeesti stressistä johtuva akne? Ikää on jo päälle kolkyt ja eikun vaan aknea pukkaa! Nuoruudessa en taudista kärsinyt. Nyt on roa ekaa kertaa päällä ja hitaasti tehoaa. Saa nyt nähdä miten käy paraneeko ollenkaan ja tuleeko takaisin kuurin jälkeen.
      Stressaava luonne olen ja yleensä on terveystarkastuksissa ihmetelty korkeita sykearvoja liikunnalliseen taustaan nähden. Itse olen ajatellut sen johtuvan juuri stressistä!

• tutulta

Viestisi olisi voinut olla minun kirjoittama. Olen nyt kolmekymppinen, ja kaikki keinot aknen hoitoon on kokeiltu. Mikään ei auta. Hormoniarvoja ei tosin ole mitattu. Krooninen stressaaja ja jännittäjä olen kuitenkin ollut aina. En jaksa enää kuvitellakaan, että pääsisin aknesta joskus eroon. Yritän vain elää tämän kanssa, vaikka ihon huono kunto ajoittain edelleen ahdistaakin.

• mimmee

Aikuisiän akne alkaa noin 30 v ja loppuu sittten joskus kun vaihdevuodet alkaa. Ainakin näin minulle on ihotautilääkäri sanonut. Eikä siihen oiken auta mikään, roacutan ym vain jonkun hetken, diane nova paremmin, siis minulla. Ruokavalio ja todella hyvä kasvojen puhdistus auttaa minulla myös jonkin verran. Eli EN syö juustoa, jugurttia, tai muuta maitotuotteita, enkä suklaata ja muutenkin syön vähärasvaista ruokaa. Kalkkivajeen korjaan kalkki D valmisteella. Ihoa puhdistan ihonpuhdistus tuotteilla ja viimeeksi pesen vielä lactacyd pesunesteellä. Ja sitten joku mieto kosteusvoide, ei rasvainen. Ikää 44 v. Stressi varmasti pahentaa.

• Auttoi

Minua, ei kuki kasvot enää...ostin sitä ebayn kautta usa:sta suosittelen. Googlella lisätietoa. "Acnefree"

• Akneetikko

Samasta vaivasta kärsin minäkin. Näppyilen kylläkin kuukautiskierron mukaan. Suuret ja kivuliaat finnit ilmaantuvat ovulaation aikoihin ja kuivuvat kasaan kierron alettua. Tällä taudilla ei ole mitään tekemistä ruokavalion kanssa.

• tää on kauheeta

Mä olen kärsinyt aknesta nyt jo 15 vuotta. Diane novilla akne pysy kurissa 10 vuotta (sen ajan kun sitä söin) mutta nyt ois vauvahaaveita ja jätin pillerit pois. Seurauksena oli aknen uudelleen villiintyminen eikä tähän auta mikään. Tää on ihan hirveen masentavaa. Oon alkanu jopa miettiin, et ehkä mun ei ole tarkoitus lapsia saadakaan, kun tää iho kummiskin periytyis ja tämmöistä helvettiä ei toivo kellekään. Tää sairaus pilaa oikeastikin koko elämän, vie itsetunnon ja ilon elämästä ja tosiaan rajoittaa kaikkia haaveita ja toiveita, kun on niin paha olla ruman ja kipeän ihon kanssa vuodesta toiseen. =(

• Nimetön
        tää on kauheeta kirjoitti:

Mä olen kärsinyt aknesta nyt jo 15 vuotta. Diane novilla akne pysy kurissa 10 vuotta (sen ajan kun sitä söin) mutta nyt ois vauvahaaveita ja jätin pillerit pois. Seurauksena oli aknen uudelleen villiintyminen eikä tähän auta mikään. Tää on ihan hirveen masentavaa. Oon alkanu jopa miettiin, et ehkä mun ei ole tarkoitus lapsia saadakaan, kun tää iho kummiskin periytyis ja tämmöistä helvettiä ei toivo kellekään. Tää sairaus pilaa oikeastikin koko elämän, vie itsetunnon ja ilon elämästä ja tosiaan rajoittaa kaikkia haaveita ja toiveita, kun on niin paha olla ruman ja kipeän ihon kanssa vuodesta toiseen. =(

Perheessämme on kuluneen vuoden ajalta seuraavia kokemuksia aknen hoidosta...
        Pojallani todettiin kystinen, arpeuttava "pahimman luokan " akne käydessämme ihotautilääkärillä äkillisesti roihahtaneen aknen takia.
        Lääkäri määräsi Roacuttan-kuurin ainoana näin pahaan akneen auttavana.
        Poikani ei kuitenkaan halunnut kuuria syödä sivuvaikutusten pelon vuoksi...aloitti sen kyllä, mutta lopetti jo viikon kuluttua.
        Torilla törmäsin Aktiv Aloe-juomaa myyvään kauppiaaseen...
        Ostin juomaa ja poikani alkoi juomaan sitä ja samalla laittoi aloegeeliä kasvoihin.
        Ensin iho roihahti vielä pahemmaksi, mutta sitten rauhoittui...
        Lisäksi on mennyt kalaöljyä, maitohappobakteereja,simpukkauutetta,tyrniöljykapseleita...
        Suklaa, karkit ja rasvaiset makkarat pois.
        Samoin kova löylyn ottaminen pois!
        Sokeria vähän ja vaalea leipä vaihdettiin tummaan.
        hedelmiä ja vihanneksia ja hyvää lihaa...sokeroimattomia maitotuotteita.
        Nyt kokeilemme toista AloeVera-tuotetta ihan vaan mielenkiinnosta...
        Yhtään kystista finniä ei ole enää tullut!
        Nyt hoidamme jo syntyneitä arpia joita ehti tulla pienessä ajassa. Tämä on meidän rehellinen kokemuksemme, enkä ole mikään jälleenmyyjä!!!! Eli näillä eväillä menemme eteenpäinkin varmaan tosi pitkään!

• että roa

Helvetin kovalla roa-annostuksella (ei millään hengenvaarallisella kuitenkaan) luulisi jotain tulevan aikaan.

• joopa joo

Aloittajahan kertoi, että on syönyt kaksi roa-kuuria, ja akne on aina uusinut. Miksi sitä on niin vaikea käsittää, ettei roa auta kaikkia? Itsekin ole roa-kuurit syönyt, muttei niistä mitään pitkäaikaista apua ollut.

• mimmee
        joopa joo kirjoitti:

Aloittajahan kertoi, että on syönyt kaksi roa-kuuria, ja akne on aina uusinut. Miksi sitä on niin vaikea käsittää, ettei roa auta kaikkia? Itsekin ole roa-kuurit syönyt, muttei niistä mitään pitkäaikaista apua ollut.

Totta, ei roa auta kaikkia, varsinkin aikuisiän aknee se ei taida auttaa kovinkaan hyvin

• Katarina

Olen 36-vuotias ja täysin lannistunut akneni edessä. Iho on ollut huonohko 12-vuotiaasta saakka, mutta on nyt pahimmillaan. En ole syönyt ikinä mitään lääkkeitä akneeni, e-pillerit pitivät ongelman siedettävänä yli 10 vuotta, mutta nyt lääkitys tuntuu olevan ainut vaihtoehto. Mutta auttaako antibiootit, siinä vasta pulma. Jos ongelma palaa heti uudestaan, mitä järkeä missään on. Kaikki apteekin tökötit on kokeiltu, kalaöljykapselit, monivitamiinit,ruokavalion vähärasvaisuus maidottomuus,ei apua. vain toinen aknenaama voi tietää toisen aknenaaman tuskan, eli tsempataan toinen toisiamme!

• nainen 31

hei! itselläni ei ole ollut nuorempana varsinaisesti mitään akneongelmaa, mutta sellainen on iskenyt nyt yli 30-vuotiaana. kosmetologi arveli, että runsaat näpyt kaulan alueella ja leuan molemmin puolin sekä osittain ympäri kasvoja johtuvat stressiperäisestä aknesta. elämäntilanteeni onkin ollut kiireisen työn vuoksi kohta vuoden stressaava ja siihen lisänä paine muunkin elämän järjestelyistä näkyvät nyt naamassa sitten. kosmetologi arveli, että millään kasvojen puhdistamisella tai muulla ei ole vaikutusta ja pitäisi saada sisäinen lääkitys. pitäisi käydä ihotautilääkärillä. eli homma lähtee sisältä päin. toki ruokavalio varmasti vaikuttaa ja riittävä uni ym. siitähän se kokonaisuus syntyy, että millainen elämänlaatu on! täällä palstalla vaan olen nyt lueskellut, että moni mainitsee noista lääkkeiden sivuvaikutuksista. toivottavasti tämä menisi itselläni ohi jotenkin muuten. liittyy kyllä myös kuukautiskiertoon eli jotain tekemistä myös hormonien kanssa. välillä pahenee ja välillä parempi. tsemppiä kaikille =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      249
      6448
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      197
      6005
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      22
      5557
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      121
      4313
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      147
      3557
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3363
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3066
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      275
      2518
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2512
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      138
      2367
    Aihe